Petteri Orpo VALEHTELI eilen kun puhuttiin suojaosasta. Hän väitti että työttömän on mahdollista työskennellä niin ettei tuet vähene.
Onko niin ettei Petteri edes ymmärrä mitä on itse ollut päättämässä?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vähenee. Jos teet 300 sadalla töitä, se on 150 pois toimeentulotuesta ja huomioidaan myös työttömyystuessa. Kun et tee mitään, saat enemmän rahaa kuin tekemällä töitä.
Vain osittain totta. Minulla on oma asunto, eikä oikeutta tt-tukeen. Saan enemmän rahaa osa-aikatyötä tekemällä kuin täysin työttömänä, vaikka tuista lähteekin puolet pois jokaista tienaamaani euroa kohti.
Vain ne, joilla on oikeus tt-tukeen saattavat saada enemmän rahaa täysin työttömänä kuin osa-aikatöissä.
Vaikkei saisikaan enemmän tukia, se ero on niin pieni, ettei mitään järkeä.
Esim. Saisin keikkatyön, mistä saan 300e palkkaa. Ansisidonnaista saan n.1000e/kk eli siitä vähennettäisi 150e =850e. Siihen lisätään se palkka 300e, miinus verot siitä, niin saisin saman verran käymättä töissä kuin niillä parilla työkeikalla. Jos suojaosa olisi pidetty, saisin sen 1300e, miinus verot palkasta eli sellaisen 1200e kuussa, mikä on paljon enemmän kuin tonni kuussa. Ehkä parempituloiselle 200e on pikku raha, mutta työttömälle iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vähenee. Jos teet 300 sadalla töitä, se on 150 pois toimeentulotuesta ja huomioidaan myös työttömyystuessa. Kun et tee mitään, saat enemmän rahaa kuin tekemällä töitä.
Vain osittain totta. Minulla on oma asunto, eikä oikeutta tt-tukeen. Saan enemmän rahaa osa-aikatyötä tekemällä kuin täysin työttömänä, vaikka tuista lähteekin puolet pois jokaista tienaamaani euroa kohti.
Vain ne, joilla on oikeus tt-tukeen saattavat saada enemmän rahaa täysin työttömänä kuin osa-aikatöissä.
Sinä, joka laitoit alanuolen kommenttiini: Kerro miten minun tuloni olisivat suuremmat, jos jäisin pelkälle työttömyystuelle (noin 600 eur/kk), kuin tekemällä työtä, josta saan 400 euroa kuussa.
Alanuoli tuli siihen, kun väitit, että ainoastaan tt-tuella eläville jää enemmän rahaa käymättä töissä kuin työssä käymällä.
Ei sinun tilanteeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi. Ihanko oikeasti pitäisi maksaa vielä jotain tukia palkkatyössä olevalle ihmiselle. Mun mielestä ihmisen tulee elättää itsensä palkkatuloilla, ei roikkua tukien varassa
Jos työtä on muutama tunti kuukaudessa eikä enempää saa mistään, niin eihän sen palkalla elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Saisin keikkatyön, mistä saan 300e palkkaa. Ansisidonnaista saan n.1000e/kk eli siitä vähennettäisi 150e =850e. Siihen lisätään se palkka 300e, miinus verot siitä, niin saisin saman verran käymättä töissä kuin niillä parilla työkeikalla. Jos suojaosa olisi pidetty, saisin sen 1300e, miinus verot palkasta eli sellaisen 1200e kuussa, mikä on paljon enemmän kuin tonni kuussa. Ehkä parempituloiselle 200e on pikku raha, mutta työttömälle iso summa.
Kummallinen kommentti. Minullekin 200 euroa on nimenomaan sen verran iso summa, että kannattaa tehdä työtä, josta saan 400 euroa, vaikka sen takia leikkautuu tuista 200 euroa.
Sinulla on ansiosidonnainen, eli et ole ollut kovin kauan työtön. Odottele sen verran, että saatkin vain minimityöttömyysrahan ja tule kommentoimaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppositiosta tivattiin: kerro miten, niin eipä tullut Petteriltä minkäänlaista vastausta.
Niin, niin! Ku Patteri ei nyt vaan kerta kaikkiaan osaa aatella asiaa työttömän näkö vinkkelistä...Työttömälle se on paljon muutakin kuin tienattu euro, päälle tulee matkakuluja ym. virvokkeita joka vesittää pitkälti koko ajatuksen...
Ehkä Petteri ei ymmärrä, että pienituloinen voi tienata keikasta esim. 25 euroa, mistä bussiliput ym. lohkaisevat jo ison siivun. Se on eri asia tehdä monen sadan tili yhdessä päivässä.
Eikä Petteri tajua sitäkään, että jos saat tukia, niin siitä hankkimastasi 25 eurosta vähennetään sitä tukea 12,5 euroa eli olet tehnyt sen keikkasi 12,5 eurolla. Vähennä siitä se bussilippusi ym. kulut, niin kannattiko käydä töissä? Muuta kuin sen takia, että kävit töissä ja pysyit Kelan mielestä yhteiskunnan arvokkaana jäsenenä syrjäytymisen sijaan ja ensi kuussa sitten ne neljä uutta työpaikan hakua, kiitos!
Suojaosa 300e mahdollisti monelle nuo pätkätyöt ja niiden vastaanottamisen, koska siinä tuloluokkien ääripäissä Petteri vs. tavis se 300e on oikeasti tavikselle merkittävä raha.
-winner-
Niin. Minun tukieuroistani on "vähentynyt" 100%, ja maksan ihan työssäkäymisen kulut ihan itse, kuten työpaikkaruokailun, työvaatteet jne.
Se on katso NORMAALIA ELÄMÄÄ että itse maksetaan omat kulut, eikä vinguta että "tuet pienenee, tuet pienenee, ei voi tehdä".
500000 suomalaista tekee osa-aikatyötä, eli ei tule palkallaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, joka laitoit alanuolen kommenttiini: Kerro miten minun tuloni olisivat suuremmat, jos jäisin pelkälle työttömyystuelle (noin 600 eur/kk), kuin tekemällä työtä, josta saan 400 euroa kuussa.
Alanuoli tuli siihen, kun väitit, että ainoastaan tt-tuella eläville jää enemmän rahaa käymättä töissä kuin työssä käymällä.
Ei sinun tilanteeseesi.
Ok, olin sitten väärässä sen suhteen. Kommentoin vain sille, joka sanoi "kun ei tee mitään, jää enemmän", koska mielestäni se oli outo väite. Usein täällä väitetään, että koskaan ei kannata tehdä osa-aikatöitä, eikä se ole totta. Joidenkin kannattaa niitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppositiosta tivattiin: kerro miten, niin eipä tullut Petteriltä minkäänlaista vastausta.
Niin, niin! Ku Patteri ei nyt vaan kerta kaikkiaan osaa aatella asiaa työttömän näkö vinkkelistä...Työttömälle se on paljon muutakin kuin tienattu euro, päälle tulee matkakuluja ym. virvokkeita joka vesittää pitkälti koko ajatuksen...
Ehkä Petteri ei ymmärrä, että pienituloinen voi tienata keikasta esim. 25 euroa, mistä bussiliput ym. lohkaisevat jo ison siivun. Se on eri asia tehdä monen sadan tili yhdessä päivässä.
Eikä Petteri tajua sitäkään, että jos saat tukia, niin siitä hankkimastasi 25 eurosta vähennetään sitä tukea 12,5 euroa eli olet tehnyt sen keikkasi 12,5 eurolla. Vähennä siitä se bussilippusi ym. kulut, niin kannattiko käydä töissä? Muuta kuin sen takia, että kävit töissä ja pysyit Kelan mielestä yhteiskunnan arvokkaana jäsenenä syrjäytymisen sijaan ja ensi kuussa sitten ne neljä uutta työpaikan hakua, kiitos!
Suojaosa 300e mahdollisti monelle nuo pätkätyöt ja niiden vastaanottamisen, koska siinä tuloluokkien ääripäissä Petteri vs. tavis se 300e on oikeasti tavikselle merkittävä raha.
-winner-
Niin. Minun tukieuroistani on "vähentynyt" 100%, ja maksan ihan työssäkäymisen kulut ihan itse, kuten työpaikkaruokailun, työvaatteet jne.
Se on katso NORMAALIA ELÄMÄÄ että itse maksetaan omat kulut, eikä vinguta että "tuet pienenee, tuet pienenee, ei voi tehdä".
Jospa sinä päivänä ymmärrät, kun jäät työttömäksi. Työttömäksi jääminen ei ole nykyisin mitään utopiaa!
Oikeassa Petteri oli että työtön voi tehdä töitä ilman tukeakin, sitä sanotaan pimeäksi työksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kommentti. Minullekin 200 euroa on nimenomaan sen verran iso summa, että kannattaa tehdä työtä, josta saan 400 euroa, vaikka sen takia leikkautuu tuista 200 euroa.
Sinulla on ansiosidonnainen, eli et ole ollut kovin kauan työtön. Odottele sen verran, että saatkin vain minimityöttömyysrahan ja tule kommentoimaan sen jälkeen.
Niin, SINULLA on tuo tilanne, että saat sen 200e enemmän kuussa. Ja taisit unohtaa laskea työstä maksettavat verot eli todellisuudessa et saa niistä töistä 400e, vaan vähemmän. Ja silti ne tuet leikataan siitä täydestä 400:sta eurosta.
Kuten sanoin, itse en saisi yhtään sen enempää käymällä töissä kuin saan tekemättä mitään. Ja näin se tilanne suurella osalla on. Sinulla selkeästi ei ole ja se on kyllä tullut selväksi.
Vierailija kirjoitti:
500000 suomalaista tekee osa-aikatyötä, eli ei tule palkallaan toimeen.
Ei ole noin suoraviivaista. Netti kertoo: Osa-aikatyö on työsuhde, jossa työntekijän säännöllinen työaika on lyhyempi kuin vastaavassa kokoaikaisessa työssä. Se on työtä, jossa tunnit jäävät alle alan täyden työajan (yleensä alle 37,5–40 h/vko).
Jos on 30-35 tuntia töitä, siitä saadulla summalla voi hyvinkin tulla toimeen. Lääkäri tulee toimeen, vaikka tekisi vähemmänkin tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Nykyisin tuskin kenenkään kannattaa alkaa leuhkimaan sillä, että tällä hetkellä on töissä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, SINULLA on tuo tilanne, että saat sen 200e enemmän kuussa. Ja taisit unohtaa laskea työstä maksettavat verot eli todellisuudessa et saa niistä töistä 400e, vaan vähemmän. Ja silti ne tuet leikataan siitä täydestä 400:sta eurosta.
Kuten sanoin, itse en saisi yhtään sen enempää käymällä töissä kuin saan tekemättä mitään. Ja näin se tilanne suurella osalla on. Sinulla selkeästi ei ole ja se on kyllä tullut selväksi.
Ihmeellistä aggressiota. Toivottavasti ansiosidonnaisesti loppuu pian, niin pääset nauttimaan minimituista.
Noin 400 euroa on se, joka tililleni tulee. Täällä ei ilmeisesti saa sanoa, että joillekin osa-aikatyö on parempi kuin ei työtä olenkaan, vaan pitää valehdella, että koskaan ei kannata tehdä osa-aikaista, koska se sopii agendaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne TULOT siitä vähene jos käy töissä, pahvi.
Kuinka kertoa ettei ymmärrä nykymenosta yhtään mitään?
Ps. Töihin kulkeminen ei ole ilmaista.
ai luulet ettemme me TYÖSSÄKÄYVÄT tiedä mitä kuluja työskentelystä tulee?
Ne ovat ihan normaaleja elämisen kuluja, jotka muutenkin ihmisten tulisi itse maksaa.
Toki se on täysin tuntematon käsite tukiloisille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa Petteri oli että työtön voi tehdä töitä ilman tukeakin, sitä sanotaan pimeäksi työksi.
Ja tällaista työtä ne petterin tänne houluttelemat ulkomaanelävät tekevätkin, päivisin pizzeriassa, iltasin taksia ajamassa ja sossu-tuet juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne TULOT siitä vähene jos käy töissä, pahvi.
Kuinka kertoa ettei ymmärrä nykymenosta yhtään mitään?
Ps. Töihin kulkeminen ei ole ilmaista.
ai luulet ettemme me TYÖSSÄKÄYVÄT tiedä mitä kuluja työskentelystä tulee?
Ne ovat ihan normaaleja elämisen kuluja, jotka muutenkin ihmisten tulisi itse maksaa.
Toki se on täysin tuntematon käsite tukiloisille.
Eihän sitä tiedä minä päivänä joudut työttömäksi ja tukiloiseksi…tänä päivänä tuo ei ole mahdottomuus kenenkään kohdalla! Sitten olet hyi hyi tukiloinen
Tietääkö Petteri Orpo mikä on suojaosa?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö Petteri Orpo mikä on suojaosa?
Mitä luulet? 😂