Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Se on tossa kullinkuikauksen päässä. Sinne on vaan kullinluikaus.
Eli tosi lyhyt matka?
Kullinluikaus on sen pituinen matka, jonka tehotippa mieheltäsi lentää, kun veivaat sen matkaan. Tuskin kovin pitkä siis.
Näin minäkin tuon ajattelin, kun tänne kirjoitin. Ja olen aina ajatellut.
Joku neropatti päätti vetää kuovit mukaan
Siinäpä sinulle faktaa, osannetko ymmärtää tekstin?
Ei aleta vieraita varta vasten passaamaan erikseen esim. syönnin suhteen, vaan syödään silloin kun talon tapana on syödä. Vieras voi muuten vain tulla omalla ajallaan kylään.
Isoäitini näki Venäjän presidentin uutissa auton kyydissä. Totesi "Missäs paska jossei rattailla". En ymmärtänyt.
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. Suomennos on täysin järjetön ja sanonta menettää merkityksensä koska jokainen pihlajanmarjaa maistanut tietää että ne todellakin ovat happamia. Aisopos sen sijaan alunperin puhui viinirypäleistä, jotka ovat makeita ja kettu väittää niitä happamiksi kun ei itse niihin yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Eli tosi lyhyt matka?
Kullinluikaus on sen pituinen matka, jonka tehotippa mieheltäsi lentää, kun veivaat sen matkaan. Tuskin kovin pitkä siis.
Juu voi ei, en edes yritä.
Olet ainoa aito viisas täällä, ei kannata edes yrittää
Paska on ennen tarkoittanut naulaa. Meilläkin oli nahan rei'ittämistä varten työkalu, jossa oli terävä metallipiikki. Sitä sanottiin nahkapaskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Eli tosi lyhyt matka?
Voisin melkein lyödä vetoa, että tämä ilkeä kaikkitietäväinen tyyppi on eksynyt Vauvalle, koska sananlaskut kiinnostavat. Eläköitynyt (kansakoulun)ope, jolla on jäänyt päälle ihmisten valistaminen? Tunnen muutaman opettajan, joilla on kova tarve opettaa toisia, vaikkei olisi syytäkään.
Kolmas kerta toden sanoo. Miksi juuri kolmas kerta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Eli tosi lyhyt matka?
Voisin melkein lyödä vetoa, että tämä ilkeä kaikkitietäväinen tyyppi on eksynyt Vauvalle, koska sananlaskut kiinnostavat. Eläköitynyt (kansakoulun)ope, jolla on jäänyt päälle ihmisten valistaminen? Tunnen muutaman opettajan, joilla on kova tarve opettaa toisia, vaikkei olisi syytäkään.
Sinäkö et ymmärrä mikä on kuovi ja siitä pitää vetää herneet nenään, eipä ollutkaan sukupuolielin? Aika heikosti menee sinullakin.
Vierailija kirjoitti:
Paska on ennen tarkoittanut naulaa. Meilläkin oli nahan rei'ittämistä varten työkalu, jossa oli terävä metallipiikki. Sitä sanottiin nahkapaskaksi.
Älä valehtele, eikä ole!
Sitäpaitsi nahkapaskassa ei ole mitään terävää piikkiä vaan teräväreunainen putki, yleensä kuusi eri kokoista putkea kuudelle reikäkoolle.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas kerta toden sanoo. Miksi juuri kolmas kerta?
Wanhan aicain tykistön oppeja: Lyhyt, pitkä, puolita - ja jo vain sattui kohdalle!
Sitä sanotaan hakuammunnaksi.
Se on kuin kirstuun laittaisi rahaa kun nuori mies nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi voitti venäjän viime sodassa.
Ei kai se voitto ole kun maa luovuttaa 10 pros pinta alasta ja maksaa sotakorvaukset?
No mietipä millaista olisi jos oltaisiin hävitty..
Joo, kirjoiteltaisiin täälläkin kyrillisillä aakkosilla.
Ja palstan moderointi olisi huomattavasti tiukempi.
Saattaisipa joku kirjoittaja poistua joukosta lyhyelle lentomatkalle
ikkunasta ulos.
-eri
No kato! Kusenkeittäjäkin ol täällä taas! Joko on paljon suolaa keitettynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.
Suomeksi toipumiskyky.
Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.
Eikä ole.
Resilienssi on suomeksi toipumiskyky, esimerkiksi yrityksen, organisaation tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Eli tosi lyhyt matka?
Eikös se ole aikayksikkö?
Ei, vaan matkamitta! Joskus 80-luvulla erään rockyhtyeen jäsenten kerrottiin keikkabussissaan ikävystyneinä ja kännissä sillä kilpailleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini näki Venäjän presidentin uutissa auton kyydissä. Totesi "Missäs paska jossei rattailla". En ymmärtänyt.
"Vitulla ja venäläisellä on samanlainen parta!", sanoi virolainen kun Leninin kuvan näki!
Olin noin 40-vuotiaaksi asti aina hämilläni, kun joku käytti sanontaa "pata kattilaa soimaa", koska kuulin ja käsitin sen muodossa: "pata kattilat soimaan". Varmaan selvää, että mulla on huono kuulo.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tietämättömät taas alapeukuttaa.
On se kumma etteivät viitsi edes googlettaa ja tarkistaa asiaa.
-eri
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä.
En ymmärrä
Se tarkoittaa että vieras tulee silloin kun häntä huvittaa. Siis yllättäen, itse en pidä yllätysvieraista lainkaan.