Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (844)
Voisin teettää hinta-arvion ihan huvikseni. Siis nähdäkseni miten vuokraisäntä reagoi. Fiksu tapa vastata vuokralaisen aktiivisuuteen (vuokralainen teetti hinta-arvion) on se, että vuokraisäntä kiittää. "Kiitos mielenkiinnosta, mutta en ole nyt myymässä asuntoa."
Jos vuokraisännän reaktio on epäammattimainen niin sitten minun kannattaa panna sopimus poikki mahdollisimman nopeasti. Uusi asunto löytyy helposti (vien kaikki kamat vanhempien luokse ja muutan itsekin asumaan sinne) joten minä en menetä mitään vaikka dumppaan huonon vuokraisännän. Vaihtamalla paranee. Voin muuttaa tarvittaessa vaikka kaupungin vuokrakämppään. Kun niin teen, minun maksamani vuokrarahat menevät "yleishyödylliseen tarkoitukseen" eli kaupungin vuokra-asuntokannan ylläpitoon. Ei kannata maksaa vuokraa epäammattimaiselle, epäkypsälle vuokraisännälle jolla menee tunteisiin noin pienet arkipäivän asiat kuten hinta-arvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.
Nyt on vuokralaisen markkinat. Etenkin jos on velkavipu-vuokraloordi niin moni on ahtaalla, pelkää koronnousuja ja valmis pudottamaan hintoja pitääkseen vuokralaisen. Eli kannattaa tinkiä reilusti vuokrasta ja jos ei suostu niin tehdä hävytön ostotarjous.
Aika moni KIVOJA asuntoja vuokraava on se yhden vuokra-asunnon omistaja eli entisen yksiö/kaksiokotinsa "vuokraloordi". Vuokraloordit hallinnoi lähinnä jotain uudisasuntokusetuksia ja Maunulan takametsien luhtitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Voisin teettää hinta-arvion ihan huvikseni. Siis nähdäkseni miten vuokraisäntä reagoi. Fiksu tapa vastata vuokralaisen aktiivisuuteen (vuokralainen teetti hinta-arvion) on se, että vuokraisäntä kiittää. "Kiitos mielenkiinnosta, mutta en ole nyt myymässä asuntoa."
Jos vuokraisännän reaktio on epäammattimainen niin sitten minun kannattaa panna sopimus poikki mahdollisimman nopeasti. Uusi asunto löytyy helposti (vien kaikki kamat vanhempien luokse ja muutan itsekin asumaan sinne) joten minä en menetä mitään vaikka dumppaan huonon vuokraisännän. Vaihtamalla paranee. Voin muuttaa tarvittaessa vaikka kaupungin vuokrakämppään. Kun niin teen, minun maksamani vuokrarahat menevät "yleishyödylliseen tarkoitukseen" eli kaupungin vuokra-asuntokannan ylläpitoon. Ei kannata maksaa vuokraa epäammattimaiselle, epäkypsälle vuokraisännälle jolla menee tunteisiin noin pienet arkipäivän asiat kuten hinta-arvio.
Kiva voimafantasia. En kuitenkaan usko että äitisi tykkää, jos pyydät teidän asunnosta hinta-arvion, Veeti.
Vierailija kirjoitti:
Repesin ääneen nauramaan. Äijä fleksaa vuokra-asunnon ostamisella, mutta ratkaisut ja toimintamallit on viedä tietsikkapöytä ja 80cm runkopatja vanhempien autotalliin ja muuttaa HEKAn asuntoon.
Sellaiset voimafantasiat.
Jo on typeriä kysymyksiä! Voiko pyytää hinta-arviota?
Ihminen voi ihan mitä tahansa. Meinaatko ap, että laissa on kielletty pyytämästä hinta-arviota, vai kuka sinua kieltää?
On ihan totta tuo, että monien mielestä asunto säilyy kaiken oman määräysvallan alla, vaikka sen vuokraa. Selvästi myös tästä keskustelusta näkee, kenellä on oikeasti kokemusta ja ketkä haaveilee vaan tietävänsä ja peilaa siihen, mitä itse tekisi jos asunto olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Repesin ääneen nauramaan. Äijä fleksaa vuokra-asunnon ostamisella, mutta ratkaisut ja toimintamallit on viedä tietsikkapöytä ja 80cm runkopatja vanhempien autotalliin ja muuttaa HEKAn asuntoon.
Sellaiset voimafantasiat.
Nyt kyllä sijoittajaan sattui -))!
No miten tässä kävi? Antoiko välittäjä hinta-arvion? Kerro ap.
Tuolla aloittajalla ei ole varaa hankkia minkään maakunnan hinta-arviota. Niitä ei ilmaiseksi anneta edes kelan toimeentulotukiasiakkaille.
Ketjun koko tarkoitus on haukkua aktiivisia maksukykyisiä vuokralaisia (niitä joilla raha riittää asunnon ostamiseen) ja leimata heidät hulluiksi. Samaan aikaan persaukiset trollit leikkivät vuokraisäntää, vaikka heistä ei koskaan tule asunnon omistajaa eikä vuokraisäntää.
Ilmeisesti vuokraisäntäkin voi käydä vuokraluukkuasi näyttämässä paremmin maksavalle vuokralaisellekkin.
t. potut pottuina
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vuokraisäntäkin voi käydä vuokraluukkuasi näyttämässä paremmin maksavalle vuokralaisellekkin.
t. potut pottuina
Siinähän sitten käy. Ei se minua haittaa, että vuokraisäntä irtisanoo sopimuksen. Hän tekee minulle palveluksen!
Kun irtisanomisilmoitus tulee vuokraisännän puolelta niin minä otan tilanteesta kaiken hyödyn irti. Laitan heti asuntohakemuksen nykyisen kotikunnan vuokra-asuntoon. Sanon että minulla on nyt "todellinen vaara joutua asunnottomaksi ja työttömäksi" koska en voi muuttaa takaisin vanhempien luokse. Vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla. Minä muutin vuokralle nykyiseen kotikuntaani opintojen takia ja olen nyt valmistunut ja löytänyt töitä tästä kaupungista. Minun on pakko saada vuokra-asunto kiireellisesti, koska muuden minulla alkaa "jaksaminen loppua" ja "elämänhallinta pettää".
Ettekö te tiedä miten tehdään asuntokauppoja?
Aikuisella lapsella on täysi oikeus teettää hinta-arvio omien vanhempien asunnosta. Se asunto jää lapsille perinnöksi kun vanhemmat kuolevat. Se asunto voidaan joutua myymään etuajassa (ennen vanhempien kuolemaa) niin että vanhempien sairaanhoitokulut ja laitoshoitomaksut saadaan kuitattua.
Huvittava ajatus, että aikuinen lapsi ei saisi teettää hinta-arviota (talon myyntiä varten) koska joku hullu trolli vauvapalstalla valehtelee ja leikkii lakimiestä.
By the way, ajattelin itse kutsua tänä kesänä kiinteistönvälittäjän katsomaan tuota syöpäsairaan isän taloa. Isä ei kauan pysy hengissä. Nyt jo roikkunut monta kuukautta syöpähoidoissa (sädehoito, sytostaatit, leikkaukset) ja vaatii kotisairaanhoitajan apua säännöllisesti.
"Aikuisella lapsella on täysi oikeus teettää hinta-arvio omien vanhempien asunnosta. Se asunto jää lapsille perinnöksi kun vanhemmat kuolevat. Se asunto voidaan joutua myymään etuajassa (ennen vanhempien kuolemaa) niin että vanhempien sairaanhoitokulut ja laitoshoitomaksut saadaan kuitattua."
Oikeistohallituksen märkä päiväuni! Pakotetaan kaikki eläkeläiset myymään kotinsa. Kyllä nyt tulee kiinteistönvälittäjille paljon töitä, kun jokainen yli 65-vuotias heitetään ulos omasta kodistaan. Eläkeläiset kuuluvat pieneen vuokra-asuntoon (yksiö jonka vuokra on suurempi kuin omistusasunnon vastike). Tai suoraan hoitolaitokseen, missä voidaan periä tuhansien eurojen kuukausimaksut.
Kiitos, hallitus! Välittäjä kiittää, koska juuri nuo velkaantuneiden vanhusten asunnot kasvukeskuksissa (Helsinki, Tampere, yms) ovat erittäin haluttuja. Asunnon hintapyyntö on pakko asettaa melko alas, että ostaja löytyy nopeasti. Ja kun ostaja löytyy nopeasti, välittäjä saa palkkionsa ja voi siirtyä seuraavaan kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
juurikin näin. tyylikkäintä olisi ottaa yhteys vuokranantajaan ja kertoa, etä olisi ns ostohousut jalassa ja olette mieltyneet huoneistoon. joko hän määrittää myyntihinnan tai käyttää välittäjää.
alueen keskihinnatkin antavat suunnan-
toki jos erikoiskeittiö, materiaalit kalliimpia.
välittäjät eivät tule vuokrauskohteeseen ilma huom. omistan lupaa. tyhmää---ikäänkuin möisit seläntakana toisen omaisuutta.
automyyjä käy katsomassa sun autoa kun naapuri haluaa ostaa sen- hei nyt tajuntynkää päähäsi.
silloin vuokraa jo alkujaankin--- voi esittää mahdolliset ostotoiveet xx vuokrallaolovuosien jälkeen- ikänkuin varaa jo asuntoa tulevaa- jos tiedossa takuuvarmarahoitus, perintö, takaaja, oma työ jne.
omistaja ei myy teille mitään jos ominpäin arvioitatte hänen omaisuuttaan. käytäydy ennen kuin nousee rähinä ja saat irtisanomislapun käteen. nolo.
Itse olet nolo, kun uhkailet vuokrasopimuksen irtisanomisen mahdollisuudella. Siinäkin on omat sääntönsä, kuinka sen voi tehdä.
sunlaisesta retaleesta pääsee helposti eroon, siksi on vuokrasopimus ja retku pellolle , mee kaivoon asumaan peikkopaska
Jollain on jäänyt lääkkeet ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.
Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.
Useampi välittäjä käynyt arvioimassa asuntoni eikä näistä kukaan ole edes kysynyt omistanko sen itse.
Miten voi olla varma, että vanhemmat jättää omaisuutensa perinnöksi lapsilleen? Mitä jos onkin käyttänyt omaisuutensa, eikä ole mitään jäljellä. Vanhemmat ovat voineet myös määrätä omaisuutensa testamentilla muille.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella lapsella on täysi oikeus teettää hinta-arvio omien vanhempien asunnosta. Se asunto jää lapsille perinnöksi kun vanhemmat kuolevat. Se asunto voidaan joutua myymään etuajassa (ennen vanhempien kuolemaa) niin että vanhempien sairaanhoitokulut ja laitoshoitomaksut saadaan kuitattua.
Huvittava ajatus, että aikuinen lapsi ei saisi teettää hinta-arviota (talon myyntiä varten) koska joku hullu trolli vauvapalstalla valehtelee ja leikkii lakimiestä.
By the way, ajattelin itse kutsua tänä kesänä kiinteistönvälittäjän katsomaan tuota syöpäsairaan isän taloa. Isä ei kauan pysy hengissä. Nyt jo roikkunut monta kuukautta syöpähoidoissa (sädehoito, sytostaatit, leikkaukset) ja vaatii kotisairaanhoitajan apua säännöllisesti.
Jos sinulla on hyvät välit vanhempiisi, niin varmaan saat tarvittavat paperit arvioijan käyttöön. Muuten on niin, että maksat maltaita paperista, jolla ei oikeastaan ole mitään arvoa, koska sinulla ei ole esim. rasitustodistusta käytössäsi. Jotenkin kylmäävää ajatella, että aikuinen lapsi kuvittelee olevansa ilman vanhemmilta saatua valtakirjaa tai edunvalvontavaltuutusta oikeutettu arvioimaan perintönsä ennen vanhemman kuolemaa.
Ei ole haitaksi vaihtaa vuokranantajaa, jos nykyinen on kaltaisesi hermoheikko.