Tänään kaupassa kuulin oikeasti, että yksi nuori mies sanoi, että tilillä on vaan 10€ ja lisää rahaa tulee vasta viikon päästä
Luulin, että tällaiset jutut on keksittyä. Mutta nyt kuulin omakohtaisesti elävän esimerkin kyseisestä asiasta.
Kommentit (126)
Tuttua on. Kaurapuuroa, makaroonia ja kananmunia. Onneksi hanasta tulee juotavaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Olet onnellisessa asemassa, jos tällainen ei ole elämääsi ennen koskettanut. Tuo on ihan arkea, veikkaan että sadoille tuhansille suomalaisille. Syitä on tilanteeseen monia - itselleni se oli avioero ja lasten elatuksen maksujen viivästyminen.
Ei kannata avata haarojaan, jos ei pysty elättään omia lapsiaan.
10 eurolla saa 10 kiloa kaurahiutaleita, vesi on ilmaista. Sillä pärjää kuukaudenkin.
Seuraava ongelma?
Afrikkalainen perheenisä elättää 10 henkisen perheen 50 dollarilla. Suomimatami tuhlaa sen päivässä, jopa puolessa tunnissa. Olisiko aika muuttaa asennetta?
Vierailija kirjoitti:
Saako säästöjä olla 5 tonnia enempää yleistuki kakkosessa 2027 ?
Asumistuessa ei kai mitään.
Yleistukeen ei vaikuta säästöt. Eikä tarvitse piilottaa rahaa kotiin tai pitää nollakorkotilillä, koska päomatulojakin saa olla jonkin verran. Vasta yli 311 €/kk menevä osuus pääomatulosta alkaa vähentää yleistukea 50 %. Käytännössä esimerkiksi, jos on sijoittanut rahansa osinkoja maksaviin osakkeisiin, niin vasta noin 50 000 euron osakesakun kohdalla alkaa olla lähellä rajaa, että pääomatulot voisi mennä tuon rajan yli. Toki riippuu osakkeista, paljonko maksavat osinkoa. Mutta jos on noin paljon säästöjä, niin ei luulisi olevan kamalaa, jos tuki vähän pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet onnellisessa asemassa, jos tällainen ei ole elämääsi ennen koskettanut. Tuo on ihan arkea, veikkaan että sadoille tuhansille suomalaisille. Syitä on tilanteeseen monia - itselleni se oli avioero ja lasten elatuksen maksujen viivästyminen.
Lähinnä yhteiskunnan kelkasta pudonneille. Suurin osa suomalaisista ei koskaan ajaudu tuollaiseen tilanteeseen.
kaikki eivät putoa omasta syystään. nyt tulee muuten putoajia yhä enemmän.
ja joskus monien asioiden summa -kuin ketju. ja kyllä- niillä lapsuusajan olosuhteillakin on vaan merkityksensä joskus- melkein aina- mitkä lähtökohdat saat, turvatalosta -sijoitukseen ja pelkoa, jopa nälkää jne.
mutta nyt suurtyöttömyyden aikaan alkaa putojia vaan olla enemmän. nekin joilla piti olla perusturvattu kapea leipä-on koulutus, asuntolainaa, opintolainaa jne.
Paljonkohan maamut mahtavat saada kaikenmaailman tukia, harkinnanvaraisia ja muita. Kantiksille ei harkinnanvaraista tipu, oli tilanne mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä katsoin, kun tuttu toimeentulotukiasiakas, ikityötön perheenäiti, osti suunnilleen 120 eurolla ruokaa ja herkkuja. Siinä oli sitä vähän kalliimpaa jauhelihaa, juustoja, karkkeja, rahkaa, vähän yli 6 e/kg maksavia hedelmiä jne.
Mietin, että tuossa 3-lapsisessa perheessä ei pääsiäisenä tule nälkä, mutta jo taas oli tunti sitten valitusta paikallisessa FB-ryhmässä, miten ei ollut varaa ostaa vohveleita torimyyjältä. Kyynel.
Suomalaisia harmittaa, että lapsiperheellä on varaa ihan ok ruokaan?
Romaniassa koettua: Kaunis nuori nainen katsoo kohti ja kun se väläyttää hymyn puolet hampaista puuttuu!
Tätäkö täällä haetaan. Ajetaan perusturva niin alas, että jo 3-kymppisenä tällaisen kohtalon syyttömänä lapsena saaneen elimistö on loppu heikkolaatuisen ravinnon takia?
No älkää sitten vddu hourailko olevanne parhaita yhtään missään vaan sanokaa suoraan, että haluatte olla jonkinlainen itäblokin pikkurüssala.
Kyllä, minua harmittaa se, että meillä köyhät voivat ostaa kalleinta mahdollista ruokaa, koska ovat hoksanneet kieltäytyä tekemästä töitä. Ei tavallisella keskituloisella palkansaajalla ole mahdollisuutta moiseen, me maksamme omasta palkastamme sen, että toimeentulotukiasiakkaan ei tarvitse miettiä, mitä herkkuja tänään hankittaisiin.
Suomalainen köyhyys näkyi tuossa ostoskärryssä: kun itse en joudu maksamaan mitään, kun saan kaiken haluamani toimeentulotukena, niin minunhan ei tarvitse miettiä, mitä hyvää syödään, ostan sen, mitä haluan. Ei ole tarvetta vilkuilla hintoja.
Kannattaa muuten muistaa, että myös Romaniassa huumeet "syövät" hampaat ja Suomessa tuloton pääsee jonon ohi julkiselle hammaslääkärille. Me työssäkäyvät jonotamme ja maksamme itse.
Näin se on. Moni työssä oleva joutuu katsomaan tarkasti mitä ruokaa ostaa ja millä hinnalla. On hyvä että on tuet mutta eikö se ole tarkoitettu avuksi, eikä automaatioksi. Kun sillä maksamalla verorahalla ei oikein saa työssäkäyvä hyötyä, esim. terveyspalvelut.
No mutta se on hyvä, että yleistuessa ei säästöt vaikuta. Joka paikassahan se on länsimaissa niin, että työssäkäyvä maksaa vähempiosaisten terveyspalvelut, Yhdysvalloissakin Medicaid ja Medicare rahoitetaan verorahoilla, eikä niitä saa edes käyttää kuin köyhimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten? Vaimolle käynyt sama kun se innostuu shoppaamaan. Sitten ottaa luotolle tai siirtää säästötililtä.
Kaikilla ei ole luottoa. Tai säästötiliä. Ap
Eikä puolisoa jonka kanssa jakaa pakolliset menot.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan pari tonnia kuussa käteen ja tuo tilanne silti joka kuu että viimeisellä viikolla ei ole rahaa tilillä. Ihan normisettiä ollu itelle aina. Sitä varten pitää olla kuivakaapissa ja pakkasessa ruokaa. Ne ei tajua jotka aina osanneet säästää/opetettu tarkoiksi rahan kanssa.
Luultavasti tuo on jokin synnynnäinen ominaisuus. Minulla oli sellaiset vanhemmat, joilla oli aina loppukuusta rahat loppu. Ei me oltu varsinaisesti edes köyhiä, mutta aina kun he sai rahaa, he tuhlata humputteli sen rahan menemään ja loppukuusta tyhjenneltiin meidän alsten säästöpossuja ja kyseltiin että onko sinulla jemmassa isovanhempien antamia syntymäpäivärahoja jne. Usein jo alakouluikäisenä minua ahdisti alkukuusta, kun kotiin taas ilmestyi kaikenlaisia herkkuja ja saatiin uusia vaatteita, joita ei minusta välttämättä olisi ollut pakko ostaa, koska tiesin, että sitten ei taas loppukuusta ole rahaa edes ruokaan. Noin 12-vuotiaana aloin varastaa, otin vanhempien taskuista, äidin käsilaukun pohjalta ja joskus isän lompakostakin pikkuseteleitä ja isompia kolikoita vaivihkaa omaan huoneeseen lipaston laatikkoon. Sanoin, että olin saanut rahat isovanhemmilta. Sitten loppukuusta, kun äidillä oli taas kaikki rahat loppu, hän tuli kyselemään että onko sinulla jossain niitä mummolta ja paapalta saamiasi rahoja, ja annoin hänelle vähän, jotta saatiin ruokaa. Minun mummo myös opetti minulle silloin jo tosi nuorena, että kannattaa avata pankkitili ja laittaa rahat pankkiin eikä pitää niitä kotona laatikossa. Minulla ei siis itselläni todellakaan ole koskaan ollut rahat loppu, vaikka nytkin olen työtön. Eikä minulta aivan kovin suurta myötätuntoa heru sellaisia tuhlaajia kohtaan, joka jatkuvasti ovat loppukuusta rahattomia.
Hän on varmaan opiskelija. Opiskelijoillahan on jatkuvasti rahapulaa.
Vaihtoehto 1: nuori mies keksi tämän jutun
Vaihtoehto 2: Aloittaja keksi tämän jutun
Kumpaa äänestät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön. Tasan kerran ollut tuossa tilanteessa kun olin 24v. Se ahdistus ja pelkotila kun tiesi ettei mistään saa apua seuraavaan pariin viikkoon takasi sen ettei sama toistunut enää ikinä.
Nyt olen edelleen pitkäaikaistyötön mutta säästössä on koko ajan 3000-4000. Ei vaikuta työmarkkinatukeen mitenkään. Jos ostan vaikka 200 eurolla talvivaatteen tms. sitten olen sen aikaa suu säkkiä myöten että se on sentilleen säästetty takaisin enkä osta mitään ekstraa.
Moni ei saa kerrytettyä palkastaan moista turvapesärahaa!!!! Ellei moinen summa tule jostain muualta, arpajaiset, perintö, lahja, niin silloin äkkiä sivuun turvaksi.
Monilla niin pieni palkka vaikka taidokas budjetoija, niin ei jää säästöön juuri mitään, hyvä jos 50-10e toooosi hätävaraksi kahvipurkkiin. Päivystkseen, lääke tms äärihätään.
Puhutko nyt omasta kokemuksestasi vai väitätkö vain vastaan niiden puolesta, joiden arvelet olevan niin pienituloisia, että eivät sen takia muka kykene säästämään? Kuules, kun se asia ei ole niin, että pieni palkka johtaisi suoraan siihen, ettei pysty säästämään. Jos laittaa kuukaudessa 50 euroa säästöön, siitä kertyy vuodessa jo 600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä idootteja sikiää? Eihän avioeroa voi tietää etukäteen. Eikä ero ole aina edes oma valinta, vaan voi esim. tulla jätetyksi. Jos puoliso lähtee omille teilleen, eikä maksa elatusmaksuja ajoissa, niin ei ole tosiaan sen vika, jolle jäi lapset. Onhan ne sen lähtijänkin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä idootteja sikiää? Eihän avioeroa voi tietää etukäteen. Eikä ero ole aina edes oma valinta, vaan voi esim. tulla jätetyksi. Jos puoliso lähtee omille teilleen, eikä maksa elatusmaksuja ajoissa, niin ei ole tosiaan sen vika, jolle jäi lapset. Onhan ne sen lähtijänkin lapsia.
Enpä ole kuullut tilanteesta, jossa akateeminen hyvässä asemassa työelämässä oleva henkilö lähtisi omille teilleen eikä maksaisi elatusmaksuja. Ero ei ole aina oma valinta, mutta puolison valinta on.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä katsoin, kun tuttu toimeentulotukiasiakas, ikityötön perheenäiti, osti suunnilleen 120 eurolla ruokaa ja herkkuja. Siinä oli sitä vähän kalliimpaa jauhelihaa, juustoja, karkkeja, rahkaa, vähän yli 6 e/kg maksavia hedelmiä jne.
Mietin, että tuossa 3-lapsisessa perheessä ei pääsiäisenä tule nälkä, mutta jo taas oli tunti sitten valitusta paikallisessa FB-ryhmässä, miten ei ollut varaa ostaa vohveleita torimyyjältä. Kyynel.
Suomalaisia harmittaa, että lapsiperheellä on varaa ihan ok ruokaan?
Romaniassa koettua: Kaunis nuori nainen katsoo kohti ja kun se väläyttää hymyn puolet hampaista puuttuu!
Tätäkö täällä haetaan. Ajetaan perusturva niin alas, että jo 3-kymppisenä tällaisen kohtalon syyttömänä lapsena saaneen elimistö on loppu heikkolaatuisen ravinnon takia?
No älkää sitten vddu hourailko olevanne parhaita yhtään missään vaan sanokaa suoraan, että haluatte olla jonkinlainen itäblokin pikkurüssala.
Kyllä, minua harmittaa se, että meillä köyhät voivat ostaa kalleinta mahdollista ruokaa, koska ovat hoksanneet kieltäytyä tekemästä töitä. Ei tavallisella keskituloisella palkansaajalla ole mahdollisuutta moiseen, me maksamme omasta palkastamme sen, että toimeentulotukiasiakkaan ei tarvitse miettiä, mitä herkkuja tänään hankittaisiin.
Suomalainen köyhyys näkyi tuossa ostoskärryssä: kun itse en joudu maksamaan mitään, kun saan kaiken haluamani toimeentulotukena, niin minunhan ei tarvitse miettiä, mitä hyvää syödään, ostan sen, mitä haluan. Ei ole tarvetta vilkuilla hintoja.
Kannattaa muuten muistaa, että myös Romaniassa huumeet "syövät" hampaat ja Suomessa tuloton pääsee jonon ohi julkiselle hammaslääkärille. Me työssäkäyvät jonotamme ja maksamme itse.
Siinä kärryssä peilautui oma köyhyytesi.
Köyhyytesi johtuu siitä, että olet sosíalìsti ja tähystät enemmän muiden kärryjä kuin mietit, miten saisit omaasi enemmän sisältöä.
Saisin omaani enemmän sisältöä, jos minun ei tarvitsisi maksaa toimeentulotukiasiakkaan herkkuja. Verotusta tulee keventää tai toimeentulotuki tulee muuttaa verolliseksi.
Et ole kuitenkaan itse valmis luopumaan sinua köhdyttävästä sosìalismista mm. ammattiliitosta, irtisanomissuojasta ja ansiosidonnaisesta päivärahasta.
Nämähän ovat vain sosìalistien sisäisen nokkimisjärjestyksen ylläpitäviä järjestelmiä, jolla patalaiskat kommarít saavat varastettua ahkerilta ja tuottavilta yksilöiltä. Yrität seilata sosíalistisessa järjestelmässä ylöspäin, mutta valitat samalla että sosíalismi on hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut tilanteesta, jossa akateeminen hyvässä asemassa työelämässä oleva henkilö lähtisi omille teilleen eikä maksaisi elatusmaksuja. Ero ei ole aina oma valinta, mutta puolison valinta on.
eri
Olen kuullut. Minun lapsuudenystävän isä lähti, oli KTM. Moneen vuoteen ei kukaan tiennyt, missä hän oli. Äiti oli kotirouva, meni sitten tietysti töihin, kun silloin se vielä oli aika helppoa jos halusi töihin, mutta ei saanut kuin pienipalkkaisen työn, ja joutuivat muuttamaan halvempaan asuntoonkin. Ei siitäkään miehestä osannut kukaan etukäteen arvata että tuollaisen tempun tekisi.
Nuori mies woltannut ja juhlinut rahansa, kai ostit pari laatikkoa kaljaa, sipsipussin ja pakaste pizzoja raukalle ?
Näin se on. Moni työssä oleva joutuu katsomaan tarkasti mitä ruokaa ostaa ja millä hinnalla. On hyvä että on tuet mutta eikö se ole tarkoitettu avuksi, eikä automaatioksi. Kun sillä maksamalla verorahalla ei oikein saa työssäkäyvä hyötyä, esim. terveyspalvelut.