Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen?
Aika outo elämä sulla on, jos lasten ja vanhempiesi hoidon väliin ei jää useampaa kymmentä vuotta
Sitten minäkin olen kai outo kun väliin jäi -2 vuotta.
Meillä on ollut lapsia vv 1981-2020, silloin kuopus täytti 18.
Omat vanhemmat kuolleet 1994/2000.
Appiukko demetoitui jo vuonna 2008 ja kuoli 2011.
Anoppi dementoitui 2018 ja siitä lähtien jouduimme muutaman kerran päivässä käymään hänen luonaan tarkistamassa omista töistämme/menoistamme huolimatta. Emme asu lähellä. Hoitokotiin pääsi vasta 2025.
Tuota tuossa varmaan tarkoitettiinkin, että hyvin harvinaista on se että on itse tehty vanhempana , itse tekee lapset vanhempana ja vanhemmat dementoituu nuorena.
Eli en minäkään pitäisi mitenkään kovin suurena huolena.Ei ole hyvin harvinaista. Nykyään lapset tehdään yhä myöhemmin.
Mutta silti. Jos sut on tehty kolmekymppisenä, sä teet lapset kolmekymppisenä, vanhempasi hoitokunnon ja lasten hoitotarpeen väliin jää väkisin kauan ellei ne vanhemmat dementoidu 60-vuotiaina.
Höpö höpö.
Jos teet lapset 30v, sun vanhemmat ovat silloin jo 60v. Kun sun lapset ovat ikuisia/20v niin sinä olet 50v ja sun vanhemmat jo 80v.
Ettekö osaa laskea.
Ei siihen jää vuosikymmeniä väliin.
Tossa ei puhuta lasten poismuuttamisesta vaan hoidosta kun joku sanoi että naiset ei elä lainkaan elämää, jossa he ei jotakuta hoitaisi niska limassa.
Hoito = vastuussa ole toisesta ihmisestä (lapsesta).
Lakikin määrää huolehtimaan jopa lukioikäisestä.
https://www.minilex.fi/a/jatkettu-elatusvelvollisuus
Elatusvelvollisuus voi jatkua siis vielä sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta. Tämä on kuitenkin poikkeus, jossa huomioidaan niin avustuksen tarve kuin vanhemman kyky maksaa sitä. Jatkettuun elatusvelvollisuuteen voidaan velvoittaa yksi tai kumpikin vanhemmista.
En. Minulla on kokemusta aggressiivisen muistisairaan läheisen auttamisesta hänen kodissaan. Joka kerta tuli päälle kun toin sinne ruokaa, yritin ehdottaa että siivoaisin tms. Hirveällä maanittelulla sain viedä roskia sentään. Jo ruuan ostaminen hänelle, 45-kiloiselle vanhukselle, oli kuulemma suuri loukkaus.
Joskus vain tulee omaishoidossakin seinä vastaan. Jos hoidettava valvottaa öisin, tarvittaisiin kaksi hoitajaa vuorottelemaan.
Jos hoidettava on painava ja menettää liikuntakykynsä, harva nainen pystyy yksin nostamaan sängystä pyörätuoliin.
Nämä tiedoksi niille,jotka vannovat hoitavansa itse loppuun asti.
Miten ihmeessä se että naiset hoitaisi vanhukset kotona sopii siihen, että hallituksen mielestä meidän pitäisi tehdä täyspäivätyötä pidennetyllä työuralla?
55-60-vuotiailla on yleensä yli 80-vuotiaat vanhemmat, joilla on paljon terveysongelmia. Dementakin on siinä iässä tosi monella.
Vierailija kirjoitti:
äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.
Riittääkö tunti. Paremminkin 24/7 jos toinen on hoidettava. Just ei ole niin pärjäisi omillaan
Jotenkin sairas ajatus, että lasten pitäisi vanhempansa hoitaa hautaan asti.
Tällaista lakia ei voida koskaan tulla sallimaan.
Korkeintaan niin, että laki astuu voimaan siten, että tulevaisuudessa syntyvät vauvat hoitakoot vanhempansa sitten joskus v 2100 ja siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vain tulee omaishoidossakin seinä vastaan. Jos hoidettava valvottaa öisin, tarvittaisiin kaksi hoitajaa vuorottelemaan.
Jos hoidettava on painava ja menettää liikuntakykynsä, harva nainen pystyy yksin nostamaan sängystä pyörätuoliin.
Muistisairas tilan pahennettua: karkailee 24/7, voi ulvoa ja huudella 24/7 kaikenlaista outoa, ei mitään pidätyskykyä, tuhrii asuntoa kakalla, saattaa aiheuttaa taloyhtiössä vesivahinkoja ja tulipaloja, osa on fyysisesti aggressiivisia ilman ennakkovaroitusta, myös keskellä yötä jne..
Jos ei ole asiasta kokemusta, voi olla aika ruusuinen kuva muistisairaan kotona hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan niin, että laki astuu voimaan siten, että tulevaisuudessa syntyvät vauvat hoitakoot vanhempansa sitten joskus v 2100 ja siitä eteenpäin.
On se mahdollista. Esim. USAssa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen?
Aika outo elämä sulla on, jos lasten ja vanhempiesi hoidon väliin ei jää useampaa kymmentä vuotta
Sitten minäkin olen kai outo kun väliin jäi -2 vuotta.
Meillä on ollut lapsia vv 1981-2020, silloin kuopus täytti 18.
Omat vanhemmat kuolleet 1994/2000.
Appiukko demetoitui jo vuonna 2008 ja kuoli 2011.
Anoppi dementoitui 2018 ja siitä lähtien jouduimme muutaman kerran päivässä käymään hänen luonaan tarkistamassa omista töistämme/menoistamme huolimatta. Emme asu lähellä. Hoitokotiin pääsi vasta 2025.
Tuota tuossa varmaan tarkoitettiinkin, että hyvin harvinaista on se että on itse tehty vanhempana , itse tekee lapset vanhempana ja vanhemmat dementoituu nuorena.
Eli en minäkään pitäisi mitenkään kovin suurena huolena.Ei ole hyvin harvinaista. Nykyään lapset tehdään yhä myöhemmin.
Mutta silti. Jos sut on tehty kolmekymppisenä, sä teet lapset kolmekymppisenä, vanhempasi hoitokunnon ja lasten hoitotarpeen väliin jää väkisin kauan ellei ne vanhemmat dementoidu 60-vuotiaina.
Höpö höpö.
Jos teet lapset 30v, sun vanhemmat ovat silloin jo 60v. Kun sun lapset ovat ikuisia/20v niin sinä olet 50v ja sun vanhemmat jo 80v.
Ettekö osaa laskea.
Ei siihen jää vuosikymmeniä väliin.
Tossa ei puhuta lasten poismuuttamisesta vaan hoidosta kun joku sanoi että naiset ei elä lainkaan elämää, jossa he ei jotakuta hoitaisi niska limassa.
Hoito = vastuussa ole toisesta ihmisestä (lapsesta).
Lakikin määrää huolehtimaan jopa lukioikäisestä.
https://www.minilex.fi/a/jatkettu-elatusvelvollisuus
Elatusvelvollisuus voi jatkua siis vielä sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta. Tämä on kuitenkin poikkeus, jossa huomioidaan niin avustuksen tarve kuin vanhemman kyky maksaa sitä. Jatkettuun elatusvelvollisuuteen voidaan velvoittaa yksi tai kumpikin vanhemmista.
Juu, näin on. Mutta nyt väite kuului että naisilla ei ole lainkaan elämää, jossa hän ei hoitaisi itsensä kustannuksella jotakuta, jos vanhempiaan joutuu heti lastenhoidon perään hoitamaan.
Mitenhän näin ajattelevat ihmiset kuvitteli elämän menevän? Meidän vanhemmat ikääntyy samaa tahtia kuin mekin. Ei he sillä katoa että heidät laitetaan laitokseen. Toki varmasti kuolevat nopeammin, jos se nyt sitten on jonkun mielestä suurikin voitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis. Ennemmin hoidan itse niin pitkään kuin pystys, kun että laittaisin noihin karmeisiin laitoksiin omat vanhempani.
Juuri näin. Meillä tämä ei ole ajankohtaista vielä 10 vuoteen ellei tapahdu jotain yllättävää, mutta sen verran jo omien isovanhempieni kohdalla näin miten kauheita nuo laitokset on, että en todellakaan laittaisi vanhempiani niihin. Tottakai, jos ihan pakko olisi, esimerkiksi siksi, että on oikeasti 24/7 hoidettava ja sairaalahoitoa tarvitseva, näin pitäisi tehdä. Silloinkin pyrkisin varmistamaan, että se paikka on sellainen että vanhusta kunnioitetaan ihmisenä eikä pakollisena pahana.
Ei tehostettuun hoivaan nykyään pääse kuin silloin jos tarvitsee apua 24/7 eikä aina silloinkaan.
Ellei sitten ole irrottaa 5500 e/kk omaa rahaa siihen. Jolloin 3 vuotta tehostettua hoivaa on liki 200 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas tilan pahennettua: karkailee 24/7, voi ulvoa ja huudella 24/7 kaikenlaista outoa, ei mitään pidätyskykyä, tuhrii asuntoa kakalla, saattaa aiheuttaa taloyhtiössä vesivahinkoja ja tulipaloja, osa on fyysisesti aggressiivisia ilman ennakkovaroitusta, myös keskellä yötä jne..
Jos ei ole asiasta kokemusta, voi olla aika ruusuinen kuva muistisairaan kotona hoitamisesta.
Kaikki tietää tämän. Näin on ollut iänkaiken, miksi se nyt on jotenkin ongelma just meidän sukupolvelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis. Ennemmin hoidan itse niin pitkään kuin pystys, kun että laittaisin noihin karmeisiin laitoksiin omat vanhempani.
Juuri näin. Meillä tämä ei ole ajankohtaista vielä 10 vuoteen ellei tapahdu jotain yllättävää, mutta sen verran jo omien isovanhempieni kohdalla näin miten kauheita nuo laitokset on, että en todellakaan laittaisi vanhempiani niihin. Tottakai, jos ihan pakko olisi, esimerkiksi siksi, että on oikeasti 24/7 hoidettava ja sairaalahoitoa tarvitseva, näin pitäisi tehdä. Silloinkin pyrkisin varmistamaan, että se paikka on sellainen että vanhusta kunnioitetaan ihmisenä eikä pakollisena pahana.
Ei taida sellaista paikkaa löytyä, ei kohta minkäänlaista.
Vierailija kirjoitti:
Nostolaite, niitä laitoksissakin käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostolaite, niitä laitoksissakin käytetään.
Jokaiseen pikku yksiöön oma nostolaite eikä niin kuten laitoksissa että on yksi nostolaite per 100 asukasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kun teinien kotona asuessa ei tarvitse lainkaan laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä jne? Että ihan omaa vapaata aikaa kaikki tyynni?
Kuka tekee lapsia ylipäätään, jos haluaa vain omaa vapaa-aikaa elellä?
Mitä se siis on sun mielestä mitä sä lasten poismuuton jälkeen haluat ilman että vanhempasi ovat häiritsemässä? Teethän sä itsellesikin ruokaa ja peset pyykkiä jne., siihen lapsia tarvita että arjessa on hommaa.Puheena olikin se, että koskaan ei tule sitä vapaata, jos lasten jälkeen pitää ottaa vanhemmat vastuulleen. Ainakin omat vanhempani ovat lasten kotoa muuttamisen jälkeen tehneet töitä, matkustelleet, harrastaneet itselleen rakkaita asioita jne. Jos heistä olisi tullut 24/7 omaishoitajia, niin kaikki tuo olisi jäänyt tekemättä.
Minulle on tiedossa kesälle muutaman päivän reissu, jonne todellakin haluan lähteä. Kyseessä on minulle hyvin rakkaan ihmisen häät. En vaan tiedä, miten reissu onnistuu, kun äiti alkaa olla muistisairas. Hän soittelee minulle monta kertaa vuorokaudessa milloin minkäkin hädän takia. En halua reissun aikana päivystää puhelinta vaan nauttia matkasta. Ihan samaa se olisi, jos jättäisin teini-ikäisen yksin kotiin. Ties vaikka haluaisin jatkaa lomaa, mutta nythän se ei onnistu, kun on se vanhus huolehdittavana. Millekään spontaanille ei ole mahdollisuutta.
- Ei ole lapsia eikä tule
- Kohtukin on poistettu joten syntyvyydestä kitisemisen voi lopettaa heti alkuunsa
- Ei ole ylimääräisiä huoneita tai isoa asuntoa
- En voi hoitaa ketään, koska käyn töissä
- En ilmeisesti pääse edes eläkkeelle ennen kuin kuolen ja eläkkeiden leikkaamisellakin uhkaillaan
- Ei ole rahaa maksaa vanhempieni hoidosta
Tässä tilanteessa olevia ihmisiä on paljon. Mitäs heidän vanhemmilleen tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida sellaista paikkaa löytyä, ei kohta minkäänlaista.
Yksityiset laitokset ovat vielä hyviä suurimmaksi osaksi.
Ja on aika ristiriitaista sanoa että en varmasti hoida kun samalla toteaa että laitokset on huonoja. Mitä pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mahdollista. Esim. USAssa on.
Me asumme pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa emmekä USA:ssa ja maksamme siitä hyvästä rutkasti veroja että nämä asiat hoituvat yhteiskunnan taholta kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
äitini on asperger eikä tultu toimeen aikoinaan kun asuin hänen elätettvänään eikä ehkä tultaisi nytkään saman katon alla. Jos saisin äidin muuttamaan samalle paikkakunalle missä sitten satunkin asumaan silloin, kun hän alkaa apua tarvitsemaan, niin asia olisi mulle täysin ok. onistun kyllä joka päivästä nappaamaan vaikka tunnin hänen auttamiseen.
Ymmärräthän että loppuvaiheessa häntä on hoidettava vuorokauden ympäri? Jos tulee muistisairaus, hänen yksin jättäminen on ihan yhtä turvallista kuin taaperon yksin jättäminen. Et pääse edes kauppaan. Jos olet onnekas, hän nukkuu paljon (kaikki ei) ja voit viedä roskat päivittäin. Vaippojen takia niitä tulee paljon.