Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (657)

Vierailija
561/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hinta-arvion keneltä? 

Kai osast myös katsoa netistä ko. alueen asuntojen hintoja. Sitten kysyt vuokranantajalta olisiko halukas myymäön ja mihin hintaan. Sitten tarjoatte oman arvionne, jos ei kelpaa. 

Voiko oikeesti joku keksiä näin tyhmän trollialoituksen, taas? 

Vierailija
562/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan mieluummin 500 euroa kiinteistönvälittäjälle (hinta-arvion tekemisestä) kuin että maksaisin asunnon omistajalle ylihintaa asunnosta. 

Välittäjä voittaa ja minä voitan, koska en tee asuntokauppaa. Miksi? Koska välittäjä kävi penkomassa taloyhtiön paperit (hänellä on siihen oikeus) ja papereista kävi ilmi, että taloyhtiössä on paljon korjausvelkaa. LVIS-remppa tekemättä, julkisivuremppa tekemättä, kattoremppa tekemättä. 

Minun kannattaa irtisanoa vuokrasopimus ja muuttaa pois ennen kuin remontti alkaa. Remonttien jälkeen vuokra nousee, koska vuokraisäntä joutuu maksamaan taloyhtiölainaa (remonttilaina).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Mistäs sä tietäisit että arvio on käyty tekee

Vierailija
564/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeen "Virallisesta arviosta" täällä horistaan?

No niinpä, ihan kuin sellainen olisi olemassa :D Arvio on arvio, ei sen kummempaa.

Virallinen arvio on se, jossa on käyty läpi kaikki paperit ja hinta-arvio kirjattu myynnin pohjaksi tai ostaessa myynnissä olevaa asuntoa, hinnaksi, joka välittäjän mielestä on todennäköinen toteutunut hinta. 

Mitään virallistahan siinä ei kuitenkaan ole. Arvio on arvio, ei mikään hinnanmääritys. Arvio tarkoittaa (ammattilaisen tekemänä valistunutta) arvausta, ja arvaus ei mitenkään voi virallinen olla vaikka kuinka tuollaista sanaa käyttää haluaisit. 

Kiinteistönvälittäjän (LKV) laatima arviokirja, eli kirjallinen hinta-arvio, on virallinen dokumentti. Se käy kaikille pankeille ja viranomaisille.

Arviokirja on arviokirja. Hinta-arvio on hinta-arvio. 

Tässä ketjussa puhutaan hinta-arviosta. Sellaisen saa kuka tahansa hankkia mistä tahansa omaisuudesta. 

Ketjussa näkyvissä lainauksissa, joihin myös viimeiseksi lainattu viesti viittaa, ihmetellään, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan virallisesta arviosta. Missään niissä ei mainita kertaakaan eksplisiittisesti mitään "hinta-arviosta". 

Sellaista ei ole olemassakaan kuin virallinen arvio. Arvio on aina vain arvio, eli arvaus. Arvoita voi sitten tehdä eri tasoisia, riippuen saatavilla olevasta tiedosta. 

Virallisen hinnan voi määrittää ainoastaan tekemällä kaupan, eikä sekään aina välttämättä ole se oikea hinta. 

Verottaja ja pankit ovat eri mieltä, mutta uskon sinun olevan silti oikeassa!

Vierailija
565/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei armoa vuokraisännille. He lypsävät KELAn rahoja (vuokralaisten asumistukia) itselleen ja sitten huutavat vauvapalstalla "Pummit töihin!" ja "Etuudet pois!"

Vuokraisäntä olisi täysin kusessa, jos pummit menisivät töihin ja ostaisivat asumisoikeusasunnon tai omistusasunnon. 😂😂😂

Vierailija
566/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönvälittäjien arviot ovat tässä se ongelma. Ne eivät ollenkaan aina liity omaisuuden oikeaan hintaan, vaan usein välittäjä havittelee toimeksiantoa tai sitten helppoa myyntiä. Ensimmäisessä tapauksessa arvio on korkea, jotta omaisuus laitettaisiin myyntiin. Toisessa tapauksessa taas matala, jotta omaisuus olisi näppärä ja helppo myydä.

Vierailija
567/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä hävytön tarjous ja uhata samalla että muutatte pois jos ei myy. Pyytäkää arvio ja tarjotkaa puolet siitä.

Vaikea tilanne pitää olla jos joku myisi asunnon puolella hinnalla. Hyvälle vuokralaiselle voisi vähän tuttava-alennusta, mutta ei sellaiselle joka koettaa tuttavuuden kautta keinotella tälläisissa asioissa. 

Vierailija
568/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Mitä haittaa siitä arviosta on muka sinulle, jos vuokralainen teettää sen omalla kustannuksellaan?

Jos alueen ja asunnon hintataso ei ole selvä, niin ulkopuolisesta arviosta on molemmille hyötyä, jos siis olet myymässä.

Ja näillä markkinoilla ei kyllä omistaja määrää myyntihintaa. Pyynnin voi toki esittää, mutta kauppaan tarvitaan kaksi. 

Vierailija
569/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.

Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.

Ei arvion pyytämiseen vaadita mitään lupaa. Arvion voi tilata kuka tahansa. Omistajalla on helpommin pääsy asunnon dokumentteihin, mutta ostajaehdokas tai pankkikin voi tilata arvion tai viranomainen esim. poliisi tai ulosottolaitos. Ei siinä omistajan lupaa vaadita, toki katselmus kohteella yleensä tilanteen mukaan on hyvä suorittaa. 

T. AKA-arvioja

Vierailija
570/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta-arvio ei ole yleensä maksuton, jos sitä ei teetä asunnon omistaja, tarkoituksenaan tehdä siitä välityssopimus asunnonvälittäjän kanssa.

Toinen asia sitten on, tekeekö vai ei.  Mutta arviointi ei ole hyväntekeväisyyttä. Jos välittäjälle kertoo muunneltua totuutta arvioinnin tarkoituksesta, hän kirjoittaa työstään laskun.

Vierailija
571/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Sinun fantasiamaailmassasi kaikki vuokranantajat omistavat asuntonsa 100% velattomina eikä kuluilla ole heille merkitystä. Todellisuudessa tuolla on pilvin pimein persaukisia amatööriasuntosijoittajia jotka ovat kusessa jos korot nousevat ja mikä vielä pahempi, jos vuokralainen lähtee ja asunto on tyhjillään kuukausia, samaan aikaan omat elinkustannukset nousevat ja yllättävää työttömyyttä ja lomautuksia on paljon. Alihintaan myyntikin alkaa äkkiä kiinnostamaan koska taloudellinen kriisi voi olla vain muutaman menetetyn kuukausivuokran päässä.

Missä fantasiamaailmassa itse elät? Jos asunto on niin hyvä että Ap haluaa sen ostaa niin se on varmasti helppo vuokrata vaikka Ap muuttaisi muualle.

Onko hyviä vuokralaisia helppo saada, etenkin jos omistaja tarjouksen jälkeen kuvittelee, että asunto on niin mahtava, että siitä voi pyytää vielä korkeampaa vuokraa?

Vierailija
572/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Virallisen hinnan voi määrittää ainoastaan tekemällä kaupan, eikä sekään aina välttämättä ole se oikea hinta."

Onneksi sinä olet niin fiksu, että tiedät jokaisen suomalaisen asunnon arvon.

Vierailija
573/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän vuokraloordi sen saisi selville, että vuokranantaja on kysynyt ammattilaiselta asunnon hinta-arviota.

Sitten vuokralainen vielä selvittää onko vuokraloordilla ongelmia lainanmaksujen kanssa ja onko se jollain velkomuslistoilla. Kun on saatu selville, että vuokraloordi on pahasti ylivelkaantuntu ja perinnän kohteena, niin sitten vaan joku tarjous ja katsotaan, että tarttuuko.

Vierailija
574/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjänä annan asunto-osakkeista hinta-arvioita osakkeenomistajille, jotka toimittavat minulle arvioon vaikuttavat taloyhtiön asiakirjat, mm. viimeisimmän tilinpäätöksen, yhtiökokouspöytäkirjan ja isännöitsijäntodistuksen. En yhtäkkiä näe syytä arvioida asunto-osakkeita ilman näitä asiakirjoja. 

Vierailija
575/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjänä annan asunto-osakkeista hinta-arvioita osakkeenomistajille, jotka toimittavat minulle arvioon vaikuttavat taloyhtiön asiakirjat, mm. viimeisimmän tilinpäätöksen, yhtiökokouspöytäkirjan ja isännöitsijäntodistuksen. En yhtäkkiä näe syytä arvioida asunto-osakkeita ilman näitä asiakirjoja. 

Huono välittäjä olet, jos noin paljon paperia vaadit.

Terveisin,

välityshommissa vuodesta 1998

Vierailija
576/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:llä on asukkaana helppo varmaan saada tietoja siitä, onko taloon tulossa remontteja sun muuta. 

Arvion asuntojen hinnasta voi katsoa netistä, niistä usein näkee millä hinnalla talossa oleva asunto on myyty ja milloin. 

Kyllä noilla perusteilla pitää aikuisen osata tehdä itse sopiva arvio ja tarjota sen mukaisesti asunnon omistajalle hintaa millä voisi asunnon ostaa.

Mikä tuossa on niin vaikeaa, en tajua.

Vierailija
577/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei armoa vuokraisännille. He lypsävät KELAn rahoja (vuokralaisten asumistukia) itselleen ja sitten huutavat vauvapalstalla "Pummit töihin!" ja "Etuudet pois!"

Vuokraisäntä olisi täysin kusessa, jos pummit menisivät töihin ja ostaisivat asumisoikeusasunnon tai omistusasunnon. 😂😂😂

Jep. kaikkein härskeimmät ovat vielä demareita, jotka lypsävät järjestelmää ja sitten kovaan ääneen vaativat rikkaita verolle. Tosin kun päätöksiä tehdään, niin pitävät visusti huolen, että he vuokraisäntinä voivat vähentää kaiken mahdollisen ettei joudu maksamaan veroja edes vahingossa.

Vierailija
578/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku trolli valehtelee mustan valkoiseksi. Suurin osa taloyhtiön tiedoista on julkisia (saatavissa eri lähteistä) ja välittäjä ei tarvitse asunnon omistajalta lupaa näiden tietojen hankkimiseen. Riittää kun vuokralainen sanoo, että haluaa hinta-arvion omasta kodistaan. Sehän on juridisesti hänen kotinsa, koska hänellä on vuokrasopimus ja hän maksaa vuokraa. Omistajalla ei ole mitään sananvaltaa vuokralaisen kiinteistöbisneksiin (ostotoimeksiannot).

Itse boikotoin välittäjiä, jotka eivät ota vastaan ostotoimeksiantoja vuokra-asunnon asukkailta. Täytyy olla epätavallisen tyhmä välittäjä, jos ei tajua että ostajaehdokas on jo "koekäyttänyt" asunnon (asuu siinä nyt vuokralla) ja todennut, että tämän voisi ostaa omaksi jos hinta on sopiva. 

Vierailija
579/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vuokra-asunto (kerrostalokaksio) on nyt myynnissä hintaan 19 000 euroa. Asunto sijaitsee 1970-luvun kerrostalossa, missä on helvetisti korjausvelkaa. Julkisivuremppa, hissiremppa, kattoremppa, ikkuna- ja parvekeremppa, perusteellinen LVIS-saneeraus. 

Onhan tuo 19 000 euron hinta halpa (on muuten velaton hinta), mutta siihen pamahtaa kohta taloyhtiön UUTTA remonttilainaa noin 50 000 euroa.   :D

Vierailija
580/657 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö ,  tottakai voi pyytää.

Jos haluaa asunnosta tehdä tarjouksen niin onhan se hyvä ottaa arvion joltakin.

Tosin välittäjät on yhtä tyhjän kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi