Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (1151)
Sitä ei tunnu kukaan tajuavan, kuinka läpeensä itsekäs sukupolvi meidän milleniaalien vanhemmat ovat. Omat lapsensa hoidattivat isovanhemmilla mutta eivät itse eväänsä hetkauta lastenlastensa suhteen. Aivan turha odottaa apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei suostu Kainuusta muuttamaan Hämeeseen niin toivottavasti pysyy itsekseen kunnossa.
Isäsi mielipiteellä ei valitettavasti ole merkitystä siinä vaiheessa kun etsitään maksajaa. Terv. Riikka
Toisen nimissä esiintyminen on rikos
Suomessa on satoja Riikkuleita.
Ei satoja, pelkästään jo välillä 1970-2000 yli 10 000 Riikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei tunnu kukaan tajuavan, kuinka läpeensä itsekäs sukupolvi meidän milleniaalien vanhemmat ovat. Omat lapsensa hoidattivat isovanhemmilla mutta eivät itse eväänsä hetkauta lastenlastensa suhteen. Aivan turha odottaa apua!
Samoin meidän X-sukupolven vanhemmat (boomereita pääosin).
Tämä hyvinvointiyhteiskunta on jännä. Sodankäyneet loi tämän lapsilleen. Boomerit tuli ja nautti. Ja sitä mukaa, kun he eivät enää jotain yhteiskunnan palvelua tarvitse, se alasajetaan, ennen kuin seuraavat pääsevät siitä nauttimaan. Vanhustenhoito hyvä esimerkki. Boomerit lykkäsi omat vanhempansa hyväkuntoisina palvelutaloihin ja nyt odottavat hoitoa omassa kodissaan omilta lapsiltaan, joiden pitää olla töissä maksaakseen boomereiden eläkkeet, joiden tasoa ei ole saavuttanut yksikään sukupolvi ennen tai jälkeen boomereiden.
Vierailija kirjoitti:
Isä ei suostu Kainuusta muuttamaan Hämeeseen niin toivottavasti pysyy itsekseen kunnossa.
Määrää miehesi muuttamaan Kainuuseen hoitamaan isääsi. Hän voi samalla poimia risuja ja kaapia päällysteet pois kainuulaisista teistä.
Perussuomalaiset
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kuinkahan moni näistä, joiden mielestä kotihoito voi hoitaa muistisairasta omaisen työpäivän ajan ja omainen illat, yöt ja viikonloput, on itse elänyt edes kahta viikkoa niin, että koko viikon aikana nukkuu enintään 15 tuntia? Voin kertoa, että ei mene edes yhtä viikkoa, kun keskittymiskyky on aika olematon ja seuraavan viikon lopulla päätä särkee jäätävästi, verenpaineet on tapissa ja töissä ei meinaa tajuta, mikä tämän palaverin aihe oikein olikaan ja miksi ylipäätään olen tässä palaverissa. Been there, done that.
Lapsen saaneet voivat kuvitella. Käytännössä elät vuosikausia, kuin vastasyntyneen kanssa, joka valvottaa öisin.
Tähän tosin sen verran, että jos vauvan äitinä torkahdatkin sohvalle, se vauva ei kömmi pinnasängystä ylös ja mene soittelemaan naapurin ovikelloa, ole puolessa välissä kohti kauppaa, heitä kännykkääsi vessanpönttöön tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi mielipiteellä ei valitettavasti ole merkitystä siinä vaiheessa kun etsitään maksajaa. Terv. Riikka
Toisen nimissä esiintyminen on rikos
Suomessa on satoja Riikkuleita.
Totta! Minäkin tiedän kolme Riikkaa. Toinen kirjoittelee rasistisia juttuja Hullunhommaforumilla ja toinen vannoi, että pienitulosilta ei leikata ja vanhuksista pitää pitää hyvää huolta. Kolmas on puolestaan sitä mieltä, että omaisten on itse pidettävä huolta omista vanhuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.
Niin ei kuulu, enää.
Mutta siitä ei ole kovin pitkä aika, kun kuului. Monien isovanhemmat on vielä sitä sukupolvea, kun ainakin varakkaat asuivat valtavissa taloissa, koko suku vauvasta vaariin.
Toki köyhemmillä ei ollut varaa siihen ja lapset lähetettiin jo pieninä piioiksi ja rengeiksi.
Mutta siinä kyllä olisi ihan puolensakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni näistä, joiden mielestä kotihoito voi hoitaa muistisairasta omaisen työpäivän ajan ja omainen illat, yöt ja viikonloput, on itse elänyt edes kahta viikkoa niin, että koko viikon aikana nukkuu enintään 15 tuntia? Voin kertoa, että ei mene edes yhtä viikkoa, kun keskittymiskyky on aika olematon ja seuraavan viikon lopulla päätä särkee jäätävästi, verenpaineet on tapissa ja töissä ei meinaa tajuta, mikä tämän palaverin aihe oikein olikaan ja miksi ylipäätään olen tässä palaverissa. Been there, done that.
Lapsen saaneet voivat kuvitella. Käytännössä elät vuosikausia, kuin vastasyntyneen kanssa, joka valvottaa öisin.
Vastasyntyneen kanssa on sikäli helpompaa, että hän ei paina kuin muutaman kilon, vanhus yleensä vähintään 50kg, monet reilusti yli 100 kg. Vauva ei myöskään liiku levottomasti koko ajan etsien kotiaan ja lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hyvinvointiyhteiskunta on jännä. Sodankäyneet loi tämän lapsilleen. Boomerit tuli ja nautti. Ja sitä mukaa, kun he eivät enää jotain yhteiskunnan palvelua tarvitse, se alasajetaan, ennen kuin seuraavat pääsevät siitä nauttimaan. Vanhustenhoito hyvä esimerkki. Boomerit lykkäsi omat vanhempansa hyväkuntoisina palvelutaloihin ja nyt odottavat hoitoa omassa kodissaan omilta lapsiltaan, joiden pitää olla töissä maksaakseen boomereiden eläkkeet, joiden tasoa ei ole saavuttanut yksikään sukupolvi ennen tai jälkeen boomereiden.
Eikä boomereiden tarvitse mitenkään hyvittää sitä, että saivat halutessaan jäädä aikaisemmin eläkkeelle. Jotkut jo 63-vuotiaana!
1990-luvun loppupuolella syntyneiden eläkeikä taas on 68.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntyneen kanssa on sikäli helpompaa, että hän ei paina kuin muutaman kilon, vanhus yleensä vähintään 50kg, monet reilusti yli 100 kg. Vauva ei myöskään liiku levottomasti koko ajan etsien kotiaan ja lapsiaan.
Vauva ei myöskään vedä turpaan, sylje päälle ja kurista. Vauvan pystyy kylvettämään ja vaihtamaan vaipan helposti ilman että pitää huijata tai suostutella.
Vauvan kanssa voi kulkea suht vapaasti, ei tarvitse tilata invataksia. Vauva on myös helppo antaa kaverille pariksi tunniksi hoitoon jos tarvitsee mennä esim. hammaslääkäriin, kuntosalille, elokuviin tai ravintolaan.
Jos yrität viedä dementikon hoitoon jonnekin edes lyhyeksi ajaksi, niin eihän siitä mitään tule. Vieras ympäristö laittaa pään sekaisin ja vanhus voi muuttua hyvin levottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä kuulostatkin niin kovin epäitsekkäältä että ihan huimaa. Mistä keksit että meidän vanhemmat on hoidattaneet meidät vanhemmillaan? Eikä se kyllä kovin yleistö ole etteikö he meidän lapsien kanssa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä boomereiden tarvitse mitenkään hyvittää sitä, että saivat halutessaan jäädä aikaisemmin eläkkeelle. Jotkut jo 63-vuotiaana!
1990-luvun loppupuolella syntyneiden eläkeikä taas on 68.
Asun ruotsissa, olen syntynyt 1970. Mulla lukee jo 68 vee ja lapsillani jotka syntyneet 90 luvulla niin 73 ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kotihoitoon voi / kannata liikaa luottaa. Anopilla oli kotihoito 3 x vrk. Aamulla pikakäynti, päivällä käynti, ja iltakäynti usein jo 18 aikaan. Usein anoppi nukkui päivävaatteissa. Yksin oli ison ajan vuorokaudessa ja alkoikin sitten karkailla yöllä ulos kävelylle merenrantaan. Siinä sitten oven hälytys pirahtaa ja vartijat hakee pitkin kaupunkia. Muistisairaus aiheuttaa myös kovia harhoja. Monesti läksin paikalle katsomaan mikä oikein on tilanne, puhelimessa ei asiat aukene. Raskasta ja ikävää, kun hauras kiltti vanhus kyseessä.
Miksi et ottanut kotiisi?
Niinpä. Raskasta ja ikävää, mutta ei niin ikävää, että tekisi jotain asialle.
Toivottavasti saat pian omat ja hyvässä lykyssä puolisosi muistisairaat vanhemmat hoidettaviksesi. Neljän tuulen suuntaan kun juokset yöt ja sammuttelet palon alkuja ja työpaikalla teet pari kolmen työt, niin ei säälipisteitä heru. Pääasia, että Sinä! teet jotakin. Tiedoksesi, että yksikin muistisairas riittää!
Mun tätini asuu uudehkossa kauniissa omakotitalossa, joka on jo valmiiksi esteetön (mm. kahvat suihkussa, ei portaita, ei kynnyksiä, valoisa, tilavat käytävät, leveät oviaukot, sähköllä säädettävä sänky...) Meillä on talo kolmessa tasossa, makuuhuoneet ja keittiö ja pesutilat aina rappujen takana, ahtaat portaat, kynnyksiä, ahtaita vessoja, kapeita oviaukkoja ja pimeitä nurkkia, piha epätasainen ja pimeä). Miksi täti muuttaisi turvallisesta viihtyisästä ympäristöstä sekavaan sokkeloiseen vanhaan taloon, jossa kissat vaanii rappujen alla valmiina kamppaamaan ohikulkijan? Tätini ei edes pidä eläimistä.
Käyn useamman kerran viikossa tarkistamassa, että tädilläni on kaikki hyvin. Autan laskujen maksuissa, tietokone- ja puhelinongelmissa, katson, että on ostanut kaupasta tarpeelliset asiat, neuvon yksinkertaisissa terveysongelmissa jne. Tädillä on rahaa palkata osa-aikainen hoitaja muutamaksi vuodeksi, jos on tarvetta ja minun apuni ei enää riitä. Siihen mennee vielä useampi vuosi.
Kylläpä vanhukset on sitten niin tavattoman rasittavia että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kotihoitoon voi / kannata liikaa luottaa. Anopilla oli kotihoito 3 x vrk. Aamulla pikakäynti, päivällä käynti, ja iltakäynti usein jo 18 aikaan. Usein anoppi nukkui päivävaatteissa. Yksin oli ison ajan vuorokaudessa ja alkoikin sitten karkailla yöllä ulos kävelylle merenrantaan. Siinä sitten oven hälytys pirahtaa ja vartijat hakee pitkin kaupunkia. Muistisairaus aiheuttaa myös kovia harhoja. Monesti läksin paikalle katsomaan mikä oikein on tilanne, puhelimessa ei asiat aukene. Raskasta ja ikävää, kun hauras kiltti vanhus kyseessä.
Miksi et ottanut kotiisi?
Toivottavasti saat pian omat ja hyvässä lykyssä puolisosi muistisairaat vanhemmat hoidettaviksesi. Neljän tuulen suuntaan kun juokset yöt ja sammuttelet palon alkuja ja työpaikalla teet pari kolmen työt, niin ei säälipisteitä heru. Pääasia, että Sinä! teet jotakin. Tiedoksesi, että yksikin muistisairas riittää!
Ihan kuin kaipaisin säälipisteitä. Aika naurettavaa toivoa joillekin muistisairautta sitä paitsi.
Kyllä, minä hoidan vanhempani ja appivanhempani, älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tosin sen verran, että jos vauvan äitinä torkahdatkin sohvalle, se vauva ei kömmi pinnasängystä ylös ja mene soittelemaan naapurin ovikelloa, ole puolessa välissä kohti kauppaa, heitä kännykkääsi vessanpönttöön tai muuta vastaavaa.
Eikä edes kulje pitkin taloa maalamassa seiniä paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)
Näinhän fiksut vanhemmat jo tekevät.
En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.