Rahattomana ja työttömänä ei voi tehdä mitään oikein.
Olen vähävarainen ja työtön. Ennen kuin joku esittää ne samat kysymykset kuin aina näissä ketjuissa, niin tässä:
-Ei, en juo tai polta, en tuhlaa rahaa tatuointeihin tai lävistyksiin, jne jne.
-Ei, en ole kouluttautunut alalle, jonka palstalaiset kokee hömpäksi.
-Syön terveellisesti ja halvalla, en osta herkkuja tai syö ulkona. Okei tai no, olen käynyt tämän vuoden puolella kerran buffetissa syömässä kun pitkällä asuva kaveri tuli käymään, nyt saa kivittää ja kertoa miten 12e buffetti on syy köyhyydelleni.
-En voi lähteä ulkomaille töihin.
Varmasti unohtui mainita jotain mikä aiheuttaa syytöksiä. No, vastailen sitten.
Näissä ketjuissa joissa puhutaan rahattomuudesta ja työttömyydestä toistuu aina se sama kaava: se varaton ja työtön tekee jotain ihan varmasti tosi väärin. Jos on meikkiä ja värjätyt hiukset, se tuhlaa rahansa hömpötyksiin. Jos sama ihminen taas olisi maantienvärisessä linttatukassa ja naama saippuapuhtaana, olisi tuomittu siitä että ei kai kukaan tuon näköistä ihmistä palkkaa, kai sitä löytyisi pari euroa markettiväriin ja alelaarin ripsariin. On oikeasti masentavaa syynätä vuodesta toiseen omia valintojaan suurennuslasin kanssa ja olla tilanteessa, jossa talvitakin rikkoutuminen saa vajoamaan eteisen lattialle pillittämään.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle työttömälle jolla ei ole omaisuutta jää noin 580€/kk pakollisten laskujen jälkeen eli vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus.
on se ehkä joskus ollutkin näin, vuosia sitten. mutta siihen asumistukeenkin tuli isompi omavastuu, eli vuokraan menee entistä enemmän rahaa, vaikka oliskin kuntarajalla. kelassa oli myös joku aika sitten linjanveto ja ne tiputti monia lääkkeitä pois maksettavista eli ostan nyt sillä "omalla rahalla" sitten. Jne.
Toimeentulotukiasiakkaalla ei vuokraan mene yhtään sen enempää rahaa vaikka asumistuki on muuttunut.
-17,90€
https://www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotuen-uudistus-voimaan-muut…
🤬🦍💨👴🏻🔫💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle työttömälle jolla ei ole omaisuutta jää noin 580€/kk pakollisten laskujen jälkeen eli vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus.
No ei todellakaan jää! Mää saan 595 euroa, siitä pois yhtiövastike, sitte muut laskut ja loput ruokaan. Mistä ihmeestä ihmiset on saanut sellaisen käsityksen että köyhällä olisi noin paljon rahaa?!?
OPETTELE LUKEMAA, sinulla on omaisuutta jos maksat yhtiövastiketta.
Opettele kirjoittamaan! Sitä asuntoa on vähän paha syödä ja jos sen myy niin nyt ei saa edes omiaan takaisin.
Outo puolustuspuheenvuoro. Kannattanee keskittyä olennaiseen eikä analysoida turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää! Mää saan 595 euroa, siitä pois yhtiövastike, sitte muut laskut ja loput ruokaan. Mistä ihmeestä ihmiset on saanut sellaisen käsityksen että köyhällä olisi noin paljon rahaa?!?
Opettele kirjoittamaan! Sitä asuntoa on vähän paha syödä ja jos sen myy niin nyt ei saa edes omiaan takaisin.
Miksi pitäisi saada omat takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis jo kannattavan ottaa vastaan työ, josta saisi edes tonnin.
Jos et ole varamiespalvelussa käynyt, ei kannata tulla avautumaan.
Tämäpä. Olen työttömänä mutta alalla, jossa on pakko pitää itsensä edustavan näköisenä. Valitettavasti olen myös luonnostaan esimerkiksi ohuet, höttöiset hiukset omistava, joten hiusten pitämiseen edes jotenkin järkevän näköisenä menee rahaa. Olen tinkinyt kaiken ulkonäköön menevän rahan minimiin mutta jos nyt olisin vaikka vuoden menemättä kampaajalle, saisin heittää kaikki työllistymishaaveet romukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran on tullut asumishyötyä vuosien varrella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on se ehkä joskus ollutkin näin, vuosia sitten. mutta siihen asumistukeenkin tuli isompi omavastuu, eli vuokraan menee entistä enemmän rahaa, vaikka oliskin kuntarajalla. kelassa oli myös joku aika sitten linjanveto ja ne tiputti monia lääkkeitä pois maksettavista eli ostan nyt sillä "omalla rahalla" sitten. Jne.
Kela maksaa välttämättömät ja tarpeelliset reseptilääkkeet. Erikoista, että sulle sattuu olemaan käytössä useampi, joka ei täytä tuota määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä. Olen työttömänä mutta alalla, jossa on pakko pitää itsensä edustavan näköisenä. Valitettavasti olen myös luonnostaan esimerkiksi ohuet, höttöiset hiukset omistava, joten hiusten pitämiseen edes jotenkin järkevän näköisenä menee rahaa. Olen tinkinyt kaiken ulkonäköön menevän rahan minimiin mutta jos nyt olisin vaikka vuoden menemättä kampaajalle, saisin heittää kaikki työllistymishaaveet romukoppaan.
Olen reilun 50 vuoden aikana käynyt kaksi kertaa kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi oli?
Iikori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten jää Kela ei maksa kotivakuutusta ja vuorassakin on omavastuuosuus esim 60€ Asioitakin täytyy hoitaa eli puhelin oltava ja siihenkin vähimmillään 10€ prepaid saldolataus ja tämähän on pakollinen jos ei vaikka ehdi vastata työpaikkatarjoukseen tai te palveluiden soittoon niin siinähän joutuu soittamaan takaisin jne muita pakollisia kuluja
Meinaatko sä, että se vajaa 600€ pitää jäädä johonkin ihme huvituksiin kaikkien olemassa olevien laskujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pointtisi oli?
Ei ole työttömyys tukasta kiinni.
Moni työtön ruoskii jo itse itseään siitä, jos ei saa töitä. Ainakin sellaiselle muiden loukkaavat sanat sattuvat pahasti. Mutta on aika turhaa moittia itseään, kun huomioidaan, että vaikka kaikki avoimet paikat täytettäisiin ja Orpon hallituksen lupaukset toteutuisivat, niin siltikin jäisi liki parisataa tuhatta työtöntä. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ei tyhjästä kannata itseään rankaista.
Ja kaikki eivät kyllä työttömänä kärsi rahapulasta, koska työttöminä on myös entisiä hyvätuloisia, jotka saavat hyvää ansiosidonnaista ja joilla voi olla lisäksi säästöjä ja omaisuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo köyhä jos omistat asunnon.
Ei sillä asunnolla laskuja makseta.
Niin, siis miksi olet työtön, jos olet kouluttautunut hyödylliselle alalle? Ilmeisesti myös pitkäaikaistyötön, sillä elämä tuntuu olleen jo pitkään kurjaa ja kuluneen vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis jo kannattavan ottaa vastaan työ, josta saisi edes tonnin.
Jos et ole varamiespalvelussa käynyt, ei kannata tulla avautumaan.
Ei sieltä töitä saa ellei ole jokin sopiva alan koulutus. Akateemisia ei edes oteta noihin hommiin ( koska työnantaja arvelee että he lähtevät pois heti kun saavat paremman paikan)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niitä harvoja maita maailmassa jossa ei tarvitse tehdä työtä tullakseen toimeen vaan saa ilmaisen ylläpidon. Silloin ei kuitenkaan voi tehdä kaikkia niitä asioita jotka muut itsensä elättävät voivat tehdä.
Olin 5v työtön eikä ollut ilmaista ylläpitoa. Ihan itse piti maksaa asuminen ja laskut.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miksi olet työtön, jos olet kouluttautunut hyödylliselle alalle? Ilmeisesti myös pitkäaikaistyötön, sillä elämä tuntuu olleen jo pitkään kurjaa ja kuluneen vauvapalstalla.
Olen eri mutta minä jouduin työttömäksi sairauden takia.
Et oo köyhä jos omistat asunnon.