Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä monivitamiinien syömistä?

Vierailija
31.03.2026 |

Siis ei niitä tarvita?

Opetelkaa syömään oikein?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole sitten ymmärtämättä. 

Minä napsin aika ajoin sellaisen, koska en syö tarpeeksi monipuolisesti. Pilleri tulee halvemmaksi.

Vierailija
2/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen syöminen on kallista.

Kyllä sullakin joku vajaus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät ja vihannekset aika monille ihmisille liian kalliita. 

Vierailija
4/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niistä on ihan tutkittua näyttöä hyödyistä- juuri oli juttua viime viikolla.

Monivitamiinit syödään terveellisen ruokavalion lisänä. Meillä on syöty niitä kymmeniä vuosia. Suosittelen, ei ne ainakaan haitaksi ole. 

Vierailija
5/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähäruokainen. Pyrin syömään monipuolisesti, mutta ei vaan vatsa vedä vähäenergistä ruokaa tarpeeksi, jotta saisi kaiken tarvittavan ruuasta.

Vierailija
6/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen syöminen ja/tai monivitamiinipillerit ei auta kaikkiin vaivoihin.

Vierailija
7/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä. 

Talvella D-vitamiinilisä on pakollinen.

Lisäksi mahdollisesti sinkki/magnesium/kalsium, riippuen ruokavaliosta.

Vierailija
8/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei saa ruoasta tarpeeksi vitamiineja irti, vaikka söisivät monipuolisesti.

Vierailija
9/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aloitettin tammikuussa Metrofmin-lääkitys diabetekseen ja se vaikuttaa B12-vitamiinin imeytymiseen. Koska mun pitää kuitenkin jotakin vitamiinivalmistetta syödä tuon B12-vitamiinen vuoks, niin otan sitten monivitamiinia. 

Vierailija
10/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidin turhana mutta nyt kun terveelliseen ruokaan ei ole varaa, ovat tarpeellisia. Huomasin että hiukset ovat tuuheammat kuin vuosi sitten, ehkä vitamiinien ansiota.

Vierailija
12/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa ymmärryksessä olen että kyse on synteettisistä vitamiineista eikä niistä ole kauheasti hyötyä koska eivät imeydy/tehoa kovin hyvin.

Vierailija
13/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh ihmisjoukot

Vierailija
14/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aloitettin tammikuussa Metrofmin-lääkitys diabetekseen ja se vaikuttaa B12-vitamiinin imeytymiseen. Koska mun pitää kuitenkin jotakin vitamiinivalmistetta syödä tuon B12-vitamiinen vuoks, niin otan sitten monivitamiinia. 

Siis Metformin. Kirjoitan mitä sattuu väsyneenä.

Vierailija
15/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Niitä vitamiineja niissä on noin kärpäsen paskan verran, eikä kaikki edes imeydy. Käykää verikokeissa ja jos on puutoksia, niin sit syökää sitä tiettyä vitamiinia suurempi (lääkärin määräämä/suosittelema) määrä. Hitusen sitä sun tätä, vaikkei välttämättä olisi tarvetta lisälle, on vaan rahan tuhlausta.

Vierailija
16/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa ymmärryksessä olen että kyse on synteettisistä vitamiineista eikä niistä ole kauheasti hyötyä koska eivät imeydy/tehoa kovin hyvin.

Onko tälle jotain muuta lähdeviitettä kuin ”jostain kuulin”?

Vierailija
17/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Niitä vitamiineja niissä on noin kärpäsen paskan verran, eikä kaikki edes imeydy. Käykää verikokeissa ja jos on puutoksia, niin sit syökää sitä tiettyä vitamiinia suurempi (lääkärin määräämä/suosittelema) määrä. Hitusen sitä sun tätä, vaikkei välttämättä olisi tarvetta lisälle, on vaan rahan tuhlausta.

Lidlissä maksaa 20 päivän annos noin 1,20e

Vierailija
18/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle jotain muuta lähdeviitettä kuin ”jostain kuulin”?

Kuule mitähän jos googlettaisit synthetic vitamins ja saat silmät täyteen tuloksia miten synteettiset vitamiinit ei ole yhtä hyviä kuin luonnolliset.

Vierailija
19/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monivitamiinit piristää kyllä ainakin niitä myyvien tahojen pankkitiliä.

Vierailija
20/34 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on sulta pois, jos joku niitä käyttää?

Ei sun tarvitse. Lähtökohtaisesti ihmisen kannattaa huolehtia monipuolisesta ruokavaliosta. Jos ei tarpeeksi vitamiineja saa ruokavaliosta, kannattaa huolehtia monivitamiinista, d-vitamiinista jne. Ylipäätään voi olla yksilön kannalta hyvä selvittää, onko jostain vitamiinista tai aineesta mahdollista puutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän