Yrittäjät marisee, kun eivät saa kaiken valmiiksi osaavaa ilmaista työvoimaa harjoittelijoiksi
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html
Ja työelämä vedetty niin tiukille, ettei vanhemmilla riitä voimavarat lastensa kasvattamiseen.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto on keksinyt palkkatukijärjestelmän, jolla lasketaan suomalaisten palkkoja. Yritykset eivät halua palkata ketään normaaliin työsuhteeseen, ne palkkaavat palkkatuettuja ulkomaalaisia, joiden palkan maksaa valtio ja vuokran maksaa Kela. Näin lasketaan suomalaisten palkkoja ja tehdään suomalaisista tarpeettomia ja työttömiä.
Vasemmisto on aina pilannut markkinatalouden hyödyt duunareille omilla ratkaisuillaan ja Kokoomus on ollut tähän myös tyytyväinen. Yrittäjät kiittää.
Oikeisto on nyt kolme vuotta ollut vallassa, eikä ole korjannut noista "vasemmiston" tekemistä kikkailuista yhtä ainoaa asiaa.
Päinvastoin, oikeisto oikein työministerin edustuksella laukkasi pitkin maapalloa hakemassa vielä lisää ilmaisia orjia tänne, kun omat on niin huonoja ihmisiä, ettei suostu firman ehdoilla ilmaiseksi enää mitään tekemään (missään muodossa)
Mutta se pointti: oikeistolla on ollut nyt aikaa eikä se ole näitä asioita korjannut, se tuskin tekee sitä tulevaisuudessakaan.
Luitko loppuun?
Kyllä ymmärrän myös yrittäjiä kyllä ammattikoulusta pitäisi tulla perusasiat osattuna harjoitteluun.Itse aikanaan kun olin ammattikoulussa meillä oli kaikista eniten töitä mitä tehtiin siinä oppi.Nykyään täytyy itse hakea opiskelu aikana niitä töitä .Ennen haki koulu niitä.Monen nuoren työharjoittelu tyssää siihen varsinkin kun kaikkia aloja voi omalla paikkakunnalla olla vähän ja hakijoita paljon.
Mulla on myös paljon huonoja kokemuksia nimenomaan ammattikouluopetuksesta ja työharjoitteluista.
Osa oli todella epäpäteviä opettamaan harjoittelijaa, osa tiuski kun keski-ajalla, osassa minuy jopa haukuttiin pataluhaksi, vaikka todellisuus oli päin vastainen jonka todisti heti seuraava harjoittelupaikka jossa aloitin myös työt heti.
Ei ne työnantajat tai harjoittelun ohjaajat aina niin ylhäiskiä ole. On todella paljon hyväksikäyttöä ja huonoa käytöstä.
Myös eräs opettaja oli ammattitaidoton.
Työelämän perustaidot kuten muiden kunnioitus, aikataulut ym on toki hyvä tiedustaa, mutta esim rahoituksen leikkaaminen EI ole nuorten syy ja vähän sellaisen kuvan tästä saa, että kaadetaan kaikki opiskelijoiden niskaan vaikka syytä löytyy myös muualta.
Tämä se ironia onkin. Koko työharjoittelujärjestelmä oikeasti on kuin suomalainen vankila. Valtio tekee ihan kaikkensa ettei sinne edes paatunein rikollinen joudu. Työharjoittelujärjestelmässä sama ilmiö on käänteinen. Se on ihan se ja sama mitä nuoret tekee tai jättää tekemättä, koska valmistuu varmasti. Oppilaitos kun haluaa ne rahat ja jos oppilas ei valmistu, oppilaitos saisi pataansa. Siksi oppilaan ei kannata mitään ylimääräistä tehdä, koska tietää että saa paperit varmasti.
Papereillahan ei tietysti mitään arvoa ole, sama kuin olisi väärennettyjä tai itse asiassa niinhän ne onkin. Oppilaitos ne väärentää viralliset paperit saadakseen siis rahaa.
Mutta näin tämä Suomessa toimii ja miksi oppilas olisi ilmainen maaorja, jos kuitenkin paperit saa ilmankin? Se on ihan hyvä asia vain, että nuoriso pistää systeemiä pataan juuri tällaisilla eri "kapinan muodoilla". Eihän se koskaan voisi parantua jos kaikki vain alistuisi kaiken maailman koijailuihin. Jossain vaiheessa tämä systeemi oikeasti kaatuu omaan mahdottomuuteensa ja silloin se pitää korjata sellaiseen muotoon, ettei suomessa pärjää vain varkaat, huijarit, orjuuttajat yms.
Äänestäminen? älkää nyt viittikö. Toivottavasti nuoriso tuohonkaan lankaan mene. Se ei ole oikea tapa vaikuttaa mihinkään. Tämän kaltaiset italialaiset lakot ja lompakko tiukasti kiinni - on ne oikeat tavat. Se hajoaa vain alhaalta ylöspäin ruohonjuuritasolta.