Tänään kaupassa kuulin oikeasti, että yksi nuori mies sanoi, että tilillä on vaan 10€ ja lisää rahaa tulee vasta viikon päästä
Luulin, että tällaiset jutut on keksittyä. Mutta nyt kuulin omakohtaisesti elävän esimerkin kyseisestä asiasta.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä katsoin, kun tuttu toimeentulotukiasiakas, ikityötön perheenäiti, osti suunnilleen 120 eurolla ruokaa ja herkkuja. Siinä oli sitä vähän kalliimpaa jauhelihaa, juustoja, karkkeja, rahkaa, vähän yli 6 e/kg maksavia hedelmiä jne.
Mietin, että tuossa 3-lapsisessa perheessä ei pääsiäisenä tule nälkä, mutta jo taas oli tunti sitten valitusta paikallisessa FB-ryhmässä, miten ei ollut varaa ostaa vohveleita torimyyjältä. Kyynel.
Suomalaisia harmittaa, että lapsiperheellä on varaa ihan ok ruokaan?
Romaniassa koettua: Kaunis nuori nainen katsoo kohti ja kun se väläyttää hymyn puolet hampaista puuttuu!
Tätäkö täällä haetaan. Ajetaan perusturva niin alas, että jo 3-kymppisenä tällaisen kohtalon syyttömänä lapsena saaneen elimistö on loppu heikkolaatuisen ravinnon takia?
No älkää sitten vddu hourailko olevanne parhaita yhtään missään vaan sanokaa suoraan, että haluatte olla jonkinlainen itäblokin pikkurüssala.
Kyllä, minua harmittaa se, että meillä köyhät voivat ostaa kalleinta mahdollista ruokaa, koska ovat hoksanneet kieltäytyä tekemästä töitä. Ei tavallisella keskituloisella palkansaajalla ole mahdollisuutta moiseen, me maksamme omasta palkastamme sen, että toimeentulotukiasiakkaan ei tarvitse miettiä, mitä herkkuja tänään hankittaisiin.
Suomalainen köyhyys näkyi tuossa ostoskärryssä: kun itse en joudu maksamaan mitään, kun saan kaiken haluamani toimeentulotukena, niin minunhan ei tarvitse miettiä, mitä hyvää syödään, ostan sen, mitä haluan. Ei ole tarvetta vilkuilla hintoja.
Kannattaa muuten muistaa, että myös Romaniassa huumeet "syövät" hampaat ja Suomessa tuloton pääsee jonon ohi julkiselle hammaslääkärille. Me työssäkäyvät jonotamme ja maksamme itse.
Siinä kärryssä peilautui oma köyhyytesi.
Köyhyytesi johtuu siitä, että olet sosíalìsti ja tähystät enemmän muiden kärryjä kuin mietit, miten saisit omaasi enemmän sisältöä.
Saisin omaani enemmän sisältöä, jos minun ei tarvitsisi maksaa toimeentulotukiasiakkaan herkkuja. Verotusta tulee keventää tai toimeentulotuki tulee muuttaa verolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkeihin
Vaatteisiin
Kaljaan
Tupakkaan
Baariin
Reissuihin
Riittää rahat
Tosiaan tällä 570 eurolla kuussa reissutaan 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Ainoat reissut ruokakauppaan.
Helposti ole reissannut toimeentulotuella, esim Tallinnaan pääsee parilla kympillä ja Teneriffalle äkkilähdöllä 50€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oli pakkaamassa kassalla omia ostoksia, kun minun jälkeen tulevalla, nuorella naisella ei ollut riittävästi rahaa hänen omiin, vaatimattomiin ostoihin. Taisi olla ostamassa suodatinpusseja, tomaatteja ja muuta ruokaa. Pienet ostokset, vain muutaman euron. Oli ihan hirveää katsoa, kuinka nainen häkeltyi. Selvästi oli laskenut ostosten loppusumman väärin. Minulla on yleensä 20-50 euroa käteistä tori- tai kirppariostoksia varten, joten sujautin naisen käteen 20 euroa. Lähdin pois nopeasti, ettei hän tuntisi tarvetta kiitellä enempää kuin, mitä ehti siinä kassalla. Noita tapaa yhtä enemmän ja enemmän.
Mun pikkusisko tekee tuota toistuvasti eli maksattaa ostoksiaan muilla. Kun esittää kassalla köyhää, tulee aina jostain joku ystävällinen maksaja, eihän kyse ole kuin muutamista euroista. Hän käy töissä, ei saa tukia, mutta kerran viikossa ylimääräinen 20 e on aina kotiinpäin.
No hyi hitto mikä ä m m ä siskosi on.
Minusta hän on fiksu. Ei kenenkään tarvitse maksaa muiden ostoksia, mutta aina löytyy joku, joka haluaa auttaa. Miksi ei käyttäisi sitä hyväkseen, ei siinä tee pahaa kenellekään, ei satuta tai nolaa. Päinvastoin auttajaa ihaillaan ja kehutaan, joten kaikki voittavat.
Mulla on tilillä vain 3,07 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet onnellisessa asemassa, jos tällainen ei ole elämääsi ennen koskettanut. Tuo on ihan arkea, veikkaan että sadoille tuhansille suomalaisille. Syitä on tilanteeseen monia - itselleni se oli avioero ja lasten elatuksen maksujen viivästyminen.
Omaa syytä.
Empatiakyvyttömyys on kokkareille tyypillinen piirre.
Edelleenin omaa syytä. Kukaan ei ole kieltänyt sinua hankkimaan ammattia ja työllistyä. Vihervassarit ja demarit haluavat olla työssäkäyvien elättejä.
Toimeentulotukieläjän on tyhjennettävä tili joka kuun loppuun, niin säästöt ei vaikuta seuraavan kuun tukeen vähentävästi. Eli tämä tilanne toistuu joka ikisen kuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan pari tonnia kuussa käteen ja tuo tilanne silti joka kuu että viimeisellä viikolla ei ole rahaa tilillä. Ihan normisettiä ollu itelle aina. Sitä varten pitää olla kuivakaapissa ja pakkasessa ruokaa. Ne ei tajua jotka aina osanneet säästää/opetettu tarkoiksi rahan kanssa.
Opetettu tarkoiksi rahan kanssa?
Ei mulle ainakaan opetettu yhtään mitään raha-asioita, itse olen ne aikuisena oppinut. Ihme kasvatuksen vanki sinäkin olet.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukieläjän on tyhjennettävä tili joka kuun loppuun, niin säästöt ei vaikuta seuraavan kuun tukeen vähentävästi. Eli tämä tilanne toistuu joka ikisen kuun lopussa.
Ei todellakaan tarvitse. Itse saan työttömyyspäivärahan tällä hetkellä kuukauden lopussa ja olisi aivan järjenvastaista tyhjentää tili parissa päivässä ja hakea sitten nollasaldolla toimeentulotukea kuukauden eka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä vain 2€ euroa ja ruoat loppu, miten selvitä loppu kuu? 🥹 Neuvoja otetaan vastaan.
Keväällä löytyy pulloja ja tölkkejä, ruokajakelut, diakoni, toimeentulotuen hakeminen uudestaan jne ..
Vierailija kirjoitti:
MInä katsoin, kun tuttu toimeentulotukiasiakas, ikityötön perheenäiti, osti suunnilleen 120 eurolla ruokaa ja herkkuja. Siinä oli sitä vähän kalliimpaa jauhelihaa, juustoja, karkkeja, rahkaa, vähän yli 6 e/kg maksavia hedelmiä jne.
Mietin, että tuossa 3-lapsisessa perheessä ei pääsiäisenä tule nälkä, mutta jo taas oli tunti sitten valitusta paikallisessa FB-ryhmässä, miten ei ollut varaa ostaa vohveleita torimyyjältä. Kyynel.
Jätän jauhelihan ostamatta jollei ole varaa ostaa parasta. Juusto kylläkin voi jäädä väliin, vaikka "liikaa "rahaa.
Aina kannattaa tehdä niin paljon keittoja että on loppukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan oot kyylännyt toisten ostokset ja vielä tutkaissut FB-ryhmänkin. Millaisella ihmisellä on näin paljon intoa tutkia toisten ostoksia ja syömisiä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä vain 2€ euroa ja ruoat loppu, miten selvitä loppu kuu? 🥹 Neuvoja otetaan vastaan.
No elä niitä kuun aikana tulevilla osingoilla.
Eilenhän tuli ainakin nordean ja orionin osingot, mihin ne ehdit tuhlata. Ensi viikolla siiten tulee nesteen, kemiran ja keskon osingot... ja monet muut. Hyvin riittää rahat.
Mulla on tilillä 50 euroa ja lisää tulee vasta ensi kuussa. Toivottavasti ei tule isoja laskuja tässä kuussa. Onneksi sain yhtiövastikkeen ja ylimääräisen yhtiövastikkeen maksettua, nehän ne tärkeimmät.
Mä tunsin edellisessä elämässäni ihmisiä joilla rahat usein loppu. Mutta sitten kun sitä rahaa tuli, ostettiin viinaa ja maksettiin jotain laskuja ja velkoja ja taas loppu kuu ilman rahaa. Loppu kuun elivät velaksi jne. En ole törmännyt sellaiseen jolla järkevää rahan käyttöä ja on päihteetön ja ilman rahaa. En silti väitä etteikö heitäkin voisi olla, jos tulee odottamaton puolison kuolema, ero tai sairaus, jää työttömäksi ja menot mitoitettu työllisen mukaan. Järkevällä tilanne ei kuitenkaan todennäköisesti jää päälle ja ole vuosien päästäkin sama. Eli nämä aina rahattomat ovat useimmiten holtittomia rahan käyttäjiä. Työttömiä ja juovat rahansa ja pelaavat tai shoppailevat.
Vierailija kirjoitti:
Eli tili on tyhjä koska loput on lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan pari tonnia kuussa käteen ja tuo tilanne silti joka kuu että viimeisellä viikolla ei ole rahaa tilillä. Ihan normisettiä ollu itelle aina. Sitä varten pitää olla kuivakaapissa ja pakkasessa ruokaa. Ne ei tajua jotka aina osanneet säästää/opetettu tarkoiksi rahan kanssa.
Opetettu tarkoiksi rahan kanssa?
Ei mulle ainakaan opetettu yhtään mitään raha-asioita, itse olen ne aikuisena oppinut. Ihme kasvatuksen vanki sinäkin olet.
Hyvin näyttää oppi menneen sulla perille
tirsk
Ihmisen täytyy pystyä huolehtimaan itse omasta toimeentulostaan ja rahojen riittävyydestä. Tunnen pari palkkatöissä käyvää henkilöä, joilla on koko elämänsä ollut rahat loppu ja jatkuvasti ovat käsi ojossa muiden taskuille. Kun rahahanat suljetaan, niin johon alkavat itse kantaa vastuuta. Älkää mahdollistako näiden tomppeleiden holtitonta rahankäyttöä!
mee v....tuun. elämästä vieraantunut kasa!
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön. Tasan kerran ollut tuossa tilanteessa kun olin 24v. Se ahdistus ja pelkotila kun tiesi ettei mistään saa apua seuraavaan pariin viikkoon takasi sen ettei sama toistunut enää ikinä.
Nyt olen edelleen pitkäaikaistyötön mutta säästössä on koko ajan 3000-4000. Ei vaikuta työmarkkinatukeen mitenkään. Jos ostan vaikka 200 eurolla talvivaatteen tms. sitten olen sen aikaa suu säkkiä myöten että se on sentilleen säästetty takaisin enkä osta mitään ekstraa.
Moni ei saa kerrytettyä palkastaan moista turvapesärahaa!!!! Ellei moinen summa tule jostain muualta, arpajaiset, perintö, lahja, niin silloin äkkiä sivuun turvaksi.
Monilla niin pieni palkka vaikka taidokas budjetoija, niin ei jää säästöön juuri mitään, hyvä jos 50-10e toooosi hätävaraksi kahvipurkkiin. Päivystkseen, lääke tms äärihätään.
oma valinta.
Minusta pakkosteilointi olisi teidän kaltaisille tosi ok, ei pääsisi syntymään tuota periytyvää köyhyyttä.