Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (1458)

Vierailija
1421/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näenhän minä siitä mitä kirjoitat ettet ymmärrä mitä tosi kovilla olleet omaishoitajat ja heidän läheisensä yrittävät sinulle selittää.

Olet kyllä harvinaisen kuutamolla, jos kuvittelet tietäväsi toisen kirjoittajan kokemuksista tai tietotaidosta mitään vain hänen yhden kirjoituksensa perusteella. Miten vam mainen pitää olla, että kuvittelee, että jos joku sanoo, että a, niin se on kaikki minkä hän tietää?  Stten vielä solvaa toista, mutta ei yhtään siedä, etät palvelus palautetaan. 

Sinusta on ok käyttää vam mainen -sanaa haukkumasanana? I rest my case.

Sinä itse aloitit haukkumisen ja solvaamisen. Se ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Opettele käyttäytymään ja olemaan solvaamatta toisia. 

Ei ole solvaamista sanoa, ettet kuuntele asian kokeneita ihmisiä.

Vierailija
1422/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vam mainen -sanan käyttö haukkumasanana ei loukkaa minua, mutta se kertoo yleensä jotain siitä, mitä puhuja ajattelee vam maisista ihmisistä ja myös siitä, millainen hänen empatiakykynsä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole realistista kuvitella että täyttä työaikaa tekevä ihminen sitten käyttää kaiken vapaa-aikansa vanhuksista huolehtimiseen. Se kun voi olla 24h hommaa."

Mutta kun tuollaista skenaariota ei tulisi tapahtumaan (muuta kuin tämän palstan kauhistuneiden mammojen ja pappojen mielissä), että joutuisi käyttämään kaiken vapaa-aikansa ja 24 tuntia vuorokaudessa. 

Ei siinä kuitenkaan voi olla pois kotoa kuin muutaman tunnin kerrallaan. Lomamatkatkin saa unohtaa, jopa vuorokauden mittaiset. Hoitovelvollisuudesta ei pääse edes oman sairauden kohdalla, joten jos keuhkokuume iskee, jatka vaan entiseen malliin. 

tuolla oli tuotu jo lakiteksitä omaishoitajan lomista, joten älä puhu läpiä päähäsi siitä että lomamatkat voisi unohtaa

Eräs tuntemani omaishoitaja (hoitaa pahasti muistisairasta kumppaniaan itse) kävi juuri viikon lomalla etelässä. Kumppani oli sen ajan sairaalahoidossa. 

paria vuotta aiemmin tuo omaishoitaja oli sydänleikkauksessa ja sairaalassa viikon, kun tuli komplikaatio ja muistisairas oli saman ajan sitten sairaalassa. Ei tarvinnut sairaana hoitaa

Älä valehtele, että sairaalaan otetaan ilman omaa vakavaa sairautta.

Tottakai otetaan. Googlaa sosiaalinen sairaalapaikka. 

Ei oteta.

No kyllä otetaan. Et ilmeisesti osaa googlata niin teen sen sun puolesta. 

Hus/Hyks: Sosiaalinen sairaalapaikka voi tulla kyseeseen, jos potilaan toimintakyky on heikentynyt, kotiutuminen ei ole turvallista puutteellisen sosiaalisen verkoston (kuten omaishoitajan puute) vuoksi tai asumisolosuhteet eivät salli kotihoitoa.

Hoidon tavoitteena on tukea potilaan arjesta selviytymistä, tarjota turvaa väliaikaisesti ja järjestää jatkohoito tai -asuminen, kun akuutti lääketieteellinen hoito on päättynyt.

Sosiaalisia sairaalapaikkoja tarjoavat hyvinvointialueet (esim. Helsingin kaupunki, Laakson sairaala) osana psykiatrista tai geriatrista sairaalahoitoa.

Miksi sitten HUSin ja Heklsingin kaupungin päivystyksessä makaa vanhuksia käytävillä 1.5 vrk putkeen? Mitä luulet?

Eivät kaikki oikeudet jotka on kirjattu ylös, toteudu käytännössä.

Terveyskeskusten vuodeosastot täynnä. Ei mahdu mihinkään.

päivystyksissä on kiireelliset tapaukset, ei dementikkoja, joiden sairaalahoitojaksot on suunniteltu ennalta. 

