Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajat ovat portinvartioita lääkäriin?

Vierailija
10.04.2026 |

Vaikka he eivät saa diagnosoida sairauksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit haluavat heille maksetaan palkka koko ajalta mutta työtä ko. ajasta on max 50%.

Vierailija
22/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmisillä tuntuu olevan käsitys siitä, että heidän ihanan upean ruumiinsa hoidon tarpeen arviointiakin varten pitää olla yliopistokoulutus. Wau.

No miksi sinä yliopiston käynyt et työskentele hoitajana vaan soitat täällä suutasi päivät pitkät kuten työtön? Et kai vain veronmaksajien kustannuksella hankkinut maisteritutkintoa joka ei edes työllistä? Olisiko takaisinperinnän paikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hoitajista on lisäksi vihaisia kun terveyskeskuksen ajanvaraukseen soitetaan. Tai siis kun ne joutuu soittamaan takaisin.

Vierailija
24/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavan vaikeaa tää hoitoonpääsy Suomessa verrattuna Etelä- ja Keski-Eurooppaan.

Mutta niilläpä ei Etelä- ja Keski-Euroopassa ole yhtä tehokasta Lääkäriliittoa kuin meillä Suomessa! Onneksi Lääkäriliitto saa torpattua koulutuspaikkojen lisäämisen ja muut lääkärien palkkaluokituksia pienentävät toimet.

Lääkäriliitto ei voi vaikuttaa sisäänottoon. Tuo on niin puhkikulunut ja valheellinen salaliittoteoria.

Kaiken lisäksi tuo asia on otettu irti kontekstista: Liitto vastustaa sisäänottoa JOS opetuksen budjetointia ei lisätä riittävästi, jotta pienryhmäopetus säilyy.  Tälläkin hetkellä lääkärit valmistuvat liian ohuella osaamisella, eikä käytännön taitoja ole riittävästi harjoiteltu!

Vierailija
25/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jonossa suolistotutkimuksiin. Oireet alkoivat vähitellen (kivut, verenvuoto, taukoamaton ripuli)  lisääntyä voimakkaasti ja lopulta en päässyt liikkeelle lähes ollenkaan. Soitin useita kertoja terv.keskukseen ja selitin tilanteen. Joka kerran vastasi hoitaja ja selitti vaan, että olen jonossa ja mitään muuta ei voi tehdä kuin odottaa vaan. Niiden soittojen jälkeen sain sitten perutun ajan tähystykseen. Puoli vuotta sen jälkeen kun lähete oli lhetetty. Ja tämä oli siis peruttu aika. Tähystystä ei voitu enää tehdä, koska tukos peräsuolessa oli niin iso. Lääkäri ja hoitajat olivat järkyttyneitä siitä miten tilanettani oli viivytelty, vaikka selvät merkit olivat olemassa. Pääsin sitten kiireellisenä syöpäleikkaukseen. Syöpä oli jo niin paha, että minulle jouduttiin laittamaan pysyvä suolistoavanne. Minä kannan nyt haitat siitä ja yhteiskunta maksaa kalliit avannetarvikkeet loppuelämäni. ps. noita soittojani terv.keskukseen oli yhteensä kolme. terv. Helsingistä

Vierailija
26/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä oon miettinyt myös. Mulle vielä sattuu noin joka toinen kerta joku elämäänsä kyllästynyt hoitaja jonka mielestä lähtökohtaisesti kaikki vain esittää kipeää että saa saikkua. Yritän lääkäriin ehkä kerran kahdessa vuodessa, joten olisi kiva jos vilkaisisi hieman historiaani ennen kuin alkaa tehdä olettamuksia. Kerran olin kovassa influenssassa ja hoitaja vain totesi kuivasti että ota särkylääkettä. Onneksi nykyinen työnantaja tarjoaa yksityisen terveyshuollon. Siellä työntekijät ei ole yhtä vittuuntuneita. 

Vierailija
27/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jonossa suolistotutkimuksiin. Oireet alkoivat vähitellen (kivut, verenvuoto, taukoamaton ripuli)  lisääntyä voimakkaasti ja lopulta en päässyt liikkeelle lähes ollenkaan. Soitin useita kertoja terv.keskukseen ja selitin tilanteen. Joka kerran vastasi hoitaja ja selitti vaan, että olen jonossa ja mitään muuta ei voi tehdä kuin odottaa vaan. Niiden soittojen jälkeen sain sitten perutun ajan tähystykseen. Puoli vuotta sen jälkeen kun lähete oli lhetetty. Ja tämä oli siis peruttu aika. Tähystystä ei voitu enää tehdä, koska tukos peräsuolessa oli niin iso. Lääkäri ja hoitajat olivat järkyttyneitä siitä miten tilanettani oli viivytelty, vaikka selvät merkit olivat olemassa. Pääsin sitten kiireellisenä syöpäleikkaukseen. Syöpä oli jo niin paha, että minulle jouduttiin laittamaan pysyvä suolistoavanne. Minä kannan nyt haitat siitä ja yhteiskunta maksaa kalliit avannetarvikkeet loppuelämäni. ps. noita soittojani terv.keskukseen oli yhteensä kolme. terv. Helsingistä

Toiset terveiset Helsingistä: Rintasyöpäni ehti kasvaa isokokoiseksi, kun odotin ensin ultraan pääsyä yli kuukauden ja diagnoosin saamisen jälkeen meni toinen kuukausi, ennen kun sain sytostaattia. Kasvain oli rinnassa lopulta niin iso, että sen näki helposti paljain silmin. Myöhemmin havaittiin, että aggressiivinen syöpä on levinnyt. Kiitos tästäkin.

Vierailija
28/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavan vaikeaa tää hoitoonpääsy Suomessa verrattuna Etelä- ja Keski-Eurooppaan.

Mutta niilläpä ei Etelä- ja Keski-Euroopassa ole yhtä tehokasta Lääkäriliittoa kuin meillä Suomessa! Onneksi Lääkäriliitto saa torpattua koulutuspaikkojen lisäämisen ja muut lääkärien palkkaluokituksia pienentävät toimet.

Suomessa on lääkäreitä ihan yhtä paljon kuin Euroopassa suhteutettuna väestöön. Suomen ongelma on se, että lääkäreiden aikaa tuhlataan ihan kamalasti. Miksi kelalle tai eläkeyhtiölle ei kelpaa jo ensimmäinen B-lausunto, vaan pakko vängätä vastaan? Tässä siis vain yksi esimerkki.

Vierailija
29/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsivat luulosairaat pois jonosta, mutta samalla voi mennä myös joku oikeasti sairas, koska eivät ole lääkäreitä. Minä sanon heitä lääkärin vartijoiksi... Mulle on käynyt että olin oikeesti sairas ja hoitaja ei päästänyt lääkärin luokse. Seuraavana päivänä oli onneksi eri hoitaja, niin pääsin lääkärille ja sain lääkereseptin sairauteeni.

Vierailija
30/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Joskus, kun yritin saada lääkäriaikaa varattua, olikin ensin vastassa hoitaja jolle olisi pitänyt kertoa tarkkaan syyt, miksi haluan lääkärille. 

En minä halua jakaa terveysasioitani puhelimessa jollekin random hoitajalle.

Minusta se on työajan väärinkäyttöä, kun sama työ tehdään kahteen kertaan. Näin käy silloin, kun sekä hoitaja että lääkäri joutuu selvittämään saman asian. Kaikin puolin parempi ja nopeampi asiointi on silloin, jos hoitaja voi laittaa lähetteen labraan ja röntgeniin saman tien niin, että ne ovat jo valmiina lääkärille siinä tapauksessa, että riittää resepti tai lisätutkimuksen ja hoidon määräämiseen.

Pahin tilanne on se, kun hoitaja toimii Kerberoksena ja varjelee lääkärin työaikaa niin, että potilaat eivät saa apua.

Vierailija
31/31 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tökkii jo siihen, ettei vastata puhelimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi