Törkeät tarjoukset asuntokaupoilla: tarjotaan jopa 10 000 euroa vähemmän kuin virallinen myyntihinta!
Miksei näitä saada kuriin? Ihmisen pitää olla törkeä tehdäkseen näin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon katsellut yhtä asuntoa pk-seudulta. Se on ollut myynnissä nyt jo monta kuukautta eikä ole mennyt kaupaksi. Hintapyyntö.oli alussa 279000 ja nyt 259000 eli myyjä on jo laskenut hintapyyntöään 20 000. Luulen että kyseinen asunto tulee menemään korkeintaan hintaan 250000. Jos sitä ei ole kesään mennessä myyty, niin käyn katsomassa sitä kun tulen käymään Suomessa ja jos se on hyvä niin tarjoan siitä 240000 käteisellä. Saa sitten myyjä päättää myykö siihen hintaan.
Se on ihan sama, tarjoaako maksua käteisellä vai neuvotellulla pankkilainalla. Myyjä saa korkosumman eli rahat pankkitilille. Tietenkin on hienoa, että olet saanut kerättyä ylimääräistä käteistä noinkin ison summan, mutta myyjän kannalta se on ihan sama, miten rahat on hankittu.
Aika monella näyttää olevan sellainen käsitys että se oman kämpän myyntihinta on se OIKEA hinta. Ei ole. Ihan rauhassa voi paheksua ostajaa joka tarjoaa 25.000 eur vähemmän, mutta ne on ostajat jotka päättää mikä sen asunnon oikea hinta. Ei ne osta sitä sillä hinnalla joka on niiden mielestä väärä eli liian korkea. Näin toimii markkinatalous. Ei kukaan osta kaupastakaan 10 euron kahvia satasella vaan sen takia että K-kauppias muuten pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä näistä isosti tinkijöitä. Kun ostan asunnon, niin teen tarjouksen vain asunnosta, joka kolahtaa. Pitää olla tieto, että juuri tämä on minun asuntoni, ei mikään muu. Tämän haluan,
Voin yrittää tinkiä, mutta käytännössä se menee niin, että joudun maksamaan myyjän nimeämän summan. Koska en halua mitään muuta asuntoa.
Ostatteko te muut asuntoja, että tää on ihan ok, tässä voisi asua, jos saa halvalla, vai?
Hinnoissa on aina tinkimisvaraa. Tiesin myyjien olevan kahden asunnon loukussa. Kokeilin kepillä jäätä ja läpi meni. Sain ihanan asunnon. Otin kyllä riskin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä näistä isosti tinkijöitä. Kun ostan asunnon, niin teen tarjouksen vain asunnosta, joka kolahtaa. Pitää olla tieto, että juuri tämä on minun asuntoni, ei mikään muu. Tämän haluan,
Voin yrittää tinkiä, mutta käytännössä se menee niin, että joudun maksamaan myyjän nimeämän summan. Koska en halua mitään muuta asuntoa.
Ostatteko te muut asuntoja, että tää on ihan ok, tässä voisi asua, jos saa halvalla, vai?
Samanlaisia on kymmenen tusinassa. Jos kohde on uniikki niin kierrän kaukaa. Kokemukseni mukaan jos joku "kolahtaa" tai muuten on suuria tunteita pelissä, niin kaupankäynti kannattaa jättää väliin. Tunteella saa tehtyä huonoja kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatteko te muut asuntoja, että tää on ihan ok, tässä voisi asua, jos saa halvalla, vai?Samanlaisia on kymmenen tusinassa. Jos kohde on uniikki niin kierrän kaukaa. Kokemukseni mukaan jos joku "kolahtaa" tai muuten on suuria tunteita pelissä, niin kaupankäynti kannattaa jättää väliin. Tunteella saa tehtyä huonoja kauppoja.
Jaa, minun parhaat kaupat ovat nimenomaan syntyneet tunteella. Tulee tunne, että tässä on koti, olen kotona. Ei kyse ei ole mistään uniikista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tullut vastaan niin ainutlaatuista asuntoa, ettei markkinoilla olis vastaavaa. Ei ole jäänyt harmittamaan, jos joku asunto on jäänyt ostamatta.
Tarjoamme vain haluamastamme asunnosta, mutta kyllä sekin pitää saada sopivaan hintaan. Itse tarjosimme nykyisestä asunnosta Espoossa 25 000€ alle pyyntihinnan ja myyjä hyväksyi tarjouksemme. Tätä myyjä oli tiputtanut hintaa 40 000€. Joidenkin on vain pakko myydä.
Oma maksukykyni ei ainakaan riitä ostamaan näitä oikeasti ainutlaatuisia miljoonien eurojen asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
No tässä on juuri tapa, jolla päädytään enemmän tai vähemmän maksamaan ylihintaa: Kun 'asunto kolahtaa' ja 'en halua mitään muuta asuntoa' ostaja kertoo myyjälle (joko sanallisesti tai kehon kielellä) tilanteensa, jolloin fiksu myyjä tietää, että tinkiä ei tarvitse. Eihän tinkiminen tosiaan voi tällöin onnistua! Ostaja on pilannut kaupat omalla käytöksellään heti kättelyssä.
Välttääkseen edellämainitun ostajan on kehitettävä vaihtoehtoja; mielellään tietysti todellisia (muita asuntoja) tai kuvitteellisia (rahoituksen rajoitteet, aikataulut), jolloin kauppa ei myyjän kannalta näytä varmalta. 'Ainoan vaihtoehdon' lähestymistapa ostajalla tarkoittaa kalleinta mahdollista hintaa, minkä hän joutuu maksamaan. Ostajan riski varsinaisessa tinkimistilanteessa tietysti on, että paikalle saapuu toinen ostaja, joka on kyllin naiivi maksaakseen myyjän myyntihinnan. Riski on suurempi ylikuumentuneilla markkinoilla, lamamarkkinoilla olematon. Joka tapauksessa, koskaan ei ole 'yhtä ainoata asuntoa' joka ostajalle kävisi, aina tulee uusia tilaisuuksia, jos yksi menetetään.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, meitä välittäjiä on niin monen tasoisia. Kuka tahansa voi alkaa myymään asuntoja, sempä takia myyjän kannattaa nähdä hieman vaivaa, ja tutkia, ketkä välittäjät osaavat asiansa, saavat asunnon myytyä hyvään hintaan. Myös koulutusta kannattaa katsoa, kuka tuntee asuntokauppalain, kuka taas on entinen jääkiekkoilija...lisäksi, myyntitulokset, onko saanut mitään myydyksi?
Tänä vuonna valitettavasti myyjillä tuntuu olevan trendinä että se, kuka tarjoaa mahdollisimman kovaa pyyntihintaa mahdollisimman pienellä palkkiolla valitaan välittäjäksi. Pitäisi hälytyskellojen soida heti.
Koulutuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvin myyjä tuntee markkinat, osaa hinnoitella ja ennenkaikkea osaavat myydä. Olen työelämässä tavannut nk. huippumyyjiä, joilla ei ole ollut mitään koulutusta tai koulutus on ollut tyyppiä taidehistorioitsija ja maatalouslomittaja, mutta ovat olleet luonnonlahjakkuuksia myyjinä, luonnostaan huomaavaisia ja ystävällisiä tyyppejä, joilla on hyvä pelisilmä, tunnistavat miten kunkin asiakkaan kanssa pitää asioida ja osaavat myös hinnoitella myytävän tuotteen oikein. Tapaamistani kiinteistövälittäjistä täytyy sanoa että suurin osa onkin nimensä mukaisesti "välittäjiä", eka homma on se että katsovat miten mahdolliset asiakkaat on pukeutuneet ennenkuin itse päättävät onko niillä rahaa ja kannattaako niitä edes tervehditä. Vaikka välittäjällä olisi juristin koulutus mutta välittäjästä tulee yhtään sellainen fiba että on väärällä tavalla itsetietoinen tai ylimielinen, en antaisi asuntoani tälle tyypille myyntiin, koska se sama fiba tulee myös ostajille. Eli kannattaa tosiaan käyttää aikaa siihen että löytää oikeanlaisen myyjän, siinä säästää rahaa ja aikaa.
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011875851.html
Jos asunnon hintapyynnön kokee kalliiksi suhteessa muihin vastaaviin asuntoihin, Kiinteistömaailman Maaninen suosittelee aloittamaan tinkauksen 5–10 prosentin alennuksella. Oikeinkin hinnoitelluissa asunnoissa on kuitenkin aina vähintään pieni tinkivara mukana, hän ajattelee.
”Myös myyjän kannattaa olla valmis neuvottelemaan. Noin 2–5 prosenttia on tinkimisen määrä, millä kaupat voivat usein syntyä.”
Huoneistokeskuksen Nuutinen ajattelee melko samoin: hän ei näe, että oikein hinnoitelluissa asunnoissa on varsinaista tinkivaraa, mutta aina voi kokeilla tinkiä noin 2–4 prosenttia.
Jos asunto on ollut todella kauan myynnissä, kannattaa tehdä reippaasti tarjous. Samoin kunnoltaan perustyydyttävissä asunnoissa tai remppakohteissa tinkiminen voi onnistua paremmin”, Maaninen sanoo.
Huoneistokeskuksen Nuutinen muistuttaa, että tällä hetkellä pitkä myyntiaika on vuosi. Muutaman kuukauden myynnissä olleet asunnot eivät siis ole olleet vielä pitkään myynnissä. Myös sijainnilla on etenkin pääkaupunkiseudulla tinkiessä merkitystä.
”Esimerkiksi kohteet, joiden lähellä ei ole palveluja ja asuminen vaatii autoa, eivät välttämättä ole niin haluttuja”, Nuutinen huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin just asunto. Oli ollut myynnissä ainakin 18 kk. Pyysi 188 t, tarjottiin 150.
Tehtiin kaupat 2 viikon päästä 155.
Työkaveri tarjosi viime syksynä kesämökistä 36.000 e, kun pyynti oli 52.000e. Sanoi, ettei nosta euroakaan tarjousta. Sillä syntyi kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka vain saa tarjota ihan mitä haluaa. Myyjä taas saa päättää että hyväksyykö sen . Simple as that. Sitä kutsutaan MARKKINATALOUDEKSI, eikä sitä pidä "laittaa kuriin". Ja btw ei ole mitään "VIRALLISTA MYYNTIHINTAA", ei sitä myyntihintaa millään notaarilla virallisteta tms.
Se virallinen myyntihinta on se mikä myynti ilmoituksessa lukee. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Oletko jotenkin yksinkertainen?
Katsopa peiliin, sieltä se yksinkertainen löytyy.
t. Asuntoja ja kiinteistöjä ostanut
Hyvä provo! Kiitos siitä! Hesarilla oli taas tänään vol 10000... juttu, miten ei saa tarjota liian pientä tarjousta asunnon ostajia. Hesarin kiinteistövälitystoimiston jutut pitää ottaa huumorin kannalta. Oikeastihan Suomen asuntovarallisuudesta on sulanut jo noin 50 prosenttia. Tulee vielä laskemaan. Tämä on se syy, miksi sijoitetaan rahastoihin ja ulkomaille. Tässä on se jarru. Aivan järkevää toimintaa, kun hyvinvointivaltiota romutetaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011875851.html
Jos asunnon hintapyynnön kokee kalliiksi suhteessa muihin vastaaviin asuntoihin, Kiinteistömaailman Maaninen suosittelee aloittamaan tinkauksen 5–10 prosentin alennuksella. Oikeinkin hinnoitelluissa asunnoissa on kuitenkin aina vähintään pieni tinkivara mukana, hän ajattelee.
”Myös myyjän kannattaa olla valmis neuvottelemaan. Noin 2–5 prosenttia on tinkimisen määrä, millä kaupat voivat usein syntyä.”
Huoneistokeskuksen Nuutinen ajattelee melko samoin: hän ei näe, että oikein hinnoitelluissa asunnoissa on varsinaista tinkivaraa, mutta aina voi kokeilla tinkiä noin 2–4 prosenttia.
Jos asunto on ollut todella kauan myynnissä, kannattaa tehdä reippaasti tarjous. Samoin kunnoltaan perustyydyttävissä asunnoissa tai remppakohteissa tinkiminen voi onnistua paremmin”, Maaninen sanoo.
Huoneistokeskuksen Nuutinen muistuttaa, että tällä hetkellä pitkä myyntiaika on vuosi. Muutaman kuukauden myynnissä olleet asunnot eivät siis ole olleet vielä pitkään myynnissä. Myös sijainnilla on etenkin pääkaupunkiseudulla tinkiessä merkitystä.
”Esimerkiksi kohteet, joiden lähellä ei ole palveluja ja asuminen vaatii autoa, eivät välttämättä ole niin haluttuja”, Nuutinen huomauttaa.
Riippuu asunnosta, kiinteistöjä halutaan rauhalliselta alueelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin just asunto. Oli ollut myynnissä ainakin 18 kk. Pyysi 188 t, tarjottiin 150.
Työkaveri tarjosi viime syksynä kesämökistä 36.000 e, kun pyynti oli 52.000e. Sanoi, ettei nosta euroakaan tarjousta. Sillä syntyi kaupat.
Joku saattaa suuttua noin alhaisesta tarjouksesta, eikä myy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä, onko pakko päästä eroon. Ei kaikkien ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo! Kiitos siitä! Hesarilla oli taas tänään vol 10000... juttu, miten ei saa tarjota liian pientä tarjousta asunnon ostajia. Hesarin kiinteistövälitystoimiston jutut pitää ottaa huumorin kannalta. Oikeastihan Suomen asuntovarallisuudesta on sulanut jo noin 50 prosenttia. Tulee vielä laskemaan. Tämä on se syy, miksi sijoitetaan rahastoihin ja ulkomaille. Tässä on se jarru. Aivan järkevää toimintaa, kun hyvinvointivaltiota romutetaan.
Minusta juttu oli hyvä, ei provo.
Aina Helsingissä voi laittaa asunnon vuokralle odottelemaan parempaa myyntiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saattaa suuttua noin alhaisesta tarjouksesta, eikä myy
No sitten ei myy, ei siinä mitään häviä että tarjoaa sen minkä on valmis maksamaan.
muuten hyvä, mutta ulosotto viranomaisella on oikeus asettaa pakkohuutokaupassa alin hyväksyttävä hinta. Ja se on virallinen.