Muistisairas äiti ei saa kunnalta hoitopaikkaa
Valittaa asianajotoimistoa miehensä kanssa pyörittävä 65 vuotias nainen. Hoitopaikkaa ei anneta.
Eikö noin kovapalkkainen ihminen voi itse hankkia äidilleen hoitopaikkaa. Ei tietenkään. Sehän on poissa lasten perinnöstä. Jos muistisairaalla on oma asunto niin senhän voisi myydä ja kustantaa hoidon sillä. Ei voi kun yhteiskunnan pitää maksaa???
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivapaikka järjestyy vasta kun muistisairas on riittävän pitkään joka yö lähtenyt yöaikaan kylille ja sotelaiset on joutuneet lähtemään perään.
Ei vaan poliisit etsii. Silloin löytyy hoitopaikka.
Näin järjestyi tutullenikin hoitopaikka kiireellisesti.
Niin, että täällä osa ajattelee, että hyväpalkkaisten tulee vielä kustantaa omien vanhempiensa hoitopaikat sen lisäksi, että maksavat veroja, joista kustannetaan jo niiden persaukisten menoja, jotka eivät itse ole välttämättä koko ikänä veroja maksaneet. Eikös se nyt olisi ihan laitaa, että varakkaatkin hyötyvät maksamistaan veroista. Ja en itse ole varakas, mutta sen verran osaan osaan asettua myös heidän asemaan.
Vierailija kirjoitti:
HS Hämeenlinnassa | Kaija Kess on totaalisen loppu äitinsä hoitamiseen, mutta hoivapaikkaa ei anneta
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011894032.html
Ahne
Vierailija kirjoitti:
Niin, että täällä osa ajattelee, että hyväpalkkaisten tulee vielä kustantaa omien vanhempiensa hoitopaikat sen lisäksi, että maksavat veroja, joista kustannetaan jo niiden persaukisten menoja, jotka eivät itse ole välttämättä koko ikänä veroja maksaneet. Eikös se nyt olisi ihan laitaa, että varakkaatkin hyötyvät maksamistaan veroista. Ja en itse ole varakas, mutta sen verran osaan osaan asettua myös heidän asemaan.
Jos haluaa hoitopaikan nopeammin tai varhaisemmassa vaiheessa kuin mitä julkiselle jonottamalla pääsee, sitten joutuu kaivelemaan lompakkoaan. Ihan sama tilanne kuin päästä julkisella lääkäriin tai lääkärin määräämiin tutkimuksiin ja hoitoihin. Jos maksat itse, yksityisellä pääset nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Attendot valittaa kun niiden kiskurihintaiset paikat ei kelpaa.Mikähän on vastine sille rahalle?
Kyllä hengen saa muutenkin pois kuin attendon palveluihin turvautumalla
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla muistisairaus. "Soteväki" sanoi suoraan, et sitten vasta pääsee, kun paikka avautuu. Suomeksi sanottuna, sitten kun joku siellä kuolee.
Äiti oli Tk:n vuodeosastolla 2-3 kk. (ikää hänellä silloin 70). Isällä sitten ikää jo 85, paikka löytyi aika äkkiä. Kotihoidossa siis molemmat olivat.
....
Jos se kotihoidossa oleva vanhus alkaa kaatuilemaan kotona jatkuvasti ja lanssi soitettava, tai sitten alkaa tuhraamaan vaikka tulen kanssa, niin se koti on silloin väärä paikka. Käsitin sen ... aika äkkiä. Ja soteväki käsitti myös. .... Jos sitä paikkaa ei olisi löytynyt, niin olisin ns. uhannut kaupunkia kärijillä.
Oliko äiti alkoholisti, vai miksi noin nuorena tuossa tilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla muistisairaus. "Soteväki" sanoi suoraan, et sitten vasta pääsee, kun paikka avautuu. Suomeksi sanottuna, sitten kun joku siellä kuolee.
Äiti oli Tk:n vuodeosastolla 2-3 kk. (ikää hänellä silloin 70). Isällä sitten ikää jo 85, paikka löytyi aika äkkiä. Kotihoidossa siis molemmat olivat.
....
Jos se kotihoidossa oleva vanhus alkaa kaatuilemaan kotona jatkuvasti ja lanssi soitettava, tai sitten alkaa tuhraamaan vaikka tulen kanssa, niin se koti on silloin väärä paikka. Käsitin sen ... aika äkkiä. Ja soteväki käsitti myös. .... Jos sitä paikkaa ei olisi löytynyt, niin olisin ns. uhannut kaupunkia kärijillä.
Oliko äiti alkoholisti, vai miksi noin nuorena tuossa tilassa?
En ole tuo asiasta kirjoittanut, mutta yhdellä läheiselläni todettiin vuoden vaihteessa Alzheimer. Hän täytti viime syksynä 60.
Vierailija kirjoitti:
Joka on hoitanut muistisairasta ymmärtää miten raskasta se on. Itselläni oli molemmat vanhemmat ja sitä hoitopaikkaa ei vain saanut, kun olivat niin omatoimisia. Niinpä, jalat ja kädet toimivat, mutta muisti ei. Vaaratilanteita oli joka päivä. Kun vanhus oli nopea käänteissään ehti jo ulos kun auttoi toista. Sitten etsimään ulkoa minne meni, kun tulee takaisin toinen jo häärää hellan kimpussa. Tätä yötä päivää.
Se on hyvin vaarallista kun pää ei toimi mutta kädet ja jalat toimii liiankin ketterästi. Vain kokenut tietää, usein lähimmäinen joka yrittää olla hoitajana. Lapsetkin ymmärtää perusteltuja kieltoja, mutta muistisairas ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin myös, että eikö ole saanut paikkaa edes yksityiseltä? Vai yritetty vaan kunnalliseen? Se ei jutusta selvinnyt. Samalla pohdin, että eikö noin hyvin toimeentulevat perilliset voisi palkata muorille yhtä hoitajaa/henk koht avustajaa kotiin versus nuo neljä riittämätöntä käyntiä. Tai rouva siirtyä tekemään pienen määrän etätöitä äitinsä luota ja ryhtyä omaishoitajaksi jos puoliso tienaa. Tuossa iässä on jo omat talot ja autot makseltu moneen kertaan.
Yksityiset hoitokodit maksavat helposti vähintään 7000 €/kk. Harvalla on sellaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS Hämeenlinnassa | Kaija Kess on totaalisen loppu äitinsä hoitamiseen, mutta hoivapaikkaa ei anneta
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011894032.htmlAhne
Ei vaan väsynyt.
Ei saa vanhemmalleen hoivapaikkaa, vaikka tarve olisi ilmeinen, niin kauan kun tekee itse ilmaista hoivatyötä vanhuksen hyväksi uhraten siihen omaa aikaansa ja rahaansa, tätähän nykyään halutaan. Pitää vaan ilmoittaa, ettei enää toimi ilmaisena hoitajana ja asioiden hoitajana. Tällöin kunnan muutaman kerran päivässä vanhuksen luona tehtävät käynnit eivät enää riitäkään. Näin toimimalla se hoivapaikka sitten saattaakin järjestyä.
Miksi tyttären pitäisi omista rahoistaan maksaa äitinsä hoitopaikka? Olisitko itse valmis maksamaan vaikka naapurillesi yksityisen palveluasumisen paikan? Se voi maksaa firmasta riippuen vaikka 5000-8000 e/kk. Tämäkö olisi kohtuullista? Kai julkisellakin puolella joku vastuu vanhuksista on. Dementikon eläkkeestä ei jutussa puhuttu mitään, voi olla vaikka takuueläke tonnin kuussa. Ei sillä mitään yksityisiä hoitopaikkoja ostella.
Ensin palvelutarpeenarvio jossa luultavasti saa kotipalvelun käynnit, kunnes ei pärjää kotona. Kriteerit on tiukat palvelukotiin pääsemiseksi. Äitini sai vasta kun jalat eivä t toimineet. Meni pAri vuotta aikaa.
Samaa mieltä. Jo nyt on mm senioritaloja, joista voi ostaa tai vuokrata asunnon, joka on esteetön, ja rakennuksessa on asukkaille yhteisiä tiloja, joissa voi halutessaan viettää muiden kanssa aikaa. Mutta ei ne sovellu muistisairaille. Osa palvelutaloista on sellaisia, että niistä vuokrataan asunto ja palvelut ostetaan sitten itse. Tossa lähellä on just sellanen. Henkilökuntaa on arkisin päivävuorossa, mutta ei iltaisin, öisin eikä viikonloppuisin. Yhteiset tilat löytyy ja niissä sitten järjestetään päivätoimintaa. Ulko-ovesta pääsee sisään ja ulos eli asukas voi käydä kaupassa, ulkoilemassa tai vaikka lähibaarissa, jos haluaa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/