Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (1458)

Vierailija
1241/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että äiti muuttaisi jossain vaiheessa minun talooni. Sitä en tiedä miten naisystävä tähän suhtautuisi. Tähän vielä joku 15 vuotta. Vanhainkodit aika masentavia paikkoja. 

Vierailija
1242/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa muistisairaat usein aggressiivisia, eivät pärjää hetkeäkään yksin. Kuseskelevat nurkkiin, karkailevat pakkaseen. Ei siinä työssäkäynti onnistu vaan jonkun on valvottava.

Kuitenin työssäkäynti onnistuu, jos on lapsia, jotka kuseskelevat housihinsa (ja toisinaan nurkkiinkin) ja karkailevatkin (myös pakkaseen). 

Ihan sama asia. Vanhemmat ei lapsiaankaan valvo 24/7/365. Ei niitä vanhuksakaan valvottaisi, vaikka toki marttyyrihuoltaja nin haluaa uskotellakin. Ei niitä laitoksissakaan valvota 24/7/365. Aina tulee hetkiä, kun on yksin ja jotain voi tapahtua. 

Koitatte keksiä hirveästi tekosyitä sille, että saisitte itsellenne perusteltua miksei teidän tarvitse, "en voi järjestää" -tekosyyn nojalla. Sanokaa van rehellisesti, että en halua. Ei sitä varten tarvitse keksiä huonoja tekosyitä jollekin vauvapalstalle miksi ei muka voisi onnistua, kun ne tekosyyt eivät perustu edes faktoihin, vaan ilmiselvästi mutuiluun. EI kukaan kenenkään niskoille vanhempia sysää, jos se hoivaaja sanoo ettei halua. Sitten järjestyy toinen hoitopaikka. 

Sä tykkäät enemmän vanhoista ihmisistä entäpä lapsista, joissa on kuitenkin tulevaisuus.

Kuka sinua tulee hoitamaan sitten kun olet siinä tilanteessa mistä täällä kirjotat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)

Näinhän fiksut vanhemmat jo tekevät. 

En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.

Toimeentulotuella? Miksi kukaan tekisi lapsia, jos joutyisi toimeentulotuelle heitä hoitaessaan? 

Sekä päiväkodit että vanhusten hoivalaitokset ovat niin kauheita paikkoja nykyään, että kukaan selväjärkinen ei laita perheenjäseniään niihin. 

Jostainhan sitä rahaa pitää saada, Kelaltakaan ei saa lapsen hoidosta rahaa kuin muutaman vuoden. Vai miten ne vanhemmat tulee toimeen, kun töissä ei käydä?

Sitäpä olisi pitänyt miettiä pikkasen aiemmin. Jos ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lasta, sitä ei tehdä. 

Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.

On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihin. 

Oletko koskaan opiskellut mitään? Ollut töissä? Ollut hyväpalkkaisessa töissä? 

Olen, olen ja olen; minulla tohtoritutkinto, olin palkkatyössä urani ensimmäiset 5 vuotta ja sen jäljeen olen toiminut yrittäjänä. Olin 10 vuotta kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorempi aloitti koulussa ekalla. Olisko jotain muuta vielä mitä haluaisit kysyä? 

Miten saatoit jättää ekaluokkalaisen ja mennä töihin? Eihän sen ikäinen lapsi mitenkään pärjää iltapäiväkerhossa. Väsyy jo koulussa ja hirveä meteli naapurien ja muiden kakaroiden  joukossa. Lapsiparka. Lukiosta kun kuopus valmistuu, voi äiti alkaa katsella töitä. 

Olipas vuodatus. Minäkin olin kotona kunnesa lapsi lähti kouluun ja aloitin puolikkaalla viikolla. Kuten moni muukin tekee. Ei siksi etteikö lapsi pärjäisi vaan siksi ettei jänen tarvitse pärjätä. 

-ohis

Tuo onnistuu vain jos mies on hyvätuloinen, on saatu iso perintö tai rahaa on säästetty nelikymppiseksi asti ennen kuin lapsia aletaan yrittää. Pienipalkkaisille täysi mahdottomuus.

Kyllä 30-vuotiaanakin on ehtinyt käydä töissä vuosia ja säästää. Minä sain lapseni 30- ja 33-vuotiaana ja pystyin jäämään kotiin 7 vuodeksi ihan helposti. Joo, sekä minun että mieheni palkat ovat hyvät, nyt 45-vuotiaina ollaan velattomia ja säästöjä ja salkut on molemmilla. Mutta ei tuo nyt kovinkaan suurta ponnistelua vaadi heti kun on koulunsa käynyt eikä ole huonopalkkainen. 

Pienellä palkalla sitä paitsi nimenomaan se säästäminen pitäisi opetella. On ollut täysin selvää jo kauan että tämä pöivä on edessä. 

Vierailija
1244/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ollut pointtina se että lapsiltasikaan et korvausta saa. 

Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi. 

No ei ihan, noin 600€ se tuki on. Silloin toki saa niitäuita tukia. Aika moni voisi jäädä kotiin ja moni jäisi ihan mielelläänkin. Sellaiset, joita joka aamu ärsyttää lähteä siihen paskapalkkaiseen duuniin

Miten kuvitellaan että tuet on joku automaatti??

Omassa asunnossa asuva saisi omaishoidontuen 530e - verot. Ei mitään muuta. Tuo netto n 400e on aika paljon vähemmän kuin 3000e omiin menoihin. 

Mummon 1500e on MUMMON rahoja eli EI hoitajalle kompensaatiota ansionmenetyksestä. Toki siitä voi ottaa muutaman kympin asumisesta/dmsähköstä/vedestä mutta varmasti sekin olisi sitten verotettavaa tuloa! 

Vierailija
1245/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereista kun aika jättää niin helpottaa. Mutta ennenku tällänen hulluus menee läpi niin sen eutanasian voisi laillistaa.

Monet vanhukset varmasti valitsisivat mielummin armokuoleman kun toisten nurkissa makaamisen.

Vierailija
1246/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 30-vuotiaanakin on ehtinyt käydä töissä vuosia ja säästää. Minä sain lapseni 30- ja 33-vuotiaana ja pystyin jäämään kotiin 7 vuodeksi ihan helposti. Joo, sekä minun että mieheni palkat ovat hyvät, nyt 45-vuotiaina ollaan velattomia ja säästöjä ja salkut on molemmilla. Mutta ei tuo nyt kovinkaan suurta ponnistelua vaadi heti kun on koulunsa käynyt eikä ole huonopalkkainen. 

Pienellä palkalla sitä paitsi nimenomaan se säästäminen pitäisi opetella. On ollut täysin selvää jo kauan että tämä pöivä on edessä

Luoja mitä ylimielisyyttä! 

Olisitpa saanut elää 90-luvun laman niin ymmärtäisit että me silloiset 30-40v:t elimme vuosia todellisessa köyhyydessä. Ei maksettu asuntoja vaan pelkkiä korkoja, salkuista ei ollut edes haaveilua, työttömänä ei saatu 8 kuukauteen työttömyyskorvauksia eikä sossustakaan penniäkään. Painoin saman verran kuin 12v poikani. 

Neuvo siinä sijoittanaan ja säästämään...

Vierailija
1247/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi. 

No ei ihan, noin 600€ se tuki on. Silloin toki saa niitäuita tukia. Aika moni voisi jäädä kotiin ja moni jäisi ihan mielelläänkin. Sellaiset, joita joka aamu ärsyttää lähteä siihen paskapalkkaiseen duuniin

Omassa asunnossa asuva saisi omaishoidontuen 530e - verot. Ei mitään muuta. Tuo netto n 400e on aika paljon vähemmän kuin 3000e omiin menoihin. 

Mummon 1500e on MUMMON rahoja eli EI hoitajalle kompensaatiota ansionmenetyksestä. Toki siitä voi ottaa muutaman kympin asumisesta/dmsähköstä/vedestä mutta varmasti sekin olisi sitten verotettavaa tuloa! 

Ihan samalla tavalla sen eläkkeen laitoskin ottaa. Elämiseenhän se on tarkoitettu. Ja jos joudut jäämään kotiin hoitamaan vanhusta, on se vaativaa tai erittäin vaarivaa hoitoa, jolloin omaishoidontuki on korkeampi. 

Kyllä sika monen kannattaisi miettiä onko järkevää käydä huonopalkkaisessa työssä ja vanhemmat kalliissa laitoshoidossa huonolla hoidolla vai sittenkin hoitaa heidät kotona. 

sitten kun tulot ovat +5000€, menee jo vaikeammaksi. Silloin kannattaa kotiin hankkia joku sillä vanhuksen eläkkeellä, jotta voi käydä itse töissä. 

Vierailija
1248/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä palkalla sitä paitsi nimenomaan se säästäminen pitäisi opetella. On ollut täysin selvää jo kauan että tämä pöivä on edessä

Luoja mitä ylimielisyyttä! 

Olisitpa saanut elää 90-luvun laman niin ymmärtäisit että me silloiset 30-40v:t elimme vuosia todellisessa köyhyydessä. Ei maksettu asuntoja vaan pelkkiä korkoja, salkuista ei ollut edes haaveilua, työttömänä ei saatu 8 kuukauteen työttömyyskorvauksia eikä sossustakaan penniäkään. Painoin saman verran kuin 12v poikani. 

Neuvo siinä sijoittanaan ja säästämään...

Nyt 45-vuotias on elänyt 90-luvun laman. Toki lapsena, mutta hehän siitä kärsivät nimenomaan sijaiskärsijöinä. 

Minä olen saman ikäinen ja vanhempani olivat lama-aikaan tosi tiukoilla, isäni firma kaatui jne. Kummasti vanhempamme opettivat meidät säästämään siitä huolimatta. 

Juu u, kovia aikoja olivat nekin, niistäpä olisi voinut oppia jotain. Eikä tämä ole ylimielisyyttä vaan todellisuutta. 

Vierailija
1249/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhuoneista tuli harrastushuoneita. En mitään vanhuksia niihin ota haisemaan.

Vierailija
1250/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)

En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.

Toimeentulotuella? Miksi kukaan tekisi lapsia, jos joutyisi toimeentulotuelle heitä hoitaessaan? 

Sekä päiväkodit että vanhusten hoivalaitokset ovat niin kauheita paikkoja nykyään, että kukaan selväjärkinen ei laita perheenjäseniään niihin. 

Jostainhan sitä rahaa pitää saada, Kelaltakaan ei saa lapsen hoidosta rahaa kuin muutaman vuoden. Vai miten ne vanhemmat tulee toimeen, kun töissä ei käydä?

Sitäpä olisi pitänyt miettiä pikkasen aiemmin. Jos ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lasta, sitä ei tehdä. 

Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.

On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihin. 

Olen, olen ja olen; minulla tohtoritutkinto, olin palkkatyössä urani ensimmäiset 5 vuotta ja sen jäljeen olen toiminut yrittäjänä. Olin 10 vuotta kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorempi aloitti koulussa ekalla. Olisko jotain muuta vielä mitä haluaisit kysyä? 

Miten saatoit jättää ekaluokkalaisen ja mennä töihin? Eihän sen ikäinen lapsi mitenkään pärjää iltapäiväkerhossa. Väsyy jo koulussa ja hirveä meteli naapurien ja muiden kakaroiden  joukossa. Lapsiparka. Lukiosta kun kuopus valmistuu, voi äiti alkaa katsella töitä. 

Olipas vuodatus. Minäkin olin kotona kunnesa lapsi lähti kouluun ja aloitin puolikkaalla viikolla. Kuten moni muukin tekee. Ei siksi etteikö lapsi pärjäisi vaan siksi ettei jänen tarvitse pärjätä. 

-ohis

Tuo onnistuu vain jos mies on hyvätuloinen, on saatu iso perintö tai rahaa on säästetty nelikymppiseksi asti ennen kuin lapsia aletaan yrittää. Pienipalkkaisille täysi mahdottomuus.

Pienellä palkalla sitä paitsi nimenomaan se säästäminen pitäisi opetella. On ollut täysin selvää jo kauan että tämä pöivä on edessä. 

7 vuoden kotona olon jälkeen on usein hyvin vaikea työllistyä. 

Vierailija
1251/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

7 vuoden kotona olon jälkeen on usein hyvin vaikea työllistyä. 

Tuskinpa kukaan jää vuosiksi kotiin jos työllistyminen on vaikeaa. Minulla oli oma yritys jo ennen lapsia, se oli vain passiivisella tulolla kotona ollessa ja palaaminen onnistui ihan vain sillä että palasin. Nämä on niitä valintoja, joita tehdään jo ennen lapsia ja viimeistään kun perhe päätetään perustaa. 

Vierailija
1252/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet röyhkeä ihminen. Sinun reseptilläsi Suomessa olisi hyvin, hyvin vähän lapsia.

Vierailija
1253/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??

Mahdoton yhtälö.

1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.

Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin. 

Jos otat vanhuksen eläkkeen itsellesi "korvauksena", syyllistyt kavallukseen.

Vierailija
1254/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet röyhkeä ihminen. Sinun reseptilläsi Suomessa olisi hyvin, hyvin vähän lapsia.

Kenestähän puhut? Suomessa saisi olla paremmassa tilanteessa olevia lapsia joo. Se että lapsia vai tehdään, ei johda hyvään vaan nimenomaan pahaan. Lapsia ei kannata tehdä sen vuoksi että Suomessa olisi lapsia enemmän silloin kun heidän hoitonsa vie yhteiskuntaa vain alaspäin. Ikävä fakta. 

Vierailija
1255/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa muistisairaat usein aggressiivisia, eivät pärjää hetkeäkään yksin. Kuseskelevat nurkkiin, karkailevat pakkaseen. Ei siinä työssäkäynti onnistu vaan jonkun on valvottava.

Kuitenin työssäkäynti onnistuu, jos on lapsia, jotka kuseskelevat housihinsa (ja toisinaan nurkkiinkin) ja karkailevatkin (myös pakkaseen). 

Ihan sama asia. Vanhemmat ei lapsiaankaan valvo 24/7/365. Ei niitä vanhuksakaan valvottaisi, vaikka toki marttyyrihuoltaja nin haluaa uskotellakin. Ei niitä laitoksissakaan valvota 24/7/365. Aina tulee hetkiä, kun on yksin ja jotain voi tapahtua. 

Koitatte keksiä hirveästi tekosyitä sille, että saisitte itsellenne perusteltua miksei teidän tarvitse, "en voi järjestää" -tekosyyn nojalla. Sanokaa van rehellisesti, että en halua. Ei sitä varten tarvitse keksiä huonoja tekosyitä jollekin vauvapalstalle miksi ei muka voisi onnistua, kun ne tekosyyt eivät perustu edes faktoihin, vaan ilmiselvästi mutuiluun. EI kukaan kenenkään niskoille vanhempia sysää, jos se hoivaaja sanoo ettei halua. Sitten järjestyy toinen hoitopaikka. 

Emme me mutuile vaan meillä on kokemus huonokuntoisista vanhuksista ja heidän hoidontarpeestaan. Sinulla on vain teoretisointia ja haaveilua.

Vierailija
1256/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että äiti muuttaisi jossain vaiheessa minun talooni. Sitä en tiedä miten naisystävä tähän suhtautuisi. Tähän vielä joku 15 vuotta. Vanhainkodit aika masentavia paikkoja. 

Jos talo on sinun ja sinä hoidat äitisi, eihän siihen voi mitään sanoa

Vierailija
1257/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin naisena pitää itsekin työskennellä eläkeikään saakka. Vaikutus eläkkeen määrään on merkittävä. Lisäksi koulutus menee hukkaan, jos jää töistä pois, vaikkapa hoitamaan vanhempia.

Vierailija
1258/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??

Mahdoton yhtälö.

1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.

Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin. 

Jos otat vanhuksen eläkkeen itsellesi "korvauksena", syyllistyt kavallukseen.

Ei sitä kukaan vain ota vaan se vanhus maksaa hoidostaan kuten laitoksessakin. 

Vierailija
1259/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla sen eläkkeen laitoskin ottaa. Elämiseenhän se on tarkoitettu. Ja jos joudut jäämään kotiin hoitamaan vanhusta, on se vaativaa tai erittäin vaarivaa hoitoa, jolloin omaishoidontuki on korkeampi. 

Kyllä sika monen kannattaisi miettiä onko järkevää käydä huonopalkkaisessa työssä ja vanhemmat kalliissa laitoshoidossa huonolla hoidolla vai sittenkin hoitaa heidät kotona. 

sitten kun tulot ovat +5000€, menee jo vaikeammaksi. Silloin kannattaa kotiin hankkia joku sillä vanhuksen eläkkeellä, jotta voi käydä itse töissä. 

Mistä olet keksinyt, että omaishoitaja voi saada 1500e/kk omaishoidon palkkiota? Se on vajaa 600 e verotettavaa tuloa.

Vierailija
1260/1458 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet keksinyt, että omaishoitaja voi saada 1500e/kk omaishoidon palkkiota? Se on vajaa 600 e verotettavaa tuloa.

Suomi.fi: I hoitopalkkioluokka: 530 €/kk 

Raskas siirtymävaihe: vähintään 966 €/kk

Erittäin vaativat vaiheet:  1 500 – 1 900 euron/kk hyvinvointialueesta riippuen.

Jos joudut jäämään töistä pois, puhutaan raskaasta vaiheesta.