Minua ärsyttää kaupunkilaisten oletus, että koko muu suomi on jotain erämaata.
Pikkukunnistakin on heidän käsityksensä mukaan ainakin 100km palveluiden ääreen. Töitä ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella lainkaan, ei kauppoja eikä mitään palveluita. Kaikki on ihan kuollutta, että mitään tapahdu missään. Tällaisen käsityksen saa heidän kommenteistaan. Heillä on ihan hirveästi ennakkoluuloja, eivätkä he edes oikeasti tiedä asiasta mitään.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää nämä jatkuvat yleistykset siitä kuinka kaikki sitä tai tätä. mitkä /ketkä ihmeen kaikki? Tuskin edes murto-osalla "kaupunkilaisista" olisi tuollainen käsitys. teillä vaan tuntuu olevan käsitys siitä millaisia ihmisiä missäkin asuu luuloineen. vaan luulo ei ole tiedon väärti. tyhmiä ja takapajuisia ihmisiä on kaikkialla. fiksuja ja asioista selvillä olevia/asioista selvää ottavia myös. ja kaiken maailman salaliittoteorioihinkin uskovia löytyy. meitä ihmisiä on moneen junaan ja vielä asemalle jääviäkin. joten eiköhän lopeteta nämä yleistämiset. ihmiset kun ovat yksilöitä vahvuuksineen ja heikkouksineen.
On niin pienet piirit monella, että ajatukset pyörivät tuollaisissa asioissa
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa eniten helsinkiläiset, jotka ovat niin olevinaan, vaikka siellä asuu maan pahin r o s k a v ä k i. Riittää kun astut junasta asemalla ulos, niin haluaisit lähteä jo seuraavalla junalla takaisinpäin kun katsot ympärillesi.
Oletuksista puheenollen...
"Erämaa" etymologia: erä = jahti = metsästys
=> erämaa = metsästysmaa
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kuitenkin ängetään maalaismaisemaan kun se öky kesämökki on siellä kauniin järven rannalla pois saastan ja melun keskeltä idylliseen rauhaan.
Ja sehän sinua istuttaa! Joillakin on katsos varaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.
Omassa pikkukunnassani on ainakin kaikenlaista kurssia ja yhdistystä, jonka toimintaan pääsee mukaan halutessaan. Mutta se taitaa olla enemmän sellaista yhdessä tekemistä, kuin sitä että joku viihdyttää sinua. Mutta kyllä kaikenlaista viihdykettäkin järjestetään, kesäteatteria ja elokuvailtoja ym.
Mutta sieltä todennäköisesti ei löydy esim.
Hot joogaa tai aerial joogaa
Dubstep tai tech house -musailtoja
Erikoistuneita vegaanisia kahviloita tai fine dining ravintoloita
Indie-elokuvien erikoisnäytöksiä
erikoistuneita cocktail-baareja
modernin taiteen gallerioita
jne.
Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, maaseudulla harrasteet ovat yhdessä tekemistä ja luomista. Listaamasi asiat tehdään yksilöllisesti ryhmässäkin ja niillä lähinnä pädetään. Ero on fundamentaalinen.
Aika vähiin ne maaseudun yhteisölliset harrastukset käy kun väestö ikääntyy ja ne jotka harrastaa lähtee kaupunkiin harrastamaan joukkuelajeja tai erilaisiin harrasteryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta löytyy kivoja ja siistejä pieniä kuntia, missä ei ole somaleita ja lähi-idän kultamunia tekemässä raiskauksia ja rikoksia.
Tue ei pidä paikkaansa!
Hesasen pellehervanni lärvi kiini, sulta ei kysytty mitään.
Haista sinä pasha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Jos kaupungissa on tekemisen puute, niin se kielii lähinnä mielikuvituksen tai rahan puutteesta.
Niin pelkkää tuhlaamista. Ostan vain osakkeita. Ei kiinnosta. Ei ihme että siellä moni persaukinen.
Kyllähän pääkaupunkiseudulla asuvat kaikkein varakkaimmat ihmiset!
Ja myös ne joilla rahat aina loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...
Vaihtuvat taidenäyttelyt on katsottu parilla reisulla Helsinkiin. Loput ei kiinnosta kuin opiskelijoita. Geo kätköilykin kuuluu joukkoon. Tyypillistä lähiöiden viihdettä kun mitään oikeaa tekemistä ei ole. Kaikki on kiellettyä tai jollain tavalla rajoitettua.
Ketkä ap laskee kaupunkilaisiksi, helsinkiläisetkö? Meitä on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa eniten helsinkiläiset, jotka ovat niin olevinaan, vaikka siellä asuu maan pahin r o s k a v ä k i. Riittää kun astut junasta asemalla ulos, niin haluaisit lähteä jo seuraavalla junalla takaisinpäin kun katsot ympärillesi.
Ovat olevinaan DDD
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en valitsisi Helsinkiä vaan mielummin sen pienen kunnan jos olisi valittava. Monia ihania pieniä kaupunkeja on.
Tampere
Tampere oli ennen mukava kaupunki, ei ole enää. Nykyinen Tampere on paskainen, epäsiisti, täynnä narkkeja, työttömiä, kehitysmaalaisia, jos tykkäät tällaisesta menosta, muuta ihmeessä. Onneksi itse sain asua Tampereella ne hyvät vuodet, kaupunki oli siisti ja mukava, ei ole enää.
Tampereella 30 vuotta asunut ja poismuuttanut, ei ikinä takaisin jos meno ei muutu parempaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo oletus jossain määrin pitää paikkansa. Olen joutunut käytännön pakosta käymään pienessä maalaiskaupungissa säännöllisesti, onneksi ei enää tarvitse.
Jos pitää vaikkapa sukulaiselle uusi hiiri tietokoneeseen hommata, niin ei ihan välttämättä tällaista löydy paikkakunnan kaupoista. Eräällä reissulla teki mieli sushia. Ei ollut kaupoissa valmiina saati että jostain lounaspaikasta olisi saanut. Käytän alkoholia melko vähän, mutta kerran olisi pari rentouttavaa ollut tarpeen rankan arkipäivän jälkeen. No, paikallinen ainoa baari oli kiinni. Ostin pari olutta hotellihuoneeseen.
En viihtyisi kaupunkilaisena tällaisessa miljöössä, missä kaikki palvelut, mihin olen kaupungissa tottunut, hakemaan jostain isommasta kaupungista.
Tämä on yksi syy, miksi haluan asua suuressa kaupungissa. Asun ulkomailla miljoonakaupungissa, ja jos tarvitsen vaikka hiiren, kuljetusfirma tuo sen kotiovelle vielä saman päivän aikana, ruokakaupan tilaus on tunnin sisällä kotiovella. Jos haluan jotain erikoista ruokaa, niin täältä löytyy vaikka italialaista tartufo-juustoa tai japanilaista juustokakkua. Ravintoloita löytyy kuubalaisesta korealaiseen. Musiikki- ja teatteritarjonta on valtava, ja joka päivälle löytyy halutessaan jotain tekemistä. Kun maailmantähti tulee kiertueelle, niin tulevat aina kotikaupunkiini eivätkä kierrä kaukaa niin kuin Suomessa. Harrastusmahdollisuudet ovat moninaiset, ja omanlaista seuraa ja ystäviä löytää helposti, olitpa kiinnostunut mistä tahansa erikoisesta asiasta. Jos haluan opetella jotain uusia taitoja, niin löytyy kursseja, joita vetävät maailman huiput olipa kyse sitten taiteesta, musiikista, ruuanlaitosta tai mistä tahansa erikoisosaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään ei voi mennä kävellen jos asuu syrjässä. Aina pitää olla auto ja ajokunnossa, ei voi poiketa pitkälle lähikuppilaan jollei ole kuskia tai yöpymispaikkaa sielläpäin.
Kaupat ovat kaukana, aina pitää navigaattorista tarkistaa missä on lähin puulaaki mistä saa jotakin tärkeää..
Ja pimeää on, ei ole katuvaloja maaseudulla eikä edes pikkupaikan syrjäkaduilla . Revi siitä sitten iloa elämään.
Miksi suomalaisten pitää kävellä kiin kehitysmaiden köyhät? Suomalaiset opetettu siihen että aina joku holhoaa. Amerikassa tai Kanadassa jos et halua kävellä kaduilla nistien kanssa hankit auton. Kollektiivisuus pitäisi kitkeä juuriaan myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo oletus jossain määrin pitää paikkansa. Olen joutunut käytännön pakosta käymään pienessä maalaiskaupungissa säännöllisesti, onneksi ei enää tarvitse.
