Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: suomalaiset sisustavat samoilla esineillä

Vierailija
02.04.2026 |

53000 ihmiseltä kysyttiin, ja "Vajaa 70 prosenttia vastanneista kertoi omistavansa Aalto-maljakon. Kivi-tuikun puolestaan omistaa 72 prosenttia vastanneista, Mariskoolin jopa 75 prosenttia."

Löytyykö nämä sulta? Minulla ei ole, tai no ihan pieni aalto-malja on, häälahja. Ei kylläkään missään näkyvillä, niin en laskisi "sisustamiseksi". 

Kommentit (97)

81/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaajina siis ovat olleet ihmiset, jotka lukevat iltapäivälehden sisustusosastoa ja tykkäävät vastailla nettikyselyihin. Vähän vinoutunut otos.

"Pohjoismainen designperintö toki ohjaa monen makua ja ostoksia. Klassikot myös sopivat suomalaisten suosimaan skandinaaviseen sisustukseen."

Mutta sisustussuunnittelija on sitä mieltä, että ei tuommoinen sovi. Pitää tykätä samasta kuin hän itse tykkää, ja kaikki muu on virheellistä

Ja linkkikin löytyy: https://www.is.fi/asuminen/art-2000011900294.html

No onhan se vähän hassua hankkia sisustussuunnittelijan palveluita ja valita sitten sama valkoinen tai harmaa sohva kuin naapurillakin, kun kaikki muu olisi liian erikoista. Suomalaiset ovat varovaisia sisustajia osaksi siksi, että tavaroita ostetaan pitkäksi aikaa. Sen takia luotetaan klassikoihin, koska ne eivät mene muodista.

Sisustaminen on oikeastaan Suomessa aika uusi juttu.  Ollaan oltu köyhä maa ja niin huonekalut kuin muutkin on hankittu käyttöön eikä koristeiksi.  Vain pienellä osalla suomalaisista oli ennen 1960-lukua varaa satsata koteihinsa.  Varsinkin maaseudulla oli ihan tavallista,  että isäntä itse teki niin sängyt,  pöydät kuin tuolitkin. Ei ollut hienoja materiaaleja. 1970-luvulla sisustuksesta alkoi vähitellen tulla trendikästä.  Ja silloin olikin värejä.  Kun 1980-luku alkoi,  tuli myös uudet trendit.  Ei enää vihreää, oranssia, ruskeaa jne vaan valkoista, harmaata ja mustaa.  Väriläiskänä saattoi olla joku turkoosi sohvatyyny,  mutta ei todellakaan koko seinä. Sen jälkeen sisustustrendit ovat olleet maltillisempia.  Ei ole tarvinnut maalata koteja lattiasta kattoon eikä uusia kaikkia huonekaluja.  Uudet tuulet ovat onnistuneet pienillä muutoksilla,  kun asunnon perusväriskaala on ollut maltillinen.  Tämän vuoksi on voitu maksaakin vähän enemmän,  kun se Artekin jakkara tai pöytä kestää vuosikymmeniä.  

Vierailija
82/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maljakkoa ei ole, mutta tuikkukippo ja mariskooli löytyy. Kyseessä siis lahjat, jotka olen itse saanut, en pidä esillä sisustusesineinä.

Sama. Lisäksi löytyy Finlaysonin lakanoita. Mitäs muutakaan, kun joku Bernerin firma ei ole vaihtoehto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaajina siis ovat olleet ihmiset, jotka lukevat iltapäivälehden sisustusosastoa ja tykkäävät vastailla nettikyselyihin. Vähän vinoutunut otos.

"Pohjoismainen designperintö toki ohjaa monen makua ja ostoksia. Klassikot myös sopivat suomalaisten suosimaan skandinaaviseen sisustukseen."

Mutta sisustussuunnittelija on sitä mieltä, että ei tuommoinen sovi. Pitää tykätä samasta kuin hän itse tykkää, ja kaikki muu on virheellistä

No onhan se vähän hassua hankkia sisustussuunnittelijan palveluita ja valita sitten sama valkoinen tai harmaa sohva kuin naapurillakin, kun kaikki muu olisi liian erikoista. Suomalaiset ovat varovaisia sisustajia osaksi siksi, että tavaroita ostetaan pitkäksi aikaa. Sen takia luotetaan klassikoihin, koska ne eivät mene muodista.

Tai sitten se on noiden ihmisten maku. Sinulla on erilainen maku.

Vierailija
84/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita ostetaan lahjaksi kun ei muuta keksitä, sitä kautta itsellekin päätynyt. Ihan ok esineitä, mutta itselleni turhia, vaan ei mummon lahjoista raaski luopuakaan.

Eikä kannatakaan, koska säilyttävät aika hyvin jälleenmyyntiarvonsa. Jos joskus tulee paha rahan tarve, niin sen voi aina muuntaa käteiseksi 

Vierailija
85/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallilan Kelohonka-verho löytyy itse ostamanani. Ainoa design-esine, jonka olen ikinä hankkinut. Ostin sen, koska se ei ollut meille sopimaton valmisverho, vaan kangaspakan loppuunmyyntialennuksessa ollutta kangasta. Se oli pakko saada, koska rakastan sitä. Olen iloinen lukeutuessani design-hölmöjen joukkoon, niin ei tarvitse naureskella unikkoporukalle 

Vierailija
86/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä olisi vielä hassumpaa ottaa jotain suunnittelijan haluamaa jos ei itse siitä pidä. Sehän on sen suunnitelman tilaajan koti.

Vierailija
87/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisustaminen on oikeastaan Suomessa aika uusi juttu.  Ollaan oltu köyhä maa ja niin huonekalut kuin muutkin on hankittu käyttöön eikä koristeiksi.  Vain pienellä osalla suomalaisista oli ennen 1960-lukua varaa satsata koteihinsa.  Varsinkin maaseudulla oli ihan tavallista,  että isäntä itse teki niin sängyt,  pöydät kuin tuolitkin. Ei ollut hienoja materiaaleja. 1970-luvulla sisustuksesta alkoi vähitellen tulla trendikästä.  Ja silloin olikin värejä.  Kun 1980-luku alkoi,  tuli myös uudet trendit.  Ei enää vihreää, oranssia, ruskeaa jne vaan valkoista, harmaata ja mustaa.  Väriläiskänä saattoi olla joku turkoosi sohvatyyny,  mutta ei todellakaan koko seinä. Sen jälkeen sisustustrendit ovat olleet maltillisempia.  Ei ole tarvinnut maalata koteja lattiasta kattoon eikä uusia kaikkia huonekaluja.  Uudet tuulet ovat onnistuneet pienillä muutoksilla,  kun asunnon perusväriskaala on ollut maltillinen.  Tämän vuoksi on voitu maksaakin vähän enemmän,  kun se Artekin jakkara tai pöytä kestää vuosikymmeniä.  

Meillä on tuommoinen itse tehty levitettävä sänky. Sitä on vuosikymmenten saatossa nakertaneet pienet lasten hampaat laidoista ja koristepäädyt on jotain kuorittua katajanoksaa, koska ovat eri paksuiset. Ei sillä mitään arvoa ole, mutta hieno ja rakas yksityiskohta. Siinä on monta sukupolvea nukkunut ja myös omat lapseni pieninä 

Vierailija
88/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijalta on jäänyt ymmärtämättä taustalla oleva ajattelu, eli kotimaisen designin arvostus. Suomi on pieni maa, design-klassikot rajallisia, mutta ihan samaan tapaan muissakin maissa vaalitaan paikallisia klassikoita. Onhan hienoa, että suomalainen halua ostaa Artekin tai Marimekon tai Iittalan tuotteita kiinalaisen roinan tai muun tuontitavaran sijaan. Se on arvo sinänsä ja kestävän kehityksen arvostamista. Ei hypitä myöskään joka trendin perässä kuten eräissä muissa maissa.

No niinpä. Katselen joskus tanskalaista sarjaa ja siellä kyllä ovat paikallisten suunnittelijoiden suunnittelemat huonekalut aika kovassa arvossa. Miksi suomalainen ei saisi samalla tavalla arvostaa kotimaisia klassikoita 

Vierailija
89/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaks erikokoista Mariskoolia ja pari Kivi-tuikkuastiaa. Olen saanut ne lahjaksi, ja ne ovat yleensä kaapissa. En siis koe sisustavani niillä. En pidä mitenkään häpeällisenä omistaa niitä. On aivan normaalia, että suomalaisissa kodeissa on suomalaisia tuotteita.

Vierailija
90/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hassua. Millä sitä sitten pitäisi sisustaa, jos ei niillä tavaroilla mitä kaupasta saa? 

On mullakin vaikka mitä visioita mutta kun en tiedä mistä sellaisia saisin, niin tyydyn siihen mitä on saatavilla. Pikemminkin voisi sanoa, että suomalaiset kauppiaat on liian varovaisia, eivätkä hanki myyntiin mitään erikoisempaa.

Vierailija
91/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaltomaljakkoa ei voi Suomessa ohittaa, jos käy ripillä, pääsee ylioppilaaksi ja menee naimisiin. Tuikut ovat kaikki niin samoja, etten tiedä, mitä ne ovat. Onneksi kenelläkään sukulaisella ei ole niin huono maku, että olisi lahjoittanut Mariskoolin.

Finlaysonit, Artekit yms. jää kauppaan, eikä ole onneksi tullut lahjanakaan. Ongelma kaikissa on aivan helvetinmoinen ankeus muotoilussa ja välillä materiaaleissakin. Se on syy, miksi "Nordic design" ei oikeasti koskaan ole lyönyt läpi, kuten ei Nordic noirkaan. Muut eivät jaksa jatkuvaa ankeutusta.

Vierailija
92/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät sisusta. Itse olen oman kämppäni sisustanut italialaiseen ja antiikin tyyliin. Asiaan voi toki vaikuttaa se, että olen latinan kielen ja historian opintoja suorittanut paljon ja harrastan mm Hemaa.

70% sisustaa samalla tyylillä. Se että sinä et, ei muuta tosiasioita miksikään :D 

Vierailija
93/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin hassua. Millä sitä sitten pitäisi sisustaa, jos ei niillä tavaroilla mitä kaupasta saa? 

On mullakin vaikka mitä visioita mutta kun en tiedä mistä sellaisia saisin, niin tyydyn siihen mitä on saatavilla. Pikemminkin voisi sanoa, että suomalaiset kauppiaat on liian varovaisia, eivätkä hanki myyntiin mitään erikoisempaa.

Mistäkö? Kysyt oikeasti nettikauppojen aikakaudella? Vaikka amazonista, etsystä, tai jos designia haluaa niin sillekin on omat kauppansa. Royal design, Nordic nest, vaikka mitä.  

Kaikkea saa netistä. Jopa autoja. 

Vierailija
94/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki uutiseen

https://www.is.fi/asuminen/art-2000011900294.html

LINKKIHULLU TAAS VAUHDISSA 

Vierailija
95/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailijalehdessä kerrotaan, että suomalaisten mieluisimmat kolme sisustustyyliä ovat skandinaavinen, maalaisromanttinen ja rento retro. Inhotuimmat kolme ovat moderni minimalistinen, itämainen ja romanttinen.

Pitäisi tietysti tietää, miten kukakin määrittelee minkäkin tyylin. Tai tietysti saa aikaan paremman kiistan, kun ei määrittele.

Aina kuitenkin voi mennä sisustussuunnittelijan ohjeen mukaan ostamaan kirpparilta taulun. Niitä on siellä joka lähtöön. 

https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/f129f6aa-8855-4095-bf2a-4942e9c7a69e

Vierailija
96/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi kommentointi oli oikeastaan loukkaavaa. Kaikki saa pitää mistä pitää vaikka kuka suunnittelija olisi toista mieltä.

Pitäisi muka ostaa värikäs sohva, ei verhoja tai tyynynpäällisiä jotta olisi persoonaa.

Se sohva on vaan hankalampi vaihtaa yhtä tiuhaan jos maku muuttuu. Kaikki sit rakentuu sen ympärille lopun ikää.

Ei mitään käytännöllisyyttä noissa suunnittelijan ohjeissa ollu.

Jos tykkää skandista niin tykkää ja se ei kuulu kelleen muulle. 

Persoona on asujissa, ei sen tarvi olla sisustuksessa. Sisustus voi harmonisoida ja rauhoittaa asujia  ei heijastaa niiden hurjimpia.fantasioita.

Vierailija
97/97 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys ketä varten se sisustus on.

Asujaa vai jotain ulkopuolista?

Onko tarkoitus valita taulu josta tykkää mutta se ei sovi muuhun asuntoon, ja muuttaa koko asunto sitten sopimaan siihen tauluun vai valita taulu joka sopii sinne asuntoon?

Kyl mä jälkimmäisen valitsisin. Ne on helpompi vaihtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme