Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostajalla on oikeus teettää hinta-arvio asunnosta. Varsinkin siinä tilanteessa, kun ostaja itse jo asuu asunnossa (vuokralaisena).
Ostajan ei tarvitse kysyä KENELTÄKÄÄN mitään lupia tuollaisen hinta-arvion teettämiseen. Siis ei keneltäkään. Ei asunnon omistajalta, ei perikunnalta, ei taloyhtiöltä, ei isännöitsijältä, ei rakennuttajalta, ei pankilta, ei verottajalta, ei poliisilta, ei käräjäoikeudelta.Mistäs se vuokralainen kuvitteli saavansa asunnon paperit?
Toki saat suullisen arvion pyytää, mutta se on muotoa: tältä alueelta on myyty vastaavan kokoisia hintaan x ja sen sä näet netistä ihan itse.
Riippuu välittäjästä. Jos välittäjä tuntee talon, hän saattaa esimerkiksi tietää, että että talossa ei ole velkaa. Hän saattaa tietää hyvinkin tarkkaan, mitä vastaavasta asunnosta samassa talossa on maksettu. Hän voi myös verrata tätä asuntoa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arvio tehdään aina, toistan, aina myyjää varten, ei koskaan ostajaa varten."
Väärin. Täysin väärin. Moni kiinteistönvälittäjä ottaa vastaan OSTOTOIMEKSIANTOJA eli asiakas haluaa ostaa asunnon. Välittäjä toimii siis asuntonäytöillä (ja kaupanteossa) ostajan puolella.Ostotoumeksianto on ihan eri asia. Silloin välittäjä seuraa myynnissä olevia asuntoja ostajaa varten, ei anna hunta-arvioita asunnoista, joista ostaja ehkä olisi kiinnostunut. Älytön ajatuskin.
Tietysti antaa arvioita. Kertoo, mitä hintaa kannattaa tarjota, ja jos uskoo että asunto x:n kohdalla juuri tinkimisvaraa ei ole niin kertoo senkin.
Sen jälkeen kun asunnolla on hinta ja myyjä, ei siinä vaiheessa, kun asunto ole edes myynnissä. Ei välittäjä saa antaa mitään arvioita hinnasta ilman myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Mistä sinä sen tietäisit?
T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava
Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella?
Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään.Jos vuokralainen tarjoaa summan X vuokraisännälle, niin mistä vuokraisäntä tietää onko tarjouksen perustana kiinteistönvälittjänä arvio, vuokralaisen myynti-ilmoitusten tai tehtyjen kauppojen pohjalta tehty oma arvio?
Ei mistään (paitsi että välittäjän tekemä todellinen hinta-arvio se ei tietenkään ole). Siksipä sillä tarjouksella voi pyyhkiä persettä. Ja luten moni muukin on jo todennut, minä kyllä laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle vaikka olisinkin myymässä.
Miksi sillä tarjouksella voi pyyhkiä takalistoaan? Jos se hinta sopii myyjälle niin eikö tuo ole erittäin helppo tapa tehdä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Saa kai sitä tehdä ostotarjouksen ja pyytää apua hinnan arviointiin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostajalla on oikeus teettää hinta-arvio asunnosta. Varsinkin siinä tilanteessa, kun ostaja itse jo asuu asunnossa (vuokralaisena).
Ostajan ei tarvitse kysyä KENELTÄKÄÄN mitään lupia tuollaisen hinta-arvion teettämiseen. Siis ei keneltäkään. Ei asunnon omistajalta, ei perikunnalta, ei taloyhtiöltä, ei isännöitsijältä, ei rakennuttajalta, ei pankilta, ei verottajalta, ei poliisilta, ei käräjäoikeudelta.Mistäs se vuokralainen kuvitteli saavansa asunnon paperit?
Toki saat suullisen arvion pyytää, mutta se on muotoa: tältä alueelta on myyty vastaavan kokoisia hintaan x ja sen sä näet netistä ihan itse.Riippuu välittäjästä. Jos välittäjä tuntee talon, hän saattaa esimerkiksi tietää, että että talossa ei ole velkaa. Hän saattaa tietää hyvinkin tarkkaan, mitä vastaavasta asunnosta samassa talossa on maksettu. Hän voi myös verrata tätä asuntoa siihen.
Mutta hän ei saa antaa virallista arviota asunnosta. En tajua miksi ap käyttäisi kenenkään aikaa ja energiaa ihan turhaan. Ilmoittaa omistajalle ostohalukkuutensa ja hän tekee mitä tekee. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs perusteella se välittäjä heittää sen hinnan? Kokeile itse, tee naapuriasunnosta ostotarjous vaikka se ole myynnissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tietäisit?
T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava
Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella?
Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään.Jos vuokralainen tarjoaa summan X vuokraisännälle, niin mistä vuokraisäntä tietää onko tarjouksen perustana kiinteistönvälittjänä arvio, vuokralaisen myynti-ilmoitusten tai tehtyjen kauppojen pohjalta tehty oma arvio?
Ei mistään (paitsi että välittäjän tekemä todellinen hinta-arvio se ei tietenkään ole). Siksipä sillä tarjouksella voi pyyhkiä persettä. Ja luten moni muukin on jo todennut, minä kyllä laittaisin tuollaisen vuokralaisen pihalle vaikka olisinkin myymässä.
Miksi sillä tarjouksella voi pyyhkiä takalistoaan? Jos se hinta sopii myyjälle niin eikö tuo ole erittäin helppo tapa tehdä rahaa?
Ja vielä vuokralainen ulos??
Nyt 8n vähän toisenlaiset markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arvio tehdään aina, toistan, aina myyjää varten, ei koskaan ostajaa varten."
Väärin. Täysin väärin. Moni kiinteistönvälittäjä ottaa vastaan OSTOTOIMEKSIANTOJA eli asiakas haluaa ostaa asunnon. Välittäjä toimii siis asuntonäytöillä (ja kaupanteossa) ostajan puolella.Ostotoumeksianto on ihan eri asia. Silloin välittäjä seuraa myynnissä olevia asuntoja ostajaa varten, ei anna hunta-arvioita asunnoista, joista ostaja ehkä olisi kiinnostunut. Älytön ajatuskin.
Tietysti antaa arvioita. Kertoo, mitä hintaa kannattaa tarjota, ja jos uskoo että asunto x:n kohdalla juuri tinkimisvaraa ei ole niin kertoo senkin.
Sen jälkeen kun asunnolla on hinta ja myyjä, ei siinä vaiheessa, kun asunto ole edes myynnissä. Ei välittäjä saa antaa mitään arvioita hinnasta ilman myyjää.
Höpönpöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saat suullisen arvion pyytää, mutta se on muotoa: tältä alueelta on myyty vastaavan kokoisia hintaan x ja sen sä näet netistä ihan itse.Riippuu välittäjästä. Jos välittäjä tuntee talon, hän saattaa esimerkiksi tietää, että että talossa ei ole velkaa. Hän saattaa tietää hyvinkin tarkkaan, mitä vastaavasta asunnosta samassa talossa on maksettu. Hän voi myös verrata tätä asuntoa siihen.
Mutta hän ei saa antaa virallista arviota asunnosta. En tajua miksi ap käyttäisi kenenkään aikaa ja energiaa ihan turhaan. Ilmoittaa omistajalle ostohalukkuutensa ja hän tekee mitä tekee. Tietenkin.
Siksi, että se ei ole turhaa.
Kun et sä voi myydä asuntoa ilman virallisia papereita vain sen perusteella, että vuokralainen heittää kivan summan.
Äly hoi nyt!
Minua huvittaa nuo palstahullujen voimafantasiat. "Pistäisin vuokralaisen pihalle." Et voi pistää. Vuokralaisella on lakisääteinen irtisanomisaika. Sinä joudut odottamaan. Vuokralainen voi (oman valintansa mukaan) muuttaa pois nopeasti tai jäädä jumittamaan asuntoon niin pitkäksi aikaa, että lakisääteinen maksimi tulee täyteen. Ja kun vuokralainen muuttaa pois, on täysin varmaa että hän ei osta sitä sun asuntoasi. Sinä olet siis menettänyt vuokralaisen ja menettänyt tilaisuuden kaupantekoon. Sinä voit nyt onnitella itseäsi! Olet yksi Suomen surkeimmista vuokraisännistä. :D
Liki jokaisessa kaupassa pankki tekee hinta-arvion ostajan puolesta lainaa hakiessa. Eli aina kun joku ostaa asunnon, johon lainaa otetaan, sen ostajan puoleltakin arvio tehdään. Ei siinä ole yhtään mitään esteitä, eikä siitä edes erikseen mainita sille myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs perusteella se välittäjä heittää sen hinnan? Kokeile itse, tee naapuriasunnosta ostotarjous vaikka se ole myynnissäkään.
Sinä sekoitat tarjouksen ja arvion.
Ei sen arvion perusteella tarvitse eikä kannata suoraan tehdä mitään tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista vaikka maailman tappiin asti, mutta olet silti väärässä.
No ei ole. Tästä on laki. Et sä voi ostajana arvioittaa jonkun toisen omaisuutta ja näin säädellä hintaa.Toisen omaisuutta voi tottakai sekä arvioida itse että arvioittaa.
Mitä tarkoitat hinnan säätelyllä? Tottakai ostaja pyrkii aina vaikuttamaan siihen, että hinta on hänelle mieluisa. Kuten myyjäkin.
Niin, ostaja voi arvioida hinnan liian suureksi eikä tee tarjousta. Mutta ei voi pyytää hinta-arviota. Mieti nyt vähän kerrankin. Menetkö sä asuntoesittelyyn ja toteat, että tää on liian kallis, kun toinen välittäjä teki ilman papereita mulle tästä ostajana eri arvion? 🙄
Luuletko, että ap tekee tarjouksen pelkästään tuon välittäjän arvion perusteella? Eiköhän se mene niin, että kun ap tietää suunnilleen huoneiston hintatason, hän kysyy omistajalta, että kiinnostaako myydä. Jos kiinnostaa, hän pyytää myyjää kertomaan hintansa sekä pyytää isännöitsijäntodistuksen nähtäväksi. Sitähän saattaa ostajan pankkikin pyytää. Sitten hän tekee vastatarjouksen. Tai hyväksyy myyjän tarjouksen.
Miksi ihmeessä siis ensin pyytää kiinteistövälittäjä arvioimaan asunto (vaillinaisin tiedoin) ja vasta sitten kysellä myyntiaikeita? En minä ainakaan haluaisi maksaa useita satasia tyhjästä!
Jos myyjää kiinnostaa myydä, voi kysyä hintaa ja jos vastaus on, että teepä tarjous, niin voi kysellä dokumenttien perään. Tarjous on joka tapauksessa sitova, sillä ei kannata aloittaa.
Siksi, että se ei ole turhaa.
Kyllä se on. Et sä voi tehdä ostotarjousta asunnosta, joka ei ole myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Liki jokaisessa kaupassa pankki tekee hinta-arvion ostajan puolesta lainaa hakiessa. Eli aina kun joku ostaa asunnon, johon lainaa otetaan, sen ostajan puoleltakin arvio tehdään. Ei siinä ole yhtään mitään esteitä, eikä siitä edes erikseen mainita sille myyjälle.
Mutta pankki ei tee arviota asunnosta, joka ei ole myynnissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juupas - eipäs kinaaminen aiheesta taitaa jatkua maailman tappiin asti. Kysäisen nyt kuitenkin vielä, että jos ketjua sattuisi lukemaan joku kiinteistövälittäjänä toimiva, niin teettekö useinkin hinta-arvioita asunnoista muiden kuin omistajien pyynnöstä?
Ei. Vain asunnon omistaja on oikeutettu antamaan asuntoon liittyviä tietoja.
Ei ole. Ei ostaja saisi edes lainaa asuntoa varten jollei pankki sitä arvioisi. Aivan samalla tavalla se välittäjäkin sen saa arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Kun et sä voi myydä asuntoa ilman virallisia papereita vain sen perusteella, että vuokralainen heittää kivan summan.
Äly hoi nyt!
Ööh, ilman mitä "virallisia papereita"? Myyjälle osoitettu ostotarjous on ihan yhtä "virallinen" tai "viraton" on siinä sitten kiinteistönvälittäjä välissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi nyt!
Mistä sinä virallisista papereista sinä nyt oikein puhut? Menee aina vain oudommaksi.