Jos pitää vaikkapa sukulaiselle uusi hiiri tietokoneeseen hommata, niin ei ihan välttämättä tällaista löydy paikkakunnan kaupoista. Eräällä reissulla teki mieli sushia. Ei ollut kaupoissa valmiina saati että jostain lounaspaikasta olisi saanut. Käytän alkoholia melko vähän, mutta kerran olisi pari rentouttavaa ollut tarpeen rankan arkipäivän jälkeen. No, paikallinen ainoa baari oli kiinni. Ostin pari olutta hotellihuoneeseen.
En viihtyisi kaupunkilaisena tällaisessa miljöössä, missä kaikki palvelut, mihin olen kaupungissa tottunut, hakemaan jostain isommasta kaupungista.
No miten, kun olen itse tottunut sunnuntaisin myöhäisiin lounaisiin perheen ja ystävien kesken. En viihtyisi ihmisenä miljöössä, missä tällaista olisi rajoitettu siten, että ravintolat olisivat kiinni tai kaupasta ei voisi valita viinejä. Onko maastamuutto edessä?
Ja se on huvittavaa kuinka etelä-suomalaisten mielestä joku paikka on hirveän kaukana, jos se on vaikka yli 250 kilometrin päässä :D Oltiin kesällä Hämeessä häissä ja eräs vieras kysyi toiselta vieraalta, että mistä hän on tullut. Tämä toinen vieras näytti paikan kartalta, joka oli Etelä-Pohjanmaalla ja tämä toinen kavahti heti, että: -Ai, se on noin hirveän kaukana! :D
Minä olen Oulusta ja minun mielestä esim Rovaniemi, Vaasa tai Kuopio eivät ole erityisen kaukana, mutta etelä-suomalaisen mielestä tuollaiset etäisyydet tuntuvat olevan maailmanäärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten, kun olen itse tottunut sunnuntaisin myöhäisiin lounaisiin perheen ja ystävien kesken. En viihtyisi ihmisenä miljöössä, missä tällaista olisi rajoitettu siten, että ravintolat olisivat kiinni tai kaupasta ei voisi valita viinejä. Onko maastamuutto edessä?
Se on sinun asiasi.
Asun Jyväskylässä ja olen kyllä käynyt esim Laukaassa, Suolahdessa, Äänekoskella, Muuramessa, Säynätsalon saarissa ja ja..
Ja ilman paperikarttaa en toiste lähde, kusessa on jos puhelin pimenee moisilla retkillä
Vierailija kirjoitti:
Ja se on huvittavaa kuinka etelä-suomalaisten mielestä joku paikka on hirveän kaukana, jos se on vaikka yli 250 kilometrin päässä :D Oltiin kesällä Hämeessä häissä ja eräs vieras kysyi toiselta vieraalta, että mistä hän on tullut. Tämä toinen vieras näytti paikan kartalta, joka oli Etelä-Pohjanmaalla ja tämä toinen kavahti heti, että: -Ai, se on noin hirveän kaukana! :D
Minä olen Oulusta ja minun mielestä esim Rovaniemi, Vaasa tai Kuopio eivät ole erityisen kaukana, mutta etelä-suomalaisen mielestä tuollaiset etäisyydet tuntuvat olevan maailmanäärissä.
No onhan tuo aivan helvetin pitkä matka. Ehkä teille junteille jokapäiväistä.
Nää kaupukilaisten luettelemat aktiviteetit ja kotiovelle tuodut erikoisruoat jos sitten on se mitä elämältä haluaa niin sitten kaupunki on oikea paikka. Olen itse asunut Helsingin keskustassa eikä minulla ollut silloin, eikä ole nytkään mitään kiinnostusta eikä varaa noihin juttuihin. Ihmiset haluavat elämältä eri asioita. Minulle luxus on revontulia, hiljaisuutta, puhtaita hankia, kirkkaita vesiä, autiota maisemaa mitä kulkea. Luonto on tärkein. Haluan että kotini on iso, tarvitsen tilaa. Helsingin hinnat ei kiinnostele, eikä kerrostalo saati joku pieni yksiö. Inhoan älämölöä ja liikenteen melua mikä kaupungissa vallitsee. Inhoan juoppoja jotka kerjäävät likaisissa kadunkulmissa. Noniin, elän siis unelmaelämääni kaukana Helsingistä.
Hiljaisuus alkaa sielläkin kello 22, näin määrää järjestyslaki.