Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (865)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaihtamalla parane.
No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.
Ei parane, jos olet itse se ongelma. Jos vaikka jokaisessa ihmissuhteessasi on sama ongelma, olet itse se ongelma ja vaihtaminen ei auta. Sitten tarvii varmaan mennä terapiaan
Tai kassa jonossa kun vaihdat mielestäsi nopeammin vetävän kassan jonoon ja sen veto hyytyykin ennen vuoroasi, niin voi todeta, että ei parantunut vaihtamalla, jäi "luu vetävän käteen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.
Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?
Kettua pidetään ovelana eläimenä. En tosin tiedä, miksi?
Kannattaa lukea Suomen kansan eläinsatuja. Siellä mm kuinka karhu menetti häntänsä, rasvapytty talon alla ja juustonjako.
Ne on tuttuja juttuja, mutta mikä siinä on oikeasti taustalla? Miksi kettu on ovelan maineessa?
Kettu on opportunisti, joka käyttää kaikki tilaisuudet hyödykseen, rohkea ja kekseliäs. Matkii esim kuollutta, houkutellakseen jonkun raadonsyöjän paikalle ja nappaa sen saaliikseen. Isommat pedot, kuten karhu ja susi, ovat suoraviivaisempia voiman käyttäjiä.
Keskustelussa on 43 sivua enkä jaksanut lähteä kahlaamaan, että onko siellä käsitelty tämä: ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Lapsena luultiin että se liittyy jäätelöön, mutta ei se silti käynyt järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähti kuin Puppa 👴🏻 Töölöstä
Tämä oli minulle uusi.
Tämän oikea muoto on "Lähti kuin kuppa Töölöstä" eli häipyminen tapahtuu nopeasti.
Heiluu ku hullun mulkku mielettömän perseessä 😃 mitä tämä tarkottaa?
Lähti kuin Aki Sirkesalo rantatuolista
Lähti kuin vammainen makuupussista
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on ketunhäntä kainalossa, hän on vilpillinen tai ovela.
Mut miksi kettu? Ei susi tai orava?
Tämä perustuu tarinaan, jossa kettu menee kanatarhaan varastamaan kanaa ja piilottaa häntänsä kainaloon, jotta kanat eivät näkisi, että se on kettu. Kettua sanotaan ovelaksi, mutta sutta tai oravaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Svengaa kuin hirvi. Eli miten?
Disneyn viidakkokirjan suomennoksesta ilmeisesti tää sanonta. Kuvasi siinä musiikkia joka svengasi (kuin hirvi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svengaa kuin hirvi. Eli miten?
Disneyn viidakkokirjan suomennoksesta ilmeisesti tää sanonta. Kuvasi siinä musiikkia joka svengasi (kuin hirvi).
Svengaa kuin nykymaailman puhelimella tapahtumia videokuvaavan tarkennus ja tähtäys pitkin ja poikin voisi olla moderni versio samasta.
Oikesti pää räjähtää kun se kuva tuntuu sojottavan melkein mihin tahansa paitsi just sinne mitä pitäisi kuvata. Ammattikuvaajan videot on noihin verrattuna suoranainen henkinen nirvana katsottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Mitä ihmettä?
Alkuperäinen sanonta kuuluu: Joka toiselle kuoppaa kaivaa, hän itse siihen kupsahtaa. Tuo ihmettelemäsi on vaan vitsikkääksi muokattu sanaleikki siitä alkuperäisestä sanonnasta.
Thoo, ilmankos ei avautunut minulle -))!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle uusi.
Tämän oikea muoto on "Lähti kuin kuppa Töölöstä" eli häipyminen tapahtuu nopeasti.
Mutta miten kuppa lähti Töölöstä? Mikä on tuon historia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle uusi.
Kun kauan sitten ilotalot poistettiin Töölöstä, kuppakaan ei enää levinnyt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle uusi.
Töölössä aikoinaan olleesta kuppasairaalasta on kyse. Töölössä oli silloin paljon ilotaloja ja siksi se kuppaklinikka oli siellä. Se siirrettiin yhdessä vaiheessa nopeasti ja vähän yllättäen paikallisille asukkaille muualle, uuteen sairaalaan Kumpulaan. Töölön klinikan lopettaminen oli kai paikallinen uutinen, porukkaa oli paikalla katsomassa sulkemista ja silleen.
Veikkaan että joku irvileuka on veistellyt siinä tilanteessa tämän "lähti kuin kuppa Töölöstä" -sanonnan, vitsihän siinä on se se klinikka siirrettiin pois, mutta toki kuppatautia siirto ei lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
nyt tuli tupen rapinat .
Tuppi on puukossa, joten jos tuppi alkaa rapista, kun puukkoa vedetään esiin, silloin on tiukka tilanne eli tupen rapinat.
Vierailija kirjoitti:
Olla äimän käkenä.
Äimä on iso neula, jolla tehtiin reikiä nahkaan ja paksuihin kankaisiin. Äimässä oli lankaa varten iso pyöreä reikä, jota sanottiin käeksi. Äimä on siis käkineen pitkulainen kuin ihminen, jolla on suu hämmästyksestä auki.
Konstit on monet, sano...
Perimmäinen merkitys on kertoa se, että asiat voi tehdä monella tapaa, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa. Pöytä pyyhittiin ennen muinoin usein jäniksen käpälällä, linnun siivellä, tai muulla. Kun näitä ei ollut, keksi mummo pyyhkiä pöydän kissalla ja totesi ihmettelijöille, että toimii se näinkin.