Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (966)

Vierailija
821/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on närhen munat

Miksi juuri närhen?

NÄin - NÄrhen

 

Kuulostaa vaan hauskalta.

"Näytän sulle närhen munat", viittaa vaikeaan tehtävään, koska närhen pesää on vaikea löytää.

Ei pidä paikkaansa, vaan sanontaa käytetään eräänlaisena uhkauksena tai elvistelynä, uhoamisena.

Näyttää närhen munat sanonnalla on kahta eri merkitystä. Tilanteesta ja tavasta millä se sanotaan, se voidaan korvata myös sanonnoilla näyttää mistä kana pissii tai nyt tulee tupenrapinat.  Ensimmäinen  viittaa sanojan itsevarmuuteen suorittaa  kyseessä oleva tehtävä, jälkimmäinen rangaistukseen.

Tupenrapinat: Puukko vedetään pois tuohisesta tupesta. Kyllä se tuppi silloin rapisee kunnolla.

Vierailija
822/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaihtamalla parane.

No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.

Ei parane, jos olet itse se ongelma. Jos vaikka jokaisessa ihmissuhteessasi on sama ongelma, olet itse se ongelma ja vaihtaminen ei auta. Sitten tarvii varmaan mennä terapiaan

Vierailija
824/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitut sano vatanen

Vierailija
825/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oin pimeys lähellä, kun Pekkarinen jättää pitkän varjon.

Vierailija
826/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Mitä ihmettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
827/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.

Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?

Vierailija
828/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.

Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?

Kettua pidetään ovelana eläimenä. En tosin tiedä, miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
829/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.

Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?

Kettua pidetään ovelana eläimenä. En tosin tiedä, miksi?

Kannattaa lukea Suomen kansan eläinsatuja. Siellä mm kuinka karhu menetti häntänsä, rasvapytty talon alla ja juustonjako.

Vierailija
830/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasiasta ei voi kiistellä. 
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.

Ei voi, koska makuja on niin monenlaisia. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, molemmat on kuitenkin oman makunsa mukaan oikeassa, joten turha siitä on kiistellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
831/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Mitä ihmettä?

Alkuperäinen sanonta kuuluu: Joka toiselle kuoppaa kaivaa, hän itse siihen kupsahtaa. Tuo ihmettelemäsi on vaan vitsikkääksi muokattu sanaleikki siitä alkuperäisestä sanonnasta.

Vierailija
832/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Taitaa olla virallinen versio.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat, on oikea versio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
833/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svengaa kuin hirvi. Eli miten?

Vierailija
834/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.

Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?

Kettua pidetään ovelana eläimenä. En tosin tiedä, miksi?

Kannattaa lukea Suomen kansan eläinsatuja. Siellä mm kuinka karhu menetti häntänsä, rasvapytty talon alla ja juustonjako.

Ne on tuttuja juttuja, mutta mikä siinä on oikeasti taustalla? Miksi kettu on ovelan maineessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
835/966 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.

Tässähän ei ole kyse vanhasta sanonnasta vaan kyseinen, ja virheellinenkin lause on Mikko Alatalon kappaleesta "mummo ja moukarinheitto" jossa lauletaan seuraavasti:

"Konstit on monet sanoi mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Vaihtelu virkistää sanoi kissa, kun mummolla pöytää pyyhki."

Vierailija
836/966 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla

Pienikin saalis on tyhjää parempi.

Nykynuorille selvennykseksi: pivo on koura. Eli parempi se saalistettu yksi pyy edes kourassa kuin kaikki vielä oksalla. Saa nälkäinen siitä pyystä edes yhden sopan keitettyä.

Miksi ei vain sanota "Parempi pyy kourassa, kuin kymmenen oksalla" ? :D

Vierailija
837/966 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomennetussa sananlaskussa *Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista* ei ole mitään järkeä. Samoin sananlasku tai hokema *Sillä se lähtee, millä se tullutkin* on täysin älytön.

"AI Overview

 

Sanonta ”happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista” tarkoittaa tilannetta, jossa joku vähättelee tai haukkuu saavuttamatonta asiaa peittääkseen oman pettymyksensä tai kateutensa. Se kuvaa ihmismielen tapaa selittää epäonnistuminen parhain päin: kun jotain ei saa, väitetään, ettei sitä edes haluttu."

 

"*Sillä se lähtee, millä se tullutkin*"

 

Jos saa suokupuolitaudin panemalla niin tuon sananlaskun mukaan sen voi mennä panemaan sen takaisin samalle henkilölle, jolta sen sai.

No niinhän sitä on luultukin. Hiv hiipuu neitseen kanssa ym. Tämä luulo kiersi Afrikassa, mutta vastaavia löytyy ympäri maailman.

Usein tuota kuulee sanottavan kun joku valittaa krapulaansa. Se helpotaa ( vähäksi aika ) kun juo lisää viinaa. Sarkasmiahan se toetusti on tässä tilanteessa 

 

Tai kun laiskurin lihakset kipeytyy työnteosta ja hän siitä valittaa, niin todetaan, että jatka vaan hommia, kyllä ne lihakset siitä vahvistuu ja tottuu. Totta siis tässä tapauksessa.

Vierailija
838/966 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörii kuin puolukka p*llussa.

Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.

Siis mitä..? Se on "puolukka hississä".

Vierailija
839/966 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Mitä ihmettä?

Niin

Vierailija
840/966 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on närhen munat

Miksi juuri närhen?

NÄin - NÄrhen

 

Kuulostaa vaan hauskalta.

"Näytän sulle närhen munat", viittaa vaikeaan tehtävään, koska närhen pesää on vaikea löytää.

Ei pidä paikkaansa, vaan sanontaa käytetään eräänlaisena uhkauksena tai elvistelynä, uhoamisena.

Näyttää närhen munat sanonnalla on kahta eri merkitystä. Tilanteesta ja tavasta millä se sanotaan, se voidaan korvata myös sanonnoilla näyttää mistä kana pissii tai nyt tulee tupenrapinat.  Ensimmäinen  viittaa sanojan itsevarmuuteen suorittaa  kyseessä oleva tehtävä, jälkimmäinen rangaistukseen.

Tupenrapinat: Puukko vedetään pois tuohisesta tupesta. Kyllä se tuppi silloin rapisee kunnolla.

Noin