Joulunvietto ja autottomat ihmiset
Mitä tekisitte tässä tilanteessa. Olen kutsunut ihmisiä meille joulun viettoon ja hoksasin, että autottomat ihmiset pääsee tänne paikanpäälle kyllä julkisilla, mutta sitten bussiliikenne loppuu , eikä illasta pääse takaisin. Mitään ryyppäjäisiä täällä ei ole, mutta toki nyt ruoan kanssa viiniä on tarjolla. En ihan hirveän mielläni lähtisi illalla kuskaamaan, mutta onko se velvollisuus jos on ihmisiä kotiinsa kutsunut. Onko epäkohteliasta sanoa, että tilatkaa taksi...
Kommentit (84)
Pellingin Joulumarkkinat jäi tänään väliin, kun ei ole mahdollista käyttää omaa autoa. Tämä harmittaa toden teolla ja pitkään.
Luulisi että jokainen itsekin tajuaa tuon. Jos ei tajua lähteä kun bussit vielä kulkee, niin taksilla menevät. Kai he julkisilla tulevatkin, luulisi katsovan reitit takaisinkin.
T: autollinen, joka on totaalisen kyllästynyt olemaan koko suvun joulukuski.
Jokainen hoitakoot omat kyytinsä tottakai. Jos ei pääse, niin ei sitten pääse.
Mitä epäkohteliasta taksissa on? Tietenkään juhlien järjestäjän ei tarvitse lähteä ajelemaan ihmisiä koteihinsa. Mahdollisesti jos edes osa autottomista asuu samoilla suunnilla, voisi kenties joitain taksikyytejä yhdistää. Niin mekin ollaan tehty, kun lähdetään pois jostain bileistä.
Itse autottomana aina katson meneekö ne julkiset niin että pääsee sinne ja takaisin. Luonnollisesti en mene jos ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hoitakoot omat kyytinsä tottakai. Jos ei pääse, niin ei sitten pääse.
Näinhän se on. Pitää suunnitella ennakkoon.
Jos julkisilla ei pääse takaisin (eikä varaa taksiin / taksimatka pitkä), niin sitten ei voi tulla ollenkaan käymään. Tai sitten pitää kysyä, pääsisikö jonkun kyydissä takaisinpäin, joka siis muutenkin ajaisi samoille suunnille. Mutta ei kenenkään tarvitse erikseen lähteä kuskaamaan.
Huomaavaisessa kutsussa on yleensä maininta, miten juhlapaikalta pääsee/ ei pääse pois.Siinä jo tulee selväksi, ettei kutsuja vastaa paluukuljetuksista.
Ehkä kutsutut ovat sen tajunneet tai sitten eivät, mutta alahan kiireen vilkkaan selvittelmään miten selvillä ovat yhteyksistä.
En tajua miksi pitää kutsua ihmisiä sellaiseen aikaan, etteivät he pääse pois muulla kuin taksilla. Jouluaattona voi joutua odottelemaankin niitä, joten tarjoa edes mahdollisuus että varailet niitä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä epäkohteliasta taksissa on? Tietenkään juhlien järjestäjän ei tarvitse lähteä ajelemaan ihmisiä koteihinsa. Mahdollisesti jos edes osa autottomista asuu samoilla suunnilla, voisi kenties joitain taksikyytejä yhdistää. Niin mekin ollaan tehty, kun lähdetään pois jostain bileistä.
Epäkohteliasta se on ainoastaan silloin jos ap odottaa että vieraat jäävät niin pitkäksi aikaa että taksi on ainoa vaihtoehto.
Hoitavat itse oman kulkemisensa. Tosin jos vieraiden joukossa on pienibudjettisia, vaikkapa opiskelijoita tai muuten vähävaraisia, niin olisi ehkä huomaavaista mainita vaikkapa jotain tällaista: Huomasin juuri, ettei illemmalla mene busseja takaisinpäin, mutta taksilla pitäisi päästä kulkemaan. Ihan vain, jottei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään ja osaavat sitten katsoa, riittääkö rahat taksiin. Luulisi ihmisten itsekin nämä asiat osaavan hoitaa, mutta itse haluisin varmistaa, että kaikki ovat kartalla.
Onkos joskus ollut sellaisia paikkoja, jossa julkinen liikenne eli lähinnä bussit kulkisivat jouluaattona puolenpäivän jälkeen? Kaukoliikenteen junistakin kulkevat vain ne, joiden lähtöaika on ennen puoltapäivää.
Aattona ei saa taksia, ellei ole tilannut sitä etukäteen. Kannattaa muistuttaa tuo kutsutuille.
Jouluvieraat toki voivat olettaa, että kutsu on yökyläilyyn, koska toki kutsuja tietää, että busseilla ei kotiin pääse eikä taksia välttämättä saa.
En tajua miten joku lähtisi autottomana jonnekin julkisten ulottumattomiin ilman että edes vähän suunnittelee poispääsyä. Varsinkaan juhlapyhänä. No, siinähän sitten yllättyy.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten joku lähtisi autottomana jonnekin julkisten ulottumattomiin ilman että edes vähän suunnittelee poispääsyä. Varsinkaan juhlapyhänä. No, siinähän sitten yllättyy.
Tässä syy, miksi en joulukyläile. Kutsuja kyllä tulee, mutta kukaan ei hoksaa, että en pääse joulujuhlasta poi ilman tarkkoja etukäteisvalmisteluja.
Vierailija kirjoitti:
Hoitavat itse oman kulkemisensa. Tosin jos vieraiden joukossa on pienibudjettisia, vaikkapa opiskelijoita tai muuten vähävaraisia, niin olisi ehkä huomaavaista mainita vaikkapa jotain tällaista: Huomasin juuri, ettei illemmalla mene busseja takaisinpäin, mutta taksilla pitäisi päästä kulkemaan. Ihan vain, jottei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään ja osaavat sitten katsoa, riittääkö rahat taksiin. Luulisi ihmisten itsekin nämä asiat osaavan hoitaa, mutta itse haluisin varmistaa, että kaikki ovat kartalla.
Siitä on kauan kun opiskelijat oli vähävaraisia, nykytuilla on varaa paitsi keskustakaksioihin myös takseihin.
Kutsuja maksaa taksit, asia selvä.
Nää kutsut on kyllä kivoja: tervetuloa meille juhlimaan joulua sinä yksinäinen sukulainen/ystävä, varmista hyvissä ajoin, että pääset lähtemään pois joskus klo 20 ja 24 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on kauan kun opiskelijat oli vähävaraisia, nykytuilla on varaa paitsi keskustakaksioihin myös takseihin.
Sama työttömillä, tukia saavat enemmän kuin keskipalkkainen palkastaan nettona tilille.
Se on ihan heidän oma asiansa kuinka kulkevat jos kulkevat