Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (520)

Vierailija
461/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmisten, siis muidenkin kuin miesten, on vaikea käsittää ja muistaa, ettei kaikki asiat ole samanlaisia kaikille. Esim mun mies ei vieläkään tajua välillä miksen vaikka jaksa nostaa jotakin painavaa asiaa tai miten mun voimat loppuu niin nopeasti jossain tilanteessa. Se oma kokemus peilataan vain suoraan muihin ja sitten ihmetellään kun ei täsmää.

Just. Itellä päinvastainen kokemus. Miehet pällistelevät kun nostelen painavia tavaroita. Se ei ole sukupuolesta kiinni, olet vain jostain syystä heikko naiseksikin.

No toki varmasti olenkin kun olen aina ollut alipainoinen ja luutkin sellaiset terävät ja pienet. Se ei kuitenkaan ollut se pointti, vaan ihmisten kyvyttömyys muistaa kaikkien olevan erilaisia.

Vierailija
462/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton keskustelu. Näin vanhana retkeilijänä, ketään ei jätetä jälkeen. Ei ketään. Ei naista, miestä, lasta, vanhusta, puolisoa, koiraa, sairasta, aloittelijaa, eikä helvetti edes marsilaista. Ei Alpeilla, ei Lapissa, ei Nuuksiossa. Ei ole mikään sukupuolikysymys. Te, joille asia on epäselvä, menkää tutkituttamaan päänne ja pysykää pois sekä retkeilystä että ihmiskontakteista. Ette sovi kumpaankaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit ja isät, oletteko koskaan jättäneet lapsianne yksin jonnekin? Mistä miehet ovat omaksuneet alppieron?

Jaa että jossain on ihan pakko olla joku nainen, jonka vika tuo käytös on? Jos ei tyttöystävä tai vaimo, niin äiti sitten. Just.

Henkilö kenelle vastasit kirjoitti kylläkin vanhempien vastuusta, siis äitien ja isien. Hän ei syyttänyt vain äitejä tai naisia.

Vierailija
464/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä selittää poliisille että "ei sen kuolla pitänyt", kun nainen menehtyy hypotermiaan tai  tippuu johonkin rotkoon sillä välin,kun mies istuu  hotellissa naureskelemassa jekkuunsa tyytyväisenä.

VAELLUS on täysin väärä paikka hylätä kumppani  vaikka olisi kuinka kuspää tahansa! On täysin eri asia eksyttää kumppani   Lontoon keskustaan kuin Yellowstonen erämaahan.

Mies toimi aivan oikein. Ei kukaan jaksa kauan nalkuttavaa naista katella. Onneksi voi ottaa uuden naisen kun edellinen kuolee pois. Kyllä maailmassa naisia pantavaksi riittää.

Onko sinulla oikeasti riittänyt?

Vierailija
465/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton keskustelu. Näin vanhana retkeilijänä, ketään ei jätetä jälkeen. Ei ketään. Ei naista, miestä, lasta, vanhusta, puolisoa, koiraa, sairasta, aloittelijaa, eikä helvetti edes marsilaista. Ei Alpeilla, ei Lapissa, ei Nuuksiossa. Ei ole mikään sukupuolikysymys. Te, joille asia on epäselvä, menkää tutkituttamaan päänne ja pysykää pois sekä retkeilystä että ihmiskontakteista. Ette sovi kumpaankaan. 

Tämä! Erittäin tärkeää on, että joka ikinen erämaahan tai edes pieneen kansallispuistoon piipahtava ymmärtää kollektiivisen vastuun itsestä, muista ja ympäristöstä. Eikä leirintäalueita ja laavuja voi omia.

Vierailija
466/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse siitä, miten tehdä covertisti väkivaltaa ja tietyissä oloissa jopa murha. Tosin kun tietoisuus lisääntyy, ei se ole niin covertia enää. 

Vierailija
467/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni hylkäsi minut  keskelle norjan tuntureita  kun nousin autosta ottamaan valokuvia, takki ja tavarani autossa.

Myöhemmin raivosi minulle kun asiasta oli takiani noussut iso häly!

Väitti että oli ajellut takaisin päin ja etsinyt minua, mutta olin typeryyttäni panikoinut  ja juossut ties minne eikä ollut löytänyt minua enää.

Meidän piti muuttaa yhteen, tuon tapauksen jälkeen ilmoitin  että saa muuten muuttaa ihan keskenään!

Hyvä, että eksäsi todellinen luonto paljastui ennen yhteenmuuttoa.

Hän voisi tosin laittaa linkin johonkin lehtijuttuun, koska iso häly tarkoittaa että asiasta on kirjoiteltu.

Ei tarkoita.

Missä se iso häly siis ilmeni? Eikö edes paikallislehteen pientä juttua?

Kuinka sopivaa

Tuossa tilanteessa häly oli luultavasti se, että naista etsittiin poliisin ja ehkä vapaaehtoisten voimin,  ja miestä nolotti.

Vierailija
468/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole niin yleistä, että voisi kutsua ilmiöksi. 

Helsingin Sanomien (pakonomainen?) taipumus etsiä julkaistavaksi negatiivista uutisointia miehistä on jo jonkinlainen ilmiö.

Joopa joo. Päin vastoin miesten hirviömäisyyttä edelleen hyssytellään ja ymmärretään, ja noista hirviöharrasteista söpötetään jotain kivoja meemejä kuten "seksi" ja "metsästys" mutta jostain syystä näissä eivät osat vaihdu vaan mies on ainoastaan antajapuolella. 

Mies joka ei syyllisty näihin myös itse näkee miten sairaita suurin osa miehistä on eikä pyri yätä kieltämään.

Hesarin umpihullut feministit on ihan vakavissaan uhoamassa että metsässä vastaan tuleva satunnainen mies on vaarallisempi kuin karhu. Hieno arvopohja (ja järjenjuoksu) tälläkin mediallamme joka on mielestään parempi kertomaan kaikille muille miten maailman pitäisi toimia. Toki vastaväitteitä nuo ei suostu kuuntelemaan joten eipä tuo mielipidekään muutu. 

Karhulla on oikeastaan vain yksi motiivi käydä naisen kimppuun, ja se on jos nainen on eksynyt karhuemon ja sen poikasten väliin. Karhu ei halua huvikseen pelotella tai pahoinpidellä naisia, pienintäkään kiinnostusta naisten raiskaamiseen sillä ei ole. LÄhtökohtaisesti karhu on arka ja yrittää väistää ihmistä, myös sitä naista.

Joten kerro ihmeessä miksi naisen pitäisi hetkeäkään pelätä karhua enemmän kuin tuntematonta miestä? Jos pelkäisi, niin nainenhan olisi täysin epärationaalinen tunne-eläin. Miesten teoista on loputonta faktaa. 

Vierailija
469/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni hylkäsi minut  keskelle norjan tuntureita  kun nousin autosta ottamaan valokuvia, takki ja tavarani autossa.

Myöhemmin raivosi minulle kun asiasta oli takiani noussut iso häly!

Väitti että oli ajellut takaisin päin ja etsinyt minua, mutta olin typeryyttäni panikoinut  ja juossut ties minne eikä ollut löytänyt minua enää.

Meidän piti muuttaa yhteen, tuon tapauksen jälkeen ilmoitin  että saa muuten muuttaa ihan keskenään!

Hyvä, että eksäsi todellinen luonto paljastui ennen yhteenmuuttoa.

Hän voisi tosin laittaa linkin johonkin lehtijuttuun, koska iso häly tarkoittaa että asiasta on kirjoiteltu.

Ei tarkoita.

Missä se iso häly siis ilmeni? Eikö edes paikallislehteen pientä juttua?

Kuinka sopivaa

Tuossa tilanteessa häly oli luultavasti se, että naista etsittiin poliisin ja ehkä vapaaehtoisten voimin,  ja miestä nolotti.

Taisi nainen ennemminkin ilmoittaa miehen tehneen hylkäystempun, kun nainen sai apua tuntemattomilta ja asiaa selviteltiin viranomaisten kanssa.

Vierailija
470/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen miehen joka jättää kumppaninsa kuolemaan, sietäisikin tyrkätä alas rotkoon. Samoin jokaisen miehen jonka mielestä nämä miehet eivät tehneet mitään väärää.
Mitä se metsä vastasikaan?

Minä en ole jättänyt ketään minnekään enkä ole yhtään naista satuttanut mutta siltikin ajattelen että nainen joka haaveilee miesten tappamista sietää kuolla. 

Niin että mites se metsä vastasikaan?

Eli. Henkilö A haaveilee miesten kuolemilla, mutta ei toteuta tekoaan. Sinä puolestasi haaveilet henkilön A kuolemalla ja kuvittelet olevasi parempi kuin tuo henkilö A. Niinkö?

Vierailija
471/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kyseessä ei ole oikea ilmiö vaikka miehet sitä pääosin tekee ja dokumentoituja tapauksia on runsaasti ja tuomioita ja naiset kommentoivat että tunnistavat ilmiön, mutta siitä ei saa puhua koska se leimaa kaikki miehet pahoiksi tai vähintään arvaamattomiksi vaikka ei oikeasti leimaakkaan - ja heti perään tämän argumentin esittänyt mies haukkuu naisia viemäreiksi, yrittää hiljentää ja runkkaa ajatukselle naisten tappamisesta. Miten meni noin niinku omasta mielestä? :D

Naiset tappavat enemmän potilaita sairaaloissa ja varastavat kuolevilta niiden kipulääkkeet.

Siinä sulle ilmiö puhuttavaksi.

Naiset myös tappavat vauvoja ja pieniä lapsia.

Siinä toinen ilmiö.

Molemmat suurempia kuin tuo mistä on "runsaasti dokumentoituja tapauksia"

Miesten osuus henkirikosten tekijöistä on 90%.

Vain koska miehet ovat vahvempia.

Naiset saavat hengiltä vain vanhukset ja lapset

Myrkky, lääkkeet, auto, nukkuvan/sammuneen tappaminen...

Vierailija
472/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulun luokkaretki Norjan vuorille 90-luvulla. Ketään ei enää näy vuorella, edes aikuisia. Lunta vain ja jäätä. Se pelasti että yksi luokkakaveri oli takana suksilla tulossa ja tajusi suunnan. Ja tiesi että vuorenrinne pitää laskea alas, hämärä tulee. Sukset irti ja liukuun. Lisäksi aiemmin oli pakotettu ylös vuorelle vaikka happi loppui. Vyöryriskit.

Vierailija
473/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset on näköjään avuttomia. Tyypillistä omasta osaamattomuudesta syyttää jotakuta toista. Todennäköisesti nuo naiset myös valittaa koko matkan joka asiasta, ei ihme että hermot ei miehellä kestä. Itse olen vaeltaja nainen että ei ole tämä mitään naisvihaa vaan kokemuksen tuomaa tietoa.

Mies on itse kutsunut avuttoman ja kokemattoman naisen haikkaamaan, joten oma valinta. Kyllä minäkin olen kohdannut rankkoja erä muijjjjjia ja siihen on syynsä miksi miehet eivät kutsu heitä. 

Mutta se on totta että naisen ei todellakaan kannata lähteä avuttomana miehen mukaan metsään. 

Se on "vaeltamaan".

Ei mikään "haikkaamaan".

Vierailija
474/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://english.elpais.com/sports/2025-12-10/a-mountaineer-accused-of-m…

Tuosta voi lukea tapahtumista tarkemmin. Murha mikä murha. 

Vierailija
475/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että nämä miehet eivät oikeasti välitä puolisoistaan. Miksi edes olla yhdessä toisen kanssa, jos ei toisen hyvinvointi kiinnosta paskan vertaa?

Ero maksaa.elatusmaksut lapsista,omaisuus puoliksi ym.

Vierailija
476/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että nämä miehet eivät oikeasti välitä puolisoistaan. Miksi edes olla yhdessä toisen kanssa, jos ei toisen hyvinvointi kiinnosta paskan vertaa?

Harvapa mies lapsensa haluaa yksin hoitaa ja lasten pääasiallinen elättäjä Suomessa on yleensä äiti. On ikävää, että mies persoonallisuushäiriöisessä päässään näkee yhdessä hankitun omaisuuden yksin omanaan ja kohtelee myös vaimoaan ja lapsiaan omaisuutenaan.

Vierailija
477/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murha ja siitä vastuuseen joutuminen maksaa enemmän. Oikeuteen murhan yrityksestä myös.

Miksi omien lasten elatus on sinulle ongelma vasta eron jälkeen jos kerran lasten hankkiminen ei ollut, eikä oletettavasti lasten elatukseen osallistuminen ennen eroa?

Vierailija
478/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Ubasute -artikkeli Wikipediasta. Usein liittyi vanhoihin äiteihin jotka luonnollisesti elivät pidempään.

Vierailija
479/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantakaa naiset itse kamppeenne ja opetelkaa itse erätaitoja niin ei tarvi tukeutua mieheen eikä tule ongelmia vaikka mies vain häipyisi. Itsellä ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin jonnekin missä joutuisin tukeutumaan ja turvautumaan muihin kun nykypäivänä ihmisiä sukupuolesta riippumatta ei vain voi luottaa ihan jokainen ajaa vain omaa etuaan muiden kustannuksella

Tuo nyt ei vaan toimi, kun se yhdessä lähteminen ei mitenkään voi perustua siihen, että valmiiksi hitaampi ja helpommin väsyvä kantaa vielä kaiken tarvittvan.

Vierailija
480/520 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantakaa naiset itse kamppeenne ja opetelkaa itse erätaitoja niin ei tarvi tukeutua mieheen eikä tule ongelmia vaikka mies vain häipyisi. Itsellä ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin jonnekin missä joutuisin tukeutumaan ja turvautumaan muihin kun nykypäivänä ihmisiä sukupuolesta riippumatta ei vain voi luottaa ihan jokainen ajaa vain omaa etuaan muiden kustannuksella

Tuo nyt ei vaan toimi, kun se yhdessä lähteminen ei mitenkään voi perustua siihen, että valmiiksi hitaampi ja helpommin väsyvä kantaa vielä kaiken tarvittvan.

Turha retkeilyetikettiä avata jollekin hikkylle jolla 1. ei ole läheisiä ihmisiä elämässään ja 2. rankin retki jonka hän on tehnyt on lähikauppaan yöaikaan kaljanhakureissulle.