Jos olisin köyhä, niin asuisin kesät teltassa
Rakastan muutenkin retkeilyä ja luonnon helmassa yöpymisiä, niin minulle sopisi mainiosti elellä kesä metsässä, jos rahat ei meinaisi riittää.
Muita samanhenkisiä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole mitään järkeä, jos saat jotain yhteiskunnan tukia. Mutta ihminen, joka elättää itse itsensä, mutta asuu vuokralla, voi säästää tällä keinolla useamman tonnin vuodessa. Jos vuokra ja sähkölasku on esim. 900e/kk, ja telttailu aiheuttaa lisäkustannuksia vuokra-asunnossa asumiseen verrattuna 100 e/kk, jää säästöön 800e/kk. 5kk:n ajalta se on 4000e. Kolmen kesän jälkeen säästössä on 12 000 e, ja tämä onkin ihan hyvä käsiraha oman asunnon ostamiseen.
Elämä helpottuu, jos on auto käytössä, siellä voi pitää arvokkaan omaisuuden tallessa, ja sillä pääsee aamulla näppärästi töihin suihkuun ja aamukahville.
Eli homma vaatii työpaikan ja auton ollakseen mielekästä. Ja sitten ei olekaan enää köyhä kyseessä, vaan köyhäilevä elämäntapaintiaani.
Ap olisi voinut muotoilla otsikon toisin. Mutta kyllä työssäkäyvä autonomistaja voi olla köyhä, tämä telttakuuri on esimerkki, kuinka tällä tavoin köyhä saa edes joskus säästettyä ja voisi päästä omistusasunnosta kiinni. Vastike ja lainanmaksu saattaisi olla jopa vähemmän, kuin vuokra, joten myöhemminkin säästyisi rahaa.
Voi rähmä , että telttailulla kiinni omistusasuntoon! Mitä varten on sitten pankit perustettu jos luolaihminen olisi helposti päässyt kiinni omaan taloon ?
Ihmiset ovat niin naiiveja, että teltalla kiinni omaan asuntoon, omaan asuntoon pääsee kiinni vain ottamalla lainaa ja asumalla SAMALLA siinä asunnossaan niin ei tartte maksaa erikseen asumisestaan vuokraa tai telttapaikkaa .Jollei ole käteistä millä ostaa asunto, se on eri tilanne.
Leirintäalueella maksaa pieni teltta ja veden käyttö n.35€/vrk. Ei kauhean halpaa, mutta ulkoimassa saa oltua. Usein hyvät ulkoilureitit.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin naiiveja, että teltalla kiinni omaan asuntoon, omaan asuntoon pääsee kiinni vain ottamalla lainaa ja asumalla SAMALLA siinä asunnossaan niin ei tartte maksaa erikseen asumisestaan vuokraa tai telttapaikkaa .Jollei ole käteistä millä ostaa asunto, se on eri tilanne.
Ootko sä pönttö kuullut koskaan, että lainan saamiseksi pitää olla etukäteen säästettynä n. 10% ? Niin mitenkä sellaisen voit säästää, jos joka kuukausi kaikki rahat kuluu pakollisiin menoihin. Nopein vaihtoehto on säästää suurimmasta kulusta, eli vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska kaupunkilaisten keskustelu. Ei tiedetä edes miten kahvia keitetään luonnossa. 😂 Jatkakaa, tässä lukiessahan sai hihitellä ääneen. No, onneksi sentään edes jotkut tälläkin palstalla uskaltautuvat luontoon ja saavat kahvetta kuksaan ilman keitintäkin.
Kyllä, repeillyt täällä "millä sä kahvisi keität" ja "mistä kaasu, nih"- kommenteille. Nää urpot ei ole koskaan kuulletkaan tyypeistä, jotka tekee viikkojen-kuukausien vaelluksia. Jopa naisia, ooämgee! Ja yhtälailla ne kahvit keittelee yön yli-reissullakin. Kyllä näkee, ettei tod ole kahviaitomaattien luota poistuttu minnekään 😂
Ja urpot jotka tekee kuukausien vaelluksia ovat kodittomia telttaihmisiä? Nyt puhutaan eri asioista kuin huvikseen-vaellus- hauskaa ihmisistä, nyt puhutaan köyhistä !
Köyhän kannattaisi muuttaa muutenkin jonnekin maaseudulle, missä asuntojen vuokrat ovat halvempia kuin kasvukeskuksissa. Jopa talon omistajaksi pääsee tosi pienellä rahalla.
Tiedän et vähän eri asia mut mä asuin toissa kesän teltassa, luonnontilassa olevalla rantatontilla joka siirty perintönä mulle. Ekan kesän raivasin tonttia ja tein pohjaa saunalle. Viime kesän ostin sinne jalas saunan pienellä tuvalla ja rakensin käymälän. Tänä keväänä alkaa puuliiterin sekä kesäkeittiön rakennus ja taas asutaan saunassa. Mökkiä ei ole edes tulossa, en koe tarvitsevani. Hyvin pärjäs siin teltassaki. Oon kyl retkeilly koko ikäni ties millä jopa viikkojen kala- ja vaellusreissuilla et toi luonnossa olo ei ole yhtään vierasta kuten monelle tääl tuntuu olevan. Moni näyttää kauhistuvan ajatustakin siitä et joutuis kaivaria kauemmas metsään. Toivotaa et ei koskaa tuu tilannetta mis näiden pitäs pärjätä siel luonnos yli tunti yksi, ei tuu ku ruumiit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä pönttö kuullut koskaan, että lainan saamiseksi pitää olla etukäteen säästettynä n. 10% ? Niin mitenkä sellaisen voit säästää, jos joka kuukausi kaikki rahat kuluu pakollisiin menoihin. Nopein vaihtoehto on säästää suurimmasta kulusta, eli vuokrasta.
Oon kuullut ja ajatellut että töissä käyvä ei. Suomessa pysty elämään telttamajoituksessa sitä 5 vuotta mitä suurinpiirtein vaaditaan asuntolainan säästöosuuteen . Minä en ainakaan pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaisi muuttaa muutenkin jonnekin maaseudulle, missä asuntojen vuokrat ovat halvempia kuin kasvukeskuksissa. Jopa talon omistajaksi pääsee tosi pienellä rahalla.
Asun Suomen halvimmalla alueella, vuokralla ja todella, täältä saisin talon tai ainakin asunnon muutamalla tontulla, mutta en saisi niihin asumistukea, joten en pystyisi asumaan niissä, vaikka olisikin rahaa. Toisaalta niissä taloyhtiöissä on aivan mieletön korjausvelka, kun 50 vuoteen ei ole tehty mitään, joten ei sellaisia pommeja kannata hankkia. Sama omakotitaloissa.
Tämä ketju on hauska kun täällä kuvaillaan teltta-asumista niinkuin se olisi ratkaisu johonkin ongelmaan. Se ei ole ongelmanratkaisu vaan seuraus ongelmasta. Osa porukasta puhuu ihan toisesta ulottuvuudesta, leirielämyksistä vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin kaksituhatta luvun alussa miehen kanssa niin, että vuokrattiin meidän kaksio huhtikuusta lokakuuhun. Ihan laillisella sopimuksella. Huonekaluineen. Henkilökohtaiset tavarat vietiin miehen lapsuudenkotiin.
"muutettiin" mökille täyteen korpeen ja asuttiin siellä ilman mukavuuksia. Sekin oli appiukon suvun unohdettu korpimökki. Ei kustannuksia(veroja, jätemaksuja) tai appi ei kertonut.
Oltiin työttömiä... Rempattiin mökkiä, kalastettiin, kerättin marjoja ja kasvatettiin ryytimaata. Kaivosta tuli puhdasta vettä.. aurinkopanelilla saatiin sähköä ja ikivanhalla pulsaattorilla pyykättiin.
Kolme vuotta tehtiin noin. Sitten alkoikin jo työelämä luistamaan ja rahnaa tulemaan.
Oltiin niin pirun luomua silloin. Suunniteltiinkin, että ostetaan vanha maatila ja sitten lapsia kaksisataakolkytkahdeksan.
Vanha maatila ostettiin ja lapsiakin vaan viisi. Suht omavaraisena pysytty, mutta kaupunki on tuossa taajamamerkin takana.
Ja taas työttömänä
Nope. Mä teen puoltapäivää, että ehtii tehdä kotityöt. Hän on painaa hurjia tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Suomen halvimmalla alueella, vuokralla ja todella, täältä saisin talon tai ainakin asunnon muutamalla tontulla, mutta en saisi niihin asumistukea, joten en pystyisi asumaan niissä, vaikka olisikin rahaa. Toisaalta niissä taloyhtiöissä on aivan mieletön korjausvelka, kun 50 vuoteen ei ole tehty mitään, joten ei sellaisia pommeja kannata hankkia. Sama omakotitaloissa.
Itse ajattelisinkin omakotitaloa, jota voisi itse korjailla aina varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän et vähän eri asia mut mä asuin toissa kesän teltassa, luonnontilassa olevalla rantatontilla joka siirty perintönä mulle. Ekan kesän raivasin tonttia ja tein pohjaa saunalle. Viime kesän ostin sinne jalas saunan pienellä tuvalla ja rakensin käymälän. Tänä keväänä alkaa puuliiterin sekä kesäkeittiön rakennus ja taas asutaan saunassa. Mökkiä ei ole edes tulossa, en koe tarvitsevani. Hyvin pärjäs siin teltassaki. Oon kyl retkeilly koko ikäni ties millä jopa viikkojen kala- ja vaellusreissuilla et toi luonnossa olo ei ole yhtään vierasta kuten monelle tääl tuntuu olevan. Moni näyttää kauhistuvan ajatustakin siitä et joutuis kaivaria kauemmas metsään. Toivotaa et ei koskaa tuu tilannetta mis näiden pitäs pärjätä siel luonnos yli tunti yksi, ei tuu ku ruumiit.
Ja kaikki tuo ammattityö sulta onnistui ihan työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kuullut ja ajatellut että töissä käyvä ei. Suomessa pysty elämään telttamajoituksessa sitä 5 vuotta mitä suurinpiirtein vaaditaan asuntolainan säästöosuuteen . Minä en ainakaan pystynyt.
Ai sellasta oot ajatellut. Ehkä joskus 80-luvulla. Telttamajoituksessa voi elää muutaman kesän, että on vuokrasta säästynyt esim. 10 000 e. Se on käsiraha 100 000 euron asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onneton saa olla, jos noi luetellut hommat ei itseltä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onneton saa olla jossei nuo onnistu myös työkseen?
Vierailija kirjoitti:
Asuin autossa 3 vuotta. Sellanen pakettiauto jonka ostin halvalla. Ei ollut talvella kylmä koska hankin lämmittimen. Kävin suihkussa uimahallissa tai veljeni luona. Kävin töissä ja säästin 3 vuoden aikana 45000 euroa. ja ostin sitten yksiön ilma lainaa.
Höpö höpö et ole voinut säästää 45 t /3 vuotta kun yksiön vuokrat eivät olisi olleet 1250€/ kk.missään Korkeintaan puolet tuosta jos sitäkään. Asuit äitin luona ja säästit rahasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onneton saa olla jossei nuo onnistu myös työkseen?
Ilman rahaa?
Jouduin aikoinaan pakosta asumaan, vieraassa kaupungissa syksyn kylmissä. Suihkussa sai toki käydä kun olin leirintäalueella. Asuntoa ei ollut, olin jonossa enkä tuntenut ketään. Nykyään uskoisin, että asunnottomien asiat on paremmin järjestetty. Telttailu ei itselle maistu edelleenkään.
Ihan samalla tavalla siellä teltassa voi asua myös talvella, vai etkö ap. ole koskaan kuullut makuupussista?