Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen hammashoito on seuraavana leikkuulistalla

Vierailija
06.04.2026 |

Keskustan kansanedustaja ehdottaa että julkisesta hammashoidosta leikataan ja jatkossa ihmiset käyvät yksityisessä hammashoidossa ja maksavat kustannukset itse. 

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö säästöjä voisi saada mieluummin niin, että lakkautettaisiin syrjäkylien hammashoitolat ja keskitettäisiin hyvinvointialueiden hammashoito kasvukeskuksiin?

On tietenkin ikävää joutua matkustamaan pitkiä matkoja, mutta vielä ikävämpää olisi joutua menemään yksityiselle ja saada iso lasku maksettavaksi.

Ei. Hammashoitolassa käymiseen kuluu normaalisti kahden ihmisen työaikaa noin tunti. Kela-taksilla jonnekin kaupungin hammashoitolaan kulkemisessa kuluu lisäksi taksikuskin aikaa jopa useita tunteja. Työikäiselle auton omistajalle menee työaikaa hukkaan. Tulee kalliiksi.

Perustason hammashoitola ei ole kallis, kunhan potilaita on edes jonkin verran. Ei yöpäivystystä, ei leikkauksia tai vaikeampia operaatioita. Ne voidaan tehdä isommassa paikassa.

On vaihtoehtojakin olemassa. Euroopassa on esimerkkejä terveydenhuoltopalveluista, joita tarjotaan autoista. Lääkärit ja hoitajat ajavat auton torille parkkiin ja potilaat hoidetaan auton sisällä. Siinä olisikin bisnes jollekin, kun alkaisi tehdä vaikka matkailuautojen pohjalta hammaslääkäriautoja.

Suomessa on mm. eläinlääkäripalveluauto ja siun sotella hammastarkastusauto. Ilmeisesti helpompaa auton ajaa koululle, kuin roudata luokat hammaslääkärin vastaanotolle.

Vierailija
62/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä taas fiksuja mietelmiä fiksults päättäjältä. Enää puuttuu kehotus leivosten syömisestä.

Eduskunnassa on vissiin ilmainen hammashoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen pitkät vuosilomat leikkuriin.

Vierailija
64/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Samaten myös muu julkinen terveydenhuolto pitäisi yksityistää. Toivottavasti samalla loppuisi se turha lääkärillä ramppaaminen. 

Veroja sitten voisi alentaa, mutta sehän ei tietenkään käy.

Vierailija
65/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, miksi edes maksan veroja? Mamuille kartanot yms? En halua

Vierailija
66/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepu vaatii julkisen hammashoidon lakkautusta, mutta kokoomus ja persut vastustaa esitystä.

Vierailija
67/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaisi sitä, että suun terveys ja siihen liittyvät lisäkomplikaatiot tulee vain entistä kalliimmiksi hoitaa päivystysten kautta. Säästö yhdessä kohtaa tarkoittaa väistämättä lisämenoa toisaalle tai jopa ihmishenkien menetystä.

Naurattaisi, jos ei itkettäisi. Yksi pieni paikka hampaaseen versus monen päivän tehohoito, kun sepsis iskee. Kalliiksi tulee. Ja oikeuskäsittelyjä hoitojen laiminlyönneistä ja kuolemantuottamuksista.

Vierailija
68/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat maailman korkeimpia veroja etkä saa mitään vastineeksi. Kohta on varmaan hengitysmaksu ja elossaoloverokin voimassa perkele.

Veronmaksajien määrä vähenee ja elätettävien määrä kasvaa. Vanhukset kuluttavat valtavasti sote-palveluita eivätkä maksa niistä juuri mitään. Joku voisi laskea paljonko yli 65-vuotiaiden sairaalahoitojaksot, hoivakotipaikat, kotihoito, lääkekorvaukset, apuvälineet ja kodinmuutostyöt oikein maksavat yhteiskunnalle.

Asialle on pakko tehdä jotain. Ainakin vanhusten itse pitäisi kantaa huomattavasti nykyistä enemmän vastuuta hoitonsa kustannuksista. 

Vierailija
69/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan, että leikataan sopeutumisrahoista, kansanedustajien palkkioita voitaisiin vähän nostaa, mutta kaikki edut tulee poistaa. Kaiken kun maksaa itse, niin se kannustaa katsomaan hintoja. Johtajien kokouspalkkiot pois. Presidentin palkkio verolle. Miksi pitäisi olla verotonta. Ei omaishoitajien palkkiokaan ole veroton. Tunnin juna jäihin. Yritystuet pois. Veroalet pois. Tulkkipalvelut kustannetaan vain vuodeksi per henkilö paitsi vammaisille, jotka tarvitsevat tätä palvelua osallistuakseen aktiivisesti tähän yhteiskuntaan. Ei sähkötukia. Jokainen tutustuu omaan sähkösopimukseen itse sen sopimus hetkellä. Työterveys voidaan lakkauttaa kokonaan ja niillä rahoilla panostaa julkiseen terveydenhuoltoon. Yksityistäminen tulee lopettaa. Tässä nyt nopeasti muutama leikkauskohde. 

Vierailija
70/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä taas fiksuja mietelmiä fiksults päättäjältä. Enää puuttuu kehotus leivosten syömisestä.

Eduskunnassa on vissiin ilmainen hammashoito.

Eduskunnassa on etuja, joista tavan kansa ei uskalla edes unelmoida. Ei jää kepulaisilta leegot korjaamatta, vaikka muilta sitä vaativatkin.

Vierailija
71/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin velkaantunut, että kipeitä säästöjä on tehtävä ja paljon.

Siis ennemmin jätetään esim. puolutuet entiselleen, mutta tuhotaan terveydenhoito? Mitä järkeä tällaista maata on enää puolustaa? Ei jenkeilläkään ole asevelvollisuutta, vaan palkka-armeija. 

Vierailija
72/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jättämä aivosumu jyllää Suomessa ja muuallakin maailmassa.

Vierailija
73/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen pitkät vuosilomat leikkuriin.

Kyllä. Varsinkin vanhempien työntekijöiden pitkät lomat. 

Vierailija
74/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkauskiima leviää kuin kulovalkea, ja jokainen haluaa kunnostautua saksien seuraavan kohteen löytäjänä. Olisi edeltävillä sukupolvilla ihmettelemistä: he kun keskittyivät rakentamaan parempaa Suomea, vähäisillä resursseillaan, mutta hyvinvoinnin keskelle syntyneet nykypolvet osaavat enää vain purkaa.

Raha menee eläkeläisiin, joita on 1 600 000 henkilöä. Yli 70v. on yli miljoona henkilöä. Maksutaakka on valtava, siksi tuntuu ettei verorahoilla saa enää mitään. Talouskasvu helpottaisi, mutta sellaista ei osata enää tänne luoda. Uskokaa jo, mikään hallitus ei voi yhtään mitään väestöpyrmidin vinoumalle. Leikkauspolitiikka näivettää meidät,mutta se on ainoa mihin päättäjät pystyvät. Kasvu on liian vaikeaa yksinkertaiselle kansallemme. Nokia oli poikkeus, joka ei toistu.

Työeläkkeet eivät rasita valtion tai kuntien taloutta mitenkään. Koska tämä ymmärretään?

On naurettavaa höpöttää eläkeläisten määrästä, kun ne ovat tasaisimpia veronmaksajia - kun/jos eläkkeistä vähennetään, vähennys näkyy myös verokertymässä, vastaavan suuruisina vähennyksinä.

Työeläkkeet rasittavat työnantajia, yrityksiä ja palkansaajia valtavasti, heiltähän ne rahat tulee.

Eläkeläiset veronmaksajina on yhtä hupaisaa kuin työttömät veronmaksajina. Muilta saaduista rahoista otetaan vähän takaisin, ei tuo mitään veronmaksua ole

Vierailija
75/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olisi vaikka kuinka paljon leikkauskohteita, joiden leikkaamista kukaan ei huomaisi. Miksi pitää aina leikata tärkeistä asioista?

Vierailija
76/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pienituloinen, mutta oon aina käynyt yksityisellä hl:ssä. Suosittelen aina kaikille. Mielestäni ei pidäkään kuulua julkisesti kustannettaviin palveluihin.

Vierailija
77/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Olen eri.

Tuo ikäpolvi pääosin rakensi nykyisen eläkejärjestelmän, ei saanut opiskeluunsa mitään muita tukia kuin valtion takaaman opintolainan. Tietääkseni suurin osa 2000-luvun opiskelijoista ei tarvinnut lainaa ollenkaan, vaan tuet kattoivat kaiken pakollisen opiskeluaikana. Nykynuoret saavat kaikenlaisia tukia, koko ajan, joista tuon ikäpolven nuoret eivät voineet edes haaveilla.

Ja nuo "ökyeläkkeet" niitä on vain todella harvalla ja ne on pääosin maksettu kuitenkin eläkerahastoihin. Valtion ja kuntien eläkkeensaajat ovat toki oma lukunsa, kuten myös se tosiasia, että valtion ja kuntien työntekijämäärät ovat räjähtäneet 1980-luvun jälkeen. 90-luvulla määrä oli liki puolet siitä mitä nyt, huolimatta siitä, että isoja osia valtion ja kuntien työntekijöistä on siirtynyt yhtiöittämisien kautta pois valtion ja kuntien listoilta. Ei eläkeläiset ole ongelma, ongelma on jatkuvasti paisuva julkinen sektori, jonka rahoittamiseen ei verovarat riitä. 

Rakensi, muttei rahoittanut. Mäkin voin rakentaa semmoisen järjestelmän että sä maksat mulle tonnin kuussa loppuelämäs ajan, mä en maksa mitään. Sitten tyytyväisenä myhäillä kuinka hyvän rakensinkaan

Vierailija
78/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon pienituloinen, mutta oon aina käynyt yksityisellä hl:ssä. Suosittelen aina kaikille. Mielestäni ei pidäkään kuulua julkisesti kustannettaviin palveluihin.

Hyvä yritys, Riikka.

Vierailija
79/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat maailman korkeimpia veroja etkä saa mitään vastineeksi. Kohta on varmaan hengitysmaksu ja elossaoloverokin voimassa perkele.

Veronmaksajien määrä vähenee ja elätettävien määrä kasvaa. Vanhukset kuluttavat valtavasti sote-palveluita eivätkä maksa niistä juuri mitään. Joku voisi laskea paljonko yli 65-vuotiaiden sairaalahoitojaksot, hoivakotipaikat, kotihoito, lääkekorvaukset, apuvälineet ja kodinmuutostyöt oikein maksavat yhteiskunnalle.

Asialle on pakko tehdä jotain. Ainakin vanhusten itse pitäisi kantaa huomattavasti nykyistä enemmän vastuuta hoitonsa kustannuksista. 

Ota vammainen selvää, paljonko pienituloisella eläkeläisellä kuluu kuussa lääkkeisiin ja sairaanhoitoon, ihan julkisellakin puolella. Ei se todellakaan ilmaista ole.

Vierailija
80/130 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä minä olen aina hampaani hoidattanut, eikä se liian kallille tunnu, kun kerran vuodessa käy hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. En muista, milloin olisi reikiä ollut ja olen jo 80-vuotias. 

Oletki niitä suuria ikäluokkia jotka saa ökyeläkkeen meiltä nuorilta varastamalla ja joille kannettiin kaikki valmiiksi. Me nuoret emme näitä etuja saa ikinä mitä te saitte.

Nyt kannattaisi vähän perehtyä mitä oikeasti 80-vuotias on saanut elämässään "eteen kannettuna" ennen kuin lausunnoillaan munaa itsensä ihan totaalisesti. Aloittaa voit esim. heille tarjotusta päivähoidosta, opintotuesta, kouluruokailusta, koulukyydeistä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan