Rahattomana ja työttömänä ei voi tehdä mitään oikein.
Olen vähävarainen ja työtön. Ennen kuin joku esittää ne samat kysymykset kuin aina näissä ketjuissa, niin tässä:
-Ei, en juo tai polta, en tuhlaa rahaa tatuointeihin tai lävistyksiin, jne jne.
-Ei, en ole kouluttautunut alalle, jonka palstalaiset kokee hömpäksi.
-Syön terveellisesti ja halvalla, en osta herkkuja tai syö ulkona. Okei tai no, olen käynyt tämän vuoden puolella kerran buffetissa syömässä kun pitkällä asuva kaveri tuli käymään, nyt saa kivittää ja kertoa miten 12e buffetti on syy köyhyydelleni.
-En voi lähteä ulkomaille töihin.
Varmasti unohtui mainita jotain mikä aiheuttaa syytöksiä. No, vastailen sitten.
Näissä ketjuissa joissa puhutaan rahattomuudesta ja työttömyydestä toistuu aina se sama kaava: se varaton ja työtön tekee jotain ihan varmasti tosi väärin. Jos on meikkiä ja värjätyt hiukset, se tuhlaa rahansa hömpötyksiin. Jos sama ihminen taas olisi maantienvärisessä linttatukassa ja naama saippuapuhtaana, olisi tuomittu siitä että ei kai kukaan tuon näköistä ihmistä palkkaa, kai sitä löytyisi pari euroa markettiväriin ja alelaarin ripsariin. On oikeasti masentavaa syynätä vuodesta toiseen omia valintojaan suurennuslasin kanssa ja olla tilanteessa, jossa talvitakin rikkoutuminen saa vajoamaan eteisen lattialle pillittämään.
Kommentit (97)
Olen 54-vuotias nainen.
Tuloni ovat työeläkkeineen, kansaneläkkeineen, takuueläkkeineen ja asumistukineen n.1200 e/kk.
Vuokra pienen merenranta-kaupungin historiallisessa keskustassa 320 e, puhelinkulut 25 e, lääkkeet 30 e, ja loput "hurvittelen" mihin haluan.
Yleensä ostan paljon alkoholia.
Joskus säästän ja käyn pienellä reissulla ulkomailla.
Olenkohan jotenkin harvinainen tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miksi olet työtön, jos olet kouluttautunut hyödylliselle alalle? Ilmeisesti myös pitkäaikaistyötön, sillä elämä tuntuu olleen jo pitkään kurjaa ja kuluneen vauvapalstalla.
Oletko onneton yhtään tietoinen miten paljon on työttömänä esim koodareita, kemistejä, hoitajia ym? Kaikkialta on irtisanottu väkeä pilvin pimein viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle työttömälle jolla ei ole omaisuutta jää noin 580€/kk pakollisten laskujen jälkeen eli vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus.
on se ehkä joskus ollutkin näin, vuosia sitten. mutta siihen asumistukeenkin tuli isompi omavastuu, eli vuokraan menee entistä enemmän rahaa, vaikka oliskin kuntarajalla. kelassa oli myös joku aika sitten linjanveto ja ne tiputti monia lääkkeitä pois maksettavista eli ostan nyt sillä "omalla rahalla" sitten. Jne.
Kela maksaa välttämättömät ja tarpeelliset reseptilääkkeet. Erikoista, että sulle sattuu olemaan käytössä useampi, joka ei täytä tuota määritelmää.
Eikä maksa! Mää en saa toimeentulotukea niin Kela ei maksa mulle mitään. Mulle ois tehokkaamat lääkkeet, harmi vaan että ei ole varaa niihin kuten toisilla tukiloisilla!
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias nainen.
Tuloni ovat työeläkkeineen, kansaneläkkeineen, takuueläkkeineen ja asumistukineen n.1200 e/kk.
Vuokra pienen merenranta-kaupungin historiallisessa keskustassa 320 e, puhelinkulut 25 e, lääkkeet 30 e, ja loput "hurvittelen" mihin haluan.
Olen harvinaisen typerä- ostat paljon alkoholia, mitä hlvttiä?
Iikori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle työttömälle jolla ei ole omaisuutta jää noin 580€/kk pakollisten laskujen jälkeen eli vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus.
Ei muuten jää Kela ei maksa kotivakuutusta ja vuorassakin on omavastuuosuus esim 60€ Asioitakin täytyy hoitaa eli puhelin oltava ja siihenkin vähimmillään 10€ prepaid saldolataus ja tämähän on pakollinen jos ei vaikka ehdi vastata työpaikkatarjoukseen tai te palveluiden soittoon niin siinähän joutuu soittamaan takaisin jne muita pakollisia kuluja
Ihme horinoita. Ei ole mitään vuokran omavastuuosuutta ja kotivakuutus huomioidaan toimeentulotuessa menona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää, kun on opintolainan lyhennykset maksettavana. Vai eikö ne sun mielestä ole pakollisia kuluja?
Ei ole, Kela maksaa ne jos jätät maksamtta.
Ja minä joudun maksamaan ne kelalle nykyistä korkeammalla korolla ja menetän vielä luottotiedotkin. Ei järkeä.
Opintolainat saa anteeksi jos ei ole varaa maksaa.
Luottotiedot menee noin 20 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias nainen.
Häpeä! Pilaat oikeasti köyhien maineen! Toivottavasti kuolet pian siihen alkoholiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on se ehkä joskus ollutkin näin, vuosia sitten. mutta siihen asumistukeenkin tuli isompi omavastuu, eli vuokraan menee entistä enemmän rahaa, vaikka oliskin kuntarajalla. kelassa oli myös joku aika sitten linjanveto ja ne tiputti monia lääkkeitä pois maksettavista eli ostan nyt sillä "omalla rahalla" sitten. Jne.
Kela maksaa välttämättömät ja tarpeelliset reseptilääkkeet. Erikoista, että sulle sattuu olemaan käytössä useampi, joka ei täytä tuota määritelmää.
Eikä maksa! Mää en saa toimeentulotukea niin Kela ei maksa mulle mitään. Mulle ois tehokkaamat lääkkeet, harmi vaan että ei ole varaa niihin kuten toisilla tukiloisilla!
Tässä onkin kyse köyhistä toimeentulotukiasiakkaista, jotka saavat reseptilääkkeet maksusitoumuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias nainen.
Miksi ei ostaisi? Kyseessähän ei ole mikään erityisen köyhä ihminen, joten hänellä on siihen varaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan jää! Mää saan 595 euroa, siitä pois yhtiövastike, sitte muut laskut ja loput ruokaan. Mistä ihmeestä ihmiset on saanut sellaisen käsityksen että köyhällä olisi noin paljon rahaa?!?
Jokaisella joka on oikeutettu toimeentulotukeen, jää melkein 600e kuukaudessa pakollisten laskujen jälkeen ruokaan.
Ei välttämättä, se riippuu mm. asumiskuluista, lääkekuluista (tt-tuki ei korvaa kaikkia reseptilääkkeitä), opintovelkojen lyhennyksistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei jää, voisit lopettaa tuon sairaan provoilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miksi olet työtön, jos olet kouluttautunut hyödylliselle alalle? Ilmeisesti myös pitkäaikaistyötön, sillä elämä tuntuu olleen jo pitkään kurjaa ja kuluneen vauvapalstalla.
Oletko onneton yhtään tietoinen miten paljon on työttömänä esim koodareita, kemistejä, hoitajia ym? Kaikkialta on irtisanottu väkeä pilvin pimein viime vuosina.
Oletko sinä onneton ap?
AAPEE? HUHUU? Oletko elossa? Mitä sinä haet tällä aloituksellasi?
Vierailija kirjoitti:
Älä unta nää!
Mulle jää kelan tuista (työmarkkinatuki ja asumistuki) vuokran (+autopaikan) jälkeen 342,89e koko kuukaudeksi käyttörahaa!
Tässäkin kuussa menee ajoneuvovero 136e ja risat, joten eipä paljon juhlita jäljelle jäävällä rahalla!!
Veronpalautuskin vain tippuu joka vuosi ja maksetaan vasta elokuussa.
Säästöjä on pari tonnia jäljellä jotka on hiljalleen sulaneet kohti nollaa kun tuet ei riitä.
Olen sen auton koettanut pitää, edes jonkinlainen "valttikortti" työnhaussa, mutta eipä tuo näytä auttavan, pitäisi varmaan hankkiutua eroon siitä, olen jo rahanpuutteessa joutunut laiminlyömään suositeltua huoltoväliäkin, mutta eipä tuohon tietysti työttömänä kovin paljon kilometrejäkään tule vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unta nää!
Mulle jää kelan tuista (työmarkkinatuki ja asumistuki) vuokran (+autopaikan) jälkeen 342,89e koko kuukaudeksi käyttörahaa!
Tässäkin kuussa menee ajoneuvovero 136e ja risat, joten eipä paljon juhlita jäljelle jäävällä rahalla!!
Veronpalautuskin vain tippuu joka vuosi ja maksetaan vasta elokuussa.
Säästöjä on pari tonnia jäljellä jotka on hiljalleen sulaneet kohti nollaa kun tuet ei riitä.
Olen sen auton koettanut pitää, edes jonkinlainen "valttikortti" työnhaussa, mutta eipä tuo näytä auttavan, pitäisi varmaan hankkiutua eroon siitä, olen jo rahanpuutteessa joutunut laiminlyömään suositeltua huoltoväliäkin, mutta eipä tuohon tietysti työttömänä kovin paljon kilometrejäkään tule vuodessa.
*Älä unta nää!
Mulle jää kelan tuista (työmarkkinatuki ja asumistuki) vuokran (+autopaikan) jälkeen 342,89e koko kuukaudeksi käyttörahaa!*
Lukutaito sullakin hukassa.
Ei töissä oleminen mukavaa ole, mutta työttömänä on vielä pahempaa. Jaksamista kaikille töitä etsiville.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän omavastuu vuokraosuus maksaa ite tuosta summasta tietenkin. Se voi olla vaikkapa sata euroa. Sitten jää se 495e (työmarkkinatuki tällä hetkellä 595e) elämiseen ja omiin muihin laskuihin, puhelin ja netti ym. Ruoka ja kaikki on niin kallistunut, että eipä tuolla rahalla juhlita.
Et selvästikään ole kouluttaunut oikealle alalle, tai asut väärässä paikassa, kun kerran ei työtä löydy?
Ainakin täällä Savossa töitä kyllä riittää kun vain saataisiin lisää työikäisiä ja perheitä tänne muuttamaan.
Joku on päässä vikana, kun ei ihmisille kelpaa halpa asuminen, rauhallinen ja turvallinen elinympäristö ja varma työpaikka.
Mikä ap:n henkinen ongelma nyt oikein on? Kuulostaa siltä, että on toiminut järkevästi mutta on nyt vaan työtön. Mitä sinä oikein olet vailla? Validointia? Ihmissuhteita?