Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (871)

Vierailija
561/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani hankkivat minut yli 40v. Toinen oli henkisesti väkivaltainen ja pilasi koko perheen elämän sillä. Mutta he tarvitsevat nyt jo apua yli 70-vuotiaita, autan etäältä hieman, mutta täys omaishoitajaksi en kerta kaikkiaan ryhdy. Meni koko lapsuus, teini-ikä ja nuori aikuisuus pelätessä, masentuneena ja ahdistuneena, jäin ilman sukupolvikokemuksia ja ystäviä. Nyt olen kammennut mielenterveyteni  vuosien terapialla jotakuinkin kuntoon ja saanut muutenkin asiani kovalla työllä hyvälle mallille. Minusta olisi kohtuutonta jos nyt joutuisin vielä parhaat aikuisvuoteni käyttämään heidän omaishoitajana olemiseensa n. 30 vuotiaana. Ja entäs jos haluankin ja saisimme omiakin lapsia?

Surullista että sinulla on ollut kurja lapsuus. Mutta tällaiset tapaukset tietysti ovat poissuljettuja omaishoidossa. Ei kukaan voi vaatia eikä tule vaatimaankaan hoitamaan.

Mutta entä onnellisen lapsuuden viettäneet vanhempiaan rakastaneet? Minusta tämä on pääkysymys tässä. Vanhempiensa käsissä traumatisoituneet on asia erikseen.

Jos Suomess asuu ok-talossa, sitä on hankala yhden ihmisen palkalla pitää yllä, meinaan jos toinen maksajista jää kotiin omaishoitajaksi. Jos

Jos lakiin asetetaan yleinen elatusvelvollisuus vanhempiaan kohtaan,  niin kyllä se velvoittaa myös meitä joista ei lapsena ole huolehdittu. Siksi myös tämä näkökulma on tärkeä pitää mielessä eikä heitä hiljentää tähän keskusteluun liittyen. 

Vierailija
562/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.

Ymmärräthän että loppuvaiheessa häntä on hoidettava vuorokauden ympäri? Jos tulee muistisairaus, hänen yksin jättäminen on ihan yhtä turvallista kuin taaperon yksin jättäminen. Et pääse edes kauppaan. Jos olet onnekas, hän nukkuu paljon (kaikki ei) ja voit viedä roskat päivittäin. Vaippojen takia niitä tulee paljon.

ymmärräthän, että minä en puhunut loppuvaiheesta

Tämä! Täällä annetaan ymmärtää että kaikki vanhukset on heti 70 täytettyään 24/7 vahdittavia kakalla sotkevia sänkypotilaita. Kukaan ei ole alasajamassa paikkoja, joissa heitä hoidetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.

Ei olla kaukana kehitysmaasta.

Vierailija
564/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sairas ajatus, että lasten pitäisi vanhempansa hoitaa hautaan asti.

Tällaista lakia ei voida koskaan tulla sallimaan.

Korkeintaan niin, että laki astuu voimaan siten, että tulevaisuudessa syntyvät vauvat hoitakoot vanhempansa sitten joskus v 2100 ja siitä eteenpäin.

On se mahdollista. Esim. USAssa on.

Ai missä osavaltiossa? Ikinä kuullut tuollaisesta. 

Vierailija
565/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.

Ymmärräthän että loppuvaiheessa häntä on hoidettava vuorokauden ympäri? Jos tulee muistisairaus, hänen yksin jättäminen on ihan yhtä turvallista kuin taaperon yksin jättäminen. Et pääse edes kauppaan. Jos olet onnekas, hän nukkuu paljon (kaikki ei) ja voit viedä roskat päivittäin. Vaippojen takia niitä tulee paljon.

Tämä! Täällä annetaan ymmärtää että kaikki vanhukset on heti 70 täytettyään 24/7 vahdittavia kakalla sotkevia sänkypotilaita. Kukaan ei ole alasajamassa paikkoja, joissa heitä hoidetaan. 

sellaiset hyväkuntoiset 70-vuotiaat pärjää itsekseenkin, joten käytännössä perheiden huollettavaksi joutuvat olisivat jo sellaisessa kunnossa etteivät pystyisi asioitaan enää hoitamaan. Eli juuri niitä muistisairaita sun muita. Jo nyt on se tilanne, että näitä pakotetaan perheen kontolle, kun ei anneta laitospaikkaa vanhalle sairaalle vanhukselle, joka ei muista mitään.

Vierailija
566/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, miten vanhus on käyttäytynyt ja onko antanut jälkeläisen olla rauhassa. Jos on rajattomuutta, ei missään nimessä auteta vanhana.

Vierailija
567/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan että tuo boomeri-ikäluokka ei ansaitse saada lapsiltaan mitään hoivaa. Eivät he itsekään mitään hoivaajia ole olleet. 

Vierailija
568/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko valmis? Totta helvetissä olen. Sain vanhemmaltani loistavan lapsuuden ja haluan antaa hänelle mahdollisimman mieleisen vanhuuden. Muutin iäkkään ja sairaan vanhempani luokse ja hoidan häntä vapaa-ajalla. Teen kokopäivätyötä.

N55 

Vierailija
569/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kun teinien kotona asuessa ei tarvitse lainkaan laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä jne? Että ihan omaa vapaata aikaa kaikki tyynni?

Kuka tekee lapsia ylipäätään, jos haluaa vain omaa vapaa-aikaa elellä? 

Mitä se siis on sun mielestä mitä sä lasten poismuuton jälkeen haluat ilman että vanhempasi ovat häiritsemässä? Teethän sä itsellesikin ruokaa ja peset pyykkiä jne., siihen lapsia tarvita että arjessa on hommaa. 

Puheena olikin se, että koskaan ei tule sitä vapaata, jos lasten jälkeen pitää ottaa vanhemmat vastuulleen. Ainakin omat vanhempani ovat lasten kotoa muuttamisen jälkeen tehneet töitä, matkustelleet, harrastaneet itselleen rakkaita asioita jne. Jos heistä olisi tullut 24/7 omaishoitajia, niin kaikki tuo olisi jäänyt tekemättä.

Minulle on tiedossa kesälle muutaman päivän reissu, jonne todellakin haluan lähteä. Kyseessä on minulle hyvin rakkaan ihmisen häät. En vaan tiedä, miten reissu onnistuu, kun äiti alkaa olla muistisairas. Hän soittelee minulle monta kertaa vuorokaudessa milloin minkäkin hädän takia. En halua reissun aikana päivystää puhelinta vaan nauttia matkasta. Ihan samaa se olisi, jos jättäisin teini-ikäisen yksin kotiin. Ties vaikka haluaisin jatkaa lomaa, mutta nythän se ei onnistu, kun on se vanhus huolehdittavana. Millekään spontaanille ei ole mahdollisuutta.

Lähde häihin ja laita häiden ajaksi puhelin äänettömälle. Ei sinun ole pakko olla vastuussa äitisi hoivasta. Jos itse haluat olla ja sen takia rajoittaa elämääsi, oma on valintasti. 

Vierailija
570/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse ala huoltamaan omia vanhempiani. En isääni varsinkaan. Ihan sama mitä laki ja eduskunta siitä tulevaisuudessa sanoo. Ei tule tapahtumaan. 

Vierailija
571/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin kun teinien kotona asuessa ei tarvitse lainkaan laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä jne? Että ihan omaa vapaata aikaa kaikki tyynni?

Kuka tekee lapsia ylipäätään, jos haluaa vain omaa vapaa-aikaa elellä? 

Mitä se siis on sun mielestä mitä sä lasten poismuuton jälkeen haluat ilman että vanhempasi ovat häiritsemässä? Teethän sä itsellesikin ruokaa ja peset pyykkiä jne., siihen lapsia tarvita että arjessa on hommaa. 

Puheena olikin se, että koskaan ei tule sitä vapaata, jos lasten jälkeen pitää ottaa vanhemmat vastuulleen. Ainakin omat vanhempani ovat lasten kotoa muuttamisen jälkeen tehneet töitä, matkustelleet, harrastaneet itselleen rakkaita asioita jne. Jos heistä olisi tullut 24/7 omaishoitajia, niin kaikki tuo olisi jäänyt tekemättä.

Minulle on tiedossa kesälle muutaman päivän reissu, jonne todellakin haluan lähteä. Kyseessä on minulle hyvin rakkaan ihmisen häät. En vaan tiedä, miten reissu onnistuu, kun äiti alkaa olla muistisairas. Hän soittelee minulle monta kertaa vuorokaudessa milloin minkäkin hädän takia. En halua reissun aikana päivystää puhelinta vaan nauttia matkasta. Ihan samaa se olisi, jos jättäisin teini-ikäisen yksin kotiin. Ties vaikka haluaisin jatkaa lomaa, mutta nythän se ei onnistu, kun on se vanhus huolehdittavana. Millekään spontaanille ei ole mahdollisuutta.

Lähde häihin ja laita häiden ajaksi puhelin äänettömälle. Ei sinun ole pakko olla vastuussa äitisi hoivasta. Jos itse haluat olla ja sen takia rajoittaa elämääsi, oma on valintasti. 

No sitten se muistisairas vanhempi unohtaa hellan päälle ja palaa kuoliaaksi. 

Vierailija
572/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan että tuo boomeri-ikäluokka ei ansaitse saada lapsiltaan mitään hoivaa. Eivät he itsekään mitään hoivaajia ole olleet. 

Surullista, että sinulla on tuollainen kokemus. Minulla on täysin päinvastainen kokemus boomeri-vanhemmistani. Sain heiltä turvaa, lämpöä, taloudellista ja käytännön tukea ja olen pystynyt heidän kanssaan puhumaan aina kaikesta, myös tunteista. 

Vierailija
573/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko valmis? Totta helvetissä olen. Sain vanhemmaltani loistavan lapsuuden ja haluan antaa hänelle mahdollisimman mieleisen vanhuuden. Muutin iäkkään ja sairaan vanhempani luokse ja hoidan häntä vapaa-ajalla. Teen kokopäivätyötä.

N55 

Sulla ei ole puolisoa, eikä omaa kotia? 

No kai sitä noinkin voi ainutkertaisen elämänsä viettää, omam vanhemman piikana. 

Vierailija
574/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että sinulla on tuollainen kokemus. Minulla on täysin päinvastainen kokemus boomeri-vanhemmistani. Sain heiltä turvaa, lämpöä, taloudellista ja käytännön tukea ja olen pystynyt heidän kanssaan puhumaan aina kaikesta, myös tunteista. 

En tarkoita pelkästään sitä. Tuo boomeri-ikäluokka ei hoitanut omia vanhempiaan. Vanhukset oli vanhainkodeissa paljon nuorempina kuin nykyään. 

Vierailija
575/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli hyvä kirjoitus Hesarissa joitain päiviä sitten. Suuret ikäluokat olivat tyypillisesti emotionaalisesti hyvin etäisiä suhteessa lapsiinsa. Sinä olet siis poikkeus. 80-luku oli leimallisesti avainkaulalasten aikaa. 

Vierailija
576/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sellaiset hyväkuntoiset 70-vuotiaat pärjää itsekseenkin, joten käytännössä perheiden huollettavaksi joutuvat olisivat jo sellaisessa kunnossa etteivät pystyisi asioitaan enää hoitamaan. Eli juuri niitä muistisairaita sun muita. Jo nyt on se tilanne, että näitä pakotetaan perheen kontolle, kun ei anneta laitospaikkaa vanhalle sairaalle vanhukselle, joka ei muista mitään.

Niin, koska siellä laitoksessa on vanhuksia, jotka pärjäisivät paljon paremmin perheensä hoidossa, mutta ei enää yksin kotona. He istuvat masentuneina yksin huoneessaan. Se on se syy huonokuntoisuudelle ei toisinpäin. Kun heidät hoidettaisiin kotona, tilaa olisi niille, jotka sitä tarvitsevat. 

Vierailija
577/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse ala huoltamaan omia vanhempiani. En isääni varsinkaan. Ihan sama mitä laki ja eduskunta siitä tulevaisuudessa sanoo. Ei tule tapahtumaan. 

En minäkään. Ikäluokalleen tyypillisesti käytti kuritusväkivaltaa. Oli myös seksuaalista häirintää kun olin vasta pieni lapsi, teini-iässä se paheni entisestään. 

Vierailija
578/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska siellä laitoksessa on vanhuksia, jotka pärjäisivät paljon paremmin perheensä hoidossa, mutta ei enää yksin kotona. He istuvat masentuneina yksin huoneessaan. Se on se syy huonokuntoisuudelle ei toisinpäin. Kun heidät hoidettaisiin kotona, tilaa olisi niille, jotka sitä tarvitsevat. 

Kuka siellä kotona olisi päivisin vahtimassa vanhusta? 

Vierailija
579/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.

No ei saakaan. Yksi kuukausi ympärivuorokautista paveluasumista maksaa n. 5000e/kk.

Eihän vanhus itse maksa siitä kuin sen, mitä eläkkeestä irtoaa. Ja pääomatulot otetaan myös huomioon. Mutta omaisuuteen ei kosketa.

Jos omaisuus on kovin suuri, niin silloin toki siitä otetaan. Mutta vähän meillä on niin rikkaita vanhuksia.

Asiakaspalvelulain mukaan ei oteta. Mutta budjettipäällikkö Mika niemelän sekä VM Riikka Purran mukaan vaihtoehtoinen ratkaisu on, että vanhus maksaa hoivansa omaisuudellaan.

Mitenkähän hän oli ajatellut hoitaa homman niiden köyhien vanhusten kohdalla? Ai niin, lapsi maksaa tai hoitaa. Kummasti 6000 eur hoito muuttuu ilmaiseksi, kun joku suvun naisista laitetaan se hoitamaan.

Niinhän se muuttuu joo. Laitokseen maksetaan kaikesta muustakin kuin hoidosta. 

Kyllähän kotona hoitaminenkin maksaa. Vuokra, sähkö, vesi, ruoka ym. Ja sitten se suvun naisen antama hoiva. Saako tämä nainen vanhuksen eläkkeen?

Kustannuksena valtiolle on tietysti verotulojen menetys, kun hoivaajanainen jää pois töistä. Entäs hoivaajan oma eläkekertymä?

Vierailija
580/871 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tämän rahottaa? Palkka ja omat eläkemaksut, kuka maksaa?

Vai onko tarkotus auttaa nyt apua tarvitsevaa, tulevista sukupolvista viisveisaten? 

Vai koskeeko tämä niitä jotka ovat itsekki eläkkeellä jo?

Olen syntynyt 1970, perusduunari, raskas vuorotyö, eläkkeelle pääsen aikasintaan 67 vuotiaana todennäkösesti. Suku järkijää työväenluokkaa.