Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää kaupunkilaisten oletus, että koko muu suomi on jotain erämaata.

Vierailija
06.04.2026 |

Pikkukunnistakin on heidän käsityksensä mukaan ainakin 100km palveluiden ääreen. Töitä ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella lainkaan, ei kauppoja eikä mitään palveluita. Kaikki on ihan kuollutta, että mitään tapahdu missään. Tällaisen käsityksen saa heidän kommenteistaan. Heillä on ihan hirveästi ennakkoluuloja, eivätkä he edes oikeasti tiedä asiasta mitään. 

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.

Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.

Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...

Vierailija
42/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.

Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.

Eli nuoret naiset kuuluu tähän joukkoon, koska eivät viihdy maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne oletukset jostain tulee. Monet kaupunkilaiset ovat alunperin sieltä pöndeltä, ja lähes kaikki on siellä pöndellä käynyt.

Enemmän on maalaisia jotka arvostelee kaupunkia ilman että ovat siellä edes käyneet.

Vierailija
44/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaiset itsehän tuota mielikuvaa luovat, 'kun meiltä viedään kaikki'.

No soteuudistus kyllä nimen omaa vei kaikki, samoin on viety kaikki muutkin "säästöjen nimissä"- laskelmia näistä "säästöistä" katsoessa palveluiden kulut ja hinnat ovat nousseet kun ne vähäiset on siirretty sinne isoihin kaupunkeihin. 

Milloinhan tämä hulluus loppuu? Säästöt on pelkkää sanahelinää jonka taakse mennään aina piiloon kun halutaan kurjistaa jonkun elämää ihan turhaan.

Vierailija
45/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.

https://www.timeout.com/fi/helsinki/tekemista/huhtikuu

https://www.myhelsinki.fi/helsinki-event-calendar/

Vierailija
46/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissahan ei juoppoja ja nistejä ole. Ja ihmisethän alkoholisoituu ihan sen takia, ettei niillä ole tekemistä.

Helsingissä voi valita itse seuransa. Voi olla hyvinvoivassa kuplassa. Käydä akateemisten ystävien kanssa ravintoloissa, teatterissa, oopperassa ja taidenäyttelyissä. Skutsissa tekeminen oli pääasiassa kuntosali, kauppa ja pizzakebabbaari. Pahoinvointia, näköalattomuutta ja herravihaa kaikkialla, ei mitään akateemista keskiluokkaista kuplaa.

No voi sentään sinun ahdasmielistä kuplaasi- olen akateeminen ja keksin maalla paljon enemmän mielekästä tekemistä toisten akateemisten kanssa. Kaupungissa käydään kyllä joskus hotellissa, kylpylässä ja elokuvissa. Kaiken muun tarvitsemamme löydämme täältä maalta. Ja olen toki asunut Helsingissä, kuten ystävänikin- osa on sieltä lähtöisinkin eivätkä halua takaisin. 

Keinotekoista, materialististista, meteliä, itsekkäitä ihmisiä, kiirettä, ruuhkaa, pummeja ja nistejä- sellaisena näemme sen Helsingin, vaikka siellä mukava onkin joskus käydä sukulaisten ja opiskelukavereiden luona.

Pääsen muuten täällä maallakin kävellen, polkupyörällä ja bussilla kauppaan, hammaslääkäriin, kirjastoon, lääkäriin, kampaajalle, hierojalle, ravintolaan, teatteriin ja elokuviin - pääsen myös kävellen metsään ja uimarannalle. 

Arvostan tätä rauhaa enemmän kuin Helsingin tarjoamia "viihdykkeitä".

Keiden toisten akateemisten? Kaikki työkaverit lähtivät autoillansa työpäivän päätteeksi kotiin isompaan kaupunkiin. Vähän ihmettelivät, kun asuin työpaikan lähellä kunnan asunnossa. Puolet vastaantulevista oli henkisesti kuin jostain yläkoulun röökipaikalta. Naapurin mummeli oli kyllä ihan kiva.

Vierailija
47/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52-vuotias poikamies, eikä näillä asioilla ole minulle mitään merkitystä. Nautin siitä, kun voin astella elokuisena kirkkaana yönä pirtistäni ulos vailla rihmankiertämää, ja ihailla kirkasta tähtitaivasta jota ei kaupunkien valosaaste himmennä lainkaan. Sihautan oluen auki, ja vilkaisen myhäillen myös valtavaa erektiotani jonka jälkeen palaan sisätiloihin läppärini äärelle selailemaan imagefappia. 

nim. maalla on mukavaa

Vierailija
48/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.

Omassa pikkukunnassani on ainakin kaikenlaista kurssia ja yhdistystä, jonka toimintaan pääsee mukaan halutessaan. Mutta se taitaa olla enemmän sellaista yhdessä tekemistä, kuin sitä että joku viihdyttää sinua. Mutta kyllä kaikenlaista viihdykettäkin järjestetään, kesäteatteria ja elokuvailtoja ym.

Mutta sieltä todennäköisesti ei löydy esim.

Hot joogaa tai aerial joogaa

Dubstep tai tech house -musailtoja

Erikoistuneita vegaanisia kahviloita tai fine dining ravintoloita

Indie-elokuvien erikoisnäytöksiä 

erikoistuneita cocktail-baareja

modernin taiteen gallerioita

jne.

Tää on totta!

Mutta siellä maalla on tuhansia hehtaareja luontoa ja maisemia, jotka indie-erikoisnäytöksissä ja modernin taiteen gallerioissa käyvät haluavat suojella ja pysäyttää tähän hetkeen tai mielellään eiliseen. Enpä ole vielä kuullut maalaisjunttien vaativan, että Helsinki pitää ennallistaa samanlaiseksi kuin se oli 1800-luvulla.

Vierailija
49/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita ärsytyksenaiheita?

Vierailija
50/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta löytyy kivoja ja siistejä pieniä kuntia, missä ei ole somaleita ja lähi-idän kultamunia tekemässä raiskauksia ja rikoksia. 

Tue ei pidä paikkaansa!

Vierailija
51/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se melkoista erämaata on kehä 3. jälkeen ei ole edes katuvaloja.

Vierailija
52/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissahan ei juoppoja ja nistejä ole. Ja ihmisethän alkoholisoituu ihan sen takia, ettei niillä ole tekemistä.

Helsingissä voi valita itse seuransa. Voi olla hyvinvoivassa kuplassa. Käydä akateemisten ystävien kanssa ravintoloissa, teatterissa, oopperassa ja taidenäyttelyissä. Skutsissa tekeminen oli pääasiassa kuntosali, kauppa ja pizzakebabbaari. Pahoinvointia, näköalattomuutta ja herravihaa kaikkialla, ei mitään akateemista keskiluokkaista kuplaa.

Piti ihan hetki pohtia tätä skenaariota. Tässä kylässä on kahdeksan maatilaa ja niistä kuudessa akateeminen isäntä tai emäntä (tai molemmat). Herravihaa ei ole huomattu, vaikka ei taidenäyttelyissä ehditäkään käymään.

Minua varmaan ahdistaisi maalla se, että siellä kuulemma kytätään kamalasti toistensa tekemisiä. Siksi pidän Helsingistä, että täällä saa olla anonyymi.

Vierailija
53/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kuitenkin ängetään maalaismaisemaan kun se öky kesämökki on siellä kauniin järven rannalla pois saastan ja melun keskeltä idylliseen rauhaan.

Vierailija
54/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...

Minun korvissa aivan järjettömän tylsää, mitä se onkin kun uutuudenviehätys on kadonnut. Muiden tekemisten pällistely maksua vastaan ei jaksa kovin kauaa innostaa, kuten ei ohjattu tekeminenkään.

Vierailija
55/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertovat vaan että ovat tyhmiä.

Vierailija
56/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta löytyy kivoja ja siistejä pieniä kuntia, missä ei ole somaleita ja lähi-idän kultamunia tekemässä raiskauksia ja rikoksia. 

Tue ei pidä paikkaansa!

Hesasen pellehervanni lärvi kiini, sulta ei kysytty mitään.

Vierailija
57/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että työpajoja ja pakohuoneita🤣

Vierailija
58/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan runsas kertajuominen huomattavasti yleisempää maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla.

Vierailija
59/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juopon tekosyy juomiselle, "ei ole muuta  tekemistä".

Vierailija
60/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kuitenkin ängetään maalaismaisemaan kun se öky kesämökki on siellä kauniin järven rannalla pois saastan ja melun keskeltä idylliseen rauhaan.

Kesämökit on kylläkin niillä jo valmiiksi pödellä asuvilla. Ei oo enää nykyaikaa. Max siirtolapuutarhamökki samassa kaupungissa.