Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen hammashoito on seuraavana leikkuulistalla

Vierailija
06.04.2026 |

Keskustan kansanedustaja ehdottaa että julkisesta hammashoidosta leikataan ja jatkossa ihmiset käyvät yksityisessä hammashoidossa ja maksavat kustannukset itse. 

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen löytää olemattomia reikiä ja muita välittömän korjauksen (jopa leikkaushoidon) tarpeessa olevia vikoja, joten käyn siellä vain äärimmäisen pakon edessä.

Vierailija
102/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo nykyisestä poikkeaisi. Ei täällä saa aikoja, sanotaan vaan, että mene yksityiselle kun käyt töissä.

Lain mukaan hoitoon on päästävä. Ei ole ollut mitään ongelmaa saada aikaa julkiselle. Jonoa kyllä on mutta ajan olen saanut aina kun olen soittanut. Tarkastusten aikaväli on rajattu nykyään vissiin 2 vuoteen. Pyydä maksuseteli yksityiselle mikäli eivät pysty aikaa lain mukaisessa ajassa tarjoamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Olen eri.

Tuo ikäpolvi pääosin rakensi nykyisen eläkejärjestelmän, ei saanut opiskeluunsa mitään muita tukia kuin valtion takaaman opintolainan. Tietääkseni suurin osa 2000-luvun opiskelijoista ei tarvinnut lainaa ollenkaan, vaan tuet kattoivat kaiken pakollisen opiskeluaikana. Nykynuoret saavat kaikenlaisia tukia, koko ajan, joista tuon ikäpolven nuoret eivät voineet edes haaveilla.

Ja nuo "ökyeläkkeet" niitä on vain todella harvalla ja ne on pääosin maksettu kuitenkin eläkerahastoihin. Valtion ja kuntien eläkkeensaajat ovat toki oma lukunsa, kuten myös se tosiasia, että valtion ja kuntien työntekijämäärät ovat räjähtäneet 1980-luvun jälkeen. 90-luvulla määrä oli liki puolet siitä mitä nyt, huolimatta siitä, että isoja osia valtion ja kuntien työntekijöistä on siirtynyt yhtiöittämisien kautta pois valtion ja kuntien listoilta. Ei eläkeläiset ole ongelma, ongelma on jatkuvasti paisuva julkinen sektori, jonka rahoittamiseen ei verovarat riitä. 

Ei suurten ikäluokkien tarvinnut edes opiskella kun hyväpalkkaisen työpaikan sai heti kansakoulun jälkeen tehtaan portista kävelemällä sisään.

Vierailija
104/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, miksi edes maksan veroja? Mamuille kartanot yms? En halua

Kekkosen, Virolaisen ja Väyrysen aikana keskusta oli kansallismielinen maaseudun ja pienituloisten puolue. Nykyaikana mammuille taloja lupaileva ja rikkaita hyysäävä kokoomuksen kopio.

Vierailija
105/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä kerran. Maksoi 230 euroa 30 minuutin hoito. En mennyt uudellee vaikka mulla on huonot hampaat ja pitäisi hoitaa enemmän mutta ei ole varaa.

Vierailija
106/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki kun sijoitussalkusta löytyy näitä yksityisiä terveysfirmoja niin on kova motivaatio saada kansa yksityisten terveyspalvelujen käyttäjiksi. Mielestäni tässä vähintäänkin haisee PASKA että tällainen väki voi olla tekemässä päätöksiä omaa etuaan ajaen.

Vierailija
107/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohikaan ei tarkoittanut mammujen hammashoitoa. Heille tarjotaan jatkossakin kultahampaat, kartanot ja 5000e/kk tuet.

Vierailija
108/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Olen eri.

Tuo ikäpolvi pääosin rakensi nykyisen eläkejärjestelmän, ei saanut opiskeluunsa mitään muita tukia kuin valtion takaaman opintolainan. Tietääkseni suurin osa 2000-luvun opiskelijoista ei tarvinnut lainaa ollenkaan, vaan tuet kattoivat kaiken pakollisen opiskeluaikana. Nykynuoret saavat kaikenlaisia tukia, koko ajan, joista tuon ikäpolven nuoret eivät voineet edes haaveilla.

Ja nuo "ökyeläkkeet" niitä on vain todella harvalla ja ne on pääosin maksettu kuitenkin eläkerahastoihin. Valtion ja kuntien eläkkeensaajat ovat toki oma lukunsa, kuten myös se tosiasia, että valtion ja kuntien työntekijämäärät ovat räjähtäneet 1980-luvun jälkeen. 90-luvulla määrä oli liki puolet siitä mitä nyt, huolimatta siitä, että isoja osia valtion ja kuntien työntekijöistä on siirtynyt yhtiöittämisien kautta pois valtion ja kuntien listoilta. Ei eläkeläiset ole ongelma, ongelma on jatkuvasti paisuva julkinen sektori, jonka rahoittamiseen ei verovarat riitä. 

Ei suurten ikäluokkien tarvinnut edes opiskella kun hyväpalkkaisen työpaikan sai heti kansakoulun jälkeen tehtaan portista kävelemällä sisään.

Aivan .... hyväpalkkaisen toimen sai, tai sitten ei? 

Mediaanieläke on Suomessa alle 2000€/kk, joka ei viittaa erityisen hyvään palkkaan. Eläkeläisten mediaani-ikä on noin 74 vuotta, joka taas viittaa ikäluokkiin, joiden kohdalla kansakoulu oli, mielestäsi, riittävä hyvään palkkaan. Ei nuo suuret ikäluokat vaikuta erityisen hyväpalkkaisilta olleen.

Vierailija
109/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin yksityisellä kerran. Maksoi 230 euroa 30 minuutin hoito. En mennyt uudellee vaikka mulla on huonot hampaat ja pitäisi hoitaa enemmän mutta ei ole varaa.

Hinnat on usein nettisivuilla selkeästi ilmoitettuna. Katso sieltä 

Mulle kävi joskus niin, että hammas lohkesi, en saanut kunnalliseen aikaa ja jouduin menemään yksityiselle, hammaslääkäri huomasi että toisesta hampaasta oli paikka irronnut ja kysyi laitetaanko sekin samalla. Homma hoitui nopeasti ja lasku oli vain lohkeamasta. Hinta ei ollut kuin parikymppiä kalliimpi kuin julkisella 

Vierailija
110/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijat korostavat, että lyhyen aikavälin säästöt voivat tulla yhteiskunnalle kalliiksi pidemmällä viiveellä.

Tämän tietävät kaikki paitsi hallituksen pellet

Keskusta tätä nyt on esittänyt. Se taitaa olla oppositiopuolue 

Vierailija
111/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kepu vaatii julkisen hammashoidon lakkautusta, mutta kokoomus ja persut vastustaa esitystä.

Niinpä ja tätä kepua nuo palsta-kommunitit haaveilevat seuraavaan hallitukseen täytteeksi vaatimuksineen 

Vierailija
112/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi vaikka kuinka paljon leikkauskohteita, joiden leikkaamista kukaan ei huomaisi. Miksi pitää aina leikata tärkeistä asioista?

Tämä ei edes olisi mikään leikkaus, koska julkisella ei tarjota ilmaista hammashoitoa yli 18 vuotiaille. Kustannukset itse asiassa vain kasvaisivat, kun maksajat poistettaisiin asiakaskunnasta 

Tyypillistä keskustapolitiikkaa 

Vierailija
113/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ennaltaehkäisystä ja varhaisesta puuttumisesta voitaisiin vielä leikata?

Päättäjien kannattaa muistaa, että tällaisen politiikan jälkeen on sitten turha yllättyä ja itkeä siitä, miten ongelmat paisuneet, olisi pitänyt ennaltaehkäistä ja puuttua aiemmin ja rahaa menee liikaa korjaamiseen. 

Vierailija
114/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 leikkauksia, 2/3 veronkorotuksia. Mikään meno tai virasto (osa lakkautetaan) ei jää 27 vaalien jälkeen ulkopuolelle. Lapsilisät, eläkkeet, koulutus, terveydenhuolto, asumistuet, työttömyystuet, sote menot, yritystuet, maataloustuet, asumistuet, liikenne, puolustus, turvallisuus, ympäristö.

3-5 miljardia vuodessa, 12-20 miljardia vaalikaudessa. ei ole mielipidekysymys.

nyt eletään velaksi, ei kasvulla. jännä nähdä mitä puhuvat ennen vaaleja. vaalien jälkeen todellisuus iskee, ihan uusi maa ollaan 2030. veloissa ollaan, korot kasvaa. lainoja ei kohta saa.

viherpiipertäjät yrittää leikata eläkkeitä ja antaa ne lapsille. yrittää voi, mutta on eri asioita. kaikilta pitää leikata.ja leikataan. niistä on suurimmat sopineet jo. paitsi vas.

Vierailija
115/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin velkaantunut, että kipeitä säästöjä on tehtävä ja paljon.

Niinpä. Välillä tuntuu siltä, että säästöjä tulisi kun kaikki kapitaalin palvojat laitettaisiin köydenjatkeeksi. Heitähän on valtaosa ihmisistä. He eivät arvosta hyvinvointia, vaan rahaa ja valtaa eli hierarkisen kärsimyksen lisäämistä.

Joten, velkaraha lässyttäjät, säästäkää itsestänne, kun ette kerran halua elää!

Vierailija
116/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/3 leikkauksia, 2/3 veronkorotuksia. Mikään meno tai virasto (osa lakkautetaan) ei jää 27 vaalien jälkeen ulkopuolelle. Lapsilisät, eläkkeet, koulutus, terveydenhuolto, asumistuet, työttömyystuet, sote menot, yritystuet, maataloustuet, asumistuet, liikenne, puolustus, turvallisuus, ympäristö.

nyt eletään velaksi, ei kasvulla. jännä nähdä mitä puhuvat ennen vaaleja. vaalien jälkeen todellisuus iskee, ihan uusi maa ollaan 2030. veloissa ollaan, korot kasvaa. lainoja ei kohta saa.

viherpiipertäjät yrittää leikata eläkkeitä ja antaa ne lapsille. yrittää voi, mutta on eri asioita. kaikilta pitää leikata.ja leikataan. niistä on suurimmat sopineet jo. paitsi vas.

Vasemmiston vaalitäky on se, että se ei ole sitoutunut kulukuuriin, mutta kappas vaan, kun se hallitukseen viimein pääsee, niin kyllä moottorisaha ryhtyy sielläkin laulamaan 

Ainoa, mistä keskustellaan on arvovalinnoista. Mistä otetaan. Arvaan kyllä mistä ja kenen hyväksi 

Vierailija
117/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Välillä tuntuu siltä, että säästöjä tulisi kun kaikki kapitaalin palvojat laitettaisiin köydenjatkeeksi. Heitähän on valtaosa ihmisistä. He eivät arvosta hyvinvointia, vaan rahaa ja valtaa eli hierarkisen kärsimyksen lisäämistä.

Joten, velkaraha lässyttäjät, säästäkää itsestänne, kun ette kerran halua elää!

Mistä ihmeestä sinä luulet sen rahan tulevan? 

Vierailija
118/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demaritorakoiden kommarisyöpää ja muiden rahoilla sikailua voidaan vain tästäkin syyttää.

Ne rahat kun väistämättä loppuu joskus, ja se joskus on nyt, niin sikailun loppuahan se tarkoittaa.

MENKÄÄ SAATANA T Ö I H I N!!!!!!!!

Ja taas persuraattori tuuttaa ripulipaskaa palstalle.

Vierailija
119/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittaa nämä kommentit, että hoitakaa hampaat niin ei tarvitse käydä hammaslääkärissä. Kyllä minä ainakin käyn tarkistuksessa, vaikka hampaani hoidankin. Ei vaan ole röntgenkatsetta jolla itse reiät näkisi. Ja ei, ei ollut reikiä, mutta odotin julkiselle aikaa puolitoista vuotta. 

Vierailija
120/130 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä tässä kävikin niin, että joutuu elämässään ensimmäistä kertaa äänestämään vasemmistoliittoa. Muut puolueet yrittävät viedä taloussopimuksellaan äänestäjältä pois vallan päättää, niin niitä ei voi enää tuon velkajarrun takia äänestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi