Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä tarjouksella voi pyyhkiä takalistoaan? Jos se hinta sopii myyjälle niin eikö tuo ole erittäin helppo tapa tehdä rahaa?
Kun et sä voi myydä asuntoa ilman virallisia papereita vain sen perusteella, että vuokralainen heittää kivan summan.
Äly hoi nyt!Miksen voisi myydä?
Koska sä et voi asunnon osakekirjoja vain kiikuttaa ostajalle ja ottaa rahaa taskuusi.
Täsmennä, mitä muita papereita tarvitsen. Ostin asunnon viime vuonna eikä siinä mitään muita papereita myyjän kanssa täytetty kuin kauppakirja ja ainoa dokumentti oli osakekirjan kopio (se voimassaoleva oli digitaalisena näytöltä katsottavissa).
Mitä muita dokumentteja olisin tarvinnut? Pankki ei vaatinut mitään, taloyhtiö ei ole vaatinut mitään (minut on merkitty osakkeenomistajaksi), myyjä ei vaatinut mitään, joten mitä puuttui? Mitä myyjän olisi pitänyt minua varten hankkia?
Et sä ostajana mitään tarvitsekaan. Myyjänä sen sijaan useita. Kannattaa ottaa selvää.
Kerro nyt meille kaikille, mitkä ovat ne dokumentit, jotka myyjällä tulee olla.
Koska samalla kun ostin uuden asunnon, myin vanhan eikä minulla siinäkään ollut muuta esittää kuin dokumentti siitä, että omistan tietyt osakkeet tietystä taloyhtiöstä ja että minut on merkitty osakkeenomistajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään asua missään taloyhtiössä, missä vuokralaisia käsketään ulos yhtiökokouksesta. Pistäisin vuokrasopimuksen poikki, jos oma vuokraisäntä alkaisi jollain tavalla vihjailla, että minä (vuokralainen) en ole tervetullut yhtiökokouksiin.
Miksi et halua noudattaa lakia?
Olen vuokranantaja. Jos joku kysyy arvion mun kämpästä, niin senkun kysyy. Ei kuulu minulle. Jos vuokralainen haluaa ostaa kämppäni, niin tarjouksia saa esittää. Kämppä ei ole varsinaisesti myynnissä, mutta jos tarjous tuo tarpeeksi voittoa verrattuna siihen että pidän vuokralla, niin myyn mielelläni.
Toki tarjous ilman, että kämppä on myynnissä, pitää olla kyllä sitten vähintään se arvioitu arvo. Jos olen myymässä kohdetta, niin tinkiminen kuuluu asiaan. Jos haluaa saada kaupat, kun kohde ei ole edes myynnissä, niin tarjoukset tulee lähteä siitä arviosta, että kauppoja voisi edes harkita. Toki kukaan ei menetä mitään tarjoaa mitä tahansa. Voin sanoa joo tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Mistä sinä sen tietäisit?
T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava
Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella?
Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään.Jos vuokralainen tarjoaa summan X vuokraisännälle, niin mistä vuokraisäntä tietää onko tarjouksen perustana kiinteistönvälittjänä arvio, vuokralaisen myynti-ilmoitusten tai tehtyjen kauppojen pohjalta tehty oma arvio?
Ei mistään (paitsi että välittäjän tekemä todellinen hinta-arvio se ei tietenkään ole). Siksipä sillä tarjouksella voi pyyhkiä persettä. Ja luten moni muukin on jo todennut, minä kyllä laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle vaikka olisinkin myymässä.
Miksi ihmeessä? Tuollainen vuokralainenhan olisi kultakimpale!
Jos on asuntoon kiintynyt ja toivoo että sen joskus voisi ehkä ostaakin, niin aivan varmasti kohtelee asuntoa hyvin!
Ikävintä tuollaisessa olisi se, että jos asuntoa ei lähtisi myymään niin se vuokralainen saattaisi etsiä itselleen toisen ostettavan, ja sitten taas pitäisi ottaa riski uuden vuokralaisen kanssa. Vuokralaisen vaihtuminen on kallistakin.
Mikä siinä maksaa? En ole koskaan vuokranantajana maksanut euroakaan vuokralaisen vaihtumisesta.
Ennen kun välittäjä pystyy antamaan hintatarjosta, hänen on tiedettävä tilinpäätöstiedot ja taloyhtiön tilanbe ja niitä ei taas saa ilman asunnon omistajan lupaa.
Eli kysymykseen vastaus, et voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En halua enää asua vuokralla tässä asunnossa. Voisin ostaa tämän asunnon hintaan X tai ruveta katselemaan muita asuntoja."
Tuo on täysin asiallinen viesti. Vuokralainen tekee selväksi, että hän on vaihtamassa asuinpaikkaa TAI asumismuotoa. Hän ei enää halua vuokrata tätä asuntoa. Hän kuitenkin viihtyy täällä, koska on valmis ostamaan asunnon omakseen. Ja jos tämä asunto ei ole nyt kaupan, niin vuokralainen lähtee. Siirtyy asumaan muualle.
Liian moni vuokraisäntä on henkisesti pikkupoika. Pää ei kestä normaalia kaupanhierontaa. Aina pitäisi vuokralaisen olla pyytämässä nätisti. Mikäs pikkulasten kahvikutsut tämä on? Äiti ei anna pojalle herkkuja, jos poika ei pyydä nätisti. :DTuo on liian epämääräinen viesti. Vuokranantajan kannattaa pyytää sellainen kirjallinen esitys, jossa on selkeä päivämäärä eikä konditionaalia. "Olen valmis ostamaan tämän asunnon velattomana hintaan X tai irtisanon asunnon 1.4.2026 alkaen".
Miksi pitäisi uhkailla, siitä tulee heti omistajalle inhottava olo, eikä voi vain kysyä saako sen ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa nuo palstahullujen voimafantasiat. "Pistäisin vuokralaisen pihalle." Et voi pistää. Vuokralaisella on lakisääteinen irtisanomisaika. Sinä joudut odottamaan. Vuokralainen voi (oman valintansa mukaan) muuttaa pois nopeasti tai jäädä jumittamaan asuntoon niin pitkäksi aikaa, että lakisääteinen maksimi tulee täyteen. Ja kun vuokralainen muuttaa pois, on täysin varmaa että hän ei osta sitä sun asuntoasi. Sinä olet siis menettänyt vuokralaisen ja menettänyt tilaisuuden kaupantekoon. Sinä voit nyt onnitella itseäsi! Olet yksi Suomen surkeimmista vuokraisännistä. :D
Kyllähän tuo harmittaa hirmuisesti tilanteessa, jossa ei ole ollut mitään myyntiaikeita ja uusi vuokralainen on valmiina muuttamaan hyvään asuntoon vaikka heti.
Jokainenhan haluaa ensisijaisesti tilaisuuden kaupantekoon?
Tässä nyt ei tuollainen tilanne ollut. Omistaja on myyntiaikeista jo maininnutkin, ja asunto oli ennen ap:ta ollut tyhjänä, eli ei ole ollut tunkua vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En halua enää asua vuokralla tässä asunnossa. Voisin ostaa tämän asunnon hintaan X tai ruveta katselemaan muita asuntoja."
Tuo on täysin asiallinen viesti. Vuokralainen tekee selväksi, että hän on vaihtamassa asuinpaikkaa TAI asumismuotoa. Hän ei enää halua vuokrata tätä asuntoa. Hän kuitenkin viihtyy täällä, koska on valmis ostamaan asunnon omakseen. Ja jos tämä asunto ei ole nyt kaupan, niin vuokralainen lähtee. Siirtyy asumaan muualle.
Liian moni vuokraisäntä on henkisesti pikkupoika. Pää ei kestä normaalia kaupanhierontaa. Aina pitäisi vuokralaisen olla pyytämässä nätisti. Mikäs pikkulasten kahvikutsut tämä on? Äiti ei anna pojalle herkkuja, jos poika ei pyydä nätisti. :DTuo on liian epämääräinen viesti. Vuokranantajan kannattaa pyytää sellainen kirjallinen esitys, jossa on selkeä päivämäärä eikä konditionaalia. "Olen valmis ostamaan tämän asunnon velattomana hintaan X tai irtisanon asunnon 1.4.2026 alkaen".
Vuokralaisen ei tarvitse suostua tuollaiseen pyyntöön. Vuokralaisen ei tarvitse kertoa, milloin hän aikoo irtisanoa vuokrasopimuksen. Vaikka tässä kuussa, ensi kuussa tai myöhemmin. Vuokralainen tekee lähtöä (pakkaa tavaroita ja käy asuntonäytöillä) omaan tahtiinsa. Ei hänen kannata suostua vuokraisännän painostukseen ja möläyttää jotain irtisanomispäivää. Vuokraisäntä voi ITSE irtisanoa vuokrasopimuksen heti. Lakisääteinen irtisanomisaika lähtee sitten rullaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.
Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.
En ymmärrä miksi pitäisi edes itse asua asunnossa, josta haluaa joltakulta välittäjältä ostaa palveluna hinta-arvion.
Mitä se kenellekään kuuluu?
En minä ainakaan halua kotiini välittäjää tekemään arviota, koska joku random-tyyppi on keksinyt, että ehkä haluaa tehdä ostotarjouksen. En ole myymässä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Saa kai sitä tehdä ostotarjouksen ja pyytää apua hinnan arviointiin??
Milläs perusteella se välittäjä heittää sen hinnan? Kokeile itse, tee naapuriasunnosta ostotarjous vaikka se ole myynnissäkään.
Miksi sönkötät naapuriasunnosta? Eihän tuo AP ole vuokralla naapuriasunnossa vaan tässä asunnossa, mitä hän nyt harkitsee ostavansa.
By the way, jokaisella on oikeus tehdä ostotarjous mistä tahansa asunnosta, vaikka he eivät olisi koskaan käyneet edes asunnossa sisällä. Itse tein yhden tällaisen tarjouksen. Ostaja ei halunnut myydä. Hän oli meidän seinänaapuri. Halusin ostaa hänet ulos kämpästään, niin että voin kaataa yhden väliseinän ja laajentaa omaa asuntoani. Taloyhtiössä on tehty tällaisia "huoneistojen yhdistämisiä" ennenkin.Joo, tarjota saa, mutta ei se välittäjän hinta-arvioon perustu eikä sitä voi myydä ilman virallisia papereita. Apn tilanne on täysin vastaava kuin sun naapuriasuntosi kohdalla. Saahan hän tarjoutua sen ostamaan, sitähän hänelle on sanottu moneen kertaan, että on yhteydessä vuokranantajaansa. Asunnon omistaja sitten joko myy tai ei ja pyytää hinta-arvion tai ei.
Mitä sä sönkötät. Kuka tahansa saa tehdä asunnosta juuri sellaisia tarjouksia kuin haluaa, sitä ei kukaan kiellä.
Se hinta-arvio on apuna siinä kun miettii, että minkä suuruisen tarjouksen haluaa ja on valmis tekemään.
Totta kai tällaisessa tilanteessa kannattaa konsultoida ammattilaista eikä itse mennä suuna päänä tekemään tarjouksia, ja vielä vähemmän uskoa sitä omistajan mielestä hyvää summaa. Omistaja aina yrittää saada kaiken puristettua irti siitä ostajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään asua missään taloyhtiössä, missä vuokralaisia käsketään ulos yhtiökokouksesta. Pistäisin vuokrasopimuksen poikki, jos oma vuokraisäntä alkaisi jollain tavalla vihjailla, että minä (vuokralainen) en ole tervetullut yhtiökokouksiin.
Ei tässä ole kyse lain noudattamisesta tai lain rikkomisesta. Tässä on kyse siitä, miten taloyhtiö antaa vuokralaisten osallistua kokouksiin. Lain mukaan vuokralaisella on automaattinen (lakisääteinen) oikeus osallistua tiettyihin kokouksiin. Taloyhtiö itse voi laajentaa tätä oikeutta. Ja jos sitä "laajennusta" ei tehdä, niin minä poistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen ei tarvitse suostua tuollaiseen pyyntöön. Vuokralaisen ei tarvitse kertoa, milloin hän aikoo irtisanoa vuokrasopimuksen. Vaikka tässä kuussa, ensi kuussa tai myöhemmin. Vuokralainen tekee lähtöä (pakkaa tavaroita ja käy asuntonäytöillä) omaan tahtiinsa. Ei hänen kannata suostua vuokraisännän painostukseen ja möläyttää jotain irtisanomispäivää. Vuokraisäntä voi ITSE irtisanoa vuokrasopimuksen heti. Lakisääteinen irtisanomisaika lähtee sitten rullaamaan.
No ei tietenkään tarvitse, mutta jos sitä ei ole, niin ei vuokralainen edes ole tosissaan, kunhan uhkailemalla kokeilee kepillä jäätä. Yhtä hyvin hänelle voisi sanoa, että jopas jotakin, olin just ilmoittamassa, että tehdään kämppään keittöremontti joskus syksyllä. Remontit pitää ilmoittaa 6 kk aikaisemmin, mutta ei todellakaan välttämättä täsmällistä päivää näin varhaisessa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiölaki ei kiellä vuokralaisia osallistumasta yhtiökokouksiin. Ja taloyhtiön oma yhtiöjärjestys ei kiellä vuokralaisia osallistumasta yhtiökokouksiin.
Huvittavaa nähdä, miten joku trolli teeskentelee olevansa "pöyristynyt" siitä, että taloyhtiön pitkäaikaiset vuokralaiset (hyvät vuokralaiset) pääsevät kuuntelemaan yhtiökokousta. Sehän on vuokraisännän etu, että vuokralainen asuu siivosti (ei melua, ei erakoidu) ja osallistuu taloyhtiön toimintaan. Vuokraisäntä vain venyttelee kiveksiään.
Sori, mutta mitä vuokralainen edes tekee yhtiökokouksessa, Hänellä kun ei ole mitään päätösvaltaa tai kiinnostaako jotkut tilinpäätöstiedot vai mitkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse lain noudattamisesta tai lain rikkomisesta. Tässä on kyse siitä, miten taloyhtiö antaa vuokralaisten osallistua kokouksiin. Lain mukaan vuokralaisella on automaattinen (lakisääteinen) oikeus osallistua tiettyihin kokouksiin. Taloyhtiö itse voi laajentaa tätä oikeutta. Ja jos sitä "laajennusta" ei tehdä, niin minä poistun.
No sittenhän kaikki on hyvin! Sinua ei haluta kokouksiin ja sinä poistut, kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vuokralainen tekee yhtiökokouksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään tarvitse, mutta jos sitä ei ole, niin ei vuokralainen edes ole tosissaan, kunhan uhkailemalla kokeilee kepillä jäätä. Yhtä hyvin hänelle voisi sanoa, että jopas jotakin, olin just ilmoittamassa, että tehdään kämppään keittöremontti joskus syksyllä. Remontit pitää ilmoittaa 6 kk aikaisemmin, mutta ei todellakaan välttämättä täsmällistä päivää näin varhaisessa vaiheessa.
Mitä hourailet? Vuokralainen on tosissaan. Hän haluaa ostaa tämän asunnon. Ja jos kauppoja ei synny, niin hän muuttaa pois. Jos vuokraisäntä pitää ostotarjousta "uhkailuna" niin sitten on vuokraisäntä unohtanut ottaa lääkkeet.
Keittiöremontin käyttäminen "lyömäaseena" vuokralaista vastaan ON uhkailua. Vuokralainen tietää, että remontin jälkeen vuokra nousee. Nyt kannattaa muuttaa pois ja jättää tuo hullu (uhkaileva) vuokranantaja ihan yksin suunnittelemaan keittiöremonttiaan. Minä en osallistu suunnitteluun, koska en aio enää tässä asunnossa asua vuokralla. Ja ostohalut ovat menneet, koska keittiöremontti tuli täysin puskista. Tyypillistä kontrollifriikin vuokraisännän voimafantasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kai sitä tehdä ostotarjouksen ja pyytää apua hinnan arviointiin??
Milläs perusteella se välittäjä heittää sen hinnan? Kokeile itse, tee naapuriasunnosta ostotarjous vaikka se ole myynnissäkään.
Sinä sekoitat tarjouksen ja arvion.
Ei sen arvion perusteella tarvitse eikä kannata suoraan tehdä mitään tarjousta.
No ei sekoita. Se välittäjä ei voi tehdä edes sitä hinta-arviota ilman virallisia papereita, jotka on vain myyjällä. Jos ostaja saa suullisen arvion asunnosta ja sitten sanoo että mä ostan sun asunnon tähän hintaan, on se ostotarjous ja myyjän pitää sitä varten hankkia ne paperit.
Ei hän ollut tekemässä tarjousta. Ap halusi arvion asunnon arvosta. Tarjous on eri asia.
Miksi ap kirjoitti näin "olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen." jos ei ole tekemässä ostotarjousta?
Tuohan ei tarkoita sitä, että olisi ensimmäisenä hönkäämässä sen virallisen tarjouksen kanssa. Tarjous yleensä tehdään jos myyjällä on myyntihaluja ja muutenkin asiat ovat mallillaan.
Itse menisin juttelemaan ja kertoisin kyllä suunnilleen sen hinnan minkä olisin valmis maksamaan, esim "tällä alueella on asuntoja nyt myyty suunnilleen 3000€/m2, ja koska tämä on hyvässä/huonossa kunnossa niin voisin harkita hieman ylöspäin/alaspäin jos taloyhtiön asiat ovat hyvällä mallilla"
En edes kehtaisi mennä omistajan aikaa tuhlaamaan ilman että olisin hintatasoa selvittänyt valmiiksi.
Aivan varmasti pyytäisin myös välittäjän apua arvon määrittämiseen.
En ole koskaan asunut vuokralla yksityishenkilön omistamassa asunnossa. Asuin lapsuuteni omistuskämpässä, sitten opiskelija-asuntosäätiöllä, sitten kaupungin kämpässä ja siitä muutto suoraan omistuskämppään. Taisin välttää monta seinähullua vuokraisäntää (kontrollifriikit, kiukuttelijat, stalkkerit) kun päätin vuokrata vain isoilta organisaatioilta.
Mitä sä semmoista pyytäisit. Seuraa ennemmin asuntomarkkinoita. Onko taloyhtiöss ollut aiemmin myynnissä asuntoja, paljonko niistä on pyydetty. Nämä tiedot löydät etuoven taloyhtiösivuilta. Katso etuovesta, mitä maksaa asunnot lähiseuduilla. Heitä sitten villi tarjous omistajalle. Sellainen, että voi hieman kohottaakin tarjoustasi.
En ymmärrä miksi pitäisi edes itse asua asunnossa, josta haluaa joltakulta välittäjältä ostaa palveluna hinta-arvion.
Mitä se kenellekään kuuluu?