Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjät marisee, kun eivät saa kaiken valmiiksi osaavaa ilmaista työvoimaa harjoittelijoiksi

Vierailija
13.04.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html

Ja työelämä vedetty niin tiukille, ettei vanhemmilla riitä voimavarat lastensa kasvattamiseen.

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa työpaikalle ja työelmään kesätöihin tai harjoitteluun tuleva täysin mistään tietämätön, kokematon, kömpelö ja ajattelematon harjoittelija voi oikein ja perinpohjin opetettuna olla juuri se yrityksen toivoma tulevaisuuden työntekijä. Moni vaativiin tehtäviin ja johtajatasolle edennytkin on joskus mennyt osaamattomana oppimaan työelämän alkeita ensimmäiseen työpaikkaansa. 

Vierailija
102/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niistä harjoittelijoista olisi niin paljon hyötyä kuin täällä väitetään, niin miksi helvetissä yhä useampi yritys ei halua heitä enää, vaikka ilmaiseksi saisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin tätä työnantajien suhtautumista. Kehtaavat vielä valittaa osaavan työvoiman puutetta. Olisivat kiitollisia, että alalle on imua. Ennen tehtaanomistajat perustivat koulun itse ja maksoivat kaikki kustannukset. Ennen työnteon kulttuuri opittiin nuoresta pitäen maalla, mutta eihän kerrostaloluukuissa ole mitään muuta tekemistä kuin Woltata pitsaa.

Vierailija
104/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liian paapotut yrittäjät. Joskus aiempina vuosikymmeninä oli kovempi kuri, ja silloin talouskin voi paremmin. Esimerkiksi kasarilla. Tilaisuus tekee varkaan. Valtion pitäisi puuttua yritysten yleiseksi tavaksi muuttuneeseen perseilykulttuuriin.

Vierailija
105/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän vessansiivojakin harjoittelijan tämän Pauliinan yrityksessä pitää olla? Miten tämä vessansiivoaminen juuri kasvattaa kenenkään ammattitaitoa rakentamis/sisustusammatissa?

Vierailija
106/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi siellä pitäisi ajoissa olla, jos ei palkkaakaan makseta?

Vierailija
107/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikemmaailman palkattomat harjoittelut pitäisi lailla kieltää. Jos tehdään työtä niin silloin siitä pitää saada myös palkka. Ei nyt heti ammattilaisen tasoa mutta kunnollinen kumminkin. Mutta vastikkeeksi oikeus potkia pois jos ei tee tai osaa hommiaan tarpeeksi hyvin.

Vierailija
108/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos harjoittelija myöhästyy töistä joka päivä ja muistaa tulla töihin vain 3 päivänä 5 päivän viikosta niin jotain on pahasti pielessä!

Niin, kuten oikeanlaisen palkan maksaminen!

Vierailija
109/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei korvaa lotkauteta ilman kohtuullista korvausta, joka tällähetkellä on vaatimattomat 50e/0,5 tuntia. hinnat ovat nousseet ja korvaus menetetystä vapaa-ajasta samoin.

Vierailija
110/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos harjoittelija myöhästyy töistä joka päivä ja muistaa tulla töihin vain 3 päivänä 5 päivän viikosta niin jotain on pahasti pielessä!

Harjoittelut ovat olleet kautta aikain palkattomia, opintotuki toki tuli siltä ajalta. Itse olen aikoinaan käynyt sekä ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun. Muistan, kun jotkut pääsivät AMK-harjoitteluun paperitehtaille ja saivat sieltä jonkinlaista harjoittelijan palkkaa, se olikin  harvinaisuus. Harjoittelijalla ei ole työntekijän vastuita, harjoittelija on ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠harjoittelemassa työntekoa työpaikalla. Tai työssäoppimiseksihan sitä nykyään sanotaan. Hienoa toki, että nykyäänkin jotkut työpaikat maksaa työssäoppijalle palkkaa, mutta pääsääntöisesti siellä kai kuitenkin ollaan opettelemassa työntekoa, ei työntekijänä. 

Vierailija
111/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelut ovat olleet kautta aikain palkattomia, opintotuki toki tuli siltä ajalta. Itse olen aikoinaan käynyt sekä ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun. Muistan, kun jotkut pääsivät AMK-harjoitteluun paperitehtaille ja saivat sieltä jonkinlaista harjoittelijan palkkaa, se olikin  harvinaisuus. Harjoittelijalla ei ole työntekijän vastuita, harjoittelija on ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠harjoittelemassa työntekoa työpaikalla. Tai työssäoppimiseksihan sitä nykyään sanotaan. Hienoa toki, että nykyäänkin jotkut työpaikat maksaa työssäoppijalle palkkaa, mutta pääsääntöisesti siellä kai kuitenkin ollaan opettelemassa työntekoa, ei työntekijänä. 

Niin, piti vielä lisätä, että itse pääsin jokaisen harjoittelun jälkeen samaan paikkaan kesätöihin, joista tietenkin tuli palkkaa. Harjoittelut ovat hyvä näytönpaikka. 

Vierailija
112/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aki Kangasharju sanoi eilen että suomalaiset on vaan tekevinään töitä ja voi tuo pitää jopa paikkaansa ainakin niissä firmoissa joissa työnantaja on vaan maksavinaan palkkaa.

Tuo kuvaa todella osuvasti työnantajia.

Vierailija
113/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinpa suomalainen hyväksikäyttäjä-pyrkyri ei kitisisi. 

Vierailija
114/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, piti vielä lisätä, että itse pääsin jokaisen harjoittelun jälkeen samaan paikkaan kesätöihin, joista tietenkin tuli palkkaa. Harjoittelut ovat hyvä näytönpaikka. 

Tässä erään näkemys asiasta:

Vaikka harjoittelu on opiskelijan opintoihin kuuluva osa, myös palkkaus on tärkeä huomioida. Reilu korvaus työstä kertoo, että harjoittelijaa arvostetaan. Kelan minimisuositus on 1 399 €/kk, mutta kannattaa harkita, mikä on oikeudenmukainen palkka harjoittelijan työpanokseen ja osaamistasoon nähden.

Palkan lisäksi etuudet, kuten lounasetu, etätyömahdollisuus tai joustavat työajat, voivat tehdä työpaikasta houkuttelevamman. Kun harjoittelija tuntee, että häntä arvostetaan, hänellä on suurempi motivaatio tehdä työnsä hyvin.

https://esignals.fi/kategoria/tyoelama/amk-tyoharjoittelijan-palkkaamin…

Kyllä ainakin ennen oli tapana maksaa palkkaa korkeakouluopiskelijalle harjoittelujaksolta.

Vierailija
115/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä artikkelista luin niin yksi asia toistui: puhelin, puhelin, puhelin. Siinä vastaus.

Vierailija
116/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän vessansiivojakin harjoittelijan tämän Pauliinan yrityksessä pitää olla? Miten tämä vessansiivoaminen juuri kasvattaa kenenkään ammattitaitoa rakentamis/sisustusammatissa?

Ei kaikissa firmoissa ole siivoojia, vessanpesun voi hoitaa ihan työntekijät, mitä ihmeellistä tässä on? Monissa paikoissa siivotaan omat sotkut.

Vierailija
117/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinpa suomalainen hyväksikäyttäjä-pyrkyri ei kitisisi. 

Jos otat työpaikalle harjoitteluun nuoren joka käyttäytyy kuin vauva, silloin on mielestäni aiheellista kitistä. Kyllä sinäkin kitisisit jos kollegasi saikuttais 1h varotusajalla ja kävisi vain 2pv viikossa töissä kun huvittaa. Eikä tee sovittuja asioita ja noudata sääntöjä. 

Harjoittelun tarkoitus on harjoitella oikeaa elämää, ei mitään pelisimulaatiota missä voi viskata konsolin nurkkaan kun ei jaksakaan pelata. Resilienssi nuorilla on huolestuttavan alhaalla.

Vierailija
118/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko ammattikoulun työharjoittelusta palkkaakin? Koitappa suorittaa tutkintosi ilman harjoittelua, mielestäni työnantajat tekevät palveluksen. 

Vierailija
119/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain aina harjoittelusta Insinööriliiton suositusten mukaisen palkan ja niin maksaa nykyinenkin työnantaja harjoittelijoille. Jos tulee hyviä tyyppejä, niin me halutaan pitää niistä kiinni.

Vierailija
120/210 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain aina harjoittelusta Insinööriliiton suositusten mukaisen palkan ja niin maksaa nykyinenkin työnantaja harjoittelijoille. Jos tulee hyviä tyyppejä, niin me halutaan pitää niistä kiinni.

Suurin osa tällä hetkellä työnantajista on vapaamatkustajia ja vain ilmaistyövoima kelpaa.