Dementikkokin voi saada ennalta suunnittelemattoman sairaskohtauksen. 

Vierailija
1424/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole realistista kuvitella että täyttä työaikaa tekevä ihminen sitten käyttää kaiken vapaa-aikansa vanhuksista huolehtimiseen. Se kun voi olla 24h hommaa."

Mutta kun tuollaista skenaariota ei tulisi tapahtumaan (muuta kuin tämän palstan kauhistuneiden mammojen ja pappojen mielissä), että joutuisi käyttämään kaiken vapaa-aikansa ja 24 tuntia vuorokaudessa. 

Ei siinä kuitenkaan voi olla pois kotoa kuin muutaman tunnin kerrallaan. Lomamatkatkin saa unohtaa, jopa vuorokauden mittaiset. Hoitovelvollisuudesta ei pääse edes oman sairauden kohdalla, joten jos keuhkokuume iskee, jatka vaan entiseen malliin. 

tuolla oli tuotu jo lakiteksitä omaishoitajan lomista, joten älä puhu läpiä päähäsi siitä että lomamatkat voisi unohtaa

Eräs tuntemani omaishoitaja (hoitaa pahasti muistisairasta kumppaniaan itse) kävi juuri viikon lomalla etelässä. Kumppani oli sen ajan sairaalahoidossa. 

paria vuotta aiemmin tuo omaishoitaja oli sydänleikkauksessa ja sairaalassa viikon, kun tuli komplikaatio ja muistisairas oli saman ajan sitten sairaalassa. Ei tarvinnut sairaana hoitaa

Ei oteta.

Hus/Hyks: Sosiaalinen sairaalapaikka voi tulla kyseeseen, jos potilaan toimintakyky on heikentynyt, kotiutuminen ei ole turvallista puutteellisen sosiaalisen verkoston (kuten omaishoitajan puute) vuoksi tai asumisolosuhteet eivät salli kotihoitoa.

Hoidon tavoitteena on tukea potilaan arjesta selviytymistä, tarjota turvaa väliaikaisesti ja järjestää jatkohoito tai -asuminen, kun akuutti lääketieteellinen hoito on päättynyt.

Sosiaalisia sairaalapaikkoja tarjoavat hyvinvointialueet (esim. Helsingin kaupunki, Laakson sairaala) osana psykiatrista tai geriatrista sairaalahoitoa.

Miksi sitten HUSin ja Heklsingin kaupungin päivystyksessä makaa vanhuksia käytävillä 1.5 vrk putkeen? Mitä luulet?

päivystyksissä on kiireelliset tapaukset, ei dementikkoja, joiden sairaalahoitojaksot on suunniteltu ennalta. 

Dementikkokin voi saada ennalta suunnittelemattoman sairaskohtauksen. 

Missän ei tuossa lainaamassasi viestissä väitetty etteikö voisi saada! 

Vierailija
1426/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vam mainen -sanan käyttö haukkumasanana ei loukkaa minua, mutta se kertoo yleensä jotain siitä, mitä puhuja ajattelee vam maisista ihmisistä ja myös siitä, millainen hänen empatiakykynsä on. 

Tässä tapauksessa taisi kertoa siitä, että kirjoitaja turhautui palstalla tapahtumaan mitätöintiin ja vähättelyyn sekä kirjoitusten tahalliseen vääristelyyn. Hän antoi sitten samalla mitalla takaisin. Koittakaa te kiusaajamammat oppia, että nykyaikana ei noin vain niellä teidän ilmiselvää kiusaamista, vaan vastustusta voi tulla monelta eri taholta. 

Vierailija
1427/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oteta.

Vuodeosastopaikkojen sulkemiset ovat ruuhkauttaneet päivystykset. Soteosaaminen vauhdissa jakokouspalkkiot tapissa. 

https://yle.fi/a/74-20186788

Vierailija
1428/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempiani ei olisi saanut kotoa mihinkään ja heillä kävi hyvin, kun yksi lapsista huolehti heistä. Minä se en ollut. Kun kävin harvoin kylässä, niin siivosin ja laitoin ruokaa, mutta muuta en pystynyt tekemään. Itse olen varautunut siihen, että joudun ostamaan palveluita ja hyväksyn sen, että näin tulee jossakin vaiheessa tapahtumaan. 

Vierailija
1429/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni vanhuksia pitäisi hoitaa omassa asuinkunnassaan julkisissa hoitolaitoksissa ihan kuin vielä 1990-luvulla. Suomenkieliset (ja ruotsinkieliset) hoitajat. Lyödään tuohon lisää velkaa ja verorahoja, mutta saadaan myös työtä, toivoa ja ihmisarvoa. Kahdenkymmenen vuoden päästä suuret ikäluokat ovat jo siirtyneet ajasta iäisyyteen. Sitten voidaan tarkastella tilannetta uudelleen. Nyt ne hoitopaikat takaisin lähipalveluiksi ihan kuin varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen opinnot 18 vuoteen asti ovat.

Ei meillä minun mielestäni ole muuta realistista vaihtoehtoa. Ei omien sukulaisten hoitamista voi keneltäkään velvoittaa. Siinä on monenlaisia ongelmia ja riskejä ajatteleepa asiaa sitten hoidettavan tai hoitajan kannalta. Vanhustensuojelu (vrt. lastensuojelu) pitäisi sitten myös perustaa, jos tuohon kotihoitomalliin mentäisiin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vanhuksia pitäisi hoitaa omassa asuinkunnassaan julkisissa hoitolaitoksissa ihan kuin vielä 1990-luvulla. Suomenkieliset (ja ruotsinkieliset) hoitajat. Lyödään tuohon lisää velkaa ja verorahoja, mutta saadaan myös työtä, toivoa ja ihmisarvoa. Kahdenkymmenen vuoden päästä suuret ikäluokat ovat jo siirtyneet ajasta iäisyyteen. Sitten voidaan tarkastella tilannetta uudelleen. Nyt ne hoitopaikat takaisin lähipalveluiksi ihan kuin varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen opinnot 18 vuoteen asti ovat.

Ei meillä minun mielestäni ole muuta realistista vaihtoehtoa. Ei omien sukulaisten hoitamista voi keneltäkään velvoittaa. Siinä on monenlaisia ongelmia ja riskejä ajatteleepa asiaa sitten hoidettavan tai hoitajan kannalta. Vanhustensuojelu (vrt. lastensuojelu) pitäisi sitten myös perustaa, jos tuohon kotihoitomalliin mentäisiin.

Periaatteessa samaa mieltä kanssasi.  Mun mielestä kuitenkin ikääntyviltä voisi edellyttää jotain omaakin suunnitelmallisuutta vanhuuden varalle.  Eikä niin,  että eletään kuin Ellun kanat vailla huolta huomisesta kunnes ollaankin joko yhteiskunnan tai omaisten riesana. 

Mä pääsen eläkkeelle elokuussa.  Olen jo pitkään miettinyt,  millä edellytyksin pystyn asumaan nykyisessä kodissani.  Olen jo parin vuoden ajan tehnyt nk kuolinsiivousta ja myös sisustanut kotiani niin,  että tämä olisi mahdollisimman helppohoitoinen.  Olen myös perehtynyt erilaisiin apuvälineisiin sekä niiden hintoihin . Kaikkea kun ei verovaroista yhteiskunta maksa.  Isäni pystyy edelleen 96-vuotiaana asumaan 2-kerroksisessa asunnossa,  kun vuosia sitten hommasi sinne porrashissin.  Maksoi noin  12 000 € eikä sellaista Kela tai hyvinvointialue kustanna.  Itse piti maksaa.  

Minusta näitä asioita pitäisi jokaisen miettiä viimeistään silloin,  kun jää eläkkeelle.  Jos asuu paikassa,  jossa palveluita ei ole,  pitää muuttaa sinne,  missä niitä on.  

Vierailija
1431/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäät läheiset ovat sekä omalta että puolison puolelta kuolleet pois, ja vielä vanhan kansan tyyliin ns saappaat jalassa eli isommin hoivaverkostoa rasittamatta. 

Vierailija
1432/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on vapaa maa. Täältä voi muuttaa pois, jos kansalaisten ihmisoikeudet (muun muassa oikeus valita oma asuinpaikkansa ja oikeus valita omat asuinkumppaninsa) eivät enää toteudu. Jos joku hullu virkamies yrittää pakottaa minut hoitamaan omia vanhuksia, niin minä muutan ulkomaille. Ruotsi, Norja, Viro. Hyviä vaihtoehtoja löytyy ihan läheltä. Ja voin vierailla Suomessa kesäisin, niin että voi hengailla mökillä YKSIN.

Vierailija
1433/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vapaa maa. Täältä voi muuttaa pois, jos kansalaisten ihmisoikeudet (muun muassa oikeus valita oma asuinpaikkansa ja oikeus valita omat asuinkumppaninsa) eivät enää toteudu. Jos joku hullu virkamies yrittää pakottaa minut hoitamaan omia vanhuksia, niin minä muutan ulkomaille. Ruotsi, Norja, Viro. Hyviä vaihtoehtoja löytyy ihan läheltä. Ja voin vierailla Suomessa kesäisin, niin että voi hengailla mökillä YKSIN.

Sulta voisi periä sieltä kauempaakin rahaa tuota varten. 

Vierailija
1434/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs trollipoju siellä huutelee? Miksi olet niin kiivaasti kadehtimassa muiden ihmisten rahoja?  :D

Karu totuus on se, että lapsella ei ole mitään elatusvelvollisuutta omiin vanhempiinsa nähden. Kansainvälinen ihmisoikeussopimus ei salli sitä, että vanhemmat voivat käyttää omia lapsiaan orjatyövoimana tai laskujen maksajana.

Vierailija
1435/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhia alanuolia. Kyllä velkoja peritään myös ulkomailta. 

Velvollisuus on tietenkin joko itse hoitaa tai kustantaa hoito. 

Vierailija
1436/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs trollipoju siellä huutelee? Miksi olet niin kiivaasti kadehtimassa muiden ihmisten rahoja?  :D

Karu totuus on se, että lapsella ei ole mitään elatusvelvollisuutta omiin vanhempiinsa nähden. Kansainvälinen ihmisoikeussopimus ei salli sitä, että vanhemmat voivat käyttää omia lapsiaan orjatyövoimana tai laskujen maksajana.

Lakia voi aina muuttaa. Laki on suomessa velvoittanut ennenkin. *en minä tällaista halua)

Vierailija
1437/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii HYVIN se, että eduskunta rupeaa säätämään älyvapaata lakia (kansainvälisten sopimusten vastainen laki) ja päätyy Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. 

Mitä nopeammin eduskunta paljastaa oman typeryytensä ja toksisuutensa, sitä parempi. Entistä useampi veronmaksaja (työssäkäyvä korkeakoulutettu ihminen) osaa muuttaa pois Suomesta. Tämä maa on tuhottu eduskunnan mielivallan takia. Lampaat (nöyrät alamaiset) jäävät määkimään kotikonnuille ja hyväksyvät kaikki lait mitä eduskunta keksii. Itsenäiset, fiksut ja työmarkkinoilla hyvin pärjäävät ihmiset lähtevät ulkomaille töihin. 

Vierailija
1438/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on joku narsistinen trollipoju pesiytynyt tähän ketjuun. Suuruudenhullut voimafantasiat ja muiden ihmisten rahojen kontrollointi ovat "normipäivä" narsisteille. 

Vierailija
1439/1458 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuserimies yrittää aina kontrolloida muiden ihmisten omaisuutta ja muiden ihmisten oikeuksia (ihmisoikeudet). Ainoa ongelma on se, että hulluja kontrollifriikkejä on päässyt myös eduskuntaan.  :D

Vierailija
1440/1458 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulussa hyvä oppilas (aina luokan hikari) ja kirjoitin lukiosta laudaturin paperit. Meinasin lähteä opiskelemaan lääkäriksi. Sitten tajusin, että lääkäri voi joutua hoitamaan omia vanhempiaan, koska vanhemmat ovat tuhlanneet rahansa ja vaativat nyt lapselta apua. Siis ilmaisia lääkäripalveluita, sairaanhoitoa, kodinhoitoa, yms. Jos lapsi ei auta niin hänet haukutaan kusipääksi.

Menin yliopistoon vuonna 2004 ja opiskelin biologiaa. Enpä arvannut, että parikymmentä vuotta myöhemmin (vuosi 2026) joku typerä poliitikko alkaisi vaatia Suomen perustuslain muuttamista niin, että lapsille tulee ELATUSVELVOLLISUUS omista vanhemmista.