Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen hammashoito on seuraavana leikkuulistalla

Vierailija
06.04.2026 |

Keskustan kansanedustaja ehdottaa että julkisesta hammashoidosta leikataan ja jatkossa ihmiset käyvät yksityisessä hammashoidossa ja maksavat kustannukset itse. 

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat säästöt tulisi, kun kepulaisten maataloustukia leikattaisiin edes vähän. Saavat hirvittäviä tukia ja tuetteet viedään muihin maihin.

Vierailija
82/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Kelan kuntoutukset voitaisi lakkauttaa. Loppumaton suo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vielä sain palvelusetelin. Jos olisin odottanut kaupungin puolelle tarkastukseen aika olisi mennyt puolen vuoden päähän.

Vierailija
84/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Aivopesty reppana olet.

Vierailija
85/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin velkaantunut, että kipeitä säästöjä on tehtävä ja paljon.

Milloin päättäjät säästävät itseltään?

Vierailija
86/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkauskiima leviää kuin kulovalkea, ja jokainen haluaa kunnostautua saksien seuraavan kohteen löytäjänä. Olisi edeltävillä sukupolvilla ihmettelemistä: he kun keskittyivät rakentamaan parempaa Suomea, vähäisillä resursseillaan, mutta hyvinvoinnin keskelle syntyneet nykypolvet osaavat enää vain purkaa.

Raha menee eläkeläisiin, joita on 1 600 000 henkilöä. Yli 70v. on yli miljoona henkilöä. Maksutaakka on valtava, siksi tuntuu ettei verorahoilla saa enää mitään. Talouskasvu helpottaisi, mutta sellaista ei osata enää tänne luoda. Uskokaa jo, mikään hallitus ei voi yhtään mitään väestöpyrmidin vinoumalle. Leikkauspolitiikka näivettää meidät,mutta se on ainoa mihin päättäjät pystyvät. Kasvu on liian vaikeaa yksinkertaiselle kansallemme. Nokia oli poikkeus, joka ei toistu.

Työeläkkeet eivät rasita valtion tai kuntien taloutta mitenkään. Koska tämä ymmärretään?

On naurettavaa höpöttää eläkeläisten määrästä, kun ne ovat tasaisimpia veronmaksajia - kun/jos eläkkeistä vähennetään, vähennys näkyy myös verokertymässä, vastaavan suuruisina vähennyksinä.

Työeläkkeet rasittavat työnantajia, yrityksiä ja palkansaajia valtavasti, heiltähän ne rahat tulee.

Eläkeläiset veronmaksajina on yhtä hupaisaa kuin työttömät veronmaksajina. Muilta saaduista rahoista otetaan vähän takaisin, ei tuo mitään veronmaksua ole

E.äkeläiset maksavat veroa siinä missä työntekijätkin, suurempaa prosenttia vielä. Muiltahan se palkkakin tulee, mistä veroa makselet. Laske vähän nokkaasi, ettei sieraimiin sada. Omituinen höpöttäjä.

Vierailija
87/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pienituloinen, mutta oon aina käynyt yksityisellä hl:ssä. Suosittelen aina kaikille. Mielestäni ei pidäkään kuulua julkisesti kustannettaviin palveluihin.

Hyvä yritys, Riikka.

No, kerropa miksi kukaan jolla ei ole ihan kädestä suuhun -elämistä, ei käyttäisi yksityistä hammaslääkäriä? 

Vierailija
88/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammuja tämä ei tietenkään koske. He saavat kultahampaat yksityiseltä ja Sipilä lupasi heille jopa talonsa. Kantiksen ei kannata äänestää kesKUSTAa

Niinpä, heidän hampaat hoidetaan ensimmäisenä

asiana kun tänne saapuvat.

Kalliita isoja remppoja tehdään, miten näiden käy jatkossa?

Vierailija
89/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Olen eri.

Tuo ikäpolvi pääosin rakensi nykyisen eläkejärjestelmän, ei saanut opiskeluunsa mitään muita tukia kuin valtion takaaman opintolainan. Tietääkseni suurin osa 2000-luvun opiskelijoista ei tarvinnut lainaa ollenkaan, vaan tuet kattoivat kaiken pakollisen opiskeluaikana. Nykynuoret saavat kaikenlaisia tukia, koko ajan, joista tuon ikäpolven nuoret eivät voineet edes haaveilla.

Ja nuo "ökyeläkkeet" niitä on vain todella harvalla ja ne on pääosin maksettu kuitenkin eläkerahastoihin. Valtion ja kuntien eläkkeensaajat ovat toki oma lukunsa, kuten myös se tosiasia, että valtion ja kuntien työntekijämäärät ovat räjähtäneet 1980-luvun jälkeen. 90-luvulla määrä oli liki puolet siitä mitä nyt, huolimatta siitä, että isoja osia valtion ja kuntien työntekijöistä on siirtynyt yhtiöittämisien kautta pois valtion ja kuntien listoilta. Ei eläkeläiset ole ongelma, ongelma on jatkuvasti paisuva julkinen sektori, jonka rahoittamiseen ei verovarat riitä. 

Valtion takaama opintolaina tuli vasta vuonna 1969, joten isäpappa sen opintolainan minullekin takasi. Eikä tukia ollut.

Vierailija
90/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly: 

Julkisesta hammashoidosta leikkaaminen siirtää kustannuksia pitkällä aikavälillä erikoissairaanhoitoon ja muuhun terveydenhuoltoon, kun ennaltaehkäisevän hoidon puute johtaa vakavampiin suusairauksiin. Poliitikot jättävät usein huomioimatta hoitovelan kasvun, ruuhkautumisen yksityispuolella sekä hoidon epätasa-arvon lisääntymisen pienituloisten keskuudessa.

Keskeisiä huomioimatta jätettyjä seikkoja:

Kustannusten siirtyminen muualle: Hoitamattomat suusairaudet (kuten ientulehdus ja hammasmädät) ovat yhteydessä yleissairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä diabetekseen, mikä lisää erikoissairaanhoidon kuluja.

Ennaltaehkäisyn väheneminen: Kun perushammashoitoa vähennetään, siirrytään kalliisiin korjaaviin toimenpiteisiin, kuten hampaan poistoihin ja juurihoitoihin.

Yksityissektorin ruuhkautuminen: Jos julkista palvelua supistetaan, potilaat siirtyvät yksityiselle puolelle, mikä lisää Kela-korvausten tarvetta ja luo painetta hintatason nousulle.

Terveyserojen kasvu: Hammashoidosta leikkaaminen iskee kipeimmin pienituloisiin, opiskelijoihin ja työttömiin, mikä johtaa palveluiden muuttumiseen luksukseksi.

Henkilöstöpula: Hammaslääkäripula on jo valmiiksi merkittävä, ja säästötoimet vaikeuttavat tilannetta entisestään, kun työntekijät uupuvat. 

Asiantuntijat korostavat, että lyhyen aikavälin säästöt voivat tulla yhteiskunnalle kalliiksi pidemmällä viiveellä.

Vierailija
91/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti tätä paskaa kehitysmaata!!

Tälläkin hetkellä omassa kunnassa tarkastusväli 4v ja hammaskiven poisto 2v (itsellä välin po 6-9kk). Ja maksaa mansikoita tämäkin ilmainen terveydenhuolto

Vierailija
92/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat korostavat, että lyhyen aikavälin säästöt voivat tulla yhteiskunnalle kalliiksi pidemmällä viiveellä.

Tämän tietävät kaikki paitsi hallituksen pellet

Vierailija
93/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen hampaat hoiti aikoinaan yksityinen "hyvä" hammaslääkäri.

Nyt meillä on 34 000e velkaa niiden korjaamisesta + 3800e korjaamisen korjaamisesta (hammaslääkärin virhe muttakun ei ole takuuta...)🤬🤬 8v vielä maksellaan...

Vierailija
94/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla noin tyhmä, ethän.

Rikkaat maksavat veroja vuodessa enemmän kuin sinä ikinä tienaat. Vaikka kateuksissasi verottaisit rikkaat kuoliaaksi, sinä maksaisit sen loven omilla korotetuilla veroillasi - sitäkö kaipaat?

Vierailija
95/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat sulle. Ei sitten kaltaisellasi idioottivajakilla tule mieleen, että kaikilla ei tuohon ole varaa?

Muistan sen ajan, kun hammashoito oli vain yksityisellä. Pienituloiset tunnisti oikeasti hampaista, kun ei ollut varaa niitä hoidattaa. 

Sanalla sanoen sairas jäte tuo poliitikko, joka tuota ehdotti.

Vierailija
96/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietävät kaikki paitsi hallituksen pellet

Niin: valtion menot voidaan laittaa minimiin, kun oikeasti lakkautetaan kaikki tuet, ihan kaikki tuet. Vaan millainen yhteiskunta olisi sen jälkeen? Vaan ehkä jotkut päättäjät oikeasti haluavat lyhentää suomalaisten elinikää.

Vierailija
97/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeet rasittavat työnantajia, yrityksiä ja palkansaajia valtavasti, heiltähän ne rahat tulee.

Eläkeläiset veronmaksajina on yhtä hupaisaa kuin työttömät veronmaksajina. Muilta saaduista rahoista otetaan vähän takaisin, ei tuo mitään veronmaksua ole

Työikäiset ovat aina maksaneet osan eläkkeistä.

Niin minäkin vv 1979-2023 vaikka oma eläkkeeni alkoikin kertymään vasta vuonna 1983! 

Maksan pienestä eläkkeestäni 20% veroa, enemmän kuin työntekijän vero + sairausvakuutusmaksu + työeläkemaksu yhteensä samasta palkasta. 

Eli jos maksat palkasta veroa 10% niin minä maksan jo 100% enemmän kuin sinä!!

Vierailija
98/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen sammuttaa valot

Vierailija
99/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo nykyisestä poikkeaisi. Ei täällä saa aikoja, sanotaan vaan, että mene yksityiselle kun käyt töissä.

Vierailija
100/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin varasin ajan jo puolta vuotta aiemmin hoitolaan, mitä olisi tarvinnut mennä, koska kaikki vain kallistuu joka riihen, yms. jälkeen. 

Kehotan siis varaamaan niitä tarvittavia terveystarkastusaikoja nyt kuin myös hankkimaan tarvittavia lääkkeitä ja kotivaraa nyt, kun ne vielä toistaiseksi maksavat vähemmän. Tai sitten säästämään, koska jatkossa kaikesta joutuu enempi pulittamaan.

Hinta on kyllä sen käynnin ajankohdan mukainen ja reseptilääkkeitä saa kelakorvattuna ainoastaan 3 kuukauden annoksen kerrallaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi