Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko katunut, että päätit pitkän suhteen

Vierailija
05.04.2026 |

Sillä perusteella, että "halusit tutustua itseesi"? Tuo kuulostaa niin tyhmältä perustelulta. Ihan kuin itseensä ei voisi tutustua vaikka on toisen kanssa. Pari tuttua on toiminut näin ja nyt harmittelevat, kun heittivät hyvän puolison menemään haihattelun takia ja luullen, että jotain parempaa on tulossa. 

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä suhteessa nimenomaan voi olla oma itsensä. Mutta jos on sellaisessa, suhteessa, jossa se ei onnistu, niin mitä muita vaihtoehtoja on kuin lopettaa suhde? 

Keskusteluyhteyttä voi aina yrittää parantaa. Siihen on saatavilla apuakin.

Vierailija
22/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin kiltin ja kunnollisen miehen koska kaipasin jännitystä elämään. Mies löysi aasialaisen kaunottaren ja minua ei huoli kukaan koska olen rupsahtanut. Olen katkera loppuelämäni. 

Pena, älä juksaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin suhteen ihanan miehen kanssa, joka oli myös paras ystäväni. Elämä vei meitä eri teille eli kai sitten kävi se klassinen erilleen kasvaminen. Olin hirveän nuori suhteen alkaessa ja todella piti henkisen kasvun nimissä oppia elämään myös itsekseni. Lopulta tahdottiin myös elämältä ihan eri asioita. Teki kipeää erota, mutta en ole katunut lainkaan. Vuodet ovat vaan todistaneet miksi se kipeä päätös oli silloin aivan välttämätön.

Vierailija
24/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harmittaahan se kun piti niin kauan toivoa yllä. Olisi pitänyt ottaa lähtö suhteesta kun siltä näytti ja tuntui. 

Ihan pelkällä toivolla eivät asiat korjaannu. Mutta tietoisella työskentelyllä kyllä.

Vierailija
25/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin suhteen ihanan miehen kanssa, joka oli myös paras ystäväni. Elämä vei meitä eri teille eli kai sitten kävi se klassinen erilleen kasvaminen. Olin hirveän nuori suhteen alkaessa ja todella piti henkisen kasvun nimissä oppia elämään myös itsekseni. Lopulta tahdottiin myös elämältä ihan eri asioita. Teki kipeää erota, mutta en ole katunut lainkaan. Vuodet ovat vaan todistaneet miksi se kipeä päätös oli silloin aivan välttämätön.

Miksi aloitit parisuhteen kun et selvästikään ollut henkisesti kypsä sellaiseen? Läheisriippuvuudesta?

Vierailija
26/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ei enään koskaan suhdetta. Yksin aion olla loppuelämän :)

Vierailija
27/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Kadun myös nykyistä suhdetta mutta en pääse pois.

Vierailija
28/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinun katsoa peiliin. Molemmat asiat ovat sinun omia valintojasi. Ei kenenkään muun.

Vierailija
29/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ihmiset yleensä lähtee hyvästä suhteesta yhtäkkiä, ellei nyt jotain manian puhkeamista tai hormonien heittelyä lasketa. Silloin se höyrähtänyt voi selittää asian itselleen miten taitaa. 

Mutta kai yleensä lähdetään, koska suhde ei enää itselle toimi. Vaikka se toinen olisi ihan kunnollinen ja kiva näennäisesti. 

No tuossa on ristiriita. Suhde voi olla samaan aikaan "hyvä", mutta henkilö voi päättää, että se ei minulle toimi. Voi tulla ikäkriisi, jossa hän yhtäkkiä tajuaakin, että itse asiassa en halua tehdä tätä työtä enkä olla tässä perheessä vaan lähden korpeen melomaan ja metsästämään tai Intiaan joogaamaan. Ja toinen partneri pitää saada.

Saattaa tulla aivan puun takaa puolisolle.

Vierailija
30/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinun katsoa peiliin. Molemmat asiat ovat sinun omia valintojasi. Ei kenenkään muun.

Mitä vattua? Olenko tässä nyt väittänyt että olisi jonkun muun syytä? Tässä kysyttiin kadutko, enhän minä voi katua kuin omia tekoja

Vierailija
31/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitit parisuhteen kun et selvästikään ollut henkisesti kypsä sellaiseen? Läheisriippuvuudesta?

Miksi nyt 19-vuotias aloittaa suhteen? Koska rakastuu, toisen kanssa on hyvä olla! Myös uskoin silloin että olisin aina tämän miehen kanssa, mutta eihän ihminen voi ennustaa edes omaa elämäänsä. Alle 25-vuotiaana ei ole aivotkaan kunnolla kehittyneet, saati että ihmisenä välttämättä tietäisi kuka on tai mitä haluaa. Ihmiset kasvaa ja muuttuu. Meillä oli hyvä ja onnellinen suhde vuosia. Ei se suhteen arvo ja merkitys katoa vaikka elämä veisi eri suuntiin. 

Vierailija
32/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ihmiset yleensä lähtee hyvästä suhteesta yhtäkkiä, ellei nyt jotain manian puhkeamista tai hormonien heittelyä lasketa. Silloin se höyrähtänyt voi selittää asian itselleen miten taitaa. 

Mutta kai yleensä lähdetään, koska suhde ei enää itselle toimi. Vaikka se toinen olisi ihan kunnollinen ja kiva näennäisesti. 

No tuossa on ristiriita. Suhde voi olla samaan aikaan "hyvä", mutta henkilö voi päättää, että se ei minulle toimi. Voi tulla ikäkriisi, jossa hän yhtäkkiä tajuaakin, että itse asiassa en halua tehdä tätä työtä enkä olla tässä perheessä vaan lähden korpeen melomaan ja metsästämään tai Intiaan joogaamaan. Ja toinen partneri pitää saada.

Tuo on juuri sitä heppoisin syin eroamista. Henkistä väkivaltaa. Kommunikaatiokyvyttömyyttä. Toisen ihmisen hyväksikäyttöä.

Vierailija
33/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narratiivi itsensä löytämisestä on hyvin sukupuolittunut harvoin sitä julkisuudessa näkee miehiltä mutta naisilta sitäkin enemmän. 

Ehkä se kertoo kyvystä kantaa vastuuta ja rakastaa tasapainoisesti ja vakaasti ja toisaalta kyvyttömyydestä siihen.

Ehkä naiset vain ylipäätään puhuvat näistä asioista myös julkisesti. Kyllä niitä itsensä etsijä miehiä löytyy ihan yhtä lailla, ellei enemmänkin. Miehille yhteiskunnan roolit ovat aika kapeat, joten jossain vaiheessa alkaa se puurtaminen ahdistaa.

Viisas mies ei tuhoa siinä rytäkässä kaikkea ympäriltään.

Vierailija
34/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri sitä heppoisin syin eroamista. Henkistä väkivaltaa. Kommunikaatiokyvyttömyyttä. Toisen ihmisen hyväksikäyttöä.

Täsmälleen samaa mieltä. Mutta näitä egoisteja riittää.

Vierailija
35/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ihminen varsinkaan parisuhdemokiaan myöntää. Kaikki aina hehkuttaa, että kyllä kannatti ja parempaa löytyi tilalle. Nykyään vieläpä aina hoetaan sitä, että kun ei ole kelvollisia kumppanikandidaatteja 😄 Siis en epäile etteikö olisi aidosti tyytyväisiä suhteensa päättäneitä, mutta he ovat ainoita, jotka näihin kyselyihin vastaavat. Väärän valinnan tehneet tyytyvät vain olemaan kommentoimatta.

Hyvin lähellä totuutta. Tutkimusten mukaan tyytyväisyys parisuhteisiin pienenee kerta toisensa jälkeen jos on itse sössinyt asiansa ja eronnut heppoisin syin.

Moni pakenee itseään. Ja siksi uudet suhteet eivät vaan toimi pidemmän päälle.

Musta taas tuntuu, että toleranssi huonolle käytökselle laskee vaan iän myötä. Etenkin nuorena sietää hyvinkin pitkälle huonoa suhdetta. 

Mikä on hyvä suhde? Itse lähdin parisuhteesta kuin ammuttuna, kun mies päästi suustaan niin pahan loukkauksen, että mulla flippasi. Joskus meidän teoilla on seurauksia. Ulospäin suhde vaikutti varmasti täydelliseltä ja myönnän, että monilta osin olikin. Olin selittänyt itselleni asioita parhain päin niin kauan ja usein, että kuulostin omiin korviinikin jo rikkinäiseltä levyltä, joka on juuttunut yhteen kohtaan. 

Vierailija
36/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narratiivi itsensä löytämisestä on hyvin sukupuolittunut harvoin sitä julkisuudessa näkee miehiltä mutta naisilta sitäkin enemmän. 

Ehkä se kertoo kyvystä kantaa vastuuta ja rakastaa tasapainoisesti ja vakaasti ja toisaalta kyvyttömyydestä siihen.

Ehkä naiset vain ylipäätään puhuvat näistä asioista myös julkisesti. Kyllä niitä itsensä etsijä miehiä löytyy ihan yhtä lailla, ellei enemmänkin. Miehille yhteiskunnan roolit ovat aika kapeat, joten jossain vaiheessa alkaa se puurtaminen ahdistaa.

Viidenkympinvillitys on ihan tunnettu ilmiö. Eikös se perustu pohjimmiltaan haluun muuttaa elämäänsä (paremmaksi), eli elää enemmän itsensä näköistä elämää (mikä se sitten onkaan). 

Vierailija
37/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eihän kukaan mene suhteisiin täysin valmiina.

Itse jätin nuorena ihanan miehen, koska hänelle tuli aina välillä sellaisia masennusjaksoja, jolloin hän vetäytyi eikä osannut sanottaa sitä. Olin nuori enkä osannut suhtautua asiaan. Vetäytyminen pelotti minua. Harmillista.

Vierailija
38/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ihminen varsinkaan parisuhdemokiaan myöntää. Kaikki aina hehkuttaa, että kyllä kannatti ja parempaa löytyi tilalle. Nykyään vieläpä aina hoetaan sitä, että kun ei ole kelvollisia kumppanikandidaatteja 😄 Siis en epäile etteikö olisi aidosti tyytyväisiä suhteensa päättäneitä, mutta he ovat ainoita, jotka näihin kyselyihin vastaavat. Väärän valinnan tehneet tyytyvät vain olemaan kommentoimatta.

Hyvin lähellä totuutta. Tutkimusten mukaan tyytyväisyys parisuhteisiin pienenee kerta toisensa jälkeen jos on itse sössinyt asiansa ja eronnut heppoisin syin.

Moni pakenee itseään. Ja siksi uudet suhteet eivät vaan toimi pidemmän päälle.

Musta taas tuntuu, että toleranssi huonolle käytökselle laskee vaan iän myötä. Etenkin nuorena sietää hyvinkin pitkälle huonoa suhdetta. 

Mikä on hyvä suhde? Itse lähdin parisuhteesta kuin ammuttuna, kun mies päästi suustaan niin pahan loukkauksen, että mulla flippasi. Joskus meidän teoilla on seurauksia. Ulospäin suhde vaikutti varmasti täydelliseltä ja myönnän, että monilta osin olikin. Olin selittänyt itselleni asioita parhain päin niin kauan ja usein, että kuulostin omiin korviinikin jo rikkinäiseltä levyltä, joka on juuttunut yhteen kohtaan. 

Keskustelitko tunteistasi ja tarpeistasi kumppanisi kanssa vai haudoitko näitä vain omassa päässäsi?

Vierailija
39/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan vitsin murjaisit. 15 vuotias on rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta 19 vuotias ei ole kypsä aloittamaan parisuhdetta? Mieti nyt pikkusen, mitä sieltä suusta pullahtelee ulos. 

Vierailija
40/91 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidenkympinvillitys on ihan tunnettu ilmiö. Eikös se perustu pohjimmiltaan haluun muuttaa elämäänsä (paremmaksi), eli elää enemmän itsensä näköistä elämää (mikä se sitten onkaan). 

Niin varmasti, ja se on hyvä missio. Moni vain aiheuttaa siinä sivussa paljon vahinkoa. Hajottaa paljon ja saavuttaa siihen nähden vähän.