Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutuinko asiaan joka ei minulle kuulu? Miehen rahankäytöstä kyse

Vierailija
07.04.2026 |

Ollaan aviopari, oltu yhdessä kauan, lapset jo aikuisia. Omat tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat. Käytännössä minä maksan aivan kaikki asumiskulut. Se on ok, koska mies maksaa pääasiassa ruuat ja lisäksi kustansi remontin. Hänellä menee paljon rahaa myös työmatkakuluihin. Miehen tulot ovat noin 500€ enemmän kuin minulla.

Nyt on alkanut vaivata miehen rahankäyttö. Hänellä on moottoripyörä ja auto, joihin saa jatkuvasti hassattua rahaa, ihan vaan tuunauksiin, ostaa tai teettää niihin mielestään hienoja juttuja. Tai, sen sijaan että vaihdattaa tarpeellisen osan, niin tilaa ulkomailta jonkun hienomman version. Iloitsee että nyt on hieno, komea, tehokas, ja etenkin että tällaista ei ole muilla. Teettää asioita ihan vaan koska voi ja haluaa, ei siksi että pitäisi. Tänä vuonna mp-ajokausi ei ole vielä edes alkanut, mutta pari tonnia on jo mennyt ja lisää suunnittelee. Ja todella vähän hän pyörällään edes ajaa.

Hänellä ei ole säästössä mitään. Ei euroakaan, ja tämä on alkanut minua häiritä. Etenkin, kun minulla epäiltiin vakavaa sairautta ja pohdittiin miten tässä käy. Jos mies jäisi yksin tai jostain syystä erottaisiin, vaikkei sitä näköpiirissä olekaan, miehellä visa vinkuisi heti. Siksi ei ymmärrä säästämistäkään, koska onhan visa. 

Minä säästän, ja seurauksena onkin sitten se että kun tulee joku isompi lasku, vaikka pesukoneen osto tai eläinlääkärilasku tai pakollinen autoremppa, ne menee minun säästöistä. Tai viimeksi, lähdettiin pienelle lomareissulle niin minun säästöistä piti ottaa, kun mies voivotteli että tilinsä on melko tyhjä. Tämä tosin eka kerta ettei ollut huomioinut reissua etukäteen.

Nyt sitten avauduin miten järjettömäksi näen hänen rahankäyttönsä. Kaikki raha mitä on, hänen on "pakko" käyttää, eikä tosiaan säästössä mitään. Mies loukkaantui, että eipä tiennyt että olemme "vararikossa" hänen takiaan. No, emme ole, mutta minun mielestä pitäisi nyt vähän järkeä ottaa käteen. En tiedä miettiikö asioita nyt tuon keskustelun jälkeen, mutta puutuinko nyt muka turhaan tähän??

Kommentit (251)

Vierailija
181/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama toisinpäin, mies säästää kaikki rahansa, ja siksi minun rahoilla käydään ulkomaanmatkat, autonrenkaat ja  huollot, hankitaan lasten harrastusvälineet, kausivaatteet, pesukoneet ym. Asumisesta ja ruoasta maksaa onneksi puolet.

Eli ei saa säästääkään? Kumma kun mikään kelpaa 😂

Vierailija
182/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni muukin on sanonut, et toki turhaan puuttunut, mutta melko väärällä tavalla kun hän on vain tehnyt niin kuin sovittu oli. Järjestely on ollut sulle ok, sitten kun ei enää olekaan, on aika turhaa sanoa että hän on se ongelma nyt. Yhdessä päätetty, yhdessä eletty. 

Amen. 

Se on jännä miten se onkin yleensä nainen, joka havahtuu raha-asioihin vasta siinä vaiheessa kun lapset on kasvatettu aikuisiksi ja ongelmaksi muodostuu juuri miehen rahankäyttö. 🤔

Näinpä. Siksipä nämä asiat pitäisi hoitaa järkevästi koko ajan eikä vasta sitten kun itse ei ole enää selvästi saamapuolella. 

Jep. Aplla on minusta ihan väärä asennoituminen asiaan enkä ihmettele yhtään miehensä närkästystä. Eiköhän ole miehen rahaa uponnut vuosien varrella apta enemmän perheeseen. Minä antaisin miehen elää elämäänsä nyt kun on vastuussa vain omista menoistaan. Toi olis ihan ok niin kauan kun hommat hoituu. 

Vastuussa vain omista menoistaan? Kyllä hän on myös perheen kuluista vastuussa, mutta jotenkin ohjannut omat rahansa omaan harrastukseen, kun ap kannattelee perhe- elämää rahoillaan. 

Lasten ollessa aikuisia, ei tarvitse maksaa perhe-elämää sen enempää kuin he nyt tekevät. Toki saa, mutta tuo on ihan ok noinkin. Apkin reilusti hankkii jotain omaa tekemistä. 

Siis miehen ei tarvitse osallistua yhteisiin lomakuluihin tai hajoavan kodinkoneen uusimiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama toisinpäin, mies säästää kaikki rahansa, ja siksi minun rahoilla käydään ulkomaanmatkat, autonrenkaat ja  huollot, hankitaan lasten harrastusvälineet, kausivaatteet, pesukoneet ym. Asumisesta ja ruoasta maksaa onneksi puolet.

Niinpä. Kyseessä on tasan se, että ei ole yhteistaloudessa alunalkaenkaan toimittu yhteiseen pussiin. Aikamoista alkaa valittaa toisen rahankäytöstä siinä vaiheessa kun itse yksin haluaa muutoksen. 

On hyvä ja säästää itse ja laittaa sen toisen kauppaan kenkäostoksille, jos sillä nyt mielenrauhan saa. 

Vierailija
184/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen taloustili josta maksetaan hajoavat kodinkoneet ja muut yllättävät menot. Tuskin se mieskään ilman pesukonetta tulee toimeen.

Vierailija
185/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen taloustili josta maksetaan hajoavat kodinkoneet ja muut yllättävät menot. Tuskin se mieskään ilman pesukonetta tulee toimeen.

Mä voisin kyllä ostaa se pesukoneen vaikka omalta tililtä mutta ennen ostoa keskustellaan millä aikataululla puoliso maksaa osuutensa minulle.

Vierailija
186/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.

Kyllä se on sitä vaikka rahat olisivat yhteisiä.

Enemmänkin, jos toinen hassaa yhteiset rahat turhuuksiin. Minun ja sinun rahoilla ei sentään ole epäselvää, että kuka ne rahat käyttää.

Vierailija
187/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei saa. Tottakai saa säästää.

Kun et näköjään ymmärrä rivien välistä, niin kerron sen sinulle ihan suoraan: molempien kuuluu omalta osaltaan osallistua yhteisiin kuluihin. Ja jos säästää kaikki rahansa, niin silloin ei osallistu. Jos tuhlaa kaiken ylimääräisen, ei sitten osallistu yllättäviin kuluihin. Ei hyvä kumpikaan.

Aivan yhtä älykästä olisi väittää, että nyt ei sitten saa urheillakaan, jos AP olisi valittanut siitä, että hänen puolisonsa ei pidä huolta kunnostaan ja joku toinen tulisi kertomaan, miten hänellä on päinvastainen ongelma, kun kestävyysurheilua harrastava puolisonsa vain treenaa illat ja viikonloput ja aikaa ei riitä perheelle.

Täysin eri, näköjään TROLLIA RUOKKIVA M38

Vierailija
188/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisen väkivallan tutkijat varoittavat että tämä on yksi yleisimmistä taloudellisen väkivallan muodoista, että pariskunnan toinen osapuoli tuhlaa omiin menoihinsa paitsi omat niin myös sen toisen rahat. Tämän uhriksi joutuu erityisesti naiset koska miehet ovat usein jämäkämpiä ja itsekkäämpiä raha-asioissa. Naiset kokevat helpommin että nyt kun ollaan avioliitossa niin ei viitsi nipottaa joka menosta ja se on vähän "keljua" kun avioliitossa kuuluukin kaiken olla "yhteistä". Tilanne tulee vain pahenemaan jos et puutu siihe! Suositellaan omat pankkitilit ja myös jos miehesi tarvitsee sinun rahojasi omiin asioihinsa kuten moottoripyörä niin hän lainaa sinulta ja maksaa takaisin. Yhteinen kirjapito myös menoista. Älä lähde riitelemään mutta ole asiallinen ja jämäkkä. 

Eihän miehensä ole apn rahoja käyttänyt. Omat tilithän noilla on. Heillähän on tasan erilainen säästöajatus, ap haluaa säästää ja miehensä ei. Ap halunnee säästää mahdollisesti rikkoutuviin asioihin, sittenkö se ei olekaan ok, kun säästöille tulee käyttöä? 

Juu, kurjaa että miehellään on erilainen asenne säästämiseen. 

Tämä! Porukka puhuu taloudellisesta väkivallasta kyllä hyvin villisti. Ihan kuin apn mies nyt aplta odottaisi jotain eikä toisinpäin. Juu u, eivät ole eläneet järkevästi yhteistaloutta, mutta se miehen vika yksin ole. 

Ap:n mukaan tilanne ei ole aina ollut tämä, vaan mies on vasta viime aikoina alkanut käyttää selvästi enemmän rahaa kuin mihin hänellä olisi varaa. 

Vierailija
189/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun et näköjään ymmärrä rivien välistä, niin kerron sen sinulle ihan suoraan: molempien kuuluu omalta osaltaan osallistua yhteisiin kuluihin. Ja jos säästää kaikki rahansa, niin silloin ei osallistu. Jos tuhlaa kaiken ylimääräisen, ei sitten osallistu yllättäviin kuluihin. Ei hyvä kumpikaan.

Aivan yhtä älykästä olisi väittää, että nyt ei sitten saa urheillakaan, jos AP olisi valittanut siitä, että hänen puolisonsa ei pidä huolta kunnostaan ja joku toinen tulisi kertomaan, miten hänellä on päinvastainen ongelma, kun kestävyysurheilua harrastava puolisonsa vain treenaa illat ja viikonloput ja aikaa ei riitä perheelle.

Molempien kuuluu niin, noin yleensä. Mutta jos ei ole näin tehty eikä sovittu, aika heikoilla hangilla ollaan kun yhtäkkiä ongelmaksi ladataan se että toinen ei säästä tai säästää. 

Vierailija
190/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien kuuluu niin, noin yleensä. Mutta jos ei ole näin tehty eikä sovittu, aika heikoilla hangilla ollaan kun yhtäkkiä ongelmaksi ladataan se että toinen ei säästä tai säästää. 

Se on just näin. Jos elää parisuhteessa, jossa ei ole yhteistä taloutta, tekee kuten äitipuoleni, joka joka kuun päätteeksi käy läpi ostokset kuittien kanssa ja pyytää summan x isältäni niistä asioista, jotka hän on hankkinut, mutta on isälleni kuulunut. Silloin hän hyväksyy myös sen, että äkilliset kulut hän joko itse kustantaa tai jättää isäni huoleksi. 

Näin se menee, jos ei kerran muutoin ole sovittu. Turha sitä on valittaa, niin makaa kuin petaa. Systeemin voi jälkikäteen toki muuttaa, mutta harvoin (jos koskaan) se sillä muuttuu, että valittaa yksipuolisesti toisen tavasta. Ottaa asian esiin ja tyytyy siihenkin, jos toinen ei ongelmaa näe. 

Vierailija
191/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisen väkivallan tutkijat varoittavat että tämä on yksi yleisimmistä taloudellisen väkivallan muodoista, että pariskunnan toinen osapuoli tuhlaa omiin menoihinsa paitsi omat niin myös sen toisen rahat. Tämän uhriksi joutuu erityisesti naiset koska miehet ovat usein jämäkämpiä ja itsekkäämpiä raha-asioissa. Naiset kokevat helpommin että nyt kun ollaan avioliitossa niin ei viitsi nipottaa joka menosta ja se on vähän "keljua" kun avioliitossa kuuluukin kaiken olla "yhteistä". Tilanne tulee vain pahenemaan jos et puutu siihe! Suositellaan omat pankkitilit ja myös jos miehesi tarvitsee sinun rahojasi omiin asioihinsa kuten moottoripyörä niin hän lainaa sinulta ja maksaa takaisin. Yhteinen kirjapito myös menoista. Älä lähde riitelemään mutta ole asiallinen ja jämäkkä. 

Eihän miehensä ole apn rahoja käyttänyt. Omat tilithän noilla on. Heillähän on tasan erilainen säästöajatus, ap haluaa säästää ja miehensä ei. Ap halunnee säästää mahdollisesti rikkoutuviin asioihin, sittenkö se ei olekaan ok, kun säästöille tulee käyttöä? 

Juu, kurjaa että miehellään on erilainen asenne säästämiseen. 

Tämä! Porukka puhuu taloudellisesta väkivallasta kyllä hyvin villisti. Ihan kuin apn mies nyt aplta odottaisi jotain eikä toisinpäin. Juu u, eivät ole eläneet järkevästi yhteistaloutta, mutta se miehen vika yksin ole. 

Ap:n mukaan tilanne ei ole aina ollut tämä, vaan mies on vasta viime aikoina alkanut käyttää selvästi enemmän rahaa kuin mihin hänellä olisi varaa. 

Niin, kun lapsten kulut eivät enää kuormita. Apn mukaan miehensä ei ole säästänyt ennenkään (kuten selvästi ei apkaan). 

Vierailija
192/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.

Kyllä se on sitä vaikka rahat olisivat yhteisiä.

Enemmänkin, jos toinen hassaa yhteiset rahat turhuuksiin. Minun ja sinun rahoilla ei sentään ole epäselvää, että kuka ne rahat käyttää.

Omia rahojaanhan tässäkin tapauksessa miehensä käyttää. 

Vierailija
193/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ohjeet tuolla jo olikin. Avioehto eron varalle. Ja sitten ne arjen kulut puoliksi. Laitatte rahaa yhteiselle tilille, sieltä otetaan ne pesukoneen korjausrahat ja myös lomareissu, ei ap:n säästöistä. Se mikä jää yli on sitten omaa rahaa.

Vierailija
194/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi sopia etukäteen molemmille hyvä hetki, jolloin juteltaisiin rakentavasti pariskunnan yhteisestä taloudesta ja rahankäytöstä. Lasten lähdettyä perheen taloudenpito saattaa kärjistyä kun kaikki tulot ei menekään tasan huushollin pyörittämiseen, varsinkin jos asumiskustannuksia ja taloa on jo paranneltu remonteilla. Syyttelyä kannattaa välttää, eikä ap tekstistä päätellen sellaista haluakaan. 

Vierailija
195/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asia ei ehkä kuuluisi sinulle jos et joutuisi kustantamaan yhteisiä pakollisia menoja omista säästöistä. Mutta koska sinun vaivalla keräämät rahat meneekin yhteiseen hyvään ja miehen rahat omaan napaansa, niin asiahan kuuluu sinulle hyvinkin paljon. Mies loisii sinun kustannuksellasi.

Vierailija
196/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttelyä kannattaa välttää, eikä ap tekstistä päätellen sellaista haluakaan. 

Nyt on alkanut vaivata miehen rahankäyttö. Hänellä on moottoripyörä ja auto, joihin saa jatkuvasti hassattua rahaa, ihan vaan tuunauksiin, ostaa tai teettää niihin mielestään hienoja juttuja. Teettää asioita ihan vaan koska voi ja haluaa, ei siksi että pitäisi.

Hänellä ei ole säästössä mitään. Ei euroakaan, ja tämä on alkanut minua häiritä.

Nyt sitten avauduin miten järjettömäksi näen hänen rahankäyttönsä. Kaikki raha mitä on, hänen on "pakko" käyttää, eikä tosiaan säästössä mitään.

Minusta tuo kuulostaa nimenomaan syyttelyltä. Apta häiritsee, apsta mies toimii väärin ja ap säästää, mutta säästöjä ei voi käyttää siihen mihin hän (oletettavasti) säästää. 

Vierailija
197/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No asia ei ehkä kuuluisi sinulle jos et joutuisi kustantamaan yhteisiä pakollisia menoja omista säästöistä. Mutta koska sinun vaivalla keräämät rahat meneekin yhteiseen hyvään ja miehen rahat omaan napaansa, niin asiahan kuuluu sinulle hyvinkin paljon. Mies loisii sinun kustannuksellasi.

Minä taas näen asian ihan eritavalla. Minusta heillä on omat rahat kokoajan olleetkin ja ap on päättänyt laittaa säästönsä lomamatkaan ja pesukoneeseen. Mikä pakko oli? 

Vierailija
198/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei huomaa tuota epäkohtaa, kun ap makselee hänen menojaan. Seuraavan kerran, kun menette lomalle niin ap varaa ja maksaa omansa. Mies jää pois sitten, jos hänellä ei ole rahaa. 

Vierailija
199/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei huomaa tuota epäkohtaa, kun ap makselee hänen menojaan. Seuraavan kerran, kun menette lomalle niin ap varaa ja maksaa omansa. Mies jää pois sitten, jos hänellä ei ole rahaa. 

Tai siis lomalle ei lähdetä, jos ei ole varaa. Tottakai voi mennä yksinkin, jos haluaa, mutta jos yhteiselle matkalle lähdetään, se maksaa, joka voi. Tietenkin. En tajua miksi se kumman pussista se raha menee, on ongelma, jos (apn sanoin) yhteisiä ne rahat on. 

Vierailija
200/251 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein ostatte pesukoneen. Yleensä ne kestää 5-8 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän