Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (871)

Vierailija
581/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jotkut autuaan tietämättömiä millaista on elää dementikon kanssa!  Tosta vaan muka ottaisivat ja asiat hoituis!  Yllätys tulis olemaan suuri kun arki koittais!  Siinä yhtälössä se dementti mennä porskuttais temppuineen mutta se hoitava ihminen sairastuis pelkästä vitutuksesta tuota pikaa!  Vaikka olis ollut rakas ihminen tämä vanhus alunperin,se sairaus muuttaa kaiken.  Se tuttu ei ole enää siinä, vieraaksi muuttuu hän...

Vierailija
582/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.

Ymmärräthän että loppuvaiheessa häntä on hoidettava vuorokauden ympäri? Jos tulee muistisairaus, hänen yksin jättäminen on ihan yhtä turvallista kuin taaperon yksin jättäminen. Et pääse edes kauppaan. Jos olet onnekas, hän nukkuu paljon (kaikki ei) ja voit viedä roskat päivittäin. Vaippojen takia niitä tulee paljon.

ymmärräthän, että minä en puhunut loppuvaiheesta

Tämä! Täällä annetaan ymmärtää että kaikki vanhukset on heti 70 täytettyään 24/7 vahdittavia kakalla sotkevia sänkypotilaita. Kukaan ei ole alasajamassa paikkoja, joissa heitä hoidetaan. 

sellaiset hyväkuntoiset 70-vuotiaat pärjää itsekseenkin, joten käytännössä perheiden huollettavaksi joutuvat olisivat jo sellaisessa kunnossa etteivät pystyisi asioitaan enää hoitamaan. Eli juuri niitä muistisairaita sun muita. Jo nyt on se tilanne, että näitä pakotetaan perheen kontolle, kun ei anneta laitospaikkaa vanhalle sairaalle vanhukselle, joka ei muista mitään.

Niin, koska siellä laitoksessa on vanhuksia, jotka pärjäisivät paljon paremmin perheensä hoidossa, mutta ei enää yksin kotona. He istuvat masentuneina yksin huoneessaan. Se on se syy huonokuntoisuudelle ei toisinpäin. Kun heidät hoidettaisiin kotona, tilaa olisi niille, jotka sitä tarvitsevat. 

Perheensä hoidossa? Hoivakotiin päätyvät on sellaisia jotka eivät enää voi olla lainkaan yksin. Kuka niitä siellä perheessä vahtii ja hoitaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.

Ymmärräthän että loppuvaiheessa häntä on hoidettava vuorokauden ympäri? Jos tulee muistisairaus, hänen yksin jättäminen on ihan yhtä turvallista kuin taaperon yksin jättäminen. Et pääse edes kauppaan. Jos olet onnekas, hän nukkuu paljon (kaikki ei) ja voit viedä roskat päivittäin. Vaippojen takia niitä tulee paljon.

Tämä! Täällä annetaan ymmärtää että kaikki vanhukset on heti 70 täytettyään 24/7 vahdittavia kakalla sotkevia sänkypotilaita. Kukaan ei ole alasajamassa paikkoja, joissa heitä hoidetaan. 

Paitsi että jo nykyään on niin, että jos erehdyt ryhtymään edes vähän huolehtimaan vanhempiesi asioista silloin, kun he ovat vielä hyväkuntoisia, niin sinut tulkitaan hyvin rivakasti ja tiukasti omaishoitajaksi, etkä pääse siitä hommasta eroon sittenkään, kun vanhemmat alkaisivat jo olla niitä 24/7 sänkypotilaita etkä enää pärjää heidän kanssaan.

Vierailija
584/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen yhteiskunta suosii yksilöllisyyttä. Oli kyse nuoresta tai vanhasta aikuisesta, niin arvo on, että jokainen hoitakoon omat hommansa ja asuukoon yksin. Sitten voivotellaan miten yksinäisiä ihmiset ovat ja miten ihmisten pahoinvointi kasvaa ja tehdään tutkimuksia kuinka tuhoisaa yksinäisyys on fyysiselle ja henkiselle terveydelle. 
Tämän jälkeen huudetaan valtiota apuun, mitta mitään ei olla valmiita itse tekemään, ei edes omien läheisten suhteen. 

Se tässä on, että sitä saa mitä tilaa. Edessä se on meillä jokaisella se vanhuus….

Vierailija
585/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.

No ei saakaan. Yksi kuukausi ympärivuorokautista paveluasumista maksaa n. 5000e/kk.

Eihän vanhus itse maksa siitä kuin sen, mitä eläkkeestä irtoaa. Ja pääomatulot otetaan myös huomioon. Mutta omaisuuteen ei kosketa.

Jos omaisuus on kovin suuri, niin silloin toki siitä otetaan. Mutta vähän meillä on niin rikkaita vanhuksia.

Asiakaspalvelulain mukaan ei oteta. Mutta budjettipäällikkö Mika niemelän sekä VM Riikka Purran mukaan vaihtoehtoinen ratkaisu on, että vanhus maksaa hoivansa omaisuudellaan.

Mitenkähän hän oli ajatellut hoitaa homman niiden köyhien vanhusten kohdalla? Ai niin, lapsi maksaa tai hoitaa. Kummasti 6000 eur hoito muuttuu ilmaiseksi, kun joku suvun naisista laitetaan se hoitamaan.

Niinhän se muuttuu joo. Laitokseen maksetaan kaikesta muustakin kuin hoidosta. 

Kyllähän kotona hoitaminenkin maksaa. Vuokra, sähkö, vesi, ruoka ym. Ja sitten se suvun naisen antama hoiva. Saako tämä nainen vanhuksen eläkkeen?

Kustannuksena valtiolle on tietysti verotulojen menetys, kun hoivaajanainen jää pois töistä. Entäs hoivaajan oma eläkekertymä?

Minkä naisen? Yhtä lailla niitä poikia on kuin tyttäriä. En minä nytkään laita tikkua ristiin appivanhempien vuoksi, mies auttaa vanhempiaan minkä auttaa, en puutu asiaan. 

Vierailija
586/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse ala huoltamaan omia vanhempiani. En isääni varsinkaan. Ihan sama mitä laki ja eduskunta siitä tulevaisuudessa sanoo. Ei tule tapahtumaan. 

En minäkään. Ikäluokalleen tyypillisesti käytti kuritusväkivaltaa. Oli myös seksuaalista häirintää kun olin vasta pieni lapsi, teini-iässä se paheni entisestään. 

Toivottavasti hoidettavia vanhempia saa kohdella samalla tavalla kuin he kohtelivat lapsena.

Omani tuskin haluavat siinä tapauksessa edes kylään kotiini.

Ei ole oltu yhteydessä sen jälkeen kun muutin kotoani 17 vuotiaan. Nyt olen 50.

Vierailija
587/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pirtsakat +70 veet voisivat muuttaa yhteen jossain näissä omakotitaloissa ja auttaa toisiaan.

Mutta ei, mielummin tuppisuuna omassa kodissa. Päivän kohokohta kun saa jutella kaupankassalle. Tai soittaa ja syyllistää lapsiaan.

Vierailija
588/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yhteiskunta suosii yksilöllisyyttä. Oli kyse nuoresta tai vanhasta aikuisesta, niin arvo on, että jokainen hoitakoon omat hommansa ja asuukoon yksin. Sitten voivotellaan miten yksinäisiä ihmiset ovat ja miten ihmisten pahoinvointi kasvaa ja tehdään tutkimuksia kuinka tuhoisaa yksinäisyys on fyysiselle ja henkiselle terveydelle. 
Tämän jälkeen huudetaan valtiota apuun, mitta mitään ei olla valmiita itse tekemään, ei edes omien läheisten suhteen. 

Se tässä on, että sitä saa mitä tilaa. Edessä se on meillä jokaisella se vanhuus….

Nykyään on vanhuksille yhteisöllinen asuminen, siellä enemmän seuraa on kuin jonkun työssäkäyvän pojan tai tyttären luona. 

Vierailija
589/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sellaiset hyväkuntoiset 70-vuotiaat pärjää itsekseenkin, joten käytännössä perheiden huollettavaksi joutuvat olisivat jo sellaisessa kunnossa etteivät pystyisi asioitaan enää hoitamaan. Eli juuri niitä muistisairaita sun muita. Jo nyt on se tilanne, että näitä pakotetaan perheen kontolle, kun ei anneta laitospaikkaa vanhalle sairaalle vanhukselle, joka ei muista mitään.

Niin, koska siellä laitoksessa on vanhuksia, jotka pärjäisivät paljon paremmin perheensä hoidossa, mutta ei enää yksin kotona. He istuvat masentuneina yksin huoneessaan. Se on se syy huonokuntoisuudelle ei toisinpäin. Kun heidät hoidettaisiin kotona, tilaa olisi niille, jotka sitä tarvitsevat. 

Kuka siellä kotona olisi päivisin vahtimassa vanhusta? 

Älä tee tästä jotain tunnejuttua. Niemelän ja Purran ulostulossa oli kyse ainoastaan soten rahoituksesta, ei kenenkään vanhuksen hyvinvoinnista.

Jos joku on halukas, mikään ei estä tälläkin hetkellä ottamasta vanhusta hoitoon omaan kotiin. Jos kotihoito on ala-arvoista, voi vanhussossu puuttua peliin.

Vierailija
590/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että jo nykyään on niin, että jos erehdyt ryhtymään edes vähän huolehtimaan vanhempiesi asioista silloin, kun he ovat vielä hyväkuntoisia, niin sinut tulkitaan hyvin rivakasti ja tiukasti omaishoitajaksi, etkä pääse siitä hommasta eroon sittenkään, kun vanhemmat alkaisivat jo olla niitä 24/7 sänkypotilaita etkä enää pärjää heidän kanssaan.

Tämän vuoksi on hyvä asia jos asuu riittävän kaukana. Kyllähän niihin papereihin aina kirjataan missä lähin omainen asuu. 

Vierailija
591/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä kotona olisi päivisin vahtimassa vanhusta? 

Älä tee tästä jotain tunnejuttua. Niemelän ja Purran ulostulossa oli kyse ainoastaan soten rahoituksesta, ei kenenkään vanhuksen hyvinvoinnista.

Jos joku on halukas, mikään ei estä tälläkin hetkellä ottamasta vanhusta hoitoon omaan kotiin. Jos kotihoito on ala-arvoista, voi vanhussossu puuttua peliin.

Tunnejuttu? Kysyin käytännön asiaa. Miten vanhus pärjää yksin päivät kun se poika tai tytär on töissä? 

Vierailija
592/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuvat 5 min kävelymatkan päässä. Olisin valmis käymään vaikka parikin kertaa päivässä (ruokaa, lääkkeitä, siivousta ym.) mutta täysi hoitovastuu olisi kyllä aika mahdoton keskellä lapsiperhe-elämää. Nyt ovat 80-vuotiaita ja apua kaivataan lähinnä tietokoneen ja kännykän kanssa hyvin satunnaisesti.

Vierailija
593/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan että tuo boomeri-ikäluokka ei ansaitse saada lapsiltaan mitään hoivaa. Eivät he itsekään mitään hoivaajia ole olleet. 

Surullista, että sinulla on tuollainen kokemus. Minulla on täysin päinvastainen kokemus boomeri-vanhemmistani. Sain heiltä turvaa, lämpöä, taloudellista ja käytännön tukea ja olen pystynyt heidän kanssaan puhumaan aina kaikesta, myös tunteista. 

En tarkoita pelkästään sitä. Tuo boomeri-ikäluokka ei hoitanut omia vanhempiaan. Vanhukset oli vanhainkodeissa paljon nuorempina kuin nykyään. 

Hoitihan, nimenomaan hoiti. Heidän vanhempansa laitettiin laitokseen vasta sitten kun läheiset eivät kyenneet enää 

Vierailija
594/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvistä asioista eron yhteydessä on etten enää tapaa ex-appivanhempiani.

Olisivat jäänneet mun niskoille. Poikansa kasvatettu siihen että suvun naiset hoitaa kontaktit sukulaisiin, hoitaa kodin, lapset ja vanhukset.

Niinhän sitä makaa kun on aikoinaan pedannut.

Vierailija
595/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin nautin yksinolosta. Jos jonsin päivänä saan vielä asua yksin (lasten muutettua pois kotoa ja ero pouolisosts tai jos puoliso kuolee ensin) aion nauttia kaikkien sitä edeltäneiden vuosikymmenten edestä. Toki toivon olevani lasteni kanssa hyvissä väleissä vanhuksena, mutta en ikinä haluaisi asua heidän nurkissaan ja olla heidän taakkanaan. 

Vierailija
596/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon sisko miehineen ja lapsineen otti kokeeksi äitinsä omaan kotiinsa. Kahden viikon jälkeen oli lopen uupuneena tuomassa meille. Ei saanut nukkua ei yöllä eikä päivällä. Palautettiin omaan kotiinsa ja jonkin ajan päästä pääsi hoitolaitokseen. 

Vierailija
597/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku olettaa että ihmisillä on suku, perhe, talo, rahaa, auto ja voimia. On yksinasuvia joilla itselläkin vaikeaa selvitä.

Vierailija
598/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan että tuo boomeri-ikäluokka ei ansaitse saada lapsiltaan mitään hoivaa. Eivät he itsekään mitään hoivaajia ole olleet. 

Surullista, että sinulla on tuollainen kokemus. Minulla on täysin päinvastainen kokemus boomeri-vanhemmistani. Sain heiltä turvaa, lämpöä, taloudellista ja käytännön tukea ja olen pystynyt heidän kanssaan puhumaan aina kaikesta, myös tunteista. 

En tarkoita pelkästään sitä. Tuo boomeri-ikäluokka ei hoitanut omia vanhempiaan. Vanhukset oli vanhainkodeissa paljon nuorempina kuin nykyään. 

Hoitihan, nimenomaan hoiti. Heidän vanhempansa laitettiin laitokseen vasta sitten kun läheiset eivät kyenneet enää 

Ei hoitanut. Meillä koko suku suomessa ja meidän perhe ruotsissa.

Sukupolvi ennen 40 luvulla syntyneitä hoidatettiin vanhainkodeissa.

Vierailija
599/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa elää yksin. Olisi kammottavaa asua iäkkäiden vanhempieni kanssa. Ollaan täysin erilaisia. Äitini etenkin on sellainen papupata, pelkästään automatkakin hänen kanssaan on rasittavaa. Tykkään omasta rauhasta ja hiljaisuudesta. 

Vierailija
600/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi on hyvä asia jos asuu riittävän kaukana. Kyllähän niihin papereihin aina kirjataan missä lähin omainen asuu. 

Tämä. Välimatka 450 km ja hyvä niin. Aiempi 150 km kävi liian lyhyeksi.