Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (844)
"Jotenkin kylmäävää ajatella, että aikuinen lapsi kuvittelee olevansa ilman vanhemmilta saatua valtakirjaa tai edunvalvontavaltuutusta oikeutettu arvioimaan perintönsä ennen vanhemman kuolemaa."
Olipas kömpelö rage bait. Lapsi ei kuvittele mitään. Hän tietää, että hänellä on oikeus pyytää hinta-arvio. Ja miksi se sinua ahdistaa?
Ei tässä arvioida perintöä ennen vanhemman kuolemaa. Tässä arvioidaan vanhemman omaisuutta joka myydään velkojen maksamiseksi siinä vaiheessa kun vanhemmat ovat vielä elossa. Aika kylmäävä ajatus, että vanhukset jätettäisiin yksin kotiinsa velkaantumaan. Eläke ei riitä laskujen (sairaalakäynnit, kelataksit, lääkkeet, hammaslääkärikäynnit, kotisairaanhoito, kodinhoitaja) maksamiseen, joten kaikki palvelut loppuvat. Velat menevät perintään ja ulosottomies vie talon. Talo tyhjennetään (vastoin asukkaiden tahtoa) ja talo myydään huutokaupassa. Asukkaat kärrätään hoitokotiin tai kaupungin vuokrayksiöön. Siellähän sitten katuvat katkerasti kun eivät älynneet itse myydä taloaan eivätkä älynneet antaa lastensa tehdä sitä.
Jos asunto on samalla myynnissä. Muuten taitaa olla ihan turhaa pyytää hinta-arviota vuokra-asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
"Jotenkin kylmäävää ajatella, että aikuinen lapsi kuvittelee olevansa ilman vanhemmilta saatua valtakirjaa tai edunvalvontavaltuutusta oikeutettu arvioimaan perintönsä ennen vanhemman kuolemaa."
Olipas kömpelö rage bait. Lapsi ei kuvittele mitään. Hän tietää, että hänellä on oikeus pyytää hinta-arvio. Ja miksi se sinua ahdistaa?
Ei tässä arvioida perintöä ennen vanhemman kuolemaa. Tässä arvioidaan vanhemman omaisuutta joka myydään velkojen maksamiseksi siinä vaiheessa kun vanhemmat ovat vielä elossa. Aika kylmäävä ajatus, että vanhukset jätettäisiin yksin kotiinsa velkaantumaan. Eläke ei riitä laskujen (sairaalakäynnit, kelataksit, lääkkeet, hammaslääkärikäynnit, kotisairaanhoito, kodinhoitaja) maksamiseen, joten kaikki palvelut loppuvat. Velat menevät perintään ja ulosottomies vie talon. Talo tyhjennetään (vastoin asukkaiden tahtoa) ja talo myydään huutokaupassa. Asukkaat kärrätään hoitokotiin tai kaupungin vuokrayksiöön. Siellähän sitten katuvat katkerasti kun eivät älynneet itse myydä taloaan eivätkä älynneet antaa lastensa tehdä sitä.
Tämä oahdollista vasta, jos lapsi on edunvalvoja tai hänellä on valtakirja. Niillä vanhuksilla on oikeustoimikelpoisuus siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Jo on typeriä kysymyksiä! Voiko pyytää hinta-arviota?
Ihminen voi ihan mitä tahansa. Meinaatko ap, että laissa on kielletty pyytämästä hinta-arviota, vai kuka sinua kieltää?
No itseasiassa siihen on laki, asuntoksuppalaki.
Taas ketju täynnä trollian valheita (valtakirja, edunvalvoja, yms). Karu totuus on se, että välittäjä tekee hinta-arvion asunnosta kun joku vaan pyytää. Pyytäjän ei tarvitse olla asunnon omistaja eikä hänen tarvitse lupaa keneltäkään. Valtakirjaa ei tarvita eikä asunnon omistajan oikeustoimikelpoisuus kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella lapsella on täysi oikeus teettää hinta-arvio omien vanhempien asunnosta. Se asunto jää lapsille perinnöksi kun vanhemmat kuolevat. Se asunto voidaan joutua myymään etuajassa (ennen vanhempien kuolemaa) niin että vanhempien sairaanhoitokulut ja laitoshoitomaksut saadaan kuitattua.
Huvittava ajatus, että aikuinen lapsi ei saisi teettää hinta-arviota (talon myyntiä varten) koska joku hullu trolli vauvapalstalla valehtelee ja leikkii lakimiestä.
By the way, ajattelin itse kutsua tänä kesänä kiinteistönvälittäjän katsomaan tuota syöpäsairaan isän taloa. Isä ei kauan pysy hengissä. Nyt jo roikkunut monta kuukautta syöpähoidoissa (sädehoito, sytostaatit, leikkaukset) ja vaatii kotisairaanhoitajan apua säännöllisesti.
Jos tuollaista kuulisin jonku tehneen, testamentti sitten eläinyhdistykselle.
Jos välittäjä antaa hinnan, niin velvoittaako se vuokranantajan myymään asunnon korkeintaan sillä hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos välittäjä antaa hinnan, niin velvoittaako se vuokranantajan myymään asunnon korkeintaan sillä hinnalla?
No ei tietenkään velvoita mihinkään! Hinta- arvio ei ole mitään jumalansanaa vaan tiettyihin faktoihin perustuva arvio siitä, mikä on asunnon mahdollinen kauppahinta sillä hetkellä. Hinta- arvio on sekä myyjälle että ostajalle neuvottelujen pohja. Ostaja voi esittää oman tarjouksensa, jonka myyjä on vapaa hyväksymään tai hylkäämään tai esittää oman vastatarjouksen. Asunnon hinta voi sekälaskea että nousta arvioidusta, riippuu ihan alueen kysynnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään velvoita mihinkään! Hinta- arvio ei ole mitään jumalansanaa vaan tiettyihin faktoihin perustuva arvio siitä, mikä on asunnon mahdollinen kauppahinta sillä hetkellä. Hinta- arvio on sekä myyjälle että ostajalle neuvottelujen pohja. Ostaja voi esittää oman tarjouksensa, jonka myyjä on vapaa hyväksymään tai hylkäämään tai esittää oman vastatarjouksen. Asunnon hinta voi sekälaskea että nousta arvioidusta, riippuu ihan alueen kysynnästä.
Ja tämän hinta-arvion voi tehdä itsekin. Yksikään välittäjä ei arvioi vuokralaisen pyynnöstä asuntoa. Se on ihan se sama arvio minkä ap voi itsekin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
no ei tietenkään velvoita
minä olen pyytänyt välittäjää tekemään arvion naapuriasunnosta, joka ei ollut edes myynnissä enkä minä ollut siellä edes vuokralaisena tai muussakaan yhteydessä asunnon omistajaan. Tietenkään ei käyty asunnossa sisällä, arvio perustui vain julkisesti saatavilla oleviin tietoihin. olin nimittäin kuullut, että hän harkitsee sen myymistä ja minä halusin olla sitä hetkeä varten valmistautunut tekemään tarjouksen, mutta en halunnut häiritä hätä asialla liian aikaisin, vaan olla valmis sinä päivänä, kun hän "julkistaa"päätöksensä myydä asuntonsa.
Ja tässä sitä nyt asutaan isommassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
minä olen pyytänyt välittäjää tekemään arvion naapuriasunnosta, joka ei ollut edes myynnissä enkä minä ollut siellä edes vuokralaisena tai muussakaan yhteydessä asunnon omistajaan. Tietenkään ei käyty asunnossa sisällä, arvio perustui vain julkisesti saatavilla oleviin tietoihin. olin nimittäin kuullut, että hän harkitsee sen myymistä ja minä halusin olla sitä hetkeä varten valmistautunut tekemään tarjouksen, mutta en halunnut häiritä hätä asialla liian aikaisin, vaan olla valmis sinä päivänä, kun hän "julkistaa"päätöksensä myydä asuntonsa.
Ja mitä sä hyödyit?
Minulle on parikin vuokralaista esittänyt kiinnostuksen asunnon ostoon kertoen, että pyysi arviota ja se olisi tämä. En ymmärrä mitä salaisia papereita ja todistuksia täällä jauhetaan, onhan nyt vuokralaisella hyvä käsitys asunnosta, kun on siellä vuosia asunut. Näkeehän hän silmillään, mitkä remontit on tehty ja mitä on tulossa, ihan siitä asunnon kunnosta. Jos minulla olisi velkoja asuntoa vastaan, mitä se hänelle kuuluu, totta kai velat vähennetään myyntihinnasta tai maksan ne itse muutoin.
Ihan älytöntä vuohkaamista täällä taas. Ymmärrän, että vaikka itsekin voisi arvioida niin haluaa varmennuksen ammattilaiselta. Ihan normaalia toimintaa muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla varma, että vanhemmat jättää omaisuutensa perinnöksi lapsilleen? Mitä jos onkin käyttänyt omaisuutensa, eikä ole mitään jäljellä. Vanhemmat ovat voineet myös määrätä omaisuutensa testamentilla muille.
Itse asiassa lapsi perii halutessaan ainakin lakiosan. Ellei sitten ole tehnyt jotain todella raskauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän hinta-arvion voi tehdä itsekin. Yksikään välittäjä ei arvioi vuokralaisen pyynnöstä asuntoa. Se on ihan se sama arvio minkä ap voi itsekin tehdä.
Seuraamalla yhtiön (ja lähialueen) muiden vastaavien asuntojen myyntihintoja ja -pyyntöjä saa varsin hyvän käsityksen asunnon hinnasta. Sitten pitää vielä osata katsoa asuntoa objektiivisesti ja arvioida onko se hintahaitarin ylä- vai alapäästä. Itsekin tämän voi tosiaan tehdä, mutta välittäjä luultavasti osaa tehdä sen paremmin ja hänellä on parempi pääsy myyntitietoihin ja -hintoihin. Hänelle tietysti maksetaan arviosta. Mikään tässä ei ole laitonta tai tuomittavaa.
Ainahan asunnon omistajalta voi kysyä, myykö hän asunnon ja millä hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan asunnon omistajalta voi kysyä, myykö hän asunnon ja millä hinnalla?
Tämä on kyllä paras vaihtoehto. Vaikka ei olisikaan suunnitellut myymistä, ajatus voi jäädä muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sä hyödyit?
sain ostettua haluamani asunnon
Missähän muissa asioissa kannattaa olla passiivinen ja vain vienosti kysellä? Kyllä yleensä helpommalla pääsee kun on itse aktiivinen. Tietysti riippuu, miten vakavat ostoaikeet on.
Itse aikanaan todella tykästyin vuokra-asuntooni, joten kyllä tein ihan käyvän tarjouksen. Toki tiesin, että sillä alueella ei ainakaan laske asuntojen hinnat, joten olisi ollut molempien ajanhukkaa muuta tehdäkään. Kysäisin kyllä tutulta välittäjältä, mitä kannattaa tarjota.
Sain asunnon ja onneksi vielä tuli paremmat ajat, myin sen sitten aikanaan ihan kivalla voitolla.
Välittäjät laskuttavat asunnon arvioinnista, jos et tee toimeksiantosopimusta asunnon myynnistä. Paljonko olet maksanut näistä arvioista, joilla et tee mitään?
Yksikään ammattitaitoinen välittäjä ei tee hinta-arviota näkemättä isännöitsijätodistusta. Hintaan vaikuttaa moni muukin seikka, kuin vain asunnon kunto.