Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: suomalaiset sisustavat samoilla esineillä

Vierailija
02.04.2026 |

53000 ihmiseltä kysyttiin, ja "Vajaa 70 prosenttia vastanneista kertoi omistavansa Aalto-maljakon. Kivi-tuikun puolestaan omistaa 72 prosenttia vastanneista, Mariskoolin jopa 75 prosenttia."

Löytyykö nämä sulta? Minulla ei ole, tai no ihan pieni aalto-malja on, häälahja. Ei kylläkään missään näkyvillä, niin en laskisi "sisustamiseksi". 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit."

Ei ole yhtään noista, ja lahjaksi saadut aaltomaljakot on kaapissa, kun en pidä niistä.

Juttu yleistää yhtä paljon kuin palstalaisetkin.

Vierailija
22/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo noita. En silti ihmettele, että monella on. Mariskoolia lukuunottamatta ovat tyylikkäitä ja sopivat suomalaiseen tyyliin. Joka maassa on oma tyylinsä sisustaa, ei se ole lammasmaisuutta vaan kulttuuria. 

Suurin osa on Kiinassa ja Thaimaassa valmistettua massatuotettua roskaa jolla suomalainen brändinimi.

Ei ole suomalaista kulttuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuo löytyy, tai no aalto maljakot olen myynyt tai lahjoittanut pois. Mutta miksi tuosta pitäisi olla huolissaan? Ihmisethän rakastaa ja arvostaa kotimaista tuotantoa tai suunnitteluahan se pelkästään nykyään on. Pitää olla tyytyväinen että näitä arvostetaan ja ostetaan.

Muumimukit puuttuu listasta, monella ne on esillä omassa vitriinissään. Minulla ei ole yhtään.

Sisustussuunnittelijan mukaan suomalaisten ei pitäisi pitää suomalaisista klassikoista ja perinteistä. Hänellä itsellään kuitenkin on toiseksi klassisin ja perinteisin suomalainen sukunimi. Kyllä tuo melkein joka kodista löytyvä Virtanen pitäisi vaihtaa vähän persoonallisempaan.

Vierailija
24/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noita kaikkia, kaikki lahjoja. Aalto-vaaseja ja Mariskooleja käytän lähinnä jouluna, kun katan isommalle porukalle suuren määrän erilaisia ruokalajeja. Kivituikut on syksyn esillä, mulla on niitä semmoinen parikymmentä niin niistä saa ihan kivannäköisen kynttilävalaistuksen. Muun ajan ovat kaapissa oven takana kaikki. Ei varsinaisesti minusta kauniita, mutta ihan käyttötavarana ok.

Vierailija
25/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo noita. En silti ihmettele, että monella on. Mariskoolia lukuunottamatta ovat tyylikkäitä ja sopivat suomalaiseen tyyliin. Joka maassa on oma tyylinsä sisustaa, ei se ole lammasmaisuutta vaan kulttuuria. 

Suurin osa on Kiinassa ja Thaimaassa valmistettua massatuotettua roskaa jolla suomalainen brändinimi.

Edustavat suomalaista suunnittelua, vaikka valmistettaisiin missä. Ja nuo aloituksessa mainitut esineet on suunniteltu ennen tuotannon siirtämistä ulkomaille.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä oman kulttuurin halveksimista. Mistä se kumpuaa? 

Vierailija
26/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitpa ajatustenlukija, meinasin postata tuon saman uutisen äsken.

Olemmeko todella sisustajina näin lammasmaista kansaa? Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit. Ahdistavaa.

Mikäs vee tuossa nyt ahdistaa?  Jokainen laittakoon kotiinsa mitä lystää, ei kuulu muille.

Vierailija
27/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitpa ajatustenlukija, meinasin postata tuon saman uutisen äsken.

Olemmeko todella sisustajina näin lammasmaista kansaa? Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit. Ahdistavaa.

Minua kuvottanut tuo aina. Onneksi en ole koskaan asunut kloonikodissa.

Voit kuvotella vain omaa kotiasi.  Muiden kodit ei kuulu sulle eikä mulle.

Vierailija
28/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun ihmiset valitsevat värikkäitä sohvia ja tapetteja ja ripustavat seinilleen mummolta perittyjä maisematauluja, samat sisustussuunnittelijat valittavat vääristä väreistä ja kuoseista. Taulutkin vanhanaikaisia ja pitäisi vaihtaa trendikkäisiin julisteisiin! 

Vierailija
29/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä annetaan lahjoiksi. Turvallisia, tuttuja niin kuin Muumi-mukitkin. Ei tarvitse miettiä "laatua" ja lahjan voi aina laittaa kiertämään. Kun mökkiimme murtauduttiin kivituikut lähtivät varkaan matkaan samoin kuin hirveän kolhiintunut Muumi-purkki. Mökeiltä varastetaan kirppiskamaa myyntin ja jostakin kumman syystä juuri samat tavarat myös käyvät kaupaksi. Kirppisten kiertäjät hihkuvat, että nyt  saa halvalla ja se riittää.

Vierailija
30/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään noista, ja lahjaksi saadut aaltomaljakot on kaapissa, kun en pidä niistä.

Unikkoa mulla ei ole yhtään,  on minusta oikeasti ruma kuosi. Ja onneksi ei ole kukaan antanut ikinä lahjaksikaan. Artek-jakkaroita on muutama, ne on autotallissa istuimina jos siellä joskus tarvii istua jonkun homman ääressä, ne on saatu lahjana. rumia ja epäkäytännöllisiä. Finlaysonia meillä on tasan 3kpl Muumipussilakanaa, kun lapset noita halusivat. Ovat niin surkeaa laatua, että enempää ko firman tuotteita meille ei tule. Kun tarviin pussilakanan, suuntaan Ikeaan ostoksille. 

Vierailija
31/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edustavat suomalaista suunnittelua, vaikka valmistettaisiin missä. Ja nuo aloituksessa mainitut esineet on suunniteltu ennen tuotannon siirtämistä ulkomaille.

Siitä, että sisustussuunnittelija kaipaa töitä. On huono juttu, että ihmiset sisustelevat oman mielensä mukaan ilman häntä.

Vierailija
32/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, varmaan monelle on tullut noita lahjaksi. On helppo annettava, kun "ei haittaa vaikka olisi jo ennestäänkin". 

Mekin saimme Aalto-maljakon työnantajalta häälahjaksi. Myös Kivi-tuikun olen saanut joksikin liikelahjaksi. 

Aalto-maljakon esikoisemme rikkoi, itse asiassa ainoa esine minkä hän on rikkonut. Kivi-tuikun myin, kun on hassua omistaa niitä vain 1 kpl. 

Listaan voisi lisätä vielä Sarpanevan ne solmu-kynttilänjalat, mikä niiden nimi on?, eikös niiden kysyntä ole nyt taas noussut?

Ja Myrna-kahvikupit.

Vierailija
33/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70% ihmisistä ei ole omaa makua, vaan tyyli kopiodaan kavereita, sosiaalisesta mediasta ja katalogeista.

Älä puhu paskaa. Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
34/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että sisustussuunnittelija kaipaa töitä. On huono juttu, että ihmiset sisustelevat oman mielensä mukaan ilman häntä.

Viittasein nyt enemmän tämän ketjun kommentteihin, joissa suomalainen design jopa "ahdistaa".

35/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon lehtijutun.  Mietin,  mistä Suomessa löytyy huonekaluliike tai sisustuskauppa, josta saa jotain erikoista ja persoonallista? Jopa Ikeassa on saman tyylistä tavaraa,  vaikkakin halvemmalla.  Mun kotini ei ole skandinaavinen klassikkokoti ja olenkin joutunut tilaamaan tavaraa Ruotsista,  Hollannista,  Italiasta,  Puolasta ja USAsta. 

Hieman erikoista sekin, että pitäisi suosia suomalaista,  mutta sitten onkin huono juttu,  jos koti on sisustettu suomalaisilla huonekaluilla,  matoilla,  verhoilla jne.  Eli pitääkö suosia suomalaista vai eikö pidä?

Multa löytyy yksi Aallon maljakko,  Artekin jakkaroita,  Lundian hylly ja Vallilan verhot.  Nämä kuitenkin vain yhdessä huoneessa.  Jakkarat on pinossa päällekäin ja käytössä silloin,  jos tulee enemmän porukkaa ja pitää saada istumapaikkoja lisää. 

Kotini jokainen huone on ihan eri teemaa.  Jos joskus joutuisin myymään tämän, niin olisi asuntovälittäjien painajainen.  Kun nimenomaan pitäisi olla koko asunnossa yhtenäinen teema ja väritys hillittyä. Joutuisin yhtä huonetta lukuunottamatta maalaamaan kaikki seinät ja muutamasta huoneesta myös katot.  Ja joko asunto pitäisi laittaa tyhjänä myyntiin tai roudata ensin omat oudot huonekaluliike jonnekin varastoon ja lainata jostain niitä hillittyjä skandinaavisia huonekaluja, jotta saa asuntomyynti-ilmoitukseen välittäjän mukaiset valokuvat. 

Vierailija
36/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittasein nyt enemmän tämän ketjun kommentteihin, joissa suomalainen design jopa "ahdistaa".

Joillekin muu maa on mansikka varsinkin ulkomailla vietetyn loman jälkeen. Ei kai sille mitään voi, jos omassa rinnassa sykkii eksoottinen andalusialainen tai hienostunut manhattanilainen sydän. Vähemmästäkin on kaikki kotimainen yök yök. 

Vierailija
37/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu onneksi ei löydy muuta kuin vähän perittyä iittalaa.

Vierailija
38/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu onneksi ei löydy muuta kuin vähän perittyä iittalaa.

Sepä hyvä. Kiitos kun kerroit.

Vierailija
39/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään noista ei ole.

Teräksisen aaltovadin sain 50-lahjaksi töistä.

Ainoa mitä "suomalaista designia" meiltä löytyy. En pidä Marimekosta, en Iittalasta, Pentikistä, Finlaysonista jne ja Artekia inhoan.

Vierailija
40/51 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unikkoa mulla ei ole yhtään,  on minusta oikeasti ruma kuosi. Ja onneksi ei ole kukaan antanut ikinä lahjaksikaan. Artek-jakkaroita on muutama, ne on autotallissa istuimina jos siellä joskus tarvii istua jonkun homman ääressä, ne on saatu lahjana. rumia ja epäkäytännöllisiä. Finlaysonia meillä on tasan 3kpl Muumipussilakanaa, kun lapset noita halusivat. Ovat niin surkeaa laatua, että enempää ko firman tuotteita meille ei tule. Kun tarviin pussilakanan, suuntaan Ikeaan ostoksille. 

Näissä ketjuissa on aina oltava joku, joka tulee kertomaan, miten heillä aaltomaljakkoa käytetään pottana ja unikkopyyhe siirrettiin heti uutena lattialuutuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi