Miksi ihminen muuttaa sukunimen mennessään naimisiin vuonna 2026?
Wilma Murtosta tuli tämä mieleen. Olen itse nainen ja näen asian sellaisena muinaisjäänteenä, jossa naisesta tehdään miehen omaisuutta hänen nimellään. Lisäksi tosi ärsyttävää kun lapsuuden ystävät eri nimisiä, eronneet tai karanneet ja pitäisi koko ajan pysyä kärryillä mikä heidän nimensä on nykyään. Varsinkin kun en ole somessa niin ihan mahdotonta. Olen kuullut vain selityksen että halutaan lapsille yhteinen nimi, mutta sekin vähän ontuu kun siitä nimestä kuitenkin yleensä luovutaan heti jos erotaan😅
Kommentit (46)
Miehen nimi oli harvinainen ja napakan ytimekäs ja oma taas tyyliin jaavanainen,väinämöläinen. Olin tyystin tympääntynyt,jopa hävennyt isältäni perimääni nimeä
Uusi elämä,uusi nimi koitti avioiduttuani. Olen edelleen tyytyväinen mieheltäni saamaani nimeen!
Syitä on yhtä monta kuin avioliiton solmineita, ap.
Minä en häpeä sukuani, mutta jossain määrin sukunimeäni, joka on NIIN tavallinen ja vähän hölmökin. Minulla oli avioituessani mahdollisuus saada "hieno" sukunimi, joten oli itsestään selvää, että otin mieheni sukunimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimen vaihtaminen oli positiivinen piristysruiske. Oli jännää opetella uusi allekirjoitus ja hankkia kaikki uudet kortit. En kokenut sitä mitenkään työläänä vaan kivana asiana. Muutin samalla toiselle paikkakunnalle ja oli jotenkin luotevaa aloittaa puhtaalta pöydältä myös nimen suhteen. Minusta oli vaan positiivinen asia, että kukaan vanhoista luokkakavereista ym tuttavista ei löytäisi minua niin helpolla.
Jos erottaisiin, niin vaihtaisin sukunimen taas ihan eriksi eli äidin tyttönimeksi. Ja jos menisin uusiin naimisiin niin ottaisin taas miehen sukunimen jos mies antaisi ottaa. Ei ole lapsia nyt eikä tulevaisuudessa.
jos mies antaisi ottaa ? ? Ei siihen miehen lupaa tarvita, se tulee automaattisesti, jos et muuttaa halua
Minusta taas on peruskohteliasta kysyä saako ottaa saman sukunimen.
Jos menen joskus naimisiin, pidän oman sukunimeni
jos mies antaisi ottaa ? ? Ei siihen miehen lupaa tarvita, se tulee automaattisesti, jos et muuttaa halua