Jos olisin köyhä, niin asuisin kesät teltassa
Rakastan muutenkin retkeilyä ja luonnon helmassa yöpymisiä, niin minulle sopisi mainiosti elellä kesä metsässä, jos rahat ei meinaisi riittää.
Muita samanhenkisiä?
Kommentit (84)
Sehän joku nainen muutti telttaan. Äiti-ihminen vielä. Jokin pakko-oireinen häiriö vaikutti olevan.
Myös monet deekut asuvat kesät ulkona. Eivät tarvitse edes telttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teltassa asuis, niin toki vois kysyä maanomistajan luvan. Tai jos asumus on riittävän kevyt, niin vaihtaa leiripaikkaa parin yön välein. Jokaisenoikeuden nojalla leiriytyä saa pariksi yöksi ilman maanomistajan lupaa. Tulia ei tartte tehdä, kun käyttää kaasukeitintä. Vessaan pääsee esim. kirjastoon ilmaiseksi. Peseytyä voi vesistöissä, tai käyttää kosteuspyyhkeitä. Valtaosaan ongelmista löytyy ratkaisu, kun vähän miettii ennakkoluulottomasti vaihtoehtoja.
Toki, jos on oikeasti vähävarainen ja nostaa tukia, niin ei tuota nykysysteemissä rahan säästämiseksi kannata tehdä. Jos taas tarkoitus olis minimoida kaikki menot, niin kannattaisi ainakin harkita.
Mistä puhdas vesi? Sehän se tärkein on. Tähän ei ole tullut vielä yhtään vastausta. On vaan alettu suoraan kaasukeittimellä keittää kahvia, ja naurettu, että miten ette kaupunkilaiset muka osaa. Mitä teet kaasukeittimellä ilman vettä? Mistä ne vedet roudataan ja miten? Ei vain sitä yhtä kahvia varten, vaan koko kesäksi. Tais unohtua nyt, ettei köyhällä ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen köyhä enkä asu kesäisin teltassa. En keksi yhtä ainutta syytä miksi tekisin niin. Asumis- ja tt-tuki yhdessä kattavat asuntoni vuokran ja vesimaksun. Eli mun pitäisi joka kesä roudata huonekalut ym. asunnosta jonnekin maksulliseen varastoon. Sitten pakata joku jättimäinen reppu tai kassi, teltta ja koira matkaan, ja jonnekin kymmenen kilometrin päähän kävely, jotta löytää tarpeeksi skuugea mihin leiriytyä.
Teltta maksaa rahaa, samoin makuupussi, kahvipannu, retkivarusteet jne. Eli mitä tuossa säästäisi?
Ei säästä yhtään mitään. Hyväosaisen kermaperseen tekemä aloitus, jolla saa tuntemaan itsensä köyhiä fiksummaksi ja pärjäävämmäksi. Oikeasti ei osaa ajatella nenäänsä pidemmälle ja pulassa olisi ilman papan rahoja ja omaisuutta.
Hmm... Jos muuttaisin tältä istumalta metsään, niin joutuisin hankkimaan kaikki tarvittavat välineet. Teltan, makuupussin, keittovälineitä, kaasua, mitä nyt tarvitsenkin. En saisi asumistukea, jolloin säästöön jäisi eläkkeestä maksamani osuus vuokrasta eli 150 euroa, sekä sähkö ja kotivakuutus, ehkä nelisen kymppiä. Juu, ei ehkä kannata. Syksyllä sitten pitäisi hankkia asunto ja jossain olisi säilytettävä kalusteetkin ja se maksaa, kuten uusien hankkiminenkin. Huono idea.
No sittenhän joku muu köyhä voisi asua kesät sinun asunnossasi.
Entä jos on niin köyhä, ettei ole varaa ostaa telttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa oikeen kahvia sitten keitellä.
Pitäis olla jokin akkregaatti ja mocca masteri mukana. Ilman kahvia kyl pärjäis mut ruokien keittely niin pitäis kuitenkin olla sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teltassa asuis, niin toki vois kysyä maanomistajan luvan. Tai jos asumus on riittävän kevyt, niin vaihtaa leiripaikkaa parin yön välein. Jokaisenoikeuden nojalla leiriytyä saa pariksi yöksi ilman maanomistajan lupaa. Tulia ei tartte tehdä, kun käyttää kaasukeitintä. Vessaan pääsee esim. kirjastoon ilmaiseksi. Peseytyä voi vesistöissä, tai käyttää kosteuspyyhkeitä. Valtaosaan ongelmista löytyy ratkaisu, kun vähän miettii ennakkoluulottomasti vaihtoehtoja.
Toki, jos on oikeasti vähävarainen ja nostaa tukia, niin ei tuota nykysysteemissä rahan säästämiseksi kannata tehdä. Jos taas tarkoitus olis minimoida kaikki menot, niin kannattaisi ainakin harkita.
Mistä puhdas vesi? Sehän se tärkein on. Tähän ei ole tullut vielä yhtään vastausta. On vaan alettu suoraan kaasukeittimellä keittää kahvia, ja naurettu, että miten ette kaupunkilaiset muka osaa. Mitä teet kaasukeittimellä ilman vettä? Mistä ne vedet roudataan ja miten? Ei vain sitä yhtä kahvia varten, vaan koko kesäksi. Tais unohtua nyt, ettei köyhällä ole autoa.
Pakko ottaa osaa keskusteluun kun tätä lueskelin. Eikö oikeasti oma järki riitä kertomaan miten Suomessa saa retkeillessä puhdasta vettä? Ei hyvää päivää taas. 😂 Siis eikö oikeasti ihmiset esim. Retkeile/vaella enään lainkaan? Eivät oikeasti tiedä vedensuodattimista, keittämisestä, siitä että suomi on lähteitä ja tunturipuroja täynnä? Että kannuja saa täyttää juomavedellä ihan huoltoasemillakin? Että monilla kunnilla on esim. mökkiläisiä ajatellen veden nouto paikkoja joista saa noutaa juomavettä? Siis miten herran jumala voi ihmiset olla nykyään näin pihalla. Eihän nää tallukat pärjäis edes päivää omalla takapihallaan. Mitään ei osata tehdä, ei käyttää, ei ostaa, ei keittää, ei hyvää päivää...
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko ihan loppuun asti?
M59
Tämä! Mitäs sitte teet kun lähdet teltalta ja palatessasi kamat ja ehkä koko telttakin on pöllitty?
Vettä saa ihan järvestä tai joesta. Suomessa on sen verran puhtaat vedet, että keittämällä sen voi juoda. Siinä voi myös peseytyä ja pestä vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin sun asumistukeasi ja toimeentulotukeasi vähennettäisiin saman verran kun sä säästäisit vuokrissa. Tämän jälkeen sä joutuisit maksamaan kaikki telttailun kulut, pienvarastosta jossa sä säilyttäisit tavaroitasi kesän ajan, ja muuttokustannukset. Yhteiskunta säästäisi tosi paljon sulle maksettavissa tuissa, ja sä sun säästeliäisyytesi palkittaisiin sillä että sulla olisi aiempaa vähemmän rahaa käytössäsi muuhun kun asumiseen.
Suomen järjestelmä on tehty niin että kaikkein köyhimpien ei kannata säästää rahaa niin paljon kun mahdollista, vaan paremman lopputuloksen itselleen he saavat yrittämällä päästä mahdollisimman lähelle sitä rajaa kuinka paljon ja millaisia kuluja viranomaiset tukevat.
MISTÄ LÄHTIEN KÖYHÄ ON OLLUT SYNONYYMI VUOKRALLA ASUJALLE?
EI AP
Tai vuokralla-asujalle. Vuokralla asuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa osaa keskusteluun kun tätä lueskelin. Eikö oikeasti oma järki riitä kertomaan miten Suomessa saa retkeillessä puhdasta vettä? Ei hyvää päivää taas. 😂 Siis eikö oikeasti ihmiset esim. Retkeile/vaella enään lainkaan? Eivät oikeasti tiedä vedensuodattimista, keittämisestä, siitä että suomi on lähteitä ja tunturipuroja täynnä? Että kannuja saa täyttää juomavedellä ihan huoltoasemillakin? Että monilla kunnilla on esim. mökkiläisiä ajatellen veden nouto paikkoja joista saa noutaa juomavettä? Siis miten herran jumala voi ihmiset olla nykyään näin pihalla. Eihän nää tallukat pärjäis edes päivää omalla takapihallaan. Mitään ei osata tehdä, ei käyttää, ei ostaa, ei keittää, ei hyvää päivää...
Järki riittää mutta riittääkö energia hakea jalkaisin vettä isolla kanisterilla jostain huoltoasemalta? Kerropa miten itse selviytyisit, ilman päivittelyä?
Eihän tässä ole mitään järkeä, jos saat jotain yhteiskunnan tukia. Mutta ihminen, joka elättää itse itsensä, mutta asuu vuokralla, voi säästää tällä keinolla useamman tonnin vuodessa. Jos vuokra ja sähkölasku on esim. 900e/kk, ja telttailu aiheuttaa lisäkustannuksia vuokra-asunnossa asumiseen verrattuna 100 e/kk, jää säästöön 800e/kk. 5kk:n ajalta se on 4000e. Kolmen kesän jälkeen säästössä on 12 000 e, ja tämä onkin ihan hyvä käsiraha oman asunnon ostamiseen.
Elämä helpottuu, jos on auto käytössä, siellä voi pitää arvokkaan omaisuuden tallessa, ja sillä pääsee aamulla näppärästi töihin suihkuun ja aamukahville.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää asunto, mutta käytännössä asua teltassa. Se tekee onnelliseksi. Kahden viikon välein käy kotona lataamassa varavirtalähteet, pesee pyykit ja itsensä hyvin, jonka jälkeen takaisin erämaisen järven rannalle.
Suomessa ulkona mukavat oltavat huhtikuun lopulta lokakuun loppuun, vajaat 6 kuukautta.
Juuri noin. Suomessa telttailu on harrastus ja harrastukset maksavat, aina .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki riittää mutta riittääkö energia hakea jalkaisin vettä isolla kanisterilla jostain huoltoasemalta? Kerropa miten itse selviytyisit, ilman päivittelyä?
Mihin sä tarvitset puhdasta vettä litroittain vuorokaudessa? Mä tarvitsen sitä ainoastaan hampaiden pesuun. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit pestä vaatteesi?
onhan noita automaattipesuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko ihan loppuun asti?
M59
Mitä ihmeen loppuun asti ajateltavaa tuossa on? Itse asuin 2020 luvun alussa kolme kesää teltassa tuolla norjan puolella eikä tuottanut mitään ongelmia. Syksyllä ilmojen kylmettyä palailin suomen puolelle mökille jossa asun vakituisesti. Tuota ennen olen asunut nuorempana useammankin kesän teltassa (ja myöhemmin farmari autossa) myös muualla euroopassa ja kummasti mä vielä melkein viisikymppisenä olen edelleen hengissä.
Ei köyhällä ole mökkiä, johon vaan palata telttareissultaan. Ilmojen kylmettyä tulee kiire ja stressi hommata joka syksy se asunto ja se pitää ottaa sitten yksityiseltä vuokranantajalta. Jos on kaupungin vuokra-asunto, ei ole mitään järkeä irtisanoa sitä ja muuttaa telttaan ja kuvitella säästävänsä. Nää on aina nämä, joilla on jo vaihtoehtoja, mökkejä, iskän tilava asunto, asuntoauto ja purjevene tms., jonne voi aina mennä loisimaan. Sitten kuvittelevat olevansa niin pirun nokkelia ja säästäväisiä. Kun nuo otettaisiin kaikkis pois, tulisikin hätä käteen.
Ei minulla ainakaan sillon nuorena ollut mökkiä, ei isän asuntoa (kun ei ollut isääkään) eikä yhtään mitään muutakaan majapaikkaa mitä en itse järjestänyt. Talviksi vuokrasin tai majoitus sisältyi kausi hommiin. Tuli asuttua esim. kaksi talvea Sveitsissä asuntovaunussa parin saksalais likan kanssa kun oltiin kausi duunissa kesä kassaa keräämässä. Kesät vietin reissaten, autossa ja teltassa asustelleen ja kuten totesin edelleen hengissä. Mökin rakensin vasta paljon myöhemmällä iällä kun säästöjä kertyi ja alkoi kiinnostaa talvien vietto lapsissa, omissa nurkissa. Ei pidä kuvitella että jos itse on kultalusikalla saanut kaiken niin myös muut saa. Itse sain 16 vuotiaana omat vaatteeni mukaan maailmalle lähtiessäni, nekin omista töistä tienatuilla rahoilla hankittu. Ei kaikilla ole katso paapojia kuten ilmeisesti sinulla on ollut.
Ei pidä kuvitella, että jokainen, joka nuorena asuu teltassa, onnistuu kerryttämään säästöjä, jotta myöhemmällä iällä rakennellaan mökkejä Lappiin.
Ei pidä kuvitella, että kun itse saa kultalusikan myöhemmin, myös muut saa.
Mä olen köyhä enkä asu kesäisin teltassa. En keksi yhtä ainutta syytä miksi tekisin niin. Asumis- ja tt-tuki yhdessä kattavat asuntoni vuokran ja vesimaksun. Eli mun pitäisi joka kesä roudata huonekalut ym. asunnosta jonnekin maksulliseen varastoon. Sitten pakata joku jättimäinen reppu tai kassi, teltta ja koira matkaan, ja jonnekin kymmenen kilometrin päähän kävely, jotta löytää tarpeeksi skuugea mihin leiriytyä.
Teltta maksaa rahaa, samoin makuupussi, kahvipannu, retkivarusteet jne. Eli mitä tuossa säästäisi?