Puutuinko asiaan joka ei minulle kuulu? Miehen rahankäytöstä kyse
Ollaan aviopari, oltu yhdessä kauan, lapset jo aikuisia. Omat tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat. Käytännössä minä maksan aivan kaikki asumiskulut. Se on ok, koska mies maksaa pääasiassa ruuat ja lisäksi kustansi remontin. Hänellä menee paljon rahaa myös työmatkakuluihin. Miehen tulot ovat noin 500€ enemmän kuin minulla.
Nyt on alkanut vaivata miehen rahankäyttö. Hänellä on moottoripyörä ja auto, joihin saa jatkuvasti hassattua rahaa, ihan vaan tuunauksiin, ostaa tai teettää niihin mielestään hienoja juttuja. Tai, sen sijaan että vaihdattaa tarpeellisen osan, niin tilaa ulkomailta jonkun hienomman version. Iloitsee että nyt on hieno, komea, tehokas, ja etenkin että tällaista ei ole muilla. Teettää asioita ihan vaan koska voi ja haluaa, ei siksi että pitäisi. Tänä vuonna mp-ajokausi ei ole vielä edes alkanut, mutta pari tonnia on jo mennyt ja lisää suunnittelee. Ja todella vähän hän pyörällään edes ajaa.
Hänellä ei ole säästössä mitään. Ei euroakaan, ja tämä on alkanut minua häiritä. Etenkin, kun minulla epäiltiin vakavaa sairautta ja pohdittiin miten tässä käy. Jos mies jäisi yksin tai jostain syystä erottaisiin, vaikkei sitä näköpiirissä olekaan, miehellä visa vinkuisi heti. Siksi ei ymmärrä säästämistäkään, koska onhan visa.
Minä säästän, ja seurauksena onkin sitten se että kun tulee joku isompi lasku, vaikka pesukoneen osto tai eläinlääkärilasku tai pakollinen autoremppa, ne menee minun säästöistä. Tai viimeksi, lähdettiin pienelle lomareissulle niin minun säästöistä piti ottaa, kun mies voivotteli että tilinsä on melko tyhjä. Tämä tosin eka kerta ettei ollut huomioinut reissua etukäteen.
Nyt sitten avauduin miten järjettömäksi näen hänen rahankäyttönsä. Kaikki raha mitä on, hänen on "pakko" käyttää, eikä tosiaan säästössä mitään. Mies loukkaantui, että eipä tiennyt että olemme "vararikossa" hänen takiaan. No, emme ole, mutta minun mielestä pitäisi nyt vähän järkeä ottaa käteen. En tiedä miettiikö asioita nyt tuon keskustelun jälkeen, mutta puutuinko nyt muka turhaan tähän??
Kommentit (42)
Onhan tuo aika turhaketta tuunausta noihin moottoripyöriin, ilmeisesti hän olettaa että rahaa teillä on.
Kuuluuhan se asia sinulle, jos yhteiset kulut jäävät sinun maksettavaksesi kun mies hassaa rahansa turhuuksiin. Hassu ajatus ettei kuuluisi.
No ihan hyvähän tuo on ottaa puheeksi, että mies tajuaa, että on oltava rahaa myös yllättäviin menoihin. Parempi kai puhua etukäteen kuin esim. tehdä miehelle niin, että jättää sen kotiin lomareissun ajaksi, kun ei ollut siihen rahaa varannut.
Kyllähän se nyt sinullekin kuuluu jos miehellä ei muka ole varaa mihinkään yhteisen talouden isompiin hankintoihin ja sinä ne joudut aina rahoittamaan. Seuraavat isot menot on sitten miehen vuoro maksaa. Maksakoon sitten sillä visallaan jos ei osaa yhtään säästää.
Kyllä tuollainen on taloudellista hyväksikäyttöä.
Itse ajauduin ex-liitossani maksumieheksi. Eräs päivä vain tajusin, että maksan kaiken taloa, autoa, vakuutuksia, ruokaa ja lasten tarpeita myöten. Mies osteli harrastus juttujaan. Ruokakaupassakin kävin minä ja jos ex joskus oli mukana niin hän meni suoraan pakkaamaan ja minä jäin maksamaan.
Liitto oli tuossa vaiheessa muutenkin huono. Ei meillä mitään keskusteluyhteyttä ollut eikä ex arvostanut minua tippakaan. Ero oli minulle taloudellinen voitto.
Mies luulee että prätkä tekee nuorekkaaksi. Ei ole typerämpää näkyä kuin keski-ikäinen äijä prätkän selässä.
Ap suosittelen pitämään kuluista kirjaa. Maksatte puoliksi taloutenne kulut kun on samaa luokkaa nuo tulotkin. Näihin kuluihin ei kuulu harrastekulut.
Siis kulut puoliksi. Ruoka, asunto, vakuutukset, auto jne. Mut ei mitkään tuunausjutut kuulu yhteisiin kuluihin.
Ruutuvihko käyttöön. Puhu asia halki puolisosi kanssa.
Tuossa kohtaa jos tili on tyhjä, niin silloin ei lähdetä reissuihin. Pitää säästää ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mies luulee että prätkä tekee nuorekkaaksi. Ei ole typerämpää näkyä kuin keski-ikäinen äijä prätkän selässä.
Tai sitten se vaan oikeasti tykkää siitä. Kaikki ei ole niin kuin sinä ajattelet.
Jos teillä on erilainen tapa käyttää rahaa, niin avatkaa yhteinen tili. Siihen molemmat siirtävät kuukausittain rahaa ja siitä maksetaan yhteiset menot. Molemmat voivat sitten käyttää loput miten parhaaksi näkevät.
Noin minä tein edellisessä avoliitossani ja olemme tehneet nykyisessä avioliitossammekin. Hyvin on toiminut jo neljännesvuosisadan erilaisista kulutustottumuksista huolimatta.
Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun rahat, sinun rahat... että tämmöisiä liittoja sitten. Avioliitto on yhtä debettiä ja kredittiä.
Kyllä se on sitä vaikka rahat olisivat yhteisiä.
Miehellä lienee oikeus vaikka polttaa rahansa nuotiossa niin kauan kuin hoitaa yhteiset menot.
Miehet usein pitävät tekniikan kehittämisestä ja räpläämisestä vaikka eivät juuri käyttäisi räpläämisen kohdetta. Siinä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä lienee oikeus vaikka polttaa rahansa nuotiossa niin kauan kuin hoitaa yhteiset menot.
Miehet usein pitävät tekniikan kehittämisestä ja räpläämisestä vaikka eivät juuri käyttäisi räpläämisen kohdetta. Siinä ei ole mitään vikaa.
Mieshän ei hoida yhteisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako sun mielestä ap mies yhteiset menot? Aloituksesta käy ilmi päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se nyt sinullekin kuuluu jos miehellä ei muka ole varaa mihinkään yhteisen talouden isompiin hankintoihin ja sinä ne joudut aina rahoittamaan. Seuraavat isot menot on sitten miehen vuoro maksaa. Maksakoon sitten sillä visallaan jos ei osaa yhtään säästää.
No mutta entäs sellainen kuvio, että nainen maksaa suurimman osa peruskuluista, kuten vuokra, ruuat ja lasten kulut.
Mies auton, , matkat ja kodin hankinnat.
Kumpikohan jää kuitenkin voitolle?
Lisäksi kunnian saattaa saada vain se, joka ostanut ne isommat hankinnat, joista on jotain ehkä näyttääkin liten pesukone tai auto.
Hehheh sitten voidaankin kauhistella kun nainen tuhlannut vaan rahansa perheen ruokiin (oijoi joukossa varmaan ihan hömppääkin) ja lasten vaatteisiin eks niih?
Mitään järkevää ei ostettu! Ei yhtikäs mitään koskaan.
Ei edes lomamatkan osallistunut, muuta kun ruokakuluihin usealla sadalla.
O.n se kova osa se maksajan rooli.
Tuossa vitsailin poikaystävälle, että mitäs jos vaihdetaan osia: Sinö maksat vuokran , sähkön ja veden ja minä heitän sulle muutaman sadan avustusta niihin. (Meillä asumiskulut 1800€ kk)
Mä voin sitten maksaa auton ja kännylsslut ja ostaa isompia ostoksia ja säästää yhteisiin matkoihin?
Miten olisi?
Sitten marmatan kun. niillä säästöillä joudun ostamas lomamatkat perheelle, eikö toinen voi maksaa puolet?
Hänen vakiolause kun on: Msksan niin paljon laskuja.
Pitää
Vissiin ruoka ja vaatekuluista pitää tehdä lasku jolloin se on kulu? Asumiskuluista onkin jo Lsskut, mutta koska vasn mun nimi niin vissiin ei ole oikea kulu?
kun on sina: Mä maksan miin paljon laskuja. .
Rivit hyppelehti. En kirjoittanut noin . Ei voi mitään.
Luin pelkän otsikon. Vastaus on 100 % varmuudella kyllä, puutuit asiaan joka ei sinulle kuulu.
Jos on yhteiset rahat,niin miksei laskuja makseta puoliksi? Mies saa verottajalta haettua työmatka kuluja. Meillä ainakin asumiskulut menee puoliksi, harrastukset kumpikin maksaa omistaan. Jos puolisollesi se mopoilu on harrastus,miksei maksa itse? Tottakai jos saa toisen maksamaan, niin mikäs siinä ostella osia vaikkei itsellä ole varaa. Mä ainakin laittaisin rahahanat kiinni ja sanoisin, että ei mulla ole rahaa pesukoneeseen jos se hajoaa. Tai mitäs tilasit mopon osia,en maksa. Ei ole rahaa. Käytän rahat omiin lääkäri laskuihin.
Avioehto eron varalle. Mitä mies tekee sun kuoltua, ei ole sun ongelma.
Jos arjen kulut on jaettu oikeudenmukaisesti ja mies osuutensa hoitaa, niin lopuilla tekee mitä tykkää. Jos ei ole varaa ostaa puolta pesukonetta niin sen aikaa että mies säästää sen hinnan, hän pyykkää käsin (sä voit viedä omasi pesulaan). Tai käyttää sitä visaa ja säästää jälkikäteen korkoineen.
Äläkä maksa sille matkoja ja muita huveja, reissaa kaverin kanssa jos miehellä ei ole varaa. Mahtaako sillä olla kiinnostustakaan, miellyttääkö vain sua lähtemällä mukaan?