Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää kaupunkilaisten oletus, että koko muu suomi on jotain erämaata.

Vierailija
06.04.2026 |

Pikkukunnistakin on heidän käsityksensä mukaan ainakin 100km palveluiden ääreen. Töitä ei ole suurten kaupunkien ulkopuolella lainkaan, ei kauppoja eikä mitään palveluita. Kaikki on ihan kuollutta, että mitään tapahdu missään. Tällaisen käsityksen saa heidän kommenteistaan. Heillä on ihan hirveästi ennakkoluuloja, eivätkä he edes oikeasti tiedä asiasta mitään. 

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.

Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.

Omassa pikkukunnassani on ainakin kaikenlaista kurssia ja yhdistystä, jonka toimintaan pääsee mukaan halutessaan. Mutta se taitaa olla enemmän sellaista yhdessä tekemistä, kuin sitä että joku viihdyttää sinua. Mutta kyllä kaikenlaista viihdykettäkin järjestetään, kesäteatteria ja elokuvailtoja ym.

Mutta sieltä todennäköisesti ei löydy esim.

Hot joogaa tai aerial joogaa

Dubstep tai tech house -musailtoja

Erikoistuneita vegaanisia kahviloita tai fine dining ravintoloita

Indie-elokuvien erikoisnäytöksiä 

erikoistuneita cocktail-baareja

modernin taiteen gallerioita

jne.

Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, maaseudulla harrasteet ovat yhdessä tekemistä ja luomista. Listaamasi asiat tehdään yksilöllisesti ryhmässäkin ja niillä lähinnä pädetään. Ero on fundamentaalinen.

Vierailija
62/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Olin 10kk töissä pikkukunnassa ja asuin kunnan keskustassa ja ajattelin etukäteen, että varmasti on kaikenlaista hauskaa tekemistä. Ei, ei ollut. Sen jälkeen ymmärsin miksi porukka alkoholisoituu noissa paikoissa.

Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.

Tutkimusten mukaan runsas kertajuominen huomattavasti yleisempää maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla.

Saisiko näitä tutkimuksia nähtäväksi? Vai onko taas niitä sinun mielikuvitustutkimuksiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä kaupungissa on tekemistä? Usein kaupungissa käydessä ensimmäinen ajatus on miten hit.ossa siellä saa ajan kulumaan kun ei ole mitään tekemistä. Siellä alkaisi helposti vain ryypätä tylsyyttään.

Helsingissähän on tekemistä niin paljon, että aika riittää vain murto-osaan. Esimerkiksi konsertit, teatteriesitykset, ooppera, baletti, taidenäyttelyt, elokuvat, ravintolat, snooker jne.

Jos helsinkiläiset maksaisivat itse täyden hinnan oopperastaan, baletistaan, teatteriesityksistään ja julkisesta liikenteestä sinne ja takaisin, Helsingissä ei olisi oopperaa, balettia, useimpia teatteriesityksiä ja julkinen liikennekin olisi n. 1/10 tämänpäiväisestä. Lopun viiden miljoonan suomalaisen mielestä tämä olisi oikein hyvä.

Vierailija
64/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää nämä jatkuvat yleistykset siitä kuinka kaikki sitä tai tätä. mitkä /ketkä ihmeen kaikki? Tuskin edes murto-osalla "kaupunkilaisista" olisi tuollainen käsitys. teillä vaan tuntuu olevan käsitys siitä millaisia ihmisiä missäkin asuu luuloineen. vaan luulo ei ole tiedon väärti. tyhmiä ja takapajuisia ihmisiä on kaikkialla. fiksuja ja asioista selvillä olevia/asioista selvää ottavia myös. ja kaiken maailman salaliittoteorioihinkin uskovia löytyy. meitä ihmisiä on moneen junaan ja vielä asemalle jääviäkin. joten eiköhän lopeteta nämä yleistämiset. ihmiset kun ovat yksilöitä vahvuuksineen ja heikkouksineen.

Vierailija
65/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en valitsisi Helsinkiä vaan mielummin sen pienen kunnan jos olisi valittava. Monia ihania pieniä kaupunkeja on. 
Tampere

Vierailija
66/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsertteja, teatteriesityksiä, musikaaleja, elokuvateattereita, taidenäyttelyitä, museoita, pop-up-gallerioita, kursseja liikuntaa joka lähtöön, työpajoja, kahviloita, ravintoloita, viinibaareja, escape room -pelejä, skeittipuistoja, kiipeilykeskuksia, trampoliinipuistoja, kaupunkipyöräily ja patikointireitit puistoissa, pop-up-tapahtumat ja markkinat, festivaalit ja kaupunkikulttuuritapahtumat, jazz-illat, stand-up-klubit, DJ-keikat ja klubbailu...

Vai että työpajoja ja pakohuoneita🤣

Niin, työpajoilla voit opetella vaikka keramiikkaa, elokuvatuotantoa, animaation tekoa, sushin tai jamaikalaisen ruoan valmistusta, graffititaidetta, fermentointia, viininvalmistusta, improvisaatioteatteria, parkouria, japanilaista kangasvärjäystekniikkaa jne., ja pakopelien yhteydessä voi viettää kivaa iltaa kavereiden kanssa. Mikä tässä on erityisen naurettavaa?

Vierailija
67/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupungissa on tekemisen puute, niin se kielii lähinnä mielikuvituksen tai rahan puutteesta. 

Vierailija
68/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan runsas kertajuominen huomattavasti yleisempää maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla.

Saisiko näitä tutkimuksia nähtäväksi? Vai onko taas niitä sinun mielikuvitustutkimuksiasi.

Tutkimukset ja raportit

Mäkelä, P., Tigerstedt, C., & Holmila, M. (2006).
Alcohol consumption and drinking patterns in rural and urban Finland.

Tutki alkoholin käyttöä maaseudulla ja kaupungeissa. Havaitsi, että binge drinking eli runsas kertajuominen on yleisempää maaseudulla.

Julkaistu: Scandinavian Journal of Public Health.

THL – Alkoholi Suomessa 2020

Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti.

Sisältää tilastoja alkoholin käytöstä eri alueilla ja väestöryhmissä.

Linkki: THL – Alkoholi Suomessa

Tigerstedt, C., Mäkelä, P., & Holmila, M. (2005).
Patterns of heavy drinking in rural vs. urban Finland.

Keskittyi erityisesti riskijuomiseen ja kertakulutukseen.

Löysi merkittävän eron maaseudun runsaan kertajuomisen yleisyydessä.

Karlsson, T., & Mäkelä, P. (2010).
Socioeconomic and geographic differences in binge drinking in Finland.

Analysoi sosioekonomisia ja alueellisia eroja, mukaan lukien maaseutu vs. kaupunki.

WHO – Global Status Report on Alcohol and Health (2018)

Maakohtaisia tilastoja alkoholin kulutuksesta ja riskikäytöstä.

Sisältää alueellisia eroja ja vertailua, joka tukee havaintoa, että pienemmillä paikkakunnilla runsas kertajuominen on yleisempää.

Linkki: WHO Global Status Report

Holmila, M., & Raitasalo, K. (2005).
Alcohol-related harm and drinking patterns in urban and rural Finland.

Tarkasteli alkoholin haittoja suhteessa juomistottumuksiin eri alueilla.

Vierailija
69/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuisin jo Helsingin keskustassa. Ei ikinä. Vantaakin kaamea paikka ja koko Etelä-Suomi. Olisin todella onneton siellä.

Vierailija
70/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupungissa on tekemisen puute, niin se kielii lähinnä mielikuvituksen tai rahan puutteesta. 

Niin pelkkää tuhlaamista. Ostan vain osakkeita. Ei kiinnosta. Ei ihme että siellä moni persaukinen. 

Vierailija
71/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekeminen pitää keksiä itse. Huono puoli on, että et löydä samanhenkistä seuraa, kaikki aktiviteetti minua kiinnostavissa asioissa on monen sadan kilometrin päässä.

Vierailija
72/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne sille mitään mahda on siellä asuu tyhmiäkin ihmisiä. Ja taitaa lähinnä trollit - kuten sinä - viljellä tätä vastakkainasettelua.

Vierailija
73/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästiinpä taas tänäänkin päivänä Helsinkikeskusteluun... hoh hoijaa. Pyöriikö mielessänne muita ajatuksia? Menkää vaikka metsään kävelylle!

Vierailija
74/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo oletus jossain määrin pitää paikkansa. Olen joutunut käytännön pakosta käymään pienessä maalaiskaupungissa säännöllisesti, onneksi ei enää tarvitse.

Jos pitää vaikkapa sukulaiselle uusi hiiri tietokoneeseen hommata, niin ei ihan välttämättä tällaista löydy paikkakunnan kaupoista. Eräällä reissulla teki mieli sushia. Ei ollut kaupoissa valmiina saati että jostain lounaspaikasta olisi saanut. Käytän alkoholia melko vähän, mutta kerran olisi pari rentouttavaa ollut tarpeen rankan arkipäivän jälkeen. No, paikallinen ainoa baari oli kiinni. Ostin pari olutta hotellihuoneeseen. 

En viihtyisi kaupunkilaisena tällaisessa miljöössä, missä kaikki palvelut, mihin olen kaupungissa tottunut, hakemaan jostain isommasta kaupungista.

Vierailija
75/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Kaupungissa on just se hyvä juttu, että täällä ei ole alkoholisteja.

Vierailija
76/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pelkkää tuhlaamista. Ostan vain osakkeita. Ei kiinnosta. Ei ihme että siellä moni persaukinen. 

Kyllähän pääkaupunkiseudulla asuvat kaikkein varakkaimmat ihmiset!

Vierailija
77/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lande ei sovi sellaisille jotka vaativat ohjattua tekemistä. Lande on DIY-harrastajien paikka.

Omassa pikkukunnassani on ainakin kaikenlaista kurssia ja yhdistystä, jonka toimintaan pääsee mukaan halutessaan. Mutta se taitaa olla enemmän sellaista yhdessä tekemistä, kuin sitä että joku viihdyttää sinua. Mutta kyllä kaikenlaista viihdykettäkin järjestetään, kesäteatteria ja elokuvailtoja ym.

Mutta sieltä todennäköisesti ei löydy esim.

Hot joogaa tai aerial joogaa

Dubstep tai tech house -musailtoja

Erikoistuneita vegaanisia kahviloita tai fine dining ravintoloita

Indie-elokuvien erikoisnäytöksiä 

erikoistuneita cocktail-baareja

modernin taiteen gallerioita

jne.

Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, maaseudulla harrasteet ovat yhdessä tekemistä ja luomista. Listaamasi asiat tehdään yksilöllisesti ryhmässäkin ja niillä lähinnä pädetään. Ero on fundamentaalinen.

Mitä jos sattuu pitämään tämänkaltaisten asioiden tekemisestä enemmän kuin niistä, mitä voi tehdä maaseudulla? Mikä tekee siitä pätemistä, että tehdään asioita, joista itse nauttii? Esimerkiksi koko rave-kulttuuri nimenomaan perustuu yhteisöllisyyteen, ja kahviloissa ja cocktail-baareissa tavataan usein ystäviä ja luodaan yhdessä kokemuksia. Miksi esimerkiksi jokin luova, yhteisöllinen taideprojekti kaupungissa olisi huonompaa luomista kuin vaikkapa maaseudun harrastusryhmän projektit?

Vierailija
78/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en valitsisi Helsinkiä vaan mielummin sen pienen kunnan jos olisi valittava. Monia ihania pieniä kaupunkeja on. 
Tampere

Ei Tampere ole mikään pikku- kaupunki Suomen mittapuulla!

Vierailija
79/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni Helsingissä asuva on muualta muuttanut että jonkinlainen käsitys heillä on, ainakin siitä syntymäpaikastaan. Jokaiselle tekisi hyvää reissata kotimaassa ja nähdä paikkoja. Suomessa on pieniä kyliä joissa ei välttämättä ole paljoa äksöniä mutta sitten on myös kaupunkeja joissa on mahdollisuuksia, on kulttuuria ja erikoisempiakin harrastusmahdollisuuksia. 

Itse olen asunut 7 eri kaupungissa ja myös Helsingissä. Olen oppinut sen että tykkään pienistä kaupungeista, sellaisista 30 000-50 000 asukkaan paikoista. Niissä on sopivasti itselle tapahtumia, harrastuksia, töitä ja silti kaikkia lähellä. Helsingissäkään ei isompia vikoja ollut. Väsyin vain sellaiseen elämään että aikaa tuhraantui julkisissa istumisiin. Tottakai sielläkin voi elämän paremmin suunnitella että paikat ovat lähellä mutta oli minulle vain liian iso paikka. Toiset taas tykkää ja sehän on hienoa. En ihan ymmärrä miksi tästäkin asiasta pitää jatkuvasti väitellä. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja tärkeintä kai että jokaisella on hyvä olla siellä missä asuu. 

Vierailija
80/151 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa eniten helsinkiläiset, jotka ovat niin olevinaan, vaikka siellä asuu maan pahin r o s k a v ä k i. Riittää kun astut junasta asemalla ulos, niin haluaisit lähteä jo seuraavalla junalla takaisinpäin kun katsot ympärillesi.