Tuttu on asunut vuokralla yli 15 vuotta ja laskin, että
olisi kohta maksanut asunnon jossa on vuokralla jos olisi ostanut sen. Rahaa kuulemma on ettei ole rahan puutteesta johtuva vuokrallaolo. Nyt vuokranantaja on myynyt asunnon johon muuttaa ostaja itse ja on pakko lähteä uutta asuntoa katsomaan.
Kommentit (204)
mieti vaan ittees sekopää. itsekin olen ollut vuokralla suomessa ja englannissa- vuokrat 1000-- 3500 e. ja joooo on tietoinen valinta. en kerää perintöä- lapseton ja liikkumavaraa.
joo just ai oot vuokralla- ootsäääää noin köyhääää, no maksa 35000 kk- eli onhan muitakin menoja kuin vuokra- no sovitaan okke oon vuokraraasu. kun jään eläkkeelle sitten se loppukoti tarkoin valittu jase on hmmm
Lappi-jostain Kuusamon seudulta- no se on sitt se ostohima.
mut sä- mieti vaan omias ja siinäkin riittää- miksi pohdit muiden valintoja ja olet huolissasi toisten ekonomisistavalinnoistsa. mikä sinä oot.. huolissasi - siis mistä---
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yllättävän paljon fiksumpaa maksaa halpaa vuokrakämppää ja laittaa rahaa indeksin, kuin maksaa kallista omistusasuntoa, jonka korot voi yhtäkkiä räjähtää.
Mulle asumisviihtyvyys on tärkeää. En halua asua halvassa vuokrakämpässä jossain kerrostalossa.
Hengailen parhaillaan miesystäväni omistusasunnossa, täällä on kyllä ihan sujuvasti omistusasujia ja vuokra-asujia keskenään samassa kerrostalossa, katsos osa voi myös vuokrata sen omistusasuntonsa eteenpäin. Asumisen laatu ei siitä miksikään saman talon sisällä muutu. Aika harvassa on pelkät vuokratalot nykyään, taitaa olla lähinnä kaupunkien omat vuokra-asunnot, lumot yms. tälläsiä.
Just näitä isoja Lumoja sun muita on paljon ja vuokrat korkeita, naapurit nykyään pelottavia. Jos taas asuu vuokralla yksityisellä sijoittajalla, niin tuurista on kiinni kauanko siinä saa asua.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä asumiskulut putoaa, kun muuttaa vuokralta omaan asuntoon. Vaikka täällä muuta yritetään väittää.
Ostaisin heti kyllä Uudellamaalla tälläisen saunallisen rivitaloasunnon, joka olisi työpaikkaa lähellä. Alle 700 euroa kuukaudessa asuntolaina ja vastikkeet, netti ja vesi pitäisi myös kuulua hintaan.
Vierailija kirjoitti:
On yllättävän paljon fiksumpaa maksaa halpaa vuokrakämppää ja laittaa rahaa indeksin, kuin maksaa kallista omistusasuntoa, jonka korot voi yhtäkkiä räjähtää.
Mihin minä ne rahat käytän? Mulle koti on tärkeä eikä rahat indeksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tätähän ei omistussasujat halua myöntää. Oikeasti ne seinät ympärillä ei kerrytä itselle yhtään tuottavaa varallisuutta, ellei asunnon arvo ole noussut huomattavasti ja ole valmis tässä tilanteessa myymään asunnon. Toki kun laina on maksettu ja jäljellä on pelkkä edullinen vastikkeen maksu, on mahdollista alkaa panostamaan enemmän sijoittamiseen. Edelleen se vuokralla asuva sijoittaja on silti valovuosien päässä salkkunsa kanssa.
Lol.
Omistusasuja ymmärtää rahan päälle ja on ns. talousviisas.
Sen sijaan vuokralla olija tosiaan ei ole mikään sijoittaja. Vuokralainen sijoittaa usein pennosensa arvopaperin sijaan sätkäpaperiin.
Oma talo metsän vieressä etätöitä tehden on paras.
Okt toki on kaikista paras. Oma okt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästän ennenaikaista eläkettä varten. Vapaus ja työelämästä irrottautuminen painaa itsellä enemmän kuin betoniseinien omistaminen. Mukavaa kun tilillä on iso potti kasvamassa eikä maksa betonista.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ottaisi ristikseni sellaista omaisuutta kuten asunto. Eihän siinä voisi laittaa rahojaan mihinkään muuhun kuten matkailuun kun pitäisi pitää huolta omaisuudestaan jota ei edes omista.
Lainani ja vastikkeeni ovat yhteensä 585€/kk. Siihen sisältyy sauna ja parkkipaikka.
Asunnon myynnistä saamallani rahalla voi vanhana kuitata aso-kämpän kuluja. Siinä välissä nautin halvasta vastikkeesta, kun velka on pois.
Vuokralla asuminen on rahan polttamista takassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästän ennenaikaista eläkettä varten. Vapaus ja työelämästä irrottautuminen painaa itsellä enemmän kuin betoniseinien omistaminen. Mukavaa kun tilillä on iso potti kasvamassa eikä maksa betonista.
Tykkään työstäni ja voin tehdä sitä kotona. Nautin tästä hetkestä enkä mieti eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ikinä tiedä, mihin vararahaa voi tarvita. Ihan mihin vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ottaisi ristikseni sellaista omaisuutta kuten asunto. Eihän siinä voisi laittaa rahojaan mihinkään muuhun kuten matkailuun kun pitäisi pitää huolta omaisuudestaan jota ei edes omista.
Lainani ja vastikkeeni ovat yhteensä 585€/kk. Siihen sisältyy sauna ja parkkipaikka.
Asunnon myynnistä saamallani rahalla voi vanhana kuitata aso-kämpän kuluja. Siinä välissä nautin halvasta vastikkeesta, kun velka on pois.
Noin edulliset lainat+vastikekulut viittaa jonnekin todella syrjäseudulle huonokuntoiseen ja remppaamattomaan asuntoon. Noita asuntoon laitettuja rahoja ei välttämättä saa ikinä takaisin kun ostajia ei ole.
Ei vuokrakämpän vuokra voi olla koskaan alle koron ja vastikkeen. Asuntomarkkinoil ei oo ilmasii lounaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään työstäni ja voin tehdä sitä kotona. Nautin tästä hetkestä enkä mieti eläkettä.
Kyllä sen karttumista olisi hyvä seurata ja laittaa jokunen skenaario tulille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin edulliset lainat+vastikekulut viittaa jonnekin todella syrjäseudulle huonokuntoiseen ja remppaamattomaan asuntoon. Noita asuntoon laitettuja rahoja ei välttämättä saa ikinä takaisin kun ostajia ei ole.
Ja mikä määrä menee korko- ja pankin kuluihin jos lainanlyhennykset on mitoitettu noin pieneksi = pitkä laina-aika? Kokeilin kerran tuollaista laskuria ja meinasin pyörtyä siihen koron määrään, eikö se ole sitten takassa poltettua rahaa minkä aina kuulee perusteluksi että vuokrassa menettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme, ettei omistusasujia paljoa remontit huoleta, kun eletään vaan tässä hetkessä eikä edes oma eläke huoleta. Sitten tuleekin kallis putkiremontti eikä rahaa olekaan maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokrakämpän vuokra voi olla koskaan alle koron ja vastikkeen. Asuntomarkkinoil ei oo ilmasii lounaita
Parhaillaankin asunto, jossa aikuinen lapseni juuri oli vuokralaisena kunnes muutti parempaan, on tyhjillään kohta kolmatta kuukautta. Minkä veran vuokranantaja menettää tässä vuokratuloja kun tulijoita ei kerta kaikkiaan ole? Ehkä menee vasta syksyllä kun tulee uudet opiskelijat jotka tuollaisten yksiöiden kohderyhmää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä määrä menee korko- ja pankin kuluihin jos lainanlyhennykset on mitoitettu noin pieneksi = pitkä laina-aika? Kokeilin kerran tuollaista laskuria ja meinasin pyörtyä siihen koron määrään, eikö se ole sitten takassa poltettua rahaa minkä aina kuulee perusteluksi että vuokrassa menettää?
Miinusta inflaatio siitä korosta
Itse olin vähän aikaa sitten Teneriffalla ja oli todella helppoa lähteä hotellilta patikoimaan jalan läheiseen vuoristoon, lähikyliin ja nähdä paikallista asutusta. Toki hyvää fyysistä kuntoa se vaatii, nousu ylös on jyrkkää. Jos kunto ei riitä, niin eihän sitä muuta näe kuin turistirannat ja hotellin uima-altaan.