Minua ärsyttää kaupunkilaisten oletus, että koko muu suomi on jotain erämaata.
Pikkukunnistakin on heidän käsityksensä mukaan ainakin 100km palveluiden ääreen. Töitä ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella lainkaan, ei kauppoja eikä mitään palveluita. Kaikki on ihan kuollutta, että mitään tapahdu missään. Tällaisen käsityksen saa heidän kommenteistaan. Heillä on ihan hirveästi ennakkoluuloja, eivätkä he edes oikeasti tiedä asiasta mitään.
Kommentit (151)
Mihinkään ei voi mennä kävellen jos asuu syrjässä. Aina pitää olla auto ja ajokunnossa, ei voi poiketa pitkälle lähikuppilaan jollei ole kuskia tai yöpymispaikkaa sielläpäin.
Kaupat ovat kaukana, aina pitää navigaattorista tarkistaa missä on lähin puulaaki mistä saa jotakin tärkeää..
Ja pimeää on, ei ole katuvaloja maaseudulla eikä edes pikkupaikan syrjäkaduilla . Revi siitä sitten iloa elämään.
Helsinkiläinen kehvana pahoitti mielensä ja poistatti viestejä :D Olet todella nolo häviäjä :D
Tänäänkin yksi kaupunkilainen yritti kovasti opastaa minua siitä, miten velvollisuuteni on auttaa häntä saamaan autonsa pois pellolta. Koska olen tyhmä bönde, en millään ymmärtänyt, vaan kerroin, että kannattaa soittaa hinausauto. Kaupunkilainen nauroi minulle ja kysyi, tiedänkö, mitä se maksaa. Sanoin, että ei aavistustamaan, mutta takuuvarmasti vähemmän kuin mitä naapuri laskuttaa minulta, jos menen hänen kevätvehnämaalleen traktorilla. Että me ollaan tyhmiä!
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin yksi kaupunkilainen yritti kovasti opastaa minua siitä, miten velvollisuuteni on auttaa häntä saamaan autonsa pois pellolta. Koska olen tyhmä bönde, en millään ymmärtänyt, vaan kerroin, että kannattaa soittaa hinausauto. Kaupunkilainen nauroi minulle ja kysyi, tiedänkö, mitä se maksaa. Sanoin, että ei aavistustamaan, mutta takuuvarmasti vähemmän kuin mitä naapuri laskuttaa minulta, jos menen hänen kevätvehnämaalleen traktorilla. Että me ollaan tyhmiä!
Olisit soittanut poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Kaupungissahan ei juoppoja ja nistejä ole. Ja ihmisethän alkoholisoituu ihan sen takia, ettei niillä ole tekemistä.
Helsingissä voi valita itse seuransa. Voi olla hyvinvoivassa kuplassa. Käydä akateemisten ystävien kanssa ravintoloissa, teatterissa, oopperassa ja taidenäyttelyissä. Skutsissa tekeminen oli pääasiassa kuntosali, kauppa ja pizzakebabbaari. Pahoinvointia, näköalattomuutta ja herravihaa kaikkialla, ei mitään akateemista keskiluokkaista kuplaa.
Piti ihan hetki pohtia tätä skenaariota. Tässä kylässä on kahdeksan maatilaa ja niistä kuudessa akateeminen isäntä tai emäntä (tai molemmat). Herravihaa ei ole huomattu, vaikka ei taidenäyttelyissä ehditäkään käymään.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit soittanut poliisit.
Miksi? Reipas lintubongari oli ajanut omasta mielestään tietä pitkin (meille maalaisille se oli selkeästi pelto, vaikka siitä oli liittymä kylätielle) ja juuttunut kiinni heinikkoon (oma ilmaisunsa talvehtineelle vehnänoraalle). Ei naapurin pellolle mennä koneilla apuun ilman naapurin lupaa, hinausautossa on vinssi ja sillä saivat aikansa suhmuroituaan auton pois pellolta. Naapurikin oli ennättänyt katsomaan tuhoja ja laskuttanee tieltä eksynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Tampereella on kaikki mitä ihminen tarvitsee.
Teillä ei ole linnaa niinkuin meillä Turuus
Ap, jos jaksat pahoittaa mielesi siitä mitä muut puhuvat niin elämäsi tulee olemaan vaikea.
Jos joku on oikeasti niin tyhmä että päästelee suustaan moisia arvioita "maaseudusta" niin kyllä se häpeä on siellä puhujan päässä ja mitä niin tyhmän sanomisilla on väliä?
Vauvapalstan mölinät taasen kannattaa jättää omaan arvoonsa, täällä on niin paljon porukkaa röllitehtaalta.
ÄLÄ PROVOILE
Kukaan normaalijärkinen ei ajattele niin. Jokainen jolla on aivot päässä, niin tietää kyllä minkälainen on maaseutu, ja maaseutukaupungit.
Huomaa : kaikki normaalijärkiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.
Omassa pikkukunnassani on ainakin kaikenlaista kurssia ja yhdistystä, jonka toimintaan pääsee mukaan halutessaan. Mutta se taitaa olla enemmän sellaista yhdessä tekemistä, kuin sitä että joku viihdyttää sinua. Mutta kyllä kaikenlaista viihdykettäkin järjestetään, kesäteatteria ja elokuvailtoja ym.
Mutta sieltä todennäköisesti ei löydy esim.
Hot joogaa tai aerial joogaa
Dubstep tai tech house -musailtoja
Erikoistuneita vegaanisia kahviloita tai fine dining ravintoloita
Indie-elokuvien erikoisnäytöksiä
erikoistuneita cocktail-baareja
modernin taiteen gallerioita
jne.
No juurihan noin se on kuten ap sanoo.
Sen verran on tätä ikiroutaista isänmaata koluttu että paikkansa tuo pitää.
Toki pohjoisessakin on Oulu, Rovaniemi ja hiihtokeskukset mutta risukkoa kyllä piisaa.
Esim: pari vuotta sitten olin Kuusamossa kesälauantaina -suurin kirkonkylä laajalla alueella kun karttaa katsoo- ja siellä oli aivan kuollutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.
Helsingissähän on tekemistä niin paljon, että aika riittää vain murto-osaan. Esimerkiksi konsertit, teatteriesitykset, ooppera, baletti, taidenäyttelyt, elokuvat, ravintolat, snooker jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissahan ei juoppoja ja nistejä ole. Ja ihmisethän alkoholisoituu ihan sen takia, ettei niillä ole tekemistä.
Helsingissä voi valita itse seuransa. Voi olla hyvinvoivassa kuplassa. Käydä akateemisten ystävien kanssa ravintoloissa, teatterissa, oopperassa ja taidenäyttelyissä. Skutsissa tekeminen oli pääasiassa kuntosali, kauppa ja pizzakebabbaari. Pahoinvointia, näköalattomuutta ja herravihaa kaikkialla, ei mitään akateemista keskiluokkaista kuplaa.
No voi sentään sinun ahdasmielistä kuplaasi- olen akateeminen ja keksin maalla paljon enemmän mielekästä tekemistä toisten akateemisten kanssa. Kaupungissa käydään kyllä joskus hotellissa, kylpylässä ja elokuvissa. Kaiken muun tarvitsemamme löydämme täältä maalta. Ja olen toki asunut Helsingissä, kuten ystävänikin- osa on sieltä lähtöisinkin eivätkä halua takaisin.
Keinotekoista, materialististista, meteliä, itsekkäitä ihmisiä, kiirettä, ruuhkaa, pummeja ja nistejä- sellaisena näemme sen Helsingin, vaikka siellä mukava onkin joskus käydä sukulaisten ja opiskelukavereiden luona.
Pääsen muuten täällä maallakin kävellen, polkupyörällä ja bussilla kauppaan, hammaslääkäriin, kirjastoon, lääkäriin, kampaajalle, hierojalle, ravintolaan, teatteriin ja elokuviin - pääsen myös kävellen metsään ja uimarannalle.
Arvostan tätä rauhaa enemmän kuin Helsingin tarjoamia "viihdykkeitä".
Kyllähän se aika lailla pitääkin paikkansa. Pikkuisia taajamia siellä täällä ja välissä kilometreittäin pelkkää metsää.
Maalaiset itsehän tuota mielikuvaa luovat, 'kun meiltä viedään kaikki'.