Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔
Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?
Kommentit (408)
En ole VELA vaan Lapseton Oman Mielipiteeni Ansioista, eli LOMA. Kun pariskunta saa lapsen, heidän elämä muuttuu/suppenee, elämänpiiri rajoittuu, elämän laatu heikkenee, ystäväpiiri supistuu, talous heikkenee, arvot muuttuvat, tavoitteet muuttuvat. ym. Lapseta ei ole muuta kuin riesaa, 18 vuotta tai enemmän.
Mitenhän ahdasmielisiä lapsistasi kasvaa?
Onneksi syntymättä jääneiden lasteni ei tarvitse elää samassa maailmassa k-pää ap:n kanssa. Lisäksi säästyy monelta harmilta kun jää syntymättä, kuten työttömyydeltä ja rasittavilta kanssaihmisiltä.
No jos haluaa olla rauhassa kumppaninsa kanssa? Itse olen ainakin taiteilija niin vaikea kuvitella että vauva/lapsi kuuluisi jotenkin elämääni.
Psykologisesti ap katuu lapsen tekoaan niin kohdistaa vihansa lapsettomiin naisiin koska haluaisi olla kuin he.
En ymmärrä ketä kiinnostaa toisten lisääntyminen. Siinähän periaatteessa pohtii, että miksikös nuo eivät suorita aktia loppuun saakka ja ilman mitään varokeinoja. :D
Sama ajatus tulee jos jotkut kertovat "yrittävänsä" lasta. Koska kai nyt kaikki käsittää mitä se "yrittäminen" tarkoittaa.
Mä tiedän erään 40+ ikäisen pariskunnan joka on ollut yhdessä teini-iästä lähtien. He eivät ole halunneet koskaan lapsia, sillä eivät erityisemmin pidä niistä.
Mielestäni tuossa ei ole mitään outoa eikä väärää. He ovat uskaltaneet elää omannäköistä elämää.
Yhtäkään lasta en tähän maailmaan tuo apn kaltaisen paskakasan ja hänen äpärälaumansa rääkättäväksi.
Ap:llekin tiedoksi: Kukaan ei kadu tekemättömiä lapsia, mutta paska provohan tämä oli.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli iltapäivälehdessä juttu että vanhemmuus ei tee onnelliseksi.
Niinpä. Yllättävän moni katuu lapsen/lasten tekemistä. Sitä ei vain kehdata sanoa ääneen. Valitettavasti noissa perheissä matalammalla kynnyksellä lapselle tiuskitaan, huudetaan, tukistetaan.
Mun mielestä on suuri ihme jos löytää henkilön, jonka kanssa ajattelee pystyvänsä viettämään loppuelämänsä tai about 18-vuotta et lapset on täysi-ikäisiä. Mulle omia lapsia tärkeämpää on löytää toimiva ja rakastava parisuhde. Aina se ei ole omissa käsissä että kestääkö se sen loppuelämän eikä kaikissa tapauksissa tarvitsekaan. Mut lapset tuossa yhtälössä on haaste. Toki voitettavissa, mutta kuten sanottua niin itselleni parisuhde on se the juttu. Oon tosin senkin suhteen lähes luopunut toivosta 🙄
N30+
Ehkä on helpompi sanoa olevansa vela jos vaikka eivät saa lapsia ? Mistä sen tietää ?
Lapsen saaminen ei ole koskaan ollut minulle mikään välttämättömyys. Nykyään tiedän myös sen, että raskaaksi tuleminen vaatisi hyvin todennäköisesti hoitoja, joihin en ole innokas lähtemään varsinkaan käytyäni läpi erinäisiä terveysongelmia. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen alkanut miettiä, että asioiden voi myös vaan antaa olla niin kuin ne ovat eikä kaikkeen tarvitse puuttua ja yrittää muuttaa asioita.
En ole koskaan katunut lapsettomuutta sekuntiakaan. Minua kyllä huvittaa kuunnella muiden naisten jatkuvaa valitusta siitä, miten "rankkaa" on elämä lasten kanssa. Itse olisin voinut palkata lastenhoitajan, mutta eipä kiinnosta ruveta lapsia synnyttämään EDES siinä tapauksessa, että joku lastenhoitajien armeija tekee kaikki työt.
N48, biseksuaali, polyamorinen
No siskoni on seurustellut yli 10 vuotta miesystävänsä kanssa, miesystävä olis halunnut lapsia, mennä naimisiin yms mut siskoni ei ovat vieläkin yhdessä, ongelma tuossa on se että siskon mies on alkoholisti jolla välillä menee tosi lapasesta alkoholin juonti, usein tappelee siskoni kanssa mietin vain millaista lapsen/lasten elämä olis jos ne olis päättänyt hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli iltapäivälehdessä juttu että vanhemmuus ei tee onnelliseksi.
Niinpä. Yllättävän moni katuu lapsen/lasten tekemistä. Sitä ei vain kehdata sanoa ääneen. Valitettavasti noissa perheissä matalammalla kynnyksellä lapselle tiuskitaan, huudetaan, tukistetaan.
Näkee myös noita nuoria myöhään arkiyöllä pyörimässä kylillä... Vanhemmat eivät välitä missä omat muksut pyörii.
Tuhlaat siis elämääsi miettimällä muiden elämiä, jotka ei oikeasti kuulu sinulle pätkäkään.😂
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän erään 40+ ikäisen pariskunnan joka on ollut yhdessä teini-iästä lähtien. He eivät ole halunneet koskaan lapsia, sillä eivät erityisemmin pidä niistä.
Mielestäni tuossa ei ole mitään outoa eikä väärää. He ovat uskaltaneet elää omannäköistä elämää.
Mun edellinen työnantaja on naimisissa saman miehen kanssa olot 30 vuotta ja molemmille oli itsestään selvää ettei lapsis tule, sit se anoppi on pitänyt kaunaa ja vihaa miniäänsä kohtaan kun lapsenlapsia ei tullut....
Vierailija kirjoitti:
Tuhlaat siis elämääsi miettimällä muiden elämiä, jotka ei oikeasti kuulu sinulle pätkäkään.😂
Se taitaa olla tää sama provoilija joka jauhaa paskaa veloista ja lapsiperhe onnesta
Mistä sinä ap niin hyvin tiedät tuon tuttavapariskuntasi terveyden ja menestyksen? Ei kaikki terveydelliset ongelmat näy päällepäin. Ja kuka on sanonut, että lapsihaluttomuuden syynä olisi matkustelu, he itse vai onko se omaa tulkintaasi? On jotenkin aika stereotyyppinen ajatus, että lapsettomat haluaisivat vain matkustella. Harvemmin se taitaa olla ainakaan koko totuus asiasta. Itse oon naimisissa oleva vela, ja mun syyt lapsettomuuteen kytkeytyvät pitkälti siihen, että sillä hypoteettisella lapsella ei olisi kivaa olla meidän lapsi. Johtuen osin terveydellisistä asioista, osin persoonallisuuteen liittyvistä, ja osin siitä että ei lapsia haluamaton ihminen yksinkertaisesti kykene olemaan kovin kaksinen vanhempi. Jos tässä lähdettäisiin puhtaasti järkisyistä ja vanhuudenturvaksi lasta yrittämään, niin sepä vasta itsekästä olisi!