Hoitaja käski itse poistaa tikkini
Tehtiin leikkaus ja tikit piti olla sulavia mutta nyt kaksi on vielä ja leikkauksesta on kolme viikkoa.. Soitin tk, koska niin lukee saamassani haavaohjeessa. Hoitaja sanoi, että tikit on helppo poistaa itsekin, pyörittele niita tai leikkaa puhdistetuilla saksilla. Tikit ovat sellaisessa kohtaa etten niitä näe kunnolla. Pyörittelyn johdosta koko leikkaushaava on nyt kipeä.
Olisiko mielipiteitä mitä mun nyt kannattaisi tehdä? Ehkä mennä yksityiselle sairaanhoitajalle tai antaa olla ja syödä buranaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin viimeksi hoitajalta mukaan tikkien poistovälineet ja poistin itse. Ei tosiaan tarvitse parin tikin takia mennä vastaanotolle, vaan ne on helppo poistaa itsekin.
Helppo?
Ei ollut helppoa hoitajalle kauan kun osa tikeistä oli painunut ihon sisään. Lopuksi joutui puhdistamaan kunnolla ja laittamaan laput päälle ettei tulehtuisi.
Ei niitä millään keittiösaksilla kotona olisi turvallisesti saanut pois. Varmasti olisi tulehtunut.
Eikä tulehdu. Desinfioivalla aineella pyyhkii ja puhtailla välineillä poistaa. Olen monet kerrat poistanut niin itseltäni kuin muilta
Vierailija kirjoitti:
Palaat hoitavaan yksikköön ja vaadit palvelua. Kukaan ei ala toisten hoitovirheitä korjaamaan.
Se mikään hoitovirhe ole.934
Itse pyörittelin päästä 12 tikkiä pois. Ei homma eikä mikään. Ihme ulinaa.
Onko kenties Heinolan terveyskeskus kyseessä? Siellä sain hoitoa vielä kun olin varakkaampi mutta köyhdyttäni en saanut melkein ikinä apua mihinkään vaivaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana tässä maassa ei todellakaan ole kaikki kunnossa.
Mitäs siinä kiroilet. Kaikesta on säästettävä. Kyllä ne tikit jokainen tai kaveri voi poistaa. Omalla silmällä ja tuntumalla tietää onko tulehtunut.
Kuten sanoin niin tikit ovat sellaisessa paikkaa etten niitä näe. Näen ne, jos katson peilistä ja makaan lattialla ja toisella kädellä nostan ihoa pois. Sitten jäisi vain yksi
käsi tikin poistoon. On kertakaikkiaan noloa pyytää kaveria poistaan tikit tuollaisesta paikkaa. En kyllä usko, että hirveästi kulutan hyvinvointialueen rahoja, jos tähän saisin hoitajalle ajan. ap
Tuskin se hoitaja käski. Outo neuvo tuo pyörittely, ymmärsitköhän oikein? Tikit on helppo poistaa itse tai jos ei sinne itse näe, niin sitten joku muu voi sen tehdä, ei siihen varsinaisesti lääkäriä tarvitse.
Paitsi sinä ilmeisesti tarvitset. Kyse on myös asenteestasi, koska nyt koet että sinut on jätetty pulaan ja käsketty poistamaan tikit itse ja olet jotain pyöritellyt niin, että haava mahdollisesti tulehtunut.
Mielestäni erittäin hyvä idea olisi, että tikkien poistoon saisi välineet mukaansa ja asian voisi hoitaa itse. Tosin itse olen ne poistellut tähänkin asti suurimmaksi osaksi.
Ap soittaa vaan uudestaan. Sanot että et saanut niitä itse pois kun et näy niitä. Kyllä ne sulle ajan antaa hoitajalle. Paljon riippuu siitä kuka vastaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se hoitaja käski. Outo neuvo tuo pyörittely, ymmärsitköhän oikein? Tikit on helppo poistaa itse tai jos ei sinne itse näe, niin sitten joku muu voi sen tehdä, ei siihen varsinaisesti lääkäriä tarvitse.
Paitsi sinä ilmeisesti tarvitset. Kyse on myös asenteestasi, koska nyt koet että sinut on jätetty pulaan ja käsketty poistamaan tikit itse ja olet jotain pyöritellyt niin, että haava mahdollisesti tulehtunut.
Mielestäni erittäin hyvä idea olisi, että tikkien poistoon saisi välineet mukaansa ja asian voisi hoitaa itse. Tosin itse olen ne poistellut tähänkin asti suurimmaksi osaksi.
Eli vaikka tikit olisi yläselässä, niin kasvata vain käsiin lisää pituutta, että pääset poistamaan itse?
Miten tikit poistetaan itse esim. selästä tai päälaelta?
Soita uudestaan. Selitä rauhallisesti tilanne, ja se, miksi et voi ottaa niitä itse pois. Kerro myös, että sinulla ei ole ketään, sellaista läheistä, joka voisi ne tikit sinulta poistaa. Kerro myös, että haava on kipeä. Sano, että et näe, onko haava esim. tulehtunut tai jotain.
Siitä on paljon aikaa, mutta kävin kerran pienessä leikkauksessa yksityisellä puolella. Sinne tehtiin remontti, joten jouduin menemään tikkien poistoon julkiselle puolelle.
Oli harvinaisen töykeä hoitaja, että kun kuormitan heitä, vaikka ei leikattu siellä. Niitä tikkejä ei voinut poistaa itse.
Hoitajaksi taitaa päätyä ne vittumaisimmat ihmiset. Ei ollut eka eikä vika vastaava kokemus niistä.