Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (1458)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa muistisairaat usein aggressiivisia, eivät pärjää hetkeäkään yksin. Kuseskelevat nurkkiin, karkailevat pakkaseen. Ei siinä työssäkäynti onnistu vaan jonkun on valvottava.
Kuitenin työssäkäynti onnistuu, jos on lapsia, jotka kuseskelevat housihinsa (ja toisinaan nurkkiinkin) ja karkailevatkin (myös pakkaseen).
Ihan sama asia. Vanhemmat ei lapsiaankaan valvo 24/7/365. Ei niitä vanhuksakaan valvottaisi, vaikka toki marttyyrihuoltaja nin haluaa uskotellakin. Ei niitä laitoksissakaan valvota 24/7/365. Aina tulee hetkiä, kun on yksin ja jotain voi tapahtua.
Koitatte keksiä hirveästi tekosyitä sille, että saisitte itsellenne perusteltua miksei teidän tarvitse, "en voi järjestää" -tekosyyn nojalla. Sanokaa van rehellisesti, että en halua. Ei sitä varten tarvitse keksiä huonoja tekosyitä jollekin vauvapalstalle miksi ei muka voisi onnistua, kun ne tekosyyt eivät perustu edes faktoihin, vaan ilmiselvästi mutuiluun. EI kukaan kenenkään niskoille vanhempia sysää, jos se hoivaaja sanoo ettei halua. Sitten järjestyy toinen hoitopaikka.
Emme me mutuile vaan meillä on kokemus huonokuntoisista vanhuksista ja heidän hoidontarpeestaan. Sinulla on vain teoretisointia ja haaveilua.
sinulla on vain mutuilu minun kokemuksestani, jonka olet muodostanut omien luultavasti harhaisten tulkitojesi kautta. Sen lisäksi lmiselvä halu ymmärtää viestit tahallisesti väärin.
Meillä keskusteltu mummon ottamisesta ihan vakavasti. Vielä ei olla päätöstä tehty mutta kyllähän tuo aika vastenmielinen ajatus on. Toisaalta mummon laittaminen vanhainkotiin nykytiedon valossa tuntuu isolta vääryydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin.
Eiköhän tuossa ollut pointtina se että lapsiltasikaan et korvausta saa.
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.Jos otat vanhuksen eläkkeen itsellesi "korvauksena", syyllistyt kavallukseen.
Ei sitä kukaan vain ota vaan se vanhus maksaa hoidostaan kuten laitoksessakin.
Niin mutta se ei mene lain edessä niin. Omaishoitaja on omainen, ei firma.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskusteltu mummon ottamisesta ihan vakavasti. Vielä ei olla päätöstä tehty mutta kyllähän tuo aika vastenmielinen ajatus on. Toisaalta mummon laittaminen vanhainkotiin nykytiedon valossa tuntuu isolta vääryydeltä.
Et sitä sinne laita, hyvällä tuurilla se pääsee, kun kotihoidon tunnit on käytetty loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.No ei ihan, noin 600€ se tuki on. Silloin toki saa niitäuita tukia. Aika moni voisi jäädä kotiin ja moni jäisi ihan mielelläänkin. Sellaiset, joita joka aamu ärsyttää lähteä siihen paskapalkkaiseen duuniin
Miten kuvitellaan että tuet on joku automaatti??
Omassa asunnossa asuva saisi omaishoidontuen 530e - verot. Ei mitään muuta. Tuo netto n 400e on aika paljon vähemmän kuin 3000e omiin menoihin.
Mummon 1500e on MUMMON rahoja eli EI hoitajalle kompensaatiota ansionmenetyksestä. Toki siitä voi ottaa muutaman kympin asumisesta/dmsähköstä/vedestä mutta varmasti sekin olisi sitten verotettavaa tuloa!
Ihan samalla tavalla sen eläkkeen laitoskin ottaa. Elämiseenhän se on tarkoitettu. Ja jos joudut jäämään kotiin hoitamaan vanhusta, on se vaativaa tai erittäin vaarivaa hoitoa, jolloin omaishoidontuki on korkeampi.
Kyllä sika monen kannattaisi miettiä onko järkevää käydä huonopalkkaisessa työssä ja vanhemmat kalliissa laitoshoidossa huonolla hoidolla vai sittenkin hoitaa heidät kotona.
sitten kun tulot ovat +5000€, menee jo vaikeammaksi. Silloin kannattaa kotiin hankkia joku sillä vanhuksen eläkkeellä, jotta voi käydä itse töissä.Mistä olet keksinyt, että omaishoitaja voi saada 1500e/kk omaishoidon palkkiota? Se on vajaa 600 e verotettavaa tuloa.
Suomi.fi: I hoitopalkkioluokka: 530 €/kk
Raskas siirtymävaihe: vähintään 966 €/kk
Erittäin vaativat vaiheet: 1 500 – 1 900 euron/kk hyvinvointialueesta riippuen.
Jos joudut jäämään töistä pois, puhutaan raskaasta vaiheesta.
Ei puhuta. Ihan housuihinsa ulostavasta ja jatkuvasti lapsuudenkotiin karkailevasta vanhuksesta maksetaan se vajaa 600 e/kk.
Vanhemmat eivät suostu muuttamaan pieneen koppiini, heillä on arvoasunto Eirassa. Käyn siellä piikomassa ja kun he rupeavat tarvitsemaan koko aikaista hoitoa, muutan varmaan sinne enemmän tai vähemmän pysyvästi. Tykkään tästä lähiöelämästäni, mutta palaan tänne sitten kun heistä aika jättää. Joka tapauksessa lapset ja vanhukset kannattaa hoitaa. Ei siitä mihinkään pääse, että se nakki on napsahtanut meidän sukupolvellemme. Turha kiukutella, paha mieli siitä vaan tulee itselle. Lusikka kauniiseen käteen. Olen jo onnistuneesti pyyhkinyt isän peppua, kyllä siihen tottuu.
Tunnen monia täyspäiväisiä omaishoitajia. Kukaan ei ole saanut tuota korkeinta korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät suostu muuttamaan pieneen koppiini, heillä on arvoasunto Eirassa. Käyn siellä piikomassa ja kun he rupeavat tarvitsemaan koko aikaista hoitoa, muutan varmaan sinne enemmän tai vähemmän pysyvästi. Tykkään tästä lähiöelämästäni, mutta palaan tänne sitten kun heistä aika jättää. Joka tapauksessa lapset ja vanhukset kannattaa hoitaa. Ei siitä mihinkään pääse, että se nakki on napsahtanut meidän sukupolvellemme. Turha kiukutella, paha mieli siitä vaan tulee itselle. Lusikka kauniiseen käteen. Olen jo onnistuneesti pyyhkinyt isän peppua, kyllä siihen tottuu.
Lusikat on hiukan toisin jaettu jos on arvoasunto Eirassa.
Lastensa hoidettavaksi määrätty vanhus asetettaisiin tietysti lastensa holhoukseen ja häneltä vietäisiin itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin.
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.Jos otat vanhuksen eläkkeen itsellesi "korvauksena", syyllistyt kavallukseen.
mikään ei estä vanhuksen omaista laittamasta pystyyn firmaa, joka tarjoaa kotihoitopalvelua ja päättää hoitaa vain yhtä asiakasta, joka sitten on sen yrityksen omistajan oma vanhempi. vahempi ostaa sitten palvelut tuolta yritykseltä
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain elatuspakkoa tulisi, niin kaikki lähtisivät kyllä pois sitten Suomesta. siinäpähän dementikot hoitaisivat toisiaan sitten. ei tule olemaan mitään sellaista, johan sen sanoi mikä Niemelän pomokin. Käydäänkö muissa Pohjoismaissa samanlaista keskustelua ? Pekka M36
Tämähän siinä käy 😅 Varmaan yli puolelle lapsista on täysin mahdoton ja vastenmielinen ajatus että hoitaisi iäkästä vanhempaansa. Eikä tuo nykyinen vanhussukupolvi itsekään hoitanut omia vanhempiaan. Ei tarvitse mitään syyllisyyttä edes tuntea jos pesee kätensä tässä hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykytiedoissasi on ilmeisesti päivittämisen varaa. Vanhainkoteja ei enää ole, hoitokoteihin ei laiteta yhtään ketään, vaan jos onni suosii (ts. vanhus on äärimmäisen huonossa kunnossa) niin hän pääsee jonottamaan ko. paikkaa. Tuossa vaiheessa kävelykyky oli mennyt, oli murtumia joita ei enää leikattu. Lisänä sekavuutta ja harhaisuutta. Kiersi pitkin maakunnan vuodeosastoja jonottaen hoitokotipaikkaa. Jonotus kesti n. 3kk ja palliatiivinen hoito n. 3kk. Nyt noita vuodeosastojakin suljetaan. Niissä on ollut huonokuntoiset vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Eiran porukalla ole varaa maksaa yksityinen hoito. Perintö siinä tietysti hupenee
Se on tietysti selvä asia ja raha auttaa, mutta irtainta rahaa ei ole meillä käytössä, ei ole varaa ottaa maksettua hoitajaa. Itse olen kaikilla mittareilla ns köyhä. Kaikki suvun omaisuus on siinä perityssä arvoasunnossa ja putkiremonteista on sellainen laina että vanhusten koko eläke menee yhtiövastikkeeseen. Tämä on ihan tavallinen kuvio monissa perheissä/suvuissa. Ei se käytännössä muuten vaikuta kuin siten että on tilaa minulle kun menen hoitamaan. Ja on tietysti kiva olla siellä kauniilla aluella Helsingissä mutta ei sieltä mihinkään pääse kun on se hoitaminen ja etätyönä oma freelancer-työ. Tilanteeni ei ole todellakaan mikään pahin mahdollinen mutta ei se mikään paras mahdollinenkaan ole. Olen huomannut, että monet ikäiseni vaan kiukuttelevat tilannetta vastaan. Ei sille mitään voi, tätä tämä nyt on. Tehkää tilanteesta paras mahdollinen niissä puitteissa jotka teillä on.
Joo vapautuu lastenhuone, mutta miten saat mahtumaan sinne kaksi sellaista ihmistä, joilla on nyt asuntonaan kolmio, jossa kummallakin oma makuuhuone ja kämppä täynnä tavaraa. Lisäksi mukaan tulee kissa ja koira. Mitään ei saa heittää pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
Näistä tehdään ihan asialliset paperit, omaishoitaja on myös edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain elatuspakkoa tulisi, niin kaikki lähtisivät kyllä pois sitten Suomesta. siinäpähän dementikot hoitaisivat toisiaan sitten. ei tule olemaan mitään sellaista, johan sen sanoi mikä Niemelän pomokin. Käydäänkö muissa Pohjoismaissa samanlaista keskustelua ? Pekka M36
Tämähän siinä käy 😅 Varmaan yli puolelle lapsista on täysin mahdoton ja vastenmielinen ajatus että hoitaisi iäkästä vanhempaansa. Eikä tuo nykyinen vanhussukupolvi itsekään hoitanut omia vanhempiaan. Ei tarvitse mitään syyllisyyttä edes tuntea jos pesee kätensä tässä hommassa.
No, minä ainakin viimeisenä valintana mieluummin muutan maasta kuin hoidan väkivaltaista vanhempaani.
Vierailija kirjoitti:
Se on tietysti selvä asia ja raha auttaa, mutta irtainta rahaa ei ole meillä käytössä, ei ole varaa ottaa maksettua hoitajaa. Itse olen kaikilla mittareilla ns köyhä. Kaikki suvun omaisuus on siinä perityssä arvoasunnossa ja putkiremonteista on sellainen laina että vanhusten koko eläke menee yhtiövastikkeeseen. Tämä on ihan tavallinen kuvio monissa perheissä/suvuissa. Ei se käytännössä muuten vaikuta kuin siten että on tilaa minulle kun menen hoitamaan. Ja on tietysti kiva olla siellä kauniilla aluella Helsingissä mutta ei sieltä mihinkään pääse kun on se hoitaminen ja etätyönä oma freelancer-työ. Tilanteeni ei ole todellakaan mikään pahin mahdollinen mutta ei se mikään paras mahdollinenkaan ole. Olen huomannut, että monet ikäiseni vaan kiukuttelevat tilannetta vastaan. Ei sille mitään voi, tätä tämä nyt on. Tehkää tilanteesta paras mahdollinen niissä puitteissa jotka teillä on.
Mahdatko olla se sama vanha trolli? Eihän tässä yhtään kenenkään tarvitse mitään kiukutella kun ei Suomessa lapsilla ole mitään omaisvelvoitetta suhteessa vanhempiinsa. Jos joku haluaa vanhempiaan hoivata niin se on täysin vapaaehtoista.
Toisekseen tässä nyt koko ajan unohdetaan ettei niistä vanhuksistakaan kovin moni halua edes lapsistaan mitään hoitajaa. Yhtä vastenmielinen ajatus heillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä ainakin viimeisenä valintana mieluummin muutan maasta kuin hoidan väkivaltaista vanhempaani.
Mulla isä oli sekä väkivaltainen että käytti minua seksuaalisesti hyväksi. Tuollaistako hoitaisin? Mädäntyköön vaikka sänkyynsä.
Miten niin minä? Mitä et tuossa lauseessa tajua? Paljonko sinulle maksetaan trollitehtaalla?