Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdatko lomarahat vapaaksi? Plussat ja miinukset?

Vierailija
07.04.2026 |

Aloin nyt ekaa kertaa pohtia tätä. Vaihtamalla lomarahat vapaaksi saisi 8 lomapäivää lisää nykyisen 30 päivän lisäksi. Eli kuukauden kesäloman ja joululoman lisäksi voisi pitää pitkiä viikonloppuja ym lyhyempiä lomia.

Onko tässä jotain mitä pitäisi osata huomioida?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin jos saisin, mutta meillä ei saa.

Vierailija
22/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomarahasta menee 50 % tai ylikin VEROA. 

Loman saat VEROVAPAANA. 

Ei ole vaikea päätös minulle. 

Miksi ihmeessä menisi noin paljon veroa? Miksi ihmeessä veroprosenttisi on 50%?

Koska tuon tulon verovaikutus lasketaan marginaaliveroprosentilla, joka on helposti 50 jo keskitulosta lähtien. Ajattele lomarahaa palkankorotuksena jos helpottaa hahmottamista.

Minkälaisia paskaverokortteja te oikeen teette? Onko joka kk oma tuloraja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan päinvastoin osan vuosilomasta säästövapaiksi - jos joskus yyteissä jää mustapekka käteen, niin kaiken muun päälle saa reilun 4kk palkan lisäpuskuriksi / "korvaukseksi" siksi aikaa kun etsii uutta työtä.

Otapa asiasta selvää ettet ylläty...

Kiitos vain suosituksesta - olen toki ottanut selvää. Esim. työnantaja ei voi irtisanomisaikana määrätä työntekijää käyttämään yhtään enempää lomapäiviä kuin ko. ajanjaksona muuten olisi lomaa. Eli työnantaja ei voi todeta, että esim. 6kk irtisanomisajasta 1,5 kk olisi vuosilomaa ja 4,1 kk säästövapaalomaa.

Vierailija
24/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Ylityöt vaihdan kyllä vapaisiin mutta lomarahoja ei ole järkeä. Katsoin juuri että menneinä vuosina lomarahat pyörineet 4 tonnin molemmin puolin ja niistä ei saisi kuin 2vk vapaata. Huono diili kun kokonaispalkka kuitenkin alle 8k/kk

No meillä lomaraha on puolet palkasta, eli kahden viikon palkka kun on neljän viikon loma. 

Vierailija
25/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loman saat VEROVAPAANA. 

Aika kova veroprosentti sinulla.

Vierailija
26/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Ylityöt vaihdan kyllä vapaisiin mutta lomarahoja ei ole järkeä. Katsoin juuri että menneinä vuosina lomarahat pyörineet 4 tonnin molemmin puolin ja niistä ei saisi kuin 2vk vapaata. Huono diili kun kokonaispalkka kuitenkin alle 8k/kk

No meillä lomaraha on puolet palkasta, eli kahden viikon palkka kun on neljän viikon loma. 

Koska itse olen kuukausipalkalla, niin mulle ei oikein ole selvää, mikä on kahden viikon palkka tarkasti (muissa kuin helmikuussa on enemmän kuin 28 päivää). 

Laskin, että itselläni kesälomaraha on laskettu niin, että kuukausipalkka on jaettu 25:llä ja sitten tuo tulos kerrottu luvulla 12 (neljä viikkoa lomaa kuluttaa 24 päivää ja puolet siitä on 12). Olen siis eri kuin tuo aikaisemmin siteerattu, eikä ole työehtosopimusta, josta tällaisen voisi tarkistaa. Koska kuitenkin siis saisin teoriassa vain 10 vapaapäivää lomarahojen sijasta, niin ehkä on parempi saada lomaraha 12 päivästä, riippuen siitä miten palkattoman vapaan rahanmenetys lasketaan, jos pitäisin siis tuon kaksi viikkoa ylimääräisenä vapaana. Tämä siis kannattaa tarkistaa omalta työnantajalta, jos tällaista suunnittelee.

Vierailija
27/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt KVTES ja oli yllätys, ettei kesälomaraha ollutkaan koko kuukauden palkka. Vaan reilusti pienempi.

Taitaa kannattaa vaihtaa lomaksi.

Vierailija
28/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska säästän lomarahat elokuussa olevaan lomareissuun. 

Vierailija
29/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan päinvastoin osan vuosilomasta säästövapaiksi - jos joskus yyteissä jää mustapekka käteen, niin kaiken muun päälle saa reilun 4kk palkan lisäpuskuriksi / "korvaukseksi" siksi aikaa kun etsii uutta työtä.

Toimiiko tuo varmasti noin? Siis voi hyvin toimia, jos niin on sovittu. Omalla työnantajallani ei ole mitään säästövapaita, mutta yleensä ilmeisesti lomat ja ylityöt sun sellaiset kuluu irtisanomisajan aikana, koska ei ole työvelvoitetta ja jos irtisanominen tapahtuu niin, että on muutenkin kesäloma-aika tms.

YT:issä jos irtisanotaan, niin työsuhde loppuu siihen paikkaan. Ei siinä enää lomia ja ylitöitä pidetä.

Vierailija
30/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaana. Elämä on tärkeämpää kuin raha.

Vierailija
31/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioithan, että anssia et samanaikaisesti saa

Vierailija
32/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo työeläkkeellä ja minulla oli lomaoikeus 45 päivää. Otin yleensä lomarahavapaata kaksi viikkoa kesäisin. No, nyt eläkkeellä ei tuotakaan tarvitse enää miettiä vaan vapaata on yllin kyllin ja rahaa tulee mukavasti.

Vierailija
33/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nyt KVTES ja oli yllätys, ettei kesälomaraha ollutkaan koko kuukauden palkka. Vaan reilusti pienempi.

Lomaraha ei ole ikinä koko kuukauden palkka.

Vierailija
34/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuutamolla täällä vastaajat oikein ovat, tämä ja tuo veroprosentin nostaja??

Vierailija
35/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lyhyillä sopimuksialla &

keikkaluontoisesti töitä, joten lomarahaa tulee joka palkassa, mikä on ok.

Keikkalaisena saat prosenttiperusteisen lomakorvauksen, et lomarahaa. 

Vierailija
36/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaina ottaisi jos vaan pystyisi. Pitämättömät saldojakin vaikka kuinka mutta ja niitäkin joutuu ottamaan päivän siellä päivän täällä eikä paljoa pankki pienene kun ohut on miehitys.

Vierailija
37/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loman saat VEROVAPAANA. 

Eipäs mene kun nykyään on vain yksi tuloraja jonka sisään mahtuu palkat ja lomarahat ja mahdolliset muut ylityökorvaukset. Siitä menee silloin se perusprosentti.

Vierailija
38/38 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaraha ei ole ikinä koko kuukauden palkka.

Voi olla ja on monellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme