Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi nuoresta asti olen myös tiennyt, etten halua omia lapsia. Taustalta löytyy monia syitä, yksi painavimmista oli juuri tämän elämäntavan kestämättömyys. Tiedostin jo silloin kolmisen vuosikymmentä sitten, että yhteiskunta kehittyy väärään suuntaan. Vaikka paljon hurjemmaksi tämä on mennyt kuin osasi kuvitella.

Pidän lapsista. Oli mulla jossain kohtaa vauvakuumeen oireitakin, järki sanoi onneksi muita. Iloitsen aina läheisten vauva uutisista ja olen saanut läheltä seurata kasvua alusta nuoreen aikuisuuteen. Näillä on mennyt hyvin, ihania persoonia, joiden uskon pärjäävän kyllä tässä maailmassa.

Joskus miettii mitä jos olisi valinnut toisin, mutta en kadu. Meillä on aikas pitkään kestänyt parisuhde. Näistä keskusteltiin aikoinaan paljonkin. Samalla linjalla oltiin, halusi saada varmuuden, että on myös toisen tahto. Elämään mahtuu aika paljon kaikenlaista.

Vierailija
62/65 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä ap niin hyvin tiedät tuon tuttavapariskuntasi terveyden ja menestyksen? Ei kaikki terveydelliset ongelmat näy päällepäin. Ja kuka on sanonut, että lapsihaluttomuuden syynä olisi matkustelu, he itse vai onko se omaa tulkintaasi? On jotenkin aika stereotyyppinen ajatus, että lapsettomat haluaisivat vain matkustella. Harvemmin se taitaa olla ainakaan koko totuus asiasta. Itse oon naimisissa oleva vela, ja mun syyt lapsettomuuteen kytkeytyvät pitkälti siihen, että sillä hypoteettisella lapsella ei olisi kivaa olla meidän lapsi. Johtuen osin terveydellisistä asioista, osin persoonallisuuteen liittyvistä, ja osin siitä että ei lapsia haluamaton ihminen yksinkertaisesti kykene olemaan kovin kaksinen vanhempi. Jos tässä lähdettäisiin puhtaasti järkisyistä ja vanhuudenturvaksi lasta yrittämään, niin sepä vasta itsekästä olisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole VELA vaan Lapseton Oman Mielipiteeni Ansioista, eli LOMA. Kun pariskunta saa lapsen, heidän elämä muuttuu/suppenee, elämänpiiri rajoittuu, elämän laatu heikkenee, ystäväpiiri supistuu, talous heikkenee, arvot muuttuvat, tavoitteet muuttuvat. ym. Lapseta ei ole muuta kuin riesaa, 18 vuotta tai enemmän.

Vierailija
64/65 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ahdasmielisiä lapsistasi kasvaa?

Vierailija
65/65 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi syntymättä jääneiden lasteni ei tarvitse elää samassa maailmassa k-pää ap:n kanssa. Lisäksi säästyy monelta harmilta kun jää syntymättä, kuten työttömyydeltä ja rasittavilta kanssaihmisiltä.