Vaihdatko lomarahat vapaaksi? Plussat ja miinukset?
Aloin nyt ekaa kertaa pohtia tätä. Vaihtamalla lomarahat vapaaksi saisi 8 lomapäivää lisää nykyisen 30 päivän lisäksi. Eli kuukauden kesäloman ja joululoman lisäksi voisi pitää pitkiä viikonloppuja ym lyhyempiä lomia.
Onko tässä jotain mitä pitäisi osata huomioida?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
En vaihda, tarvitsen ne rahat. Lisäksi työt kasaantuvat stressaavasti jo tavallistenkin lomien aikana. Ei sijaisia.
Lomarahavapaat saattavat joissakin tapauksissa kuormittaa myös muita työntekijöitä. Eräs esihenkilö kritisoi juuri tätä. Kertoi, että työntekijät joilla on taloudellisesti aika sama ovatko töissä vai eivät, ottavat joka vuosi lomarahavapaita ja se lisää töissä olevien työmäärää. Heilläkään ei sijaisia saa palkata ja työ senlaatuista, että ei jää odottamaan lomailijan paluuta vaan ne jaetaan muille loman ajaksi.
Oletettavasti töihin jääneillä työntekijöillä on suht sama palkka kuin lomalle lähtevällä. Tuskin tapahtuu niin, että osastopäällikön työt jäävät apusihteerille. Se, että töihin jääneillä on jostain syystä vähemmän rahaa arkikäytössään, ei ole niiden toisten vika.
Lomarahat tulee joka tilin yhteydessä kahden viikon välein. Loma-aikana sitten uudet, tuplalomarahat kelalta työttömyyskorvauksen ja asumistuen muodossa. Eli kesä, heinä ja elokuun ajan.
- keikkaduunari -
En tiedä, mikä on lomarahojen kanssa tilanne, mutta itse otin kaikki ylityöt vapaina ja kun jäin eläkkeelle, niin eläke olikin paljon piempi kuin kavereilla, jotka olivat rahana ottaneet.
Harmitti, kun en ollut tajunnut. Meillä oli lisäksi yksityinen eläkekassa, johon maksoimmme tietyn prosentin jokaisesta palkasta eli vapaudelle tuli aika kova hinta
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa pitää ylimääräisiä lomapäiviä, niin olisin huolissani työpaikan pysyvyydestä.
Ei taida paljo kiirettä olla?
Tämä. Työt kasaantuvat. Jos niitä on. Tilanteesta riippuen itselle, tai vaihtoehtoisesti työtovereiden riemuksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on lomarahojen kanssa tilanne, mutta itse otin kaikki ylityöt vapaina ja kun jäin eläkkeelle, niin eläke olikin paljon piempi kuin kavereilla, jotka olivat rahana ottaneet.
Harmitti, kun en ollut tajunnut. Meillä oli lisäksi yksityinen eläkekassa, johon maksoimmme tietyn prosentin jokaisesta palkasta eli vapaudelle tuli aika kova hinta
Näinhän se on, eläkekertymä muodostuu maksetuista palkoista eikä löllöttelystä.
Kukin tekee niin kuin katsoo tarvitsevansa. Minä vaihdoin useita vuosia 10pv vapaita.
Mutta muistakaa sitten, että vapaana ottaminen pienentää vuosituloa ja ansaittua eläkettä. Tiesin itse tämän ja ansaitsin riittävän eläkkeen vaikka otinkin vapaata. Mutta muutama samssa työpaikassa ollut on harmitellut, että ei ollut sitä osannut ottaa huomioon.
Olen vaihtanut joskus, silloin kun lapsi ollut pienempi koululainen. Ollut helpompi järjestää sitten koulujen kesäloma-aika joutumatta ottamaan lomia täysin eri aikaan puoliseon kanssa. Aina tämä ei tosin ollut työnantajan puolesta mahdollista (ei saanut vaihtaa, jos oli laskutettavaa työtä kesäksikin).
Nykyään en enää vaihda, mieluummin otan rahana.
En tarvitse lomarahoja vaan lomia silloin tällöin, muuten en jaksaisi. Olen kokeillut muutamina vuosina, huomannut elämänlaadun kasvaneen.
Saatan harkita tulevaisuudessa, ehkä 3-5 vuoden päästä, jos silloin on vielä työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
En vaihda, tarvitsen ne rahat. Lisäksi työt kasaantuvat stressaavasti jo tavallistenkin lomien aikana. Ei sijaisia.
Lomarahavapaat saattavat joissakin tapauksissa kuormittaa myös muita työntekijöitä. Eräs esihenkilö kritisoi juuri tätä. Kertoi, että työntekijät joilla on taloudellisesti aika sama ovatko töissä vai eivät, ottavat joka vuosi lomarahavapaita ja se lisää töissä olevien työmäärää. Heilläkään ei sijaisia saa palkata ja työ senlaatuista, että ei jää odottamaan lomailijan paluuta vaan ne jaetaan muille loman ajaksi.
Meillä kompromissi. Akuutit asiat menee muiden hoidettavaksi, mutta perusjutut odottaa siellä loman jälkeenkin.
En vaan voi ottaa stressiä siitäkään, että joku nyt joutuu minua tuuraamaan. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tekee niin kuin katsoo tarvitsevansa. Minä vaihdoin useita vuosia 10pv vapaita.
Mutta muistakaa sitten, että vapaana ottaminen pienentää vuosituloa ja ansaittua eläkettä. Tiesin itse tämän ja ansaitsin riittävän eläkkeen vaikka otinkin vapaata. Mutta muutama samssa työpaikassa ollut on harmitellut, että ei ollut sitä osannut ottaa huomioon.
Minulle on kertynyt eläkettä muutenkin niin huonosti, ettei ole paljoa väliä jos yhden vuoden rahat ottaa vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan päinvastoin osan vuosilomasta säästövapaiksi - jos joskus yyteissä jää mustapekka käteen, niin kaiken muun päälle saa reilun 4kk palkan lisäpuskuriksi / "korvaukseksi" siksi aikaa kun etsii uutta työtä.
Varsinainen Einstein siellä 😂 Kun jäät työttömäksi kaikki ylimääräinen tulo jaksotetaan tulevaisuuteen. Ei ole mitään lisäpuskuria vaan tässä esimerkissä alat saada työttömyyskorvausta 4kk myöhemmin.
Kannattaa tutustua asiaan ennen kuin luulee olemattomia.
Heippa, Dumbass, tämän Einsteinin ei ole tarkoitus jäädä työttömäksi odottelemaan niukkoja päivärahoja (n. 40% palkasta) vaan työllistyä mahdollisimman nopeasti irtisanomisaikana. Tietysti on henkisesti helpompaa, että työtä voi etsiä ja osaamistaan päivittää/uudelleensuunnata tarvittaessa vaikka reilun vuoden irtisanomisajan, säästövapaiden korvauksen ja irtisanomispaketin turvin.
Dumbassin kaltaiset elämämkoululaiset varmaankin ottavat lunginmin ja heräävät vasta päivärahojen loppumisen häämöttäessä pohtimaan, että pitäisikö lopettaa kalsarikännäily, kammata naama ja alkaa ihmettelemään työpaikkailmoituksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahasta menee 50 % tai ylikin VEROA.
Loman saat VEROVAPAANA.
Ei ole vaikea päätös minulle.
No ei todellakaan mene. Miten jotkut on edelleen näin pihalla verotuksesta vaikka on ollut jo monta vuotta kokonaisansio vuodelle jonka jälkeen vasta menee lisäprosentille, jos ei nosta tulorajaa ajoissa.
Ei kyse olekaan perus- tai lisäprosentista vaan siitä paljonko vuoden verotuksesta palautusten tai mätkyjen jälkeen jää viivan alle.
Marginaaliveroprosentti on se joka lopulta määrää paljonko ylimääräisestä tulosta maksetaan veroa. Pyörii siinä 55 %:n kintaalla.
Ihan käsittämätöntä miten täällä(kin) monet paasaa yhdestä veroprosentista, eikä ymmärrä marginaaliveroa lainkaan.
Jos vaan saisin, niin ehdottomasti vaihtaisin lomiksi lomarahoja. "Takkiin" tulisi noin 100€/lisäpäivä, mutta kun ei ole niin materian perään (ja sijoituksiakin alkaa olla kasassa parin vuoden palkan verran) niin mitä sitä tonnin lisärahalla lopulta tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliita lomapäiviä ne on. Keskituloisella yksi lomapäivä maksaa pitkälle yli toistasataa euroa.
Siksi sitä kannattaakin verrata palkattomaan vapaaseen, että kumpi tulee kalliimmaksi pitää.
Ja kumman pitäminen on sallitumpaa työpaikalla.
Emme enää saa vaihtaa vapaaksi. Ja ihan ymmärrettävää, koska lomaraha vapaan ajaksi ei saa ottaa sijaista.
Olihan se tietysti kiva saada 17 päivää lisää, 38 päivän lisäksi.
Tänä päivänä on (kiitos orpopurran) mahdotonta pitää mitään muita vapaita töistä kuin lomaa, jos haluaa että tilille tulee jotain. Lomarahavapailla voi vaikka opiskella osa-aikaisesti jonkun pätkän.
Mun työpaikalla saa vaihtaa max 10 pv lomarahavapaiksi. Mä vaihdan viisi. Mieluusti kaikki vaihtaisin, mutta myös lomarahaa on hiukan kiva saada. Hyvä näinkin.
Todellakin tarvitsen kesälomarahat, niin en vaihda vapaata.
En vaihda. Tarvitsen/haluan ne rahat, ja kun on muutenkin kolmatta viikkoa pitämättömiä saldovapaita, joita ei millään saa sovitettua kalenteriin, niin mitähän hittoa sitä vielä lisävapaalla tekisi.
Mun säästövapaat hävisi taivaan tuuliin kun esimieheni painoi pari täppää väärin. Katsoin siinä vieressä ja oletin, että asian saa korjattua. Ei saanut.