Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestöjen alasajolla rajut vaikutukset

Vierailija
06.04.2026 |

Olen aktiivinen järjestöihminen. Olen myös työskennellyt useissa järjestöissä mm. nuorisosektorilla ja urheilupuolella. Minua sapettaa valtavan paljon väitteet, että suomalaiset järjestöt ovat tehottomia ja niiden hallinto vain kuppaa valtion rahaa. Olen myös hyvin huolissani Suomen tulevaisuudesta.

Tosiasiassa ilman tukea saavia järjestöjä meillä olisi monella paikkakunnalla tarjolla joko markkinoiden hinnoittelemaa harrastustoimintaa lapsille tai ei oota. Monet erityisryhmät kuten kuurot ja aivovammautuneet tai martat ja partiolaiset eivät pystyisi ylläpitämään toimintaansa pelkillä jäsenmaksuilla. Monet yhdistykset ovat jo nyt pulassa varainkeruun kanssa, miten vaikkapa lapsensa menettäneiden yhdistys kerää rahaa kun toimintaan ei oikein sovi myydä lippuja tapahtumiin voidakseen tuottaa vertaistukea. 

Urheilujärjestöjä ylläpitävät vapaaehtoiset vanhemmat ja teini-ikäiset apuvalmentajat, jotka saavat työstään nimellistä korvausta jos sitäkään. Sosiaalialalla kituillaan jatkuvasti pienillä resursseilla mutta aivan valtavalla työmäärällä, eikä julkinen puoli edes tarjoa joitain toimintoja, mitä kolmas sektori tuottaa. Mediaanikeskipalkka kulttuurialan järjestöissä on selvästi ali liittojen suositusten, mutta työntekijöiden työmotivaatiota ja tuloksellisuutta kadehtii moni yritysmaailman johtaja. Ympäristöjärjestöt toteuttavat monia valtiolle kuuluvia tehtäviä esim. ennallistamistalkoilla ja lajikartoituksilla. 

Moni järjestö kipuilee työvoiman kanssa, kun vapaaehtoishommat ei enää ihmisiä kiinnosta, vastuuroolit vielä vähemmän, ja työvoimaviranomaiset estävät niiden työttömien talkoilun ja keikkatyön, jotka hommia ehtisivät ja haluaisivat tehdä. Jo nyt valtion ja kuntien avustuksia saavilla yhdistyksillä on tiukat ehdot avustusten käyttöön. Yleishyödylliset yhdistykset eivät saa tehdä voittoa ja henkilöstömenoilla on kattoprosentit. Yhdistykset eivät saa myöskään käyttää yleisavustuksia esim. edustamiseen, kalusteisiin tai tekniikkahankintoihin, minkä tähden tukea valuu IT-leasing-firmoille ja työntekijöiden työergonomia on päin prinkkalaa. 

On täysin mieletöntä tuhota pitkään rakentunut ja pääosin menestyksekkäästi toimiva yhdistystoiminta Suomesta. Kolmas sektori on kustannustehokas ja paljon aineetonta pääomaa tuottava ala, ja kun se näivetään, ei tilalle nouse mitään.

Kommentit (395)

Vierailija
341/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin yhdestä melkein miljoonan euron projektista, jossa käytettiin 10 000 euroa per kohderyhmän edustaja. Tehokasta yhteiskunnan varojen käyttöä?

Vierailija
342/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestöiltä rahat pois, valtion kuuluu hoitaa perustehtävät. Järjestöt voivat kerätä itse rahansa, valtion ei kuulu niitä elättää.  Inhoan näitä järjestöjä, ihme kerjäläisiä, aina kinuamassa valtiolta rahaa. 

Juu, hirveitä nämä järjestöt. Huolehtivat mm. pitkäaikaissairaiden työkyvyn ylläpitämisestä ja kuntoutuksesta. Nämä toki kuuluisivat julkisen soten vastuulle. Maksaisivat vaan sillä puolella moninkertaisesti nykytilanteeseen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turhaa argumentoida omaa hillitolppaa suojelevan kanssa. 

Julkista rahoitusta nauttivien tahojen toiminta on lähinnä käsien heiluttelua niin riittää aikaa kirjoittellla täällä näitä samoja tarinoita kuin mitä heidän viestintävastaavat laittavat eduskuntaan.

Vierailija
344/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hallitus haluaa joka paikan täytren alkoholisteja ja narkkareita

Saisiko vaikuttavuusarvioita ja laskelmia järjestökentän saavutuksista? Kuinka iso osuus budjetista menee johdon palkkoihin ja organisaation pyörittämiseen? Muistan nähneeni laskelman, jossa yhdistyksen, olisiko ollut Mieli ry, yhden asiakaskontaktipuhelun hinnaksi muodostui 300 euroa, vaikka itse työn tekivät vapaaehtoiset.

Ilman lähdettä tuokin on pelkkää huhupuhetta.

Jos pulju x saa miljoonan rahoituksen ja tuotos on 3 000 puhelua vuodessa, niin yhden puhelun kustannus on noin 300 euroa. Onko tehokasta verovarojen käyttöä?

Vierailija
345/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestöillä on valtava vaikutus myös mielenterveyden tukemiseen, yhteisöllisyyteen, yksinäisyyden vähentämiseen ja tuo monille merkityksellisyyden tunnetta. Väitän että moni masentuisi ilman harrastuksia ja kontakteja, ja iso osa harrastuksista tapahtuu järjestöjen kautta. Järjestöjen ansiosta myös esimerkiksi pienituloisten vanhempien lapset voivat päästä harrastamaan esimerkiksi urheiluseurojen tai 4H:n kautta. Onko tämäkin sitten turhaa?

Kuinka paljon maksaa syrjäytynyt nuori yhteiskunnalle vs harrastusten tukeminen, jolla myös mahdollista tulevaa syrjäytymistä voitaisiin ehkäistä?

Ota huomioon, että nuo toimivat verovaroilla ja poliitikoiden suojatyöpaikkoina kalliine hallintohimmeleineen. Itse toimintaan menee murto-osa budjetista. Mihin noissa tarvitaan kallis ja tehoton järjestökoneisto väliin?

Vierailija
346/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestöiltä rahat pois, valtion kuuluu hoitaa perustehtävät. Järjestöt voivat kerätä itse rahansa, valtion ei kuulu niitä elättää.  Inhoan näitä järjestöjä, ihme kerjäläisiä, aina kinuamassa valtiolta rahaa. 

Juu, hirveitä nämä järjestöt. Huolehtivat mm. pitkäaikaissairaiden työkyvyn ylläpitämisestä ja kuntoutuksesta. Nämä toki kuuluisivat julkisen soten vastuulle. Maksaisivat vaan sillä puolella moninkertaisesti nykytilanteeseen verrattuna.

Laitatko laskelman? Mitä yksi tuettu maksaa järjestöpuolen toteuttamana ja kuinka paljon soten? 

Vierailija
347/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan turhaa argumentoida omaa hillitolppaa suojelevan kanssa. 

Julkista rahoitusta nauttivien tahojen toiminta on lähinnä käsien heiluttelua niin riittää aikaa kirjoittellla täällä näitä samoja tarinoita kuin mitä heidän viestintävastaavat laittavat eduskuntaan.

Ihan vastaavasti kun yleä koitat kommentoida niin minuutissa paikalla on se 30-50 yleläistä haukkumassa kaikki mahdolliset persuista lähtien ja kohta ketju katoaakin. Ainakaan töitä noilla ei tunnu olevan sen vertaa että se haittaisi palstaspämmiä. 

Vierailija
348/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä järjestöt ovat suojatyöpaikkoja niin poliitikoille kuin humanististen alojen korkeakoulutetuille, joille ei ole kysyntää yksityisellä puolella. Opiskellaan kymmenen vuotta folkloristiikkaa ja sukupuolen tutkiskelua ja jos työllistytään, niin työllistytään joko valtiorahoitteiseen kansalaisjärjestöön tai valtion virastoon paperinpyörittäjäksi.

Vierailija
349/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole valtion tai kunnan tehtävä antaa rahaa järjestöille, vaan järjestön on ihan ITSE hommattava ne varansa. 

Koko asenne on väärä, kun olettaa, että muiden pitää kustantaa sun ja sun porukan harrastukset. Kertoo luovuuden, yritteliäisyyden ja ideoiden puutteesta ja siitä, onko koko järjestölle perusteita?!

Jos on, niin aina löytyy tapoja saada tuloja ja kannattajia, lahjoituksia. 

Sori, mutta en halua rahoittaa sun harrastusta. Mä rahoitan omani, rahoita sä omasi. 

Miten olisi vaikka osallistumismaksut ja pääsylipputulot?

Ahaa, eli vaikka nuorten auttavaan puhelimeen myydään pääsylippuja? Okei. 

Kuinka monella on ihan varaa. 

Nykyinen soteministeripelle tulee tekemään sellaista hallaa, että sitä paskaa satoa korjataan vuosikymmeniä. 

Hän ottaa rahoja lasten säästöpossuista, kun samalla voisi ottaa ökyrikkailta, mutta kun ei voi, omilta Persukka-ja Sekoomusfrendeiltå. 

Älkääpä enää ihmetellä, kun nuorten harrastusmahdollisuudet häviää, tai niihin on varaa vain rikkaiden pennuilla, auttavat puhelumet yms lopettavt toimintansa. Siinäpä sitten itkette!!!

Vierailija
350/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä järjestöt ovat suojatyöpaikkoja niin poliitikoille kuin humanististen alojen korkeakoulutetuille, joille ei ole kysyntää yksityisellä puolella. Opiskellaan kymmenen vuotta folkloristiikkaa ja sukupuolen tutkiskelua ja jos työllistytään, niin työllistytään joko valtiorahoitteiseen kansalaisjärjestöön tai valtion virastoon paperinpyörittäjäksi.

Ihanko totta. Entisenä jörjestöaktiivina sanon, että juu ei. 

Mene itse kokeilemaan , ja tule sitten valittamaan. 

Vierailija
351/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä osallistuneena havainto että seula vuotaa kerroksista. Sama kuin yhteiskunnassa muuallakin, turhia välikerroksia luotu, jotta on mahdollisimman monta välistävetäjää. Toiminnanjohtaja ei osallistu käytännön toimintaan, hallituksesta tarvitaan luottamustehtäviä oman aseman pönkitykseen, niin monta haaskan jaolla. Varsinaiset asiakkaat ei ole tärkeinpiä. Toki työelämä on haastavaa, mutta harmi että hyeenoita on myös järjestöjen sisällä.

Vierailija
352/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole valtion tai kunnan tehtävä antaa rahaa järjestöille, vaan järjestön on ihan ITSE hommattava ne varansa. 

Koko asenne on väärä, kun olettaa, että muiden pitää kustantaa sun ja sun porukan harrastukset. Kertoo luovuuden, yritteliäisyyden ja ideoiden puutteesta ja siitä, onko koko järjestölle perusteita?!

Sori, mutta en halua rahoittaa sun harrastusta. Mä rahoitan omani, rahoita sä omasi. 

Nykyinen soteministeripelle tulee tekemään sellaista hallaa, että sitä paskaa satoa korjataan vuosikymmeniä. 

Hän ottaa rahoja lasten säästöpossuista, kun samalla voisi ottaa ökyrikkailta, mutta kun ei voi, omilta Persukka-ja Sekoomusfrendeiltå. 

Älkääpä enää ihmetellä, kun nuorten harrastusmahdollisuudet häviää, tai niihin on varaa vain rikkaiden pennuilla, auttavat puhelumet yms lopettavt toimintansa. Siinäpä sitten itkette!!!

Jokainen tajuaa että talous ja maailman meno on heikentynyt väärien populaatioiden massiivisen lisäämisen takia.

Vierailija
353/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksuhali!

Vierailija
354/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta. Entisenä jörjestöaktiivina sanon, että juu ei. 

Mene itse kokeilemaan , ja tule sitten valittamaan. 

Nyt on vahvaa todistamista.

Vierailija
355/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> On täysin mieletöntä tuhota pitkään rakentunut ja pääosin menestyksekkäästi toimiva yhdistystoiminta Suomesta.

Sinulla on erikoinen määritelmä menestykselliselle, jos se tarkoittaa toimintaa joka ei olisi elinvoimaista ilman että siihen upotetaan joka vuosi täysin sivullisten ihmisten rahaa. 

Jos toiminta on siitä hyötyville yksilöille tai yhteisöille arvokasta ja hyödyllistä, niin he ovat varmasti valmiit maksamaan myös toiminnan kustannukset?

Pitää muistaa että valtion raha on meidän kaikkien rahaa, ja jos sitä käytetään esim sellaisen yhdistyksen tukemiseen josta hyötyy vain pieni joukko, niin silloin käytetään kaikkien suomalaisten rahoja pienen joukon hyväksi. Se ei kuulosta oikealta. 

...pieni joukko, kuten eduskunnan rahoittamat ampumaseurat ja muu joululahjarahahuttu.

Verorahaa valuu koko ajan kaikenlaisiin asioihin, joita yksittäinen veronmaksaja ei haluaisi tukea, mutta on pakko. Samaan aikaan verorahoja eiohjata sellaisene toimintaan, joka kohentaisi monien kansalaisten elämää. Ajattelen vaikkapa pahoja häiriöitä aiheuttavien huumeidenkäyttäjien hoitoa, jonka pitäisi olla pakkohoitoa ja tehokasta vieroittamista sekä myöhemmin tapahtuvaa jatkuvaa seurantaa ja käytännön elämän tukemista hkä jopa päivittäin.. He tarvitsevat hoitoa myös fyysisiin terveysongelmiin. Verorahoja pitisi ohjata siihen, että kaikki toisia ihmisiä vahingoittaneet tai vahingoittavat ihmiset saadaan pois tekemästä samaa uudestaan.  

Kannattaa tsekata tästä Diakonissalaitosta käsittelevä osuus, alkaa kohdasta 46:22

Vierailija
356/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasiassa kepulaisia ja demareita minä minä korvaamaton hoitavat koko järjestön ilman mitään tilintarkistusta suuttuvat jos joku uusi sitä vaatisi. uhriutumis ja teko kyyneleet minä minä TODELLA HÄRSKIÄ VEDÄTYSTÄ LUOTTIVAT ETTÄ VUOSITTAIN TULEE VALTION AIHEETONTA RAHAA. UKKOLAN VOISI PALKATA MENEMÄÄN KAIKKI TUKIEN SAAJAT LÄPI HÄN TAITAISI OLLA AINOA PUOLUEETON JA LUOTETTAVIN TEHTÄVÄÄN.

Vierailija
357/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiä verovaroin loisivia turhakkeita joita ei oikeat työt kiinnosta, käyttävät kohderyhmiään häpeilemättä hyväkseen. Poliittisia suojatyöpaikkoja.

Vierailija
358/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, miten valtio esimerkiksi hoitaisi vapaaehtoisen pelastuspalvelun suorittamat tehtävät? Tai spr:n? 

Kerro sinä minulle, mikä on spr:n, vapepan, PeLan tai MLL:n tapaisten järjestöjen olemassaolon tarkoitus?

Pari kertaa vuodessa haetaan joku metsään eksynyt marja-Meeri. Pidetään auttavia puhelimia, joihin menee ehkä 5 % varoista. Loput varat menevät kallispalkkaisten valkokaulus"työläisten" jonninjoutavaan paperinpyörittelyyn ilmastoiduissa toimistoissa. TJ antaa pari kertaa vuodessa medialle jonkun tiedotteen ja nostaa siitä hyvästä 200 000 € vuosiliksan. Kaikki p a s k a hommat teetetään ilmaisilla työkokeilijoilla. Veripalvelu on edes ainoa etäisesti tarpeellinen palvelu.

Vierailija
359/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmissa järjestöissä koko johtoporras koostuu järjestöhallitusammattilaisista, koska istuvat ristiin rastiin toistensa hallituksissa. Yhdessä poliitikkojen kanssa. Tämä juuri on sitä rälssikulttuuria.

Vierailija
360/395 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän, että meillä koulutetaan verovaroin erikoisammattitutkintona järjestöjohtamista:

https://www.omnia.fi/koulutukset/jarjestojohtamisen-esihenkilotyon-koul…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi