Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: suomalaiset sisustavat samoilla esineillä

Vierailija
02.04.2026 |

53000 ihmiseltä kysyttiin, ja "Vajaa 70 prosenttia vastanneista kertoi omistavansa Aalto-maljakon. Kivi-tuikun puolestaan omistaa 72 prosenttia vastanneista, Mariskoolin jopa 75 prosenttia."

Löytyykö nämä sulta? Minulla ei ole, tai no ihan pieni aalto-malja on, häälahja. Ei kylläkään missään näkyvillä, niin en laskisi "sisustamiseksi". 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo noita. En silti ihmettele, että monella on. Mariskoolia lukuunottamatta ovat tyylikkäitä ja sopivat suomalaiseen tyyliin. Joka maassa on oma tyylinsä sisustaa, ei se ole lammasmaisuutta vaan kulttuuria. 

Suurin osa on Kiinassa ja Thaimaassa valmistettua massatuotettua roskaa jolla suomalainen brändinimi.

Ei ole suomalaista kulttuuria.

Itse asiassa useimmat iittalan lasiesineet tehdään Suomessa, iittalan lasikylässä. Ja huom! Siis lasiesineet, arabian astiat tulee kait thaimaasta.

Vierailija
62/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä joku on sanelemaan, miten toisten pitäisi sisustaa?

Ärsyttää tällainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitpa ajatustenlukija, meinasin postata tuon saman uutisen äsken.

Olemmeko todella sisustajina näin lammasmaista kansaa? Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit. Ahdistavaa.

A) ei ole, ainakaan yksistään 

B) jos olisi, niin so what?

Vierailija
64/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki jutussa mainitut. 

Mutta yhtäkään en ole itse hankkinut. Lahjaksi ja kuolinpesiatä saanut, kuten varmasti moni muukin. 

Vierailija
65/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 alkuparäistä Nuutajärven valmistamaa Mariskoolia tullut äidin perintönä ja käytän niitä kattauksessa joskus, muuten ovat kaapin perällä. Onko se sisustamista? 

Vierailija
66/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemmeko todella sisustajina näin lammasmaista kansaa? Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit. Ahdistavaa.

Miksi se sinua ahdistaa? Ethän sinä käy suurimman osan ihmisisten kodeissa. Sisusta oma kotisi sellaiseksi mitä haluat.

Vierailija
67/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS: Oletko aina sisustanut kotisi väärin?

Vierailija
68/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nuo kaikki aloituksessa mainitut (kaapissa) lähinnä siksi, että olen saanut ne joko lahjaksi tai perinyt. 

Vierailija
69/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pääväreinä valkoinen, musta ja harmaa.

Vierailija
70/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joka kodissa unikot, mariskoolit, artekjakkarat ja finlaysonit."

Ei ole yhtään noista, ja lahjaksi saadut aaltomaljakot on kaapissa, kun en pidä niistä.

Juttu yleistää yhtä paljon kuin palstalaisetkin.

Unikkoa mulla ei ole yhtään,  on minusta oikeasti ruma kuosi. Ja onneksi ei ole kukaan antanut ikinä lahjaksikaan. Artek-jakkaroita on muutama, ne on autotallissa istuimina jos siellä joskus tarvii istua jonkun homman ääressä, ne on saatu lahjana. rumia ja epäkäytännöllisiä. Finlaysonia meillä on tasan 3kpl Muumipussilakanaa, kun lapset noita halusivat. Ovat niin surkeaa laatua, että enempää ko firman tuotteita meille ei tule. Kun tarviin pussilakanan, suuntaan Ikeaan ostoksille. 

Näissä ketjuissa on aina oltava joku, joka tulee kertomaan, miten heillä aaltomaljakkoa käytetään pottana ja unikkopyyhe siirrettiin heti uutena lattialuutuksi.

Paitsi että se pottamaljakko on puumuotissa tehty 30-luvulta ja signeerattu, ja lattioiden pesuun käytetään isoisän Jokapoikaa. 

Että on millä mällätä, eikä millään ole mitään väliä. Ainakaan suomilampailla.

Vierailija
71/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain töistä lahjaksi sellaisen ison metallisen Aalto malja-tarjottimen. Tosi hyvä esim. grillikestien ruokatarjottimena ja voi esipestä vaikka painepesurilla jos on pahasti tarttunutta grillikastikemähnää. Näyttävä käyttöesine. Pidän tuosta tarjottimesta vaikka siitä lasimaljakosta en pidäkään. 

Vierailija
72/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaajina siis ovat olleet ihmiset, jotka lukevat iltapäivälehden sisustusosastoa ja tykkäävät vastailla nettikyselyihin. Vähän vinoutunut otos.

"Pohjoismainen designperintö toki ohjaa monen makua ja ostoksia. Klassikot myös sopivat suomalaisten suosimaan skandinaaviseen sisustukseen."

Mutta sisustussuunnittelija on sitä mieltä, että ei tuommoinen sovi. Pitää tykätä samasta kuin hän itse tykkää, ja kaikki muu on virheellistä

Ja linkkikin löytyy: https://www.is.fi/asuminen/art-2000011900294.html

No onhan se vähän hassua hankkia sisustussuunnittelijan palveluita ja valita sitten sama valkoinen tai harmaa sohva kuin naapurillakin, kun kaikki muu olisi liian erikoista. Suomalaiset ovat varovaisia sisustajia osaksi siksi, että tavaroita ostetaan pitkäksi aikaa. Sen takia luotetaan klassikoihin, koska ne eivät mene muodista.

Vierailija
73/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijalta on jäänyt ymmärtämättä taustalla oleva ajattelu, eli kotimaisen designin arvostus. Suomi on pieni maa, design-klassikot rajallisia, mutta ihan samaan tapaan muissakin maissa vaalitaan paikallisia klassikoita. Onhan hienoa, että suomalainen halua ostaa Artekin tai Marimekon tai Iittalan tuotteita kiinalaisen roinan tai muun tuontitavaran sijaan. Se on arvo sinänsä ja kestävän kehityksen arvostamista. Ei hypitä myöskään joka trendin perässä kuten eräissä muissa maissa.

Vierailija
74/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo asioiden omistaminen kerro mitään niillä sisustamisesta. Esineiden kaapissa säilyttäminen ei ole sisustamista. Löytyy minultakin muutama lahjaksi saatu mariskooli ja kivi-tuikku, mutta eivät ne sisustuskäytössä ole. Tuikku-kippoakin tulee käytettyä ehkä kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
75/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  tietenkin suomalaiset tukee ja ostaa suomalaista designia. Mitä ihmeellistä siinä on? Suomessa ei ole paljoa suunnittelijoita jotka menestyy niin siksi kaikki ostaa samaa.

Vierailija
76/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kuitenkin jännä, että aasialaiset ystäväni (muutkin kuin japanilaiset) toivovat tuliaiseksi aaltovaasia, muumimukia yms. suomidesignia. Myös Arabian kupit ovat kuumaa kamaa... mutta me suomalaiset sisustetaan tylsästi, näyttäähän se aaltovaasi paljon paremmalta korealaisessa olohuoneessa :)

Vierailija
77/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita ostetaan lahjaksi kun ei muuta keksitä, sitä kautta itsellekin päätynyt. Ihan ok esineitä, mutta itselleni turhia, vaan ei mummon lahjoista raaski luopuakaan.

Vierailija
78/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä löytyy, mutta multa löytyy noiden lisäksi myös esim. havaijilaista ja marokkolaista taidetta ja kodin kokonaisuus ei varmasti näytä keskivertokodilta.

Vierailija
79/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Airflyer Keittiön työtasolla. Status pitää näkyä.

Airfryer. Olet köyhä. Et osaa laittaa ruokaa ja olet uusavuton muutoinkin. 

Se kuva Airfryeristä tulee.

Aha.

Minä ostin af etelänkotiin kun olen puolet vuodesta yksin. Turha kahta annosta laatikko- tai pataruokia tai 4 sämpylää/2 bagelia varten on isoa uunia lämmittää. 

Emme ole köyhiä (mm talot kahdessa maassa) emmekä uusavuttomia tai huonoja ruuanlaittajia. Sitten kun meitä on 3-17 pöydässä käytän normiuunia. 

Vierailija
80/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70% ihmisistä ei ole omaa makua, vaan tyyli kopiodaan kavereita, sosiaalisesta mediasta ja katalogeista.

Onko siinä muka jotain pahaa? Voithan sinä hakea sisustukseen vaikka kuusen kantoja, jos se erilaisuus on yksistään se joka sisutuksesta tekee parempaